Gyllebo, så här ligger det till, det är ett ställe där bashguard och kedjestyrare är rekomenderat för xc cykling. Jag cyklade en halvtimmes runda, hela denna halvtimme var det i stort sett lika stökigt som kinnekulles värsta partier fast hela tiden (det tar 45 minuter att gå runt, berättar en del om stökighetsgraden) Mina nya LX vevar ser ruskigt begagnade ut numer efter denna runda, men kul var det.
Rundan jag cyklade utgick ifrån sjöröds lägerområde (scouter), man kommer dit genom köra förbi gyllebo badplats vidare in i skogen, ta inte sjövägen, den ser ut som en mtb bana utan ta nästa, håll till vänster hela tiden i vägskälen utom efter en skarp högersväng (man har precis passerat flertalet makadamhögar på höger sida), då tar man höger (man ser en stor äng genom skogen på höger sida. Över vägen finns en röd/gul bom. (bra tillfälle att lasta ur cykeln) Cykla upp längs vägen till du kommer till en trelängad gård i blått/vitt/svart med en gigantisk scoutlilja på, före gården sväng upp mot granskogen med två små röda hus i brynet. Kör på höger sida om stugorna och på höger sida om den berg-och-dalbaneliknande konstruktionen längs en stig. Förtsätt längs stigen nån hundra meter till du kommer fram till ett kalhygge, vid detta ta höger längs hygget. Följ denna stig tills du cyklat igenom en granskog (ganska trångt i den), efter denna tar du av till höger på en lite mindre stig, det hänger eventuellt en platta med siluetten av en gubbe med hatt på, detta är dina vägvisare, dock finns inte alla riktigt. På höger sida kommer ett jakttorn. Följ stengärdet en bit innan du kör över detsamma, följ stigen. Ibland försvinner stigen, håll utkik efter "gubbar". När du kommer fram till två ganska taskigt konstruerade broar varav den andra är något defekt vet du att du är rätt, sedan kommer det spänger, dock inga spänger man cyklar på, de är förklädda NS projekt då de är en kluven telestolpe ibland två meter över marken. Det är läskigt att leda cykeln på bakhjulet över. Vid en timmerhög sväng ner vänster liksom, ibland blir det svårt att se stigen för alla ormbunkar och högt gräs men den röjdes fram för två veckor sen så det borde synas. Vid en linbana håll er i högra linbanegatan (vänster är en återvändsgränd). Nu kommer du ut till ett nytt kalhygge, följ detta till höger. Efter ett tag kommer du in i en skog som har lite magisk känsla över sig med mycket rötter och skit. Följ stigen. Fler "spänger" för den NS våghalsiga. Vid slutet av spängerna ser du ett jakttorn, deja vu, nej det är helt enkelt samma jakttorn då såg precis i början, ta dig över gärdet och genom skogen. Fortsätter du bara rakt fram kommer du ha ett fält på höger sida där du ser gården långt till höger-bakåt och en kulle åt höger-framåt (Nisses kulle heter den).
Det går inte att förvilla sig här nån större tid eftersom hela slingan omgärdas av en väg, vid spänger och större konstruktioner är det sällan mer än hundra meter till vägen, den ligger på vänster sida hela tiden (tror jag)
Förhoppningsvis har jag inte glömt något väsentligt.
Cyklas förslagsvis två eller tre gånger då den inte är så vansinnigt lång men väldigt underhållande, ganska jobbig t.o.m. Det är ganska mycket vegetation så var beredd på diverse WD anfall.
Det var nog allt, tusan vad jag blev sugen att cykla den nu