MTB - Österlen ?

PerB

Ny medlem
MTB - Österlen ?
Ska tillbringa nästa vecka på Österlen, runt Ystad och Simrisehamn. Ska jag ta med cyckeln eller bara golfklubborna? Är det någon som har tips?

//Per

MTB - Österlen ?
Åh, även jag funderar på Österlen om några veckor. Det var länge sedan jag var i detta underbara landskap. Cykel är ju ett lika underbart redskap för att upptäcka Österlen, och alla andra landskap för den delen. Däremot vet jag inte om du ska ta mtb:n eller lvg:n. Båda? du kommer hur som helst ångra dig om du inte tar med dig någon cykel. En cyklist utan cykel är som en fisk på torra land.

MTB - Österlen ?
Är där just nu men har inga tips på vart man ska åka. Förra sommaren då jag var här blev det bara landsväg för jag hade ont i handen och den klarade inte av ojämnheter.. Simrishamns cykelaffär tipsade om Gyllebo-skogen men jag har inte varit där ännu.

Först måste jag skaffa nytt framdäck, det blev förstört på resan söderut när cykeln hängde bakpå dragkroken och värmen smälte sönder både slang och däck.. Simrishamns cykelaffär hade inget bra sortiment, sa att det inte var mycket mtb-aktivitet här i krokarna.

MTB - Österlen ?
Jag har för mig att FSR här på forumet bor i Ystad, skicka ett PM och väck honom så kanske han har bra tips. =)

Han snackade lite om att dom cyklat i Brösarps backar, tyvärr har jag inte cyklat på Österlen själv.

MTB - Österlen ?
Godmorgon. Ett bra ställe att utgå ifrån är "Hallamölla", kör mot christinehofs slott som ligger söder om brösarp. När man kommer till Hallamölla är det bara att köra på Skåneleden.
Man kan också stanna till vid rastplats "piraten" precis norr om Brösarp och köra på skåneleden där och köra ner till havet och Haväng, det är också en fin runda.

Ett annat tips är som sagt Ravlunda skjutfält och Haväng. där finns en del stigar och det är jäkligt fint.
Ravlunda/Haväng ligger precis norr om Kivik.

Min cykel ligger i bitar för tillfället annars hade jag gärna hängt med och kört.

Img1336.JPG

Skåneleden, här står vi under en järnvägsbro och på söndagar
så tuffar det ånglok på denna bro.

Img1342.JPG

Häst på skåneleden

Img1350.JPG

Ravlunda skjutfält

Img1351.JPG

På haväng, stenshuvud i bakgrunden.

MTB - Österlen ?
Godmorgon!!

Jag testade att cykla på landsvägsloket från Sölvesborg ned till Kivik förra torsdagen. Sölvesborg - Edenryd - Nymölla - Tosteberga - Trolle-Ljungby - Vanneberga - Rinkaby - Åhus - Yngsjö - Brösarp - Kivik och sedan retur. En lagom långrunda på 15 mil. Brösarps backar är definitivt värt att ta med cykeln om så bara för att cykla på landsvägen, mycket vackert och en del trevliga stopp kan göras, Kivik med musteri, fiskrestaurang i hamnen. Stenshuvud är också ett mycket vackert område men där får man nog inte cykla??

Jag har tillbringat de senaste två veckorna i Sölvesborg och cyklat på Ryssberget med ett glatt gäng lokala MTB:are. Rekommenderas varmt men det är ju en bit i bilen från Österlen. :)

Mycket nöje!!

MTB - Österlen ?
Hej, nära Brösarp finns en markerad vandringsled som man kan ta ända från Haväng. Den heter nåt i Stil med "Söder om verkaån" el dyl. Det är som sagt var en vandringsled, men den var helt ok att cykla. Man fick bära en del, men det var det värt. Bästa sträckningen var den del som gick på Skåneleden. Körde veckan efter midsommar efter rekommendation av personalen på vandrarhemmet i Haväng.

/Jonas

MTB - Österlen ?
Nu har jag varit ute en sväng på Ravlunda skjutfält. Jättefint område, mycket stigar och grusvägar. Var mest ute på fältet nu (vindigt!) men det fanns mycket skog också. Och får, kreatur och militära värn etc.

MTB - Österlen ?
Gyllebo, så här ligger det till, det är ett ställe där bashguard och kedjestyrare är rekomenderat för xc cykling. Jag cyklade en halvtimmes runda, hela denna halvtimme var det i stort sett lika stökigt som kinnekulles värsta partier fast hela tiden (det tar 45 minuter att gå runt, berättar en del om stökighetsgraden) Mina nya LX vevar ser ruskigt begagnade ut numer efter denna runda, men kul var det.

Rundan jag cyklade utgick ifrån sjöröds lägerområde (scouter), man kommer dit genom köra förbi gyllebo badplats vidare in i skogen, ta inte sjövägen, den ser ut som en mtb bana utan ta nästa, håll till vänster hela tiden i vägskälen utom efter en skarp högersväng (man har precis passerat flertalet makadamhögar på höger sida), då tar man höger (man ser en stor äng genom skogen på höger sida. Över vägen finns en röd/gul bom. (bra tillfälle att lasta ur cykeln) Cykla upp längs vägen till du kommer till en trelängad gård i blått/vitt/svart med en gigantisk scoutlilja på, före gården sväng upp mot granskogen med två små röda hus i brynet. Kör på höger sida om stugorna och på höger sida om den berg-och-dalbaneliknande konstruktionen längs en stig. Förtsätt längs stigen nån hundra meter till du kommer fram till ett kalhygge, vid detta ta höger längs hygget. Följ denna stig tills du cyklat igenom en granskog (ganska trångt i den), efter denna tar du av till höger på en lite mindre stig, det hänger eventuellt en platta med siluetten av en gubbe med hatt på, detta är dina vägvisare, dock finns inte alla riktigt. På höger sida kommer ett jakttorn. Följ stengärdet en bit innan du kör över detsamma, följ stigen. Ibland försvinner stigen, håll utkik efter "gubbar". När du kommer fram till två ganska taskigt konstruerade broar varav den andra är något defekt vet du att du är rätt, sedan kommer det spänger, dock inga spänger man cyklar på, de är förklädda NS projekt då de är en kluven telestolpe ibland två meter över marken. Det är läskigt att leda cykeln på bakhjulet över. Vid en timmerhög sväng ner vänster liksom, ibland blir det svårt att se stigen för alla ormbunkar och högt gräs men den röjdes fram för två veckor sen så det borde synas. Vid en linbana håll er i högra linbanegatan (vänster är en återvändsgränd). Nu kommer du ut till ett nytt kalhygge, följ detta till höger. Efter ett tag kommer du in i en skog som har lite magisk känsla över sig med mycket rötter och skit. Följ stigen. Fler "spänger" för den NS våghalsiga. Vid slutet av spängerna ser du ett jakttorn, deja vu, nej det är helt enkelt samma jakttorn då såg precis i början, ta dig över gärdet och genom skogen. Fortsätter du bara rakt fram kommer du ha ett fält på höger sida där du ser gården långt till höger-bakåt och en kulle åt höger-framåt (Nisses kulle heter den).

Det går inte att förvilla sig här nån större tid eftersom hela slingan omgärdas av en väg, vid spänger och större konstruktioner är det sällan mer än hundra meter till vägen, den ligger på vänster sida hela tiden (tror jag)

Förhoppningsvis har jag inte glömt något väsentligt.

Cyklas förslagsvis två eller tre gånger då den inte är så vansinnigt lång men väldigt underhållande, ganska jobbig t.o.m. Det är ganska mycket vegetation så var beredd på diverse WD anfall.

Det var nog allt, tusan vad jag blev sugen att cykla den nu

MTB - Österlen ?
Kul att man hittade den här tråden, får ta fram någon schystt karta och kolla var ställena ni rekommenderar ligger.
Ska ner till Kivik om en vecka och lär väl bli där en vecka och hade tänkt att försöka cykla en del den veckan .

MTB - Österlen ?
FSR skrev:
-------------------------------------------------------
> Godmorgon. Ett bra ställe att utgå ifrån är
> "Hallamölla", kör mot christinehofs slott som
> ligger söder om brösarp. När man kommer till
> Hallamölla är det bara att köra på Skåneleden.
> Man kan också stanna till vid rastplats "piraten"
> precis norr om Brösarp och köra på skåneleden där
> och köra ner till havet och Haväng, det är också
> en fin runda.
>

Är det lätt att hitta in på Skåneleden? Är det en vandringles eller mestadels grus?

MTB - Österlen ?
Skåneleden är märkt med orange eller gul prick, fins lite olika slingor. det är inte mycket grusväg på den delen av skåneleden uppe vid brösarp. Du kan köra in i Brösarp by och de har en fin turistinfo där man kan hitta kartor mm.

//A.J

MTB - Österlen ?
FSR skrev:
Du kan köra in i Brösarp by och de har en
> fin turistinfo där man kan hitta kartor mm.
>

Härligt med lite kartor därifrån och en GPS så ska man nog få veckan att gå med svärmor även i skåne ;)
Med lite tur så kanske hon även kan vara barnvakt så man får med sig tjejen ut.

MTB - Österlen ?
FSR skrev:
> Skåneleden är märkt med orange eller gul prick,
> fins lite olika slingor. det är inte mycket
> grusväg på den delen av skåneleden uppe vid
> brösarp. Du kan köra in i Brösarp by och de har en
> fin turistinfo där man kan hitta kartor mm.

2.jpg

Har lyckats lokalisera både "Piraten" och Hallamölla på kartan. Så in på Skåneleden vid någon av de punkterna och ner emot haväng torde inte vara några problem.
Såg dock att Skåneleden ifrån Hallamölla gick även åt andra hållet uppemot Hörröd och sedan ner till Brösarp, är det någon sträcka du har provat? Trist att ge sig in där om man måste bära cykeln stora delar?

MTB - Österlen ?
Nä nu har jag fått bestlutsångest, hittade ju en racer igår så nu står jag i valet och kvalet att ta med racern eller mtb'n... Uhuu

MTB - Österlen ?
Jag kan rekomendera att cykla på Drakamöllan och skogarna runtomkring. Kör man Skåneleden från Haväng ska man hålla höger när man kommer till rastplatsen Piraten. Sedan är det blandad miljö mellan stigar, grusvägar och kuperade hedar. Jag har sommarstuga 10 min cykling från Drakamöllan så jag kommer att vara där en del i sommar om någon vill ha ha hjälp att hitta lite roliga och nya rundor.

Tillbaka
Topp