Mtb på asfalt

• Trådstartare Trådstartare bb
  • Start datum Start datum

bb

Ny medlem
Mtb på asfalt
Hejsan!
Står i valet och kvalet på att köpa en racer... Har en hyfsad mtb som jag trivs bra med men är det motiverat att köpa en racer för ngr träningsrundor på sommaren eller ska man ist satsa på att köpa ett par lättrullade däck och spara pengarna til annat skoj? Har redan slängt bort framdämparen o ersatt den med en stel gaffel. Cyklade tidigare mest grusväg så dämparen kändes onödig...
Det jag gillar med racer (då jag prövat) är sittställningen. Svårt få till samma på mtb. Någon som har tips på bra styre som ger en mer racerliknande ställning (touringstyre?)?

Trevlig kväll!
/björn

Mtb på asfalt
Låter som du vill ha en racer och vill cykla asfalt. Om du inte ska köra i skogen med mtb:n så är mitt tips att sälja den och köpa en racer? Eller släng på dämparen igen och på med ett par breda däck, sen ut och köra lite trixiga stigar med den. Samt köp en racer. Både och är roligast. :-)

/Leo

Mtb på asfalt
walkerboh skrev:
-------------------------------------------------------
> Cross, kan ju vara ett alternaiv, det bästa av
> två världar ?

Eller sämsta, beroende på hur man ser på det. Jag gillar min cross iaf, den funkar till allt överallt.

DSC_4675.jpg ht=482

Mtb på asfalt
jag tycker mtb funkar ok på asfalt, sätt dit ultrasmala däck bara och kanske lite längre styrstam och vänd styrstammen neråt?

men om du bara i princip kör grusväg och vill köra mycket landsväg får jag nog hålla med om att en cross låter som ett vettigt alternativ.

Mtb på asfalt
Vad finns det för mer fördelar med en cross jämfört med en racer? Står själv i kvalet mellan racer och cross.
Håller den bättre för höst, vinter och vår cykling (boende i Sthlm så det blir ju mest slask ;))?
Dum fråga kanske man varför är det oftast V-bromsar på crossar?

Mtb på asfalt
Magnus_84 skrev:
> Dum fråga kanske man varför är det oftast
> V-bromsar på crossar?

V-bromsar tar ju effektivare än vanliga racerbromsar, i besvärligare terräng behövs ju bättre bromsar. Och skivbromsar tror jag inte är tillåtet på cross-tävlingar (eller?).

Mtb på asfalt
Magnus_84 skrev:
> Dum fråga kanske man varför är det oftast
> V-bromsar på crossar?

Det sitter oftast cantileverbromsar på crossar p.g.a bättre lerrensning och möjlighet till bredare däck. Crossen är vanligtvis ett bättre val om du vill ha möjlighet att använda bredare däck än 28mm, heltäckande skärmar m.m. Geometrin är oftast lite mer avslappnad jämfört med en racer för att ge bättre kontroll i ojämn terräng.

En racer är inget dåligt alternativ på grusväg, men ramen och framför allt bromsarna begränsar valmöjligheterna när det gäller däck.

Beppe

Mtb på asfalt
enda fordelen med cantisar ar ju lerrensning och att man kan ha i princip hur breda dack som helst. Bettet med mina Chorus are klart overlagset mina frogglegs - men jag skulle knappast kunna ha Nokian dubbdack och Chorus landsvagsbromsar.

Emellertid ar cantisar helt OK ratt justerade men de har sina begransningar (typ i kraftigt osregn och kyla)

Mtb på asfalt
Jag körde vätternrundan 2 ggr på min MTB innan jag skaffade racer. Racer är ju helt klart överlägset på vägarna men visst går det bra att cykla andra typer av cyklar på asfalt också. Det är ju inte så att MTBn går sönder bara för att den cyklas på asfalt...

Mtb på asfalt
idag är nog canti bromsar mest förknippade med fula biltema cyklar, och liknande. Men ett par gamla bra t ex shimano xt/ xtr rätt justerade bet i princip lika bra som motsvarande v-bromsar. V-bromsar utan parallel push tekniken ser jag ingen direkt fördel, jämtemot bra justerade cantibromsar.

Mtb på asfalt
bb: låter som du skulle haft dig en cross (om du måste ha bara en cykel). Grusväg med racer känns ju sådär kul. Ta tillvara det faktum att du trivs med sittställningen på en lvg.

Mtb på asfalt
jag kan inte riktigt förstå det där med att du gillar sittställningen på en räser. det är ju samma sittställning i princip. Skippa risers, distanser, uppåtstyrstam och annat sånt skit, och vips så har du en rejsig mtb redo för grusvägarna.

Stay Black!

Mtb på asfalt
Köp en cross alt. racer . MTB på landsväg suger.
Crossen är väldigt bra på grusvägar.

Crossen och racern är överlägsen MTB när det gäller komfort.

( jag VET eftersom jag har kört alla tre modellerna ....)

Mtb på asfalt
Hej!
Tack för alla bra svar och tips!
Känns som att det lutar åt en cross. En ren racer går bort då jag gärna vill ha möjlighet att ta genvägen ;-) via grusvägen, på distanspassen. Sen blir urvalet av vägar så mkt större med en cross då man bor där det inte finns så många fina o släta asfaltsvägar.

Trevlig kväll!
Mvh björn

Tillbaka
Topp