Mtb på TV: Tellus Sömnlös i Rudan 2004

Mr Handley

Ny medlem
ÄNTLIGEN! (som Gert Fylking uttryckte det förra året) har vi fått datumet för sändningen på SVT 24.

Som vissa av er vet var det rejäl kameratäckning på Sömnlös 2004, och detta ger resultat. Dels kommer nu dokumentären om Sömnlös på SVT24 och snart kommer DVDn från Sömnlös, vilket innehåller _allt_ intressant från Sömnlös 2004.

Dokumentären Tellus Sömnlös i Rudan 2004 kommer sändas Söndagen den 31:a Oktober klockan 15.00 på SVT 24.

Tid för reprisering är ännu inte fastställd, men det kommer repriseras.

Åsikter om och kring dokumentären får ni gärna maila oss på info kanelbulle ettannatlopp.nu (ersätt kanelbulle med ni vet vad)

Hoppas någon gör en heads-up på förmiddagen den 31:a :-D

Mor & far ska VHS:a inslaget. Vad säger Mattias/SVT om jag råkar göra en MPEG av det sen? Om ingen annan har en enklare metod för OnLineifiering...

TnT: Jag har inget att säga till om. Det är SVTs produktion så dom äger rättigheterna. Det är ungefär som om du skulle spela in "Diggilo" och skicka vidare.

Hej hopp.
Måste ses.
Dagen efter ctossen också. perfekt.
Jag skulle jättegärna köra den tävlingen, men i år låg den lite fel tycker jag.
Om den skulle gå efter att alla viktiga tävlingar var körda så skulle den nog locka fler tävlingscyklister. JAG skulle då komma!

Klart man har svt24 ;-)

Det kan alla få behövs bara en liten låda och ett kort från tex Boxer så behöver man inte ens byta antenn och billigt är det med.

Nej jag har fortfarande inte fått fart på videon ihop med boxen, så någon annan får spela in.

Bosse

Öijer Skrev:
-------------------------------------------------------
> Om den skulle gå efter att alla viktiga tävlingar
> var körda så skulle den nog locka fler
> tävlingscyklister. JAG skulle då komma!

Vad menar du? Det är den enda viktiga tävlingen :P SSSM undantaget, men den behöver man inte ladda så mycket inför. Mer kudos om man kommer slutkörd! (lika bra att få det skrivet, det kommer tids nog ändå!)

Det lär ha varit flera elitcyklister som tyckte banan var för teknisk, cudos till Mattias L!

För teknisk, löjligt.
Välkommen till dalarna.

Men den gick väl veckan innan den så för mig viktiga hemmatävlingen Långa Lugnet om jag inte missminner mig.. Jag har för övrigt en massa Långa Lugnet-skvaller inför nästa år som jag inte kommer att berätta. :p

Öijer Skrev:
> Men den gick väl veckan innan den så för mig
> viktiga hemmatävlingen Långa Lugnet om jag inte
> missminner mig..

Kör båda vettja ;-) Jag försökte mig på det iår. Benen var rätt sega under Lugnet men det gick förvånansvärt bra.

/Kalle

Öijer: Du är en fjolla :)

Erika körde Sömnlös (och vann) och visst gick det riktigt bra för henne på Långa Lugnet?

Sömnlös låg två veckor före LL förra året (kommer inte ihåg exakt), och vi kommer inte flytta på oss. Det blir 30-31 juli i år.

"Om den skulle gå efter att alla viktiga tävlingar var körda så skulle den nog locka fler tävlingscyklister" Ehhh, viktig enligt vem? Och vem har sagt att tävlingscyklisterna är vår primära målgrupp? :)

Jag syftade såklart på tävlingar som var viktiga för mig.
Jag förstår också att ni kanske inte söker efter just tävlingscyklister.

Men jag vill köra 24-timmars, och vinna. Prispengar? :)
Samtidigt vill köra grymt bra på Långa Lugnet.
Kanske det passar bättre i tid 2oo5.

Men jag vill ju inte riskera ett upplägg för långa lugnet genom att bryta ner kroppen så grymt tätt inpå innan.

Ni förstår?
Jag förstår.

Markus F Skrev:
> Kan man inte tänka sig en singlespeedklass nästa
> år? Snälla...

Jag är på!

Yes! Mattias, det behövs en ny kategori inför SiR 2005. Nu är det två högljudda som kräver.

Öijer:
SiR har inget förbud mot SS. Men chanserna för mig att hamna på prispallen ökar med varje uddakategori som tillkommer.
Inför 2006 ska jag lobba för en mixedklass med singlespeed och blindhund . Får jag bara ihop laget är segern min!

Öijer, jag fattar precis vad du menar. Hoppas ironin i mitt förra inlägg sken igenom. Klart du skall satsa på Långa Lugnet, vore väl tjänstefel att göra något annat :)

Markus: Trodde du ville ha en singelklass? Sedan är det upp till deltagarna att "para" ihop sig under tävlingens gång. Alla varvtider över tvåtimmar får väl räknas som om man "scorat" eller nåt...

Klart man får köra singlespeed. Det är upp till var och en att välja det "verktyg" som passar uppgiften bäst. Jag garanterar att alla som kör singlespeed under Sömnlös -05 kommer få väldigt mycket uppmärksamhet, och den som cyklar längst skall få ett fint pris av mig personligen.

Jag är kanske inte bland de bättre cyklisterna i Sverige tekniskt sett, men mig veterligen finns det ingen annan tävlingsbana som är lika teknisk som Sömnlös bana. Inga vansinniga nerförskörningar eller klättringar är det men riktigt svårt på många partier. Det lär ju även synas på DVD´n sedan...

Nej, nu har du blandat ihop mig med Bruse. Det där är hans förslag.

Mattias L Skrev:
> Markus: Trodde du ville ha en singelklass? Sedan
> är det upp till deltagarna att "para" ihop sig
> under tävlingens gång. Alla varvtider över
> tvåtimmar får väl räknas som om man "scorat" eller
> nåt...

the_TnT Skrev:
>
> Det lär ha varit flera elitcyklister som tyckte
> banan var för teknisk, cudos till Mattias L!
>

Så farligt var det väl inte? Jag tyckte banan var perfekt när man tittar på hur teknisk den var (perfekt på många andra sätt också, iaf jag tyckte aldrig att banan blev tråkigt, hade skitkul på varje varv).
Fasen, kör man på stel framgaffel i 24 timmar och överlever så är banan inte _för_ teknisk. *wink wink*

Jäkligt bra jobbat Mattias L! Ser framemot ett minst lika bra arrangemang nästa år.

/Calvin

ähh.. banan är inte så svår. inte ens i regn. däremot är den jobbig att köra på grund av alla tekniska partier. och efter ett dygn kan jag tänka mig att den är lite svårare att ta sig runt än på första varvet. grejen är att banan är teknisk mest hela tiden. teknisk och jobbig. korta branta knixar som fungerar på storklingan (om man inte kör 30 varv dvs) och platta stökiga stigar/berhällar. vissligen så har jag bara kedjan på mittenklingan vid tre korta backar men banan är STÖTIG.

sist jag körde så satte jag bara ner fötterna vid spången. jag cyklade på andra varvet och modifierade bakväxeln lite. så i forsättningen så springer jag nog där.

Öijer Skrev:
> Var banan åkbar hela varvet? Om/när det var
> torrt..
>

Jag cyklade (för det mesta) överallt utom en bit (ca 5 meter) på slutet där det var en träspång/träd ivägen och ett riktigt lerhål. Hörde dock att andra cyklade där. Sen fegade man på några varv vid en spång över ett träd, men det var helt klart cykelbart.

/Calvin

Men då så. skramligt och stötit har vi det överallt här i falun så jag är van.. heh.
Jag är riktigt sugen på att ställa upp. efter att ha sett det på tv så lär jag väl inte bli mindre sugen.

Du menar den som Sömnlös själva ska sälja?

Javisst. Fairlight släppte den förra veckan som DVD-R-image. Sök efter "Somnlos.2004.DVD-R.FLT" så kanske du hittar den.

Senast redigerad av en moderator:
Hotwire Skrev:
> >
> Någon som vet om DVD:n finns på DC++ ?

DVDn är inte släppt än och jag tror (och hoppas) att ingen entusiast lägger den på nätet.

Mattias L: Är det så singelklassen ska funka får Markus F köra utan mig :-D

"Cykel: MTB Sömnlös i Rudan
Sammandrag från mountainbiketävlingen som gick av stapeln i Haninge tidigare i höst. Presentatör: Torsten Letser. "

Trodde inte hösten var redan i månadsskiftet juli/augusti ;)

Bruse skrev:
Jaha, å sån har inte jag.

Du kan skaffa den hos tv handlaren, det är en prisvärd investering, men många bra program redan i baspaketet endast 159kr/mån, jag är klart nöjdare med boxer än comhem som jag hade tidigare.

Bosse

jomper Skrev:
> Jag försöker fixa så att någon digitaliserar.
> Undrar om det räknas som piratkopiering..?

Bara om du släpper det på nätet sedan.

jomper Skrev:
> Jag försöker fixa så att någon digitaliserar.
> Undrar om det räknas som piratkopiering..?

Inte om man ger till nära å kära. Då är det ok enligt lagen.

Det som finns att köpa på DVD från Ett Annat Lopp är inte samma program som det som sänds på TV.

fanns väl en digitalbox på gubbdagis för en tusing som man kunde kolla på "basutbudet" med va?
Var det inte nån som hängde här som hade vart med och utvecklat?

Visst är det för hopplöst, hade inte en enda sak inplanerad idag fram tills igår kväll då ramlade det in flera saker som naturligtvis krockar med tv tiden :-( man blir ju rent sur. Någon som vet när repriserna går?

Bosse

Tillbaka
Topp