MTB på Värmdö?

Dempa

Aktiv medlem
MTB på Värmdö?
Har just köpt ett plejs ute på Värmdö, vid Saltarö ungefär. Har nån koll på bra MTB slingor där ute?

- Vet att Värmdöleden finns, skulle gärna få en update på hur den är om någon kört den nyligen.
- Nån som har några andra bra förslag på slingor? Gärna i GPX format.

Senast redigerad av en moderator:
MTB på Värmdö?
Precis innan jag skulle till att skriva ett inlägg om leder på Värmdö slog det mig att jag kanske ska göra en sökning först. Och, ta daaaa....

Jag bor på Värmdö sedan några år tillbaka men har tyvärr rätt dålig koll på bra rutter, så jag efterlyser också bra förslag. Jag brukar köra Värmdöleden lite fram-o-åter och ibland en slinga runt Lemshaga, Beatelund, Farstaviken och Betsede ungefär. Men har ni fler bra förslag mottas de gärna!
Är det någon som vet t.ex. om det finns någon bra stig mellan Gurra och Ingarö?

Värmdöleden sträcker sig från Kovik till Saltarö. Jag brukar köra leden rätt ofta och tycker att den bitvis är rätt bra. Jag har dock aldrig tagit mig ända upp till Saltarö, utan brukar vända/tvingas bryta strax efter Sågen.
MIN analys av Värmdöleden lyder som följer;
Kovik - Skeviksgrotta; Landsväg, aptråkig.
Skeviksgrotta - Betsede; Varierande skog och ängar med majoritet RÖTTER och sten. Ganska "trixig".
Betsede via Mörtnäs till Ålstäket; Transportsträcka för att byta snus. Grus o asfalt.
Ålstäket - Pulkabacken (Bosses Backe?) i Hemmesta; Asfalt via Shell för ev. proviantering
Pulkabacken - Grävlingsstigen; Bra! Snabb, enkel o lättcyklad.
Grävlingsstigen - Korsmosjön - Strömmadalsvägen; Snusbyte, därefter kul o trixig stig längs sjön.
Strömmadalsvägen - Finntorpet; Lättcyklat i fästingterräng, sen bitvis trixigt, stenigt och myggigt.
Finntorpet - Sågen; Grusväg
Sågen - Saltarö; Här har jag bara kört en kortare bit och det börjar bra i alla fall med snabb stig.

Och du som utgår från Saltarö får helt enkelt läsa mina noteringar baklänges... ;-)

Men som sagt, fler Värmdötips mottages tacksamt!

MTB på Värmdö?
Värmdöleden är bra, cyklade större delen av den igår. Har tyvärr sämre koll på rundor runt saltarö, men runt gustavsberg, ingarö finns det hur mycket som helst. Luke, häng med på en träning med Värmdö ck.

MTB på Värmdö?
> Värmdöleden sträcker sig från Kovik till
> Saltarö. Jag brukar köra leden rätt ofta och
> tycker att den bitvis är rätt bra. Jag har dock
> aldrig tagit mig ända upp till Saltarö, utan
> brukar vända/tvingas bryta strax efter Sågen.
> MIN analys av Värmdöleden lyder som följer;
> Kovik - Skeviksgrotta; Landsväg, aptråkig.
> Skeviksgrotta - Betsede; Varierande skog och
> ängar med majoritet RÖTTER och sten. Ganska
> "trixig".
> Betsede via Mörtnäs till Ålstäket;
> Transportsträcka för att byta snus. Grus o
> asfalt.
> Ålstäket - Pulkabacken (Bosses Backe?) i
> Hemmesta; Asfalt via Shell för ev. proviantering
> Pulkabacken - Grävlingsstigen; Bra! Snabb, enkel
> o lättcyklad.
> Grävlingsstigen - Korsmosjön -
> Strömmadalsvägen; Snusbyte, därefter kul o
> trixig stig längs sjön.
> Strömmadalsvägen - Finntorpet; Lättcyklat i
> fästingterräng, sen bitvis trixigt, stenigt och
> myggigt.
> Finntorpet - Sågen; Grusväg
> Sågen - Saltarö; Här har jag bara kört en
> kortare bit och det börjar bra i alla fall med
> snabb stig.
>
> Och du som utgår från Saltarö får helt enkelt
> läsa mina noteringar baklänges... ;-)
>
> Men som sagt, fler Värmdötips mottages tacksamt!

Håller med i din analys och kan tillägga att Sågen - Saltarö
är bitvis helt okörbar (tokteknisk) och dessutom dåligt
uppmärkt och dåligt röjd från nedfallna träd etc. Körde hela
leden idag och kommer inte köra vidare från Sågen mot
Saltarö igen...

MTB på Värmdö?
Åh fan... Jag som tyckte det såg lovande ut första biten efter Sågen. Jaja, då kan jag lägga ner planerna på att explora vidare åt det hållet.
Min favorit på Värmdö just nu är 7,5:an från Bosses backe.

MTB på Värmdö?
Dempa skrev:
-------------------------------------------------------
> 7,5:an från Bosses backe?

Jupp!
Jag försöker bifoga en karta och håller tummarna att den går att tyda.
Lämpligen tar du bil från Saltarö till Hemmesta. Parkering vid sportfältet med fotbollsplanerna eller dagiset på Äppelblomsvägen. Från den här pulkabacken finns det flera stigar och spår, varav den blå är den jag oftast kör. Men var uppmärksam, lederna är bitvis dåligt markerade och det är lätt att köra fel. Dock är du omringad av vägar så håller du bara riktningen kommer du alltid fram någonstans.

HemmestaKarta.jpg ht=334

MTB på Värmdö?
Hej!
Tänkte testa Värmdöleden imorgon, är det någon här som sitter på en gpx-fil på den, eller större delar av den?
Och/eller tips på andra fina stigar man inte ska missa på Värmdö!

Även annan aktuell info/upplysning om leden, utöver det som står ovan, mottages gärna :)

/Katarina

MTB på Värmdö?
Värmdöleden är generellt bra uppmärkt, så lär gå bra att köra uran GPX. Jag har i och för sig bara kört Saltarö till Hemmesta. Den biten är varierad mellan grus och rätt teknisk stig, sjysst tycker jag!

MTB på Värmdö?
Bästa biten enligt mig. Inga träd över stigen längre som indikerat tidigare i tråden. Men är man inte van stig-MTBare så kan man nog uppleva den som rätt köttiga.

MTB på Värmdö?
Finns det några Mtb-leder med lite mer fart och flow på Värmdö? Allt jag kört runt om i Gustavsberg är dominerat av vandringsleder med tätt liggande rötter som är kul för teknik, men som gör det svårt att hålla farten uppe.

Tacksam för rekommendationer.

Tillbaka
Topp