Precis innan jag skulle till att skriva ett inlägg om leder på Värmdö slog det mig att jag kanske ska göra en sökning först. Och, ta daaaa....
Jag bor på Värmdö sedan några år tillbaka men har tyvärr rätt dålig koll på bra rutter, så jag efterlyser också bra förslag. Jag brukar köra Värmdöleden lite fram-o-åter och ibland en slinga runt Lemshaga, Beatelund, Farstaviken och Betsede ungefär. Men har ni fler bra förslag mottas de gärna!
Är det någon som vet t.ex. om det finns någon bra stig mellan Gurra och Ingarö?
Värmdöleden sträcker sig från Kovik till Saltarö. Jag brukar köra leden rätt ofta och tycker att den bitvis är rätt bra. Jag har dock aldrig tagit mig ända upp till Saltarö, utan brukar vända/tvingas bryta strax efter Sågen.
MIN analys av Värmdöleden lyder som följer;
Kovik - Skeviksgrotta; Landsväg, aptråkig.
Skeviksgrotta - Betsede; Varierande skog och ängar med majoritet RÖTTER och sten. Ganska "trixig".
Betsede via Mörtnäs till Ålstäket; Transportsträcka för att byta snus. Grus o asfalt.
Ålstäket - Pulkabacken (Bosses Backe?) i Hemmesta; Asfalt via Shell för ev. proviantering
Pulkabacken - Grävlingsstigen; Bra! Snabb, enkel o lättcyklad.
Grävlingsstigen - Korsmosjön - Strömmadalsvägen; Snusbyte, därefter kul o trixig stig längs sjön.
Strömmadalsvägen - Finntorpet; Lättcyklat i fästingterräng, sen bitvis trixigt, stenigt och myggigt.
Finntorpet - Sågen; Grusväg
Sågen - Saltarö; Här har jag bara kört en kortare bit och det börjar bra i alla fall med snabb stig.
Och du som utgår från Saltarö får helt enkelt läsa mina noteringar baklänges... ;-)
Men som sagt, fler Värmdötips mottages tacksamt!