MTB på vintern. Tips och tricks.

Octagon

Aktiv medlem
Vilka är dina tips för att få cykeln att fungera på vintern?

Hur får man den tröga luftgaffeln att gå lätt och smidigt? Vilken olja ska man ha på kedjan? 27,5+ vs 29 dubbdäck? SPD eller platt-pedaler? Kan man hindra snö från att packas in i kassetten?

Välservad gaffel fungerar bättre, men tyvärr är det svårt att få den lika bra när det är rejält kallt. Jag kör en fjädergaffel som jag tycker fungerar vettigare på vintern - tyvärr är den då tung istället.

SPD är egentligen dåligt på vintern då det lätt fastnar snö i skorna- det går dock att lära sig att leva med och mot bättre förstånd kör jag med spd även i snö.

Någon weblube man gillar. Muc off C3 wet kör jag med sedan några år och tycker att den går bra. Är det väldigt kallt så har jag kört med någon annan tunn olja minns inte märket för att undvika chainsuck. Skärmar är väl ett försök till lösning för att undvika snö i kassetten - får man mycket snö o kassetten så fryser det, men det brukar inte vara så många dagar per år som det är ett stort problem. 8 eller 9 delat fungerar i allmänt bättre än 10 delat i snö. Ha gärna en bakväxel utan cluch för den kan frysa och dra sönder växeln om man har lite otur. En bakväxel med stark fjäder till cagen och en så kort kedja som möjligt minskar problemet.

Bilagor

• IMG_20150125_130754.jpg
    IMG_20150125_130754.jpg
    228.9 KB · Besök: 176
Jag tänkte detta som en samlingstråd, har själv cyklat lite MTB på vintern ca 20 så helt newbie är jag inte.... Men jag cyklar inte så mycket så jag har nog missat massa bra grejor. Som det där med clutch, bra tips, ska stänga av den.

Mina egna erfarenheter då.
Fjädergaffel funkar bättre än luft, dämpningen blir ändå helt fel så jag brukar sätta den på lättaste. Om gaffeln inte servats på ett tag kan det vara fukt i oljan, då går det trögt. Lite 5-56 på fjäderben kan hjälpa.
Kedjan brukar jag köra med 5-56 eller annan lättflytande olja, torka av innan jag ger mig ut. Wetlube är inte bra.
Växelwire kan frysa, bra att testa en kort runda med kall cykel så man inte ger sig ut direkt i kylan direkt från varmt garage.

Lite sugen är jag på att kunna använda 29:an med luftgaffel. Har inte börjat experimentera med att vinteranpassa den så om nån har nåt tips är det bra. Lite happy-inkorrekt 5-56 kanske?

Har du en cykel som tar 27,5+ och 29 har du ju fantastiska möjligheter till bra vintercykling! När det är dubbföre blir 29 bra för då är det sällan så mjukt att + behövs.
Tror aldrig kassetten kladdat igen för mig faktiskt och jag har nog cyklat i de flesta förhållandena. Olja lär inte spela någon större roll.
Även om gaffeln blir lite trögare på vintern går det leva med för allt är lite trögare :-) Om det inte är snöfritt och minus förstås för då går allt snabbare!
Jag kör spd och det är klart det fastnar lite snö ibland men några välriktade sparkar brukar ta bort det oftast. Plattisar verkar för läskigt så det får andra hålla på med :-)

Småkladdigt
DSC_2006.JPG

Ren kassett ;-)
DSC_2009.JPG

För att förtydliga. Omkring nollan med slask / salt på transporten så tycker jag att wetlube är bra. Krispig vinter inte bra alls. Då måste oljan vara tunnare.

Angående Wetlube så har jag flera sorter å de är ganska olika egenskaper på dem så att säga generellt att det inte fungerar är lite väl modigt.

5-56 är ett rengöringsmedel å inget man smörjer med. Att använda det på kedja å kassett för att få bort värsta skiten kan jag köpa, men skulle aldrig ha det i närheten av framgaffeln.

Jag tänkte om inför denna säsong å köpte en fatbike istället, med stel framgaffel. Så det blir årets vintercykel. :)

frid!

Miracle sa:
Angående Wetlube så har jag flera sorter å de är ganska olika egenskaper på dem så att säga generellt att det inte fungerar är lite väl modigt.

5-56 är ett rengöringsmedel å inget man smörjer med. Att använda det på kedja å kassett för att få bort värsta skiten kan jag köpa, men skulle aldrig ha det i närheten av framgaffeln.

Jag tänkte om inför denna säsong å köpte en fatbike istället, med stel framgaffel. Så det blir årets vintercykel. :)

frid!

Lite avis - det hade varit kul med en feting ute idag. Men fint var det ändå även om det hade behövts bredare däck där det var obanat.

Bilagor

• IMG_20161112_130108.jpg
    IMG_20161112_130108.jpg
    483 KB · Besök: 213
Kan dämpare ta stryk av kyla? Jag tänker närmast på braindämparen bak på min epic. Oljan ska ju flöda fram och tillbaka i den lilla slangen. Det kanske inte funkar helt fullt ut vid låga temperaturer.

Braindämparna verkar ju vara små teknsia underverk som man verkligen måste stryka medhårs för att de inte ska haverera. Inga slitvargar precis.

Oggler sa:
Kan dämpare ta stryk av kyla? Jag tänker närmast på braindämparen bak på min epic. Oljan ska ju flöda fram och tillbaka i den lilla slangen. Det kanske inte funkar helt fullt ut vid låga temperaturer.

Braindämparna verkar ju vara små teknsia underverk som man verkligen måste stryka medhårs för att de inte ska haverera. Inga slitvargar precis.

Personligen hade jag valt en enklare cykel för vintercykling. Självklart så älskar inte dämpare kyla och salt och även om de inte går sönder så slits de och fungerar sämre. Det går säkert att byta olja och smörja för bättre uppträdande i kyla om man orkar göra sig besväret.

Som någon skrev ovan fungerar fjädergaffel med nerställd dämpning oftast bra i kylan.

Rent generellt så måste ju vintercykling vara något av det mest skonsamma en cykel kan råka ut för. Jag snackar inte om saltslask runt nollan. Men skogsstigar med tjäle med eller utan snö är ju väldigt rent. Inget damm. Ingen lera. Bara fin vit kall snö. Men vissa saker kanske inte mår så bra av kyla, tänker jag mig. Tex en braindämare.

De måste ju finnas rekommendationer från tillverkaren gällande temperaturer. Dämparen måste väl förväntas fungera inom ett visst temperaturintervall.

Cyklar på 26" nu på vintern eftersom 29" är ganska nytt för mig och jag inte har dubbdäck till den. Under dagens tur på mer eller mindre helstel (kall och luftfjädrad) 26" Specialized Enduro tänkte jag att jag nog skiter i dubbdäck till 29-an och antingen:

1. Skrämmer liv i den halvslaktade handtailen med fjädergaffel.
2. Skaffar en fatbike.
3. Ägnar min fritid åt att forska på hur man får luftfjädrar att fungera i -10°C.

Eftersom jag är naturligt snål lutar det åt nr 1. Ska bara skaffa lite bakväxelsaker.

20161112_150942.jpg

Angående SPD. Jag och många med mig upplever att Time Atac, och säkert CB med motsvarande mekanism, funkar väldigt mycket bättre på vintern än SPD. MX2 kör jag med, i allt väsentligt samma pedal och mekanism som sina dyrare bröder och kostar runt 3-400kr.

ja spd kan vara meckigt när det isar igen. men upplever öppna konstruktioner som ritchey och wellgo betydligt bättre i funktion än mera stängda varianter som shimano och exustar.

och spd med plattform går bort i vinterföre.

Tror inte man behöver vara orolig över att luftdämpare tar stryk i minusgrader. Dom används på många nyare skotrar nu för tiden.

Bilagor

• IMG_4736.PNG
    IMG_4736.PNG
    46 KB · Besök: 58
  • IMG_4737.PNG
    IMG_4737.PNG
    60.2 KB · Besök: 54
Angående SPD: det bildas ofta is kring klossarna när man satt ner fötterna, men det funkar alltid att sparka loss för mig. Ett litet minus givetvis men verkligen inget som känns avgörande för vintercykling för min del.

Fick min CX stulen nu för en tid sedan :( Den brukar jag annars ha som vintercykel. Eftersom jag inte vill impulsköpa cykel funderar jag på att cykla på MTB:n nu i vinter. Hur skulle min Scott Spark 960 må av en vinter av grusvägar, asfalt och lättare stigar?

Igår -9 ullinnehandskar handskar långärmad t-shirt t-shirt vindjacka Knäskydd shorts längre strumpor samma cykel som på sommaren å samma däck funkar fint?

FB_IMG_1543264006539.jpg

Jaha förlåt då men det är typ så jag kör varje vinter även när det är vinter men gör du som du gör så ska jag försöka att inte påpeka det uppenbara. Själv tycker jag det är vinter när det är minus 9 däremot inte mycket snö ännu.

Tillbaka
Topp