Mtb pedaler till landsvägscykel

frsal

Medlem
Nu har det hamnat en racer i förrådet bredvid MTBn och pendlarhojen. Funderar på vilka pedaler jag ska sätta på den. Har bestämt att köra på MTB skorna till att börja med så får jag se om jag köper lvg skor längre fram. Så till min fråga: vilka MTB pedaler lämpar sig bäst för landsväg? Jag har förstått att de behöver ha minimalt med glapp, helst stor stödyta och såklart låg vikt. Är det en omöjlig kombo?

Mvh Fredrik

biltema är lätta väger 300g görs av wellgo. dem är helt okej, har lite float , och inte super distinkta att clipa i som shimano.
Det jag stör mig på med dem är inget jag hade stört mig på om det var på en landsväg.

Shimano XTR väger mer och kostar runt 1000kr medan denna pedal kostar 300

frsal sa:
Nu har det hamnat en racer i förrådet bredvid MTBn och pendlarhojen. Funderar på vilka pedaler jag ska sätta på den. Har bestämt att köra på MTB skorna till att börja med så får jag se om jag köper lvg skor längre fram. Så till min fråga: vilka MTB pedaler lämpar sig bäst för landsväg? Jag har förstått att de behöver ha minimalt med glapp, helst stor stödyta och såklart låg vikt. Är det en omöjlig kombo?

Mvh Fredrik

Enkelsidiga som PD-A520 eller dubbelsidiga som PD-M980 är väl en smaksak, det som i min ringa mening gör större skillnad är hur styv skosulan är eftersom en mindre flexande sula ger större fördelning av trycket under foten.

Jag har cyklat både kort och fort samt längre och inte riktigt lika fort med M959-pedaler helt utan problem.

Shimano XTR med plattform kör jag med. Det fungerar väl så så får det vara.

Finns högst troligt andra val som rent logiskt är klokare, men detta fungerar för mig.

Bilagor

• shimano-xtr-trail-pd-m985-spd-pedals__63489.jpg
    shimano-xtr-trail-pd-m985-spd-pedals__63489.jpg
    33.8 KB · Besök: 117
NLC sa:
Enkelsidiga som PD-A520 eller dubbelsidiga som PD-M980 är väl en smaksak, det som i min ringa mening gör större skillnad är hur styv skosulan är eftersom en mindre flexande sula ger större fördelning av trycket under foten.
+1
Själv gav jag nyss bort mitt enda par SPD-SL till bättre behövande så nu blir det SPD på alla cyklar i fortsättningen.

SPD funkar om sulorna är styva och pedalerna har stöd utanför clipset.
I annat fall funkar det några få mil och sedan blir det obekvämt.
Så styv sula och A520.

det funkar bra med mtb-pedaler till landsväg. styvheten i skon har påpekats, det gäller förstås för mtb-bruk också.

det är särskilt eftergivlighet i sidled som kan bli ett problem, det medför en hjulbent belastning på knäna, och eventuellt smärtor på deras insida.

är man drabbad hjälper det att höja innersulans yttre del kilformigt någon mm, längs främre halvan av skon. jag har använt vanligt papper som jag vikt ihop, annars kan man slipa till delar av ett gammalt skoinlägg.

Kör med PD-A530 och tycker dom funkar bra, vanlig pedal åt ena hållet och spd åt andra dock är det mina första spd pedaler så jag kanske inte vet bättre än :D.

20160705_194119_2.jpg

Man använder inte spd på landsväg för det är skit jämfört med spd-sl. Är som natt och dag. Hatar mtb pedaler man sitter knappt fast och det är sjukt mkt mindre tryckyta.

melldorwin sa:
Man använder inte spd på landsväg för det är skit jämfört med spd-sl. Är som natt och dag. Hatar mtb pedaler man sitter knappt fast och det är sjukt mkt mindre tryckyta.

Förvånansvärt många håller inte med om SPD inte funkar på landsvägscykel. Själv förstår jag inte riktigt det där med "tryckyta", det kan ju bara inverka om man har skor som för mjuka och böjer sig? Och det är ju dumt att ha på landsväg. När sulan är styv nog spelar det väl ingen roll om anläggningpunkten mot pedalen är 1, 5 eller 10 kvadratcentimeter?

Jag kör med vanliga shimano 520 och tycker det har funkat bra hittills, ser ingen anledning till att byta till spd sl och köpa ett par skor till.

bsandborgh sa:
Själv gav jag nyss bort mitt enda par SPD-SL till bättre behövande så nu blir det SPD på alla cyklar i fortsättningen.

melldorwin sa:

Skulle vara kul att veta vem som cyklar mest landsväg av ovanstående. :)

emmer sa:
Så styv sula och A520.
Om sulorna är tillräckligt styva så spelar plattformens storlek ingen roll. Jag har kört kust-till-kust i USA och 160 mils randolopp med pedaler med marknadens minsta (eller snarare obefintliga plattform), CB Eggbeater, utan några som helst problem eller konstigheter.

520 är en utmärkt pedal att börja med. Billig och funktionell.
Kör själv med dem på crossen och har ganska styv sula i skorna

DT sa:
Det handlar väl mer om att det inte är respekt för sporten att ha fel pedalsystem?

Hahaha!

(om vi bortser från detta tycks det empiriskt bevisat att SPD på långdistans funkar utmärkt. Själv har jag bara cyklat en styck 60-milare på SPD, men det förflöt problemfritt.)

Kör också A600. Funkar bra, dels vill jag ogärna köpa extra skor och så gillar jag att man faktiskt kan gå omkring med MTB skor vilket inte är optimalt med landsvägsskor. Ska man stanna och fika osv är det rätt bekvämt att inte se ut som en pingvin på hal is. eller nåt. :)

SPD funkar kanon på landsväg också. Jag har cyklat mången mil och är sulan bara styv, vilket det är om man inte köper billigaste spinningskorna eller nåt, så går det bra.

Jag kan köra både fort, 40 km/h+, och länge med dem utan att känna att jag hämmas av sko/pedalsystem. Tävla går fint etc

Det finns landsvägsskor för SPD med slät sula och utan MTB-look (om vi nu talar om "respekt för sporten"). Men tyvärr är utbudet rätt begränsat.

ohellstrom sa:
DT sa:
Det handlar väl mer om att det inte är respekt för sporten att ha fel pedalsystem?

Hahaha!

(om vi bortser från detta tycks det empiriskt bevisat att SPD på långdistans funkar utmärkt. Själv har jag bara cyklat en styck 60-milare på SPD, men det förflöt problemfritt.)

Japp, funkar alldeles utmärkt. Jag körde 50 mil med SPD och mjuk sula utan minsta problem med fötter/knä. Det var ANNAT som satte stopp för de sista 10 milen.

Jag har kört en 60 milare med SPD utan problem, utöver böld på röven :)

Fråga, då jag blev sugen på Biltemapedalerna för min pendlare, funkar det med vanliga SPD-klossar för dem eller behöver jag då byta klossar på... 4 par skor....?

DT sa:

Om vi ska prata om respekt för sporten bör väl alla som inte är i tävlingsform (jag själv inträknad) hålla sig till Skeppshult och inte trampa runt och låtsas att man tillhör något fabriksteam.

A600 fungerar ypperligt tycker jag iaf...

bsandborgh sa:
emmer sa:
Så styv sula och A520.
Om sulorna är tillräckligt styva så spelar plattformens storlek ingen roll. Jag har kört kust-till-kust i USA och 160 mils randolopp med pedaler med marknadens minsta (eller snarare obefintliga plattform), CB Eggbeater, utan några som helst problem eller konstigheter.
Vet bara att när SPD börjar glappa, vilket inte tar många mil, så blir det väldigt vingligt utan pedalstöd. Sen om man inte är känslig för sådant utan glatt kan trampa routen ur På Drift utan problem eller ej är en annan femma. Skillnaden mellan 520 och m520 är natt och dag med annat än nya pedaler, skor och klossar - för mig (men uppenbarligen inte dig)

Jag har på en av mina cyklar en kombipedal med spd på ena sidan o plattis på andra. Den pedalen funkar sämre och man sitter inte riktigt lika fast liksom. PD-A520 har jag bara gott att säga om.

emmer sa:
bsandborgh sa:
emmer sa:
Så styv sula och A520.
Vet bara att när SPD börjar glappa, vilket inte tar många mil, så blir det väldigt vingligt utan pedalstöd. Sen om man inte är känslig för sådant utan glatt kan trampa routen ur På Drift utan problem eller ej är en annan femma. Skillnaden mellan 520 och m520 är natt och dag med annat än nya pedaler, skor och klossar - för mig (men uppenbarligen inte dig)
Mina A600 glappar inte än, jag har dom på 3 av mina cyklar. Hur uppkommer "vinglet" som gör att man inte har ngt stöd från pedalen, hur trampar man då?

Tillbaka
Topp