Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jag trodde för en sekund att polisen hade förberett för att ta ett gäng fortåkande elsparkar (Hur nu det skulle gå till med fartkamera) innan jag insåg att det bara var Järvaveckan...
PXL_20260528_050551116.webp

Vaknade redan 4 pga oklar anledning och lyckades inte somna om så jag masade mig till jobbet och hasade runt på gymmet en timme i ottan. Tror ni man fick vara själv där och köra spacerock som fan på stereon? Inte. Sov enligt Garmin dessutom dåligt pga hård träning dagen före. Tacka vet jag förr i tiden. Då sov jag bra efter att ha jobbat hårt.

Vaknade redan 4 pga oklar anledning och lyckades inte somna om så jag masade mig till jobbet och hasade runt på gymmet en timme i ottan. Tror ni man fick vara själv där och köra spacerock som fan på stereon? Inte. Sov enligt Garmin dessutom dåligt pga hård träning dagen före. Tacka vet jag förr i tiden. Då sov jag bra efter att ha jobbat hårt.
Det där kunde jag ha skrivit själv!

Motig vind på resan in. Vinden skall tydligen vända lagom till hemresan.

Knirket från drivlinan kvar, trots att jag igår kväll hade av vevpartiet och kände på lagren. Passade även på att byta från 38t- till 40t-klinga. Byter nog pedaler ikväll för att se om det är därifrån ljudet kommer.

Motig vind på resan in. Vinden skall tydligen vända lagom till hemresan.

Knirket från drivlinan kvar, trots att jag igår kväll hade av vevpartiet och kände på lagren. Passade även på att byta från 38t- till 40t-klinga. Byter nog pedaler ikväll för att se om det är därifrån ljudet kommer.
Så störigt. Utan att försöka förvandla det här till mektråd: Själv har jag dragit åt klingbultar, bakväxel, växelöra.. Nu knäpper/tickar det intermittent bakifrån nånstans oavsett om jag frihjular eller trampar. Jag tror och hoppas på att det beror på att fjädern till utslitna bromsbelägg börjat delta aktivt i bromsningarna...

PXL_20260527_181428673.webp

Jag lärde mig från igår. Långbyxa, jacka samt stänkskärm med idag. Satt på mig allt och klev ut från jobbet, tänkte "hmm, blött på marken men torrt i luften det var inte så illa". Fina 20 sekunder senare öppnade himlen upp och jag blev katastrofblöt. Could be worse, var ju inte så kallt i det stora hela.

Ja de utlovade 16 grader och sol igår vid kl 16-17... vart blev det?
Istället punkka efter 10min, iskall nordanvind, hagel större än ärter, iskallt monsunregn 50% av sträckan...
Nästan så jag cyklade hela vägen in i duschen. Där jag väl stannade i 30min. Brrr

Jag trodde för en sekund att polisen hade förberett för att ta ett gäng fortåkande elsparkar (Hur nu det skulle gå till med fartkamera) innan jag insåg att det bara var Järvaveckan...
Visa bilaga 832835
Hur det skulle gå till? Är ju bara att parkera en polisbil där nu för tiden.

Så störigt. Utan att försöka förvandla det här till mektråd: Själv har jag dragit åt klingbultar, bakväxel, växelöra.. Nu knäpper/tickar det intermittent bakifrån nånstans oavsett om jag frihjular eller trampar. Jag tror och hoppas på att det beror på att fjädern till utslitna bromsbelägg börjat delta aktivt i bromsningarna...

Visa bilaga 832859
Bra tips om bakväxelinfästning. Jag bytte ju precis från Ultegra till GRX, samtidigt som en massa andra förändringar. Knirket kommer mellan kl 12 och kl 4 på högerveven, dock inte vid låg eller hög belastning utan bara på mellanregistret som man mest ligger på under pendlingen. Det tycker jag talar för vevparti/pedaler snarare än bakväxel, men skall spänna lite bak ändå.

Bra tips om bakväxelinfästning. Jag bytte ju precis från Ultegra till GRX, samtidigt som en massa andra förändringar. Knirket kommer mellan kl 12 och kl 4 på högerveven, dock inte vid låg eller hög belastning utan bara på mellanregistret som man mest ligger på under pendlingen. Det tycker jag talar för vevparti/pedaler snarare än bakväxel, men skall spänna lite bak ändå.
Jag tjatar om detta till alla nu bara för att samma sak hände mig precis, men jag hade också problem med konstiga ljud som kom och gick (som du beskriver mellan kl 12 och 4 ungefär, och inte vid jättehöga eller låga watt eller några specifika växlar). Någon som du som cyklat och mekat länge lär också redan ha kollat detta… men kan kedjan vara vänd bak och fram? Det var felet för mig och när jag vände på kedjan igen så försvann allt. Hade också annars misstänkt både pedaler, vevparti och allt sådant men det visade sig vara enklare än jag trodde.

"Intressant" måste jag säga. Vad har de för gräns, 30 pinn?

Men visst, det finns nog i så fall vissa ställen där polisen skulle kunna dra in exceptionellt mycket pengar på bara några timmar.

Lite synd att man inte kan bli privat polis i Sverige med rätt att utdela böter. Tror att trafikpolis skulle kunna bli en extremt lukrativ nisch annars i Sverige. (y)

Senast ändrad:

Men visst, det finns nog i så fall vissa ställen där polisen skulle kunna dra in exceptionellt mycket pengar på bara några timmar.

Lite synd att man inte kan bli privat polis i Sverige med rätt att utdela böter. Tror att trafikpolis skulle kunna bli en extremt lukrativ nisch annars i Sverige. (y)
Om de dessutom bötfäller trimmade elhojar samtidigt så blir det dubbelklirr i kassan 😜

Blev tutad på och fick fingret av föraren en röd Golf kombi som svängde höger och skulle in över en cykelbana där han passerat mig 5 sekunder tidigare. Efter att han stannat halvvägs över cykelbanan och jag fick väja förstås. En helt vanlig dag på cykel i Stockholm.
Klassiker. Gasa förbi , sväng höger framför.

Om de dessutom bötfäller trimmade elhojar samtidigt så blir det dubbelklirr i kassan 😜
..samt cyklister på gångbana/trottoar och fotgängare på cykelbana. Läste att ingen fotgängare bötfällts för att gå på cykelbana, men en del cyklister för att cykla på gångbana/trottoar. Båda felen borde bestraffas oftare för att få mindre irritation i trafiken.

Jo, men en ensam fartkamera på släp lär ju inte kunna dela ut böter till elsparkare.

Finns nån startup i Uppsala där man kan lämna tips om felparkerade bilar och få 100 kr som bonus per utdelad bot och ”tack för hjälpen”. Jag är generellt emot sådant gestapo/angivarsamhälle men jag skulle vara först i kön till den appen här i Stockholm. En halvtimme i innerstan på cykel hade nog genererat minst 700 kr en vanlig dag.

Edit: Och som svar på frågan om hastighetsgräns på gångfartsområde kan jag upplysa att det tyvärr inte råder 30 km/h. Snarare 5-7 km/h. En cyklist som kör 10 km/h riskerar därför dyra böter.

Svängde in på Smålandsgatan från Birger Jarlsgatan (ni vet enkelriktat gäller ej cykel skylt) , får en bil bakom mig som tutar , färdtjänstbuss som uppenbarligen skulle försöka korsa Norrmalmstorg via bussgatan, lycka till eftersom jag såg att bussen var på väg och det inte finns någon plats att mötas vilket är ganska självklart eftersom det som skrivet är bussfil och enkelriktat.
Garvade lite när jag cyklade runt torget och undrar fortfarande om han ångrade sig att han tutade på mig😜.
Najs det här med cykel alltså !

Tillbaka
Topp