Mtb-ramstorlek

AnCaAd

Ny medlem
Mtb-ramstorlek
Hej!

Jag vore ytterst tacksam för hjälp med uppskattning av rätt mtb-ramstorlek. Ska nämligen skicka efter en mtb-ram från USA, utan möjligheter att prova ut ramstorleken.
Jag är 170 cm lång och har en Merlin Cielo i storlek 51 cm, som jag är nöjd med (vg se bifogad tabell). Min gissning är att detta borde motsvara en Merlin XLM 16,25" (vg se bifogad tabell). Å andra sidan är inte skillanderna enorma till en 15,00" eller 17,50"... Hur översätter man cm-landvägsracer till tum-mountainbike???

Mvh,
Anna

Bilagor

• MerlinXLM.jpg
    MerlinXLM.jpg
    33.9 KB · Besök: 14
  • MerlinCielo.jpg
    MerlinCielo.jpg
    30.1 KB · Besök: 16
Mtb-ramstorlek
Det går inte att översätta. MTB-storleken beror på typ av ram och hur du tänkt använda den. XC, AM, FR, DH? Hör med säljaren eller tillverkaren vad dom rekommenderar.

Det var en väldigt exklusiv ram du tittar på som första MTB förresten. Har du hittat den till bra pris någonstans???

Mtb-ramstorlek
Tack för ditt svar. Mtb-ramen ser ut som bifogad bild och jag har tänkt att använda den för XC. Närmare bestämt långcykling i Afrika. Jag inser att det inte finns någon exakt metod att komma fram till rätt ramstorlek (utan att prova), men eftersom jag måste chansa på något, vill jag chansa så rätt som möjligt... Därför tacksam för hjälp och synpunkter.

Förslag på gaffel?
Disk- eller v-bromsar?
Hjul?

Förväntad hållbarhet, ca 1200 mil på eländiga vägar.
Ja, jag får ett bra pris på just den ramen.

Bilagor

• img_mbikes_xlm.jpg
    img_mbikes_xlm.jpg
    24.8 KB · Besök: 19
Mtb-ramstorlek
hmm 170 borde väll en 16" funka? Det tror jag är den bästa kompromissen...

Jag tror du ska satsa på v-bromsar inte för att det är bättre men jag tänker bara på om något händer, så är det lättare och laga en vajer än en hydraulisk ledning i bushen...

Samtidigt ser det inte ut som att ramen har fästen för v-bromsar? En Rock Shox Reba 100mm's? och Shimano XT rätt igenom så har du nog en hållbar långdistans löpare. Hjulen bör vara starka och pålitliga så jag hade nog satsat på någon Shimano historia här med. Dessutom är ju chansen att få tag i reservdelar betydligt högre med Shimano prylar än exotiska handbyggda mojänger...

Mtb-ramstorlek
Varför inte satsa på Avid BB7 om man är rädd för hydraulikstrul i bushen? De är vajerdragna skivbromsar som är väldigt bra och lättmekade.

Handbyggda "mojänger" kan å andra sidan byggas med standardprylar, vilket färdigbyggda hjul sällan är gjorda av.

Tillbaka
Topp