MTB-resa (AM/enduro) till Madeira - erfarenheter?

JHenning

Aktiv medlem
Hej happy!

Nu när hösten pockar på är det dags att värma sig med förväntningar inför nästa MTB-resa - denna gång är siktet inställt på Madeira! Har sett att det finns någon RR från platsen, men misstänker att det finns cyklister med ännu mer erfarenheter att dela med sig av.

Planen är AM/enduro-cykling under en vecka efter jul någon gång. Tanken är att använda sig av guide, men möjligen någon dag bege sig ut på egen hand. En inledande fundering: Vilka guider rekommenderas? Har hittat en som heter Loko Loko Madeira och en som heter Freeride Madeira. Något att ha?

I övrigt tar jag jättegärna emot de erfarenheter som finns där ute! T.ex. om december är en godtagbar tid att åka, hur cyklingen är, om det är möjligt att hitta runt på egen hand, vad det finns för lämpliga boenden m.m.

Stort tack på förhand!

Madeira i december låter väl inte som en hit vädermässigt?? Regn o snålblåst får man väl nog av i Sverige tänker jag. Finns bättre resmål vintertid.

SocialGimp sa:
Madeira i december låter väl inte som en hit vädermässigt?? Regn o snålblåst får man väl nog av i Sverige tänker jag. Finns bättre resmål vintertid.

Tack för svar! Okej, det är så alltså? Jag hade fått för mig att Madeira var något av ett året runt-resmål, men kanske inte är så då.

Vad tänker du på för bättre resmål? :)

SocialGimp sa:

Vädret på Madeira är väl ganska konstant? Jag tror december för övrigt är jättebra, grönt och frodigt!

Jag var där nu i April med Freeride Madeira! Kan verkligen rekommenderas! Bra guider, fantastiska stigar och för det mesta roligt folk som cyklar. Bra är att dom har 4-5 shuttlebussar och alltså kan dela upp gruppen väldigt bra efter förmåga. Det enda tråkiga var att dom inte riktigt verkade planera efter att vi skulle få cykla överallt på ön utan mest vad som var bra för dagen, så vi var ganska mycket på västra sidan. Å andra sidan fanns det så mycket stigar att vi i praktiken inte körde så mycket samma ändå.

Nej över lag kan Freeride Madeira verkligen rekommenderas, kommer helt klart åka dit med dom igen! Och de kändes också helt klart som den största och mest seriösa gudien.

Nu ska väl tilläggas att jag aldrig varit på Madeira men väl i Cadíz och vintern där (vid Atlanten) kan både vara blåsig och regnig blandat med fina dagar.

Har hört från några vänner som varit på Madeira vintertid och de sa (om jag minns rätt) att det var ganska milt men att det regnade ganska ofta. Vill inte skrämma bort dig från Madeira som säkert är jättefint och som oxå säkert kan bjuda på kalas-väder men det känns som att någon väl vald Kanarie-ö är ett säkrare kort vädermässigt? Vet dock ej hur Enduro-scenen är där.

Saxat från SvD:
Madeiras klimat är milt och bestäms till stor del av läget i Atlanten. Det blir i princip aldrig riktigt hett, eller kallt. Vintermånaderna är över lag fuktiga, speciellt på lite högre höjder. Att resa hit då är lite av ett lotteri. Om du har otur, råder regn, blåst och tjocka moln flera dagar i rad. Med lite tur så gäller istället mild vårvärme och klara dagar.

Bor själv för övrigt nära Alicante på Costa Blanca och vill man vara på fastlandet i Europa så är det torrast här vintertid, även om det kan vara svårt att tro så med tanke på den senaste tidens översvämningar. Runt Alicante finns det en hel del guidade MTB-turer även om det säkert inte är lika vackert som på Madeira. Det är torrt och obarmhärtigt stenigt överlag. Jag har tyvärr för lite på fötterna att rekommendera en MTB-resa hit även om killarna på GMBN var här för ett tag sedan och tyckte det var ok vad det verkar. Du kanske kan söka på Youtube o kolla om du hittar ngt reportage. Själv ska jag hit snart o testa en bike park: :)
https://lafenasosa.es/

AX3L sa:
SocialGimp sa:

Vädret på Madeira är väl ganska konstant? Jag tror december för övrigt är jättebra, grönt och frodigt!

Grönt o frodigt = regn. Torrt o kargt = sol. Syns väldigt tydligt här på Costa Blanca där det är grönare o finare norrut men också betydligt regnigare vintertid. Blir väl som SvD säger lite av ett lotteri vilket väder man får på Madeira.

Hur som helst tror jag nog Madeira både är vackert och har skitbra MTB-turer. Tack för tipset!

AX3L sa:
SocialGimp sa:

Jag var där nu i April med Freeride Madeira! Kan verkligen rekommenderas! Bra guider, fantastiska stigar och för det mesta roligt folk som cyklar. Bra är att dom har 4-5 shuttlebussar och alltså kan dela upp gruppen väldigt bra efter förmåga. Det enda tråkiga var att dom inte riktigt verkade planera efter att vi skulle få cykla överallt på ön utan mest vad som var bra för dagen, så vi var ganska mycket på västra sidan. Å andra sidan fanns det så mycket stigar att vi i praktiken inte körde så mycket samma ändå.

Nej över lag kan Freeride Madeira verkligen rekommenderas, kommer helt klart åka dit med dom igen! Och de kändes också helt klart som den största och mest seriösa gudien.

Ok, det låter ju bra! Ska läsa på lite mer om vädret... Kul att höra att du var nöjd med Freeride Madeira! Ska börja höra mig för lite med dem också då.

SocialGimp sa:
Nu ska väl tilläggas att jag aldrig varit på Madeira men väl i Cadíz och vintern där (vid Atlanten) kan både vara blåsig och regnig blandat med fina dagar.

Har hört från några vänner som varit på Madeira vintertid och de sa (om jag minns rätt) att det var ganska milt men att det regnade ganska ofta. Vill inte skrämma bort dig från Madeira som säkert är jättefint och som oxå säkert kan bjuda på kalas-väder men det känns som att någon väl vald Kanarie-ö är ett säkrare kort vädermässigt? Vet dock ej hur Enduro-scenen är där.

Saxat från SvD:
Madeiras klimat är milt och bestäms till stor del av läget i Atlanten. Det blir i princip aldrig riktigt hett, eller kallt. Vintermånaderna är över lag fuktiga, speciellt på lite högre höjder. Att resa hit då är lite av ett lotteri. Om du har otur, råder regn, blåst och tjocka moln flera dagar i rad. Med lite tur så gäller istället mild vårvärme och klara dagar.

Bor själv för övrigt nära Alicante på Costa Blanca och vill man vara på fastlandet i Europa så är det torrast här vintertid, även om det kan vara svårt att tro så med tanke på den senaste tidens översvämningar. Runt Alicante finns det en hel del guidade MTB-turer även om det säkert inte är lika vackert som på Madeira. Det är torrt och obarmhärtigt stenigt överlag. Jag har tyvärr för lite på fötterna att rekommendera en MTB-resa hit även om killarna på GMBN var här för ett tag sedan och tyckte det var ok vad det verkar. Du kanske kan söka på Youtube o kolla om du hittar ngt reportage. Själv ska jag hit snart o testa en bike park: :)
https://lafenasosa.es/

Uppfattat! Ska slänga ett öga på alternativ med, men Madeira framstår ju i övrigt såå lockande :)

Madeira är ju fint att kombinera med varannan dag cykling och varannan vandring =)

Har åkt med Freeride Madeira för något år sen, var lite strul så inte jätteimponerad. Skulle vara i någon grupp för medelsvår-XC med mestadels singeltrack osv.. men i sista stund satte de med ett brittiskt par som ALDRIG cyklat MTB förr med oss. Tjejen i de paret lyckades glömma hjälmen utanför minibussen vilket upptäcktes först när vi var på plats efter 1,5 timmars transport, de hade inga extrahjälmar i bilen (kan ju vara bra om nån går sönder med osv).

Cyklarna var redan lastade när jag kom så fick först nu chans å prova den jag hyrt, bad om SPD pedaler, men visa sig att justerskruven var av och mekanismen skadad på ena pedalen så styrkan för å klicka ut var ungefär 3 gånger hårdare än maxinställningen. Gjorde att jag välte 2-3ggr i låg hastighet utan att kunna klicka ur innan jag lärde mig vilken fot/sida som funka att lossa och sätta ner.

Hur gick det för tjejen utan hjälm, ja det beslutades att hon skulle åka med ner till stället vi skulle käka lunch på så skulle de ordna en hjälm till henne där. På väg till detta cykla vi på en bred grusväg och av outgrundlig anledning (kanske att bromshandtagen var omvända mot en brittisk cykel?) så lyckades hon OTB:a, hon klara sig med lite skrapsår, men blev väldigt rädd så tog väl en halvtimme-45-minuter innan hon kunde övertalas att cykla vidare. Det var ungefär det vi hann med på förmiddagen.

Eftermiddagen blev faktiskt lite roligare med några avstickare för de som ville cykla lite mer tekniskt, körde både i terräng och genom någon liten by på bakgator, räcken, och ned för trappor.. kändes nästan som man var med i en MTB-film =) Dagen slutade med Mojitos nere vid kusten.

Bred grusväg/traktorspår: 75%
Asfalt: 15%
Singeltrack: 10%

Behållningen var att naturen var fin, och ja guiden gjorde de bästa efter förutsättningarna men som svenskt tycker man de borde de va bättre uppstyrt.

Bilagor

• madeira på cykel.jpg
    madeira på cykel.jpg
    394.1 KB · Besök: 135
Rattnalle sa:
Det kallas väl Mudeira av en anledning. Men det kan ju givetvis vara kul det också.

Ja jag tycker underlaget var fantastiskt, betydligt roligare än allt jag kört i alperna (vilket iof inte är så jäkla mycket). Och vad vädret beträffar var det liksom alla väder alla dagar. Några dagar mer regn (lite snö på toppen tom, det hade dock guiden aldrig någonsin varit med om tidigare) och andra med mer uppehåll.

Tråkigt med dåliga erfarenheter med Freeride. För oss funkade allt bra, från shuttle tor till flyget till boendet. Visst kan man anmärka på småsaker, men på det stora hela var det bra. Men det där med att se till att hamna i rätt grupp ska man nog inte ta lätt på rent generellt. När jag var i Les Arcs hamnade alla nya i lätta gruppen som nåt slags default, så en dag av en vecka blev lite bortkastad. Samtidigt fanns det mycket på Madeira som vore så brant och jävligt att jag absolut inte haft någon behållning av åkningen om man fått en för bra grupp. Mtb är ju över lag så mycket svårare än lvg på det sättet, där man ganska lätt kan dela upp sig efter normal snittfart.

AX3L sa:
Rattnalle sa:
Det kallas väl Mudeira av en anledning. Men det kan ju givetvis vara kul det också.

Ja jag tycker underlaget var fantastiskt, betydligt roligare än allt jag kört i alperna (vilket iof inte är så jäkla mycket). Och vad vädret beträffar var det liksom alla väder alla dagar. Några dagar mer regn (lite snö på toppen tom, det hade dock guiden aldrig någonsin varit med om tidigare) och andra med mer uppehåll.

Tråkigt med dåliga erfarenheter med Freeride. För oss funkade allt bra, från shuttle tor till flyget till boendet. Visst kan man anmärka på småsaker, men på det stora hela var det bra. Men det där med att se till att hamna i rätt grupp ska man nog inte ta lätt på rent generellt. När jag var i Les Arcs hamnade alla nya i lätta gruppen som nåt slags default, så en dag av en vecka blev lite bortkastad. Samtidigt fanns det mycket på Madeira som vore så brant och jävligt att jag absolut inte haft någon behållning av åkningen om man fått en för bra grupp. Mtb är ju över lag så mycket svårare än lvg på det sättet, där man ganska lätt kan dela upp sig efter normal snittfart.
Tricket för att då verklig kontroll är att resa en hel grupp där man själva får bestämma nivån utan att någon utomstående far illa. Annars får man leva med att det blir lite som det blir. På gott och ont, jag har haft väldigt roligt i sådana grupper också.

Var på Madeira i mars och körde då en dag med Freeride Madeira. När jag bokade så frågade man dels vilka pedaler jag ville ha och även om vilken sida jag ville ha bromsarna på. Man fick även fylla i en lista med frågor för att ta reda på vilken nivå man låg på.

Gänget jag åkte med var lite blandat, en del på min nivå och några lite under och några över, överlag var det helt ok nivå på gruppen. Under senare delen av dagen när man cyklat lite och kände sig lite mer bekväm så var det heller inga problem att dra iväg för att sen möta upp i slutet av sträckan med övriga. Jag och två till körde lite snabbare så guiden förklarade hur vi skulle köra och var vi skulle vänta in övriga.
Vi cyklade i princip bara singeltrack och ytterst lite transport under hela dagen, oftast körde man ett par långa härliga stigar för att sen möta upp bussen längre ned för att åka till nästa område

Guiden var väldigt flexibel och frågade gruppen vad vi ville cykla och om det var för lätt/svårt för att kunna anpassa stigarna.
Känns som att jag antingen hade väldig tur eller att discomike hade väldigt mycket otur. Har inte varit och cyklat utomlands någon annanstans så har inte så mycket att jämföra med förutom Sverige men jag var väldigt nöjd med min dag

Har cyklat med Freeride Madeira två ggr och kan bara rekommendera. Jag har varit där sent i april och tidigt i november.

Om bu bor nere vid havet så skulle jag verkligen inte rekommendera att sticka ut själv utan shuttle. Endurospåren slutar på 6-700 möh och klättringen från havsnivå är brutalt brant. Jag gjorde misstaget att försöka sticka ut på egen hand från Funchal.

mikaeljc sa:
Har cyklat med Freeride Madeira två ggr och kan bara rekommendera. Jag har varit där sent i april och tidigt i november.

Om bu bor nere vid havet så skulle jag verkligen inte rekommendera att sticka ut själv utan shuttle. Endurospåren slutar på 6-700 möh och klättringen från havsnivå är brutalt brant. Jag gjorde misstaget att försöka sticka ut på egen hand från Funchal.

Har man bra lokalsinne kanske man kan köra samma runda själv som man gjort på shuttlen, fast utan shuttle. Men annars bör man nog låta bli, många stigar där borta är ju ingen lek att cykla på alltså.

Hur är det att åka på en sådan resa själv? De som cyklar med guide är det mest grupper eller kan man åka själv på¨en sådan resa utan att känna sig alltför utanför?

Tazl sa:
Hur är det att åka på en sådan resa själv? De som cyklar med guide är det mest grupper eller kan man åka själv på¨en sådan resa utan att känna sig alltför utanför?

Var där med min sambo men eftersom hon inte var intresserad av att cykla körde jag på egen hand, är inte den som syns och hörs mest men kände mig inte utanför. I min grupp var det lite olika mindre grupperingar, några var polare, några par och nån som var ensam. Efter man snackat lite vilket inte var svårt eftersom alla har samma intresse så var det inga konstigheter alls

Mudeira är kul men ganska utmanande eftersom det dels regnar ganska konstant och jord blir lera men även för att jordarten lera förekommer rikligt och den är förrädiskt hal även torra dagar. "Red ice" tog ut både guiden och flera i vår grupp inkl mig i förrädiska vurpor under vår vecka.

Rekommenderar semi spikes - Magic Mary, maxxis shorty eller Spesh Hillbilly. Åk inte dit med t ex Minion DHF fram, de kommer sätta igen direkt.

Loko loko gjorde ett bra jobb. (Lite mycket drinking and driving efter After biken för min svenska smak kanske men så gör dom ju där..)

Marginellt högre promillegräns där, men ja kulturen skiljer sig ju. Vissa researrangörer fattar det och har nolltolerans hos förarna för att de fattar att det är en dålig PR grej när folk från norra Europa kommer på besök ;-)

Westman sa:
Mudeira är kul men ganska utmanande eftersom det dels regnar ganska konstant och jord blir lera men även för att jordarten lera förekommer rikligt och den är förrädiskt hal även torra dagar. "Red ice" tog ut både guiden och flera i vår grupp inkl mig i förrädiska vurpor under vår vecka.

Rekommenderar semi spikes - Magic Mary, maxxis shorty eller Spesh Hillbilly. Åk inte dit med t ex Minion DHF fram, de kommer sätta igen direkt.

Loko loko gjorde ett bra jobb. (Lite mycket drinking and driving efter After biken för min svenska smak kanske men så gör dom ju där..)

Den berömda, hårdpackade "is-leran" förkom bara på transportsträckor när jag varit där. Ganska kul, man kunde göra burn out på 5ans växel på planmark. Det var verkligen som is.

Senast ändrad:
Jag var på Madeira i mitten av Januari 2018. Kanske hade tur med vädret men för oss var det bättre än genomsnittlig svensk sommar. Dvs 22-25 grader och mestadels sol, tillräckligt varmt för att äta middag utomhus om man befann sig på havsnivå.

Kallare om man kom högre upp. På 1000m var det ca 10-12 grader och mer av mulet väder. Och det var någon timme duggregn varje dag, dock oftast på morgonen eller kvällen.

Jag cyklade dock inte men vandrade en hel del och visst var det blött i skogen även om det inte märks så mycket eftersom en hel del vandring går att göra ganska platt.

Någon som har en ide' om hur bra det är att åka dit med en grushoj? Är det gott om grusvägar och hur brant o högt måste man klättra för att ta sig runt på intressanta slingor?

Wow, stort tack för alla era inlägg!

Har inte hunnit kommentera alla, men tar med mig att 1) vädret inte verkar vara ett avgörande argument mot att åka just i december (även om det kan bli kladdigt), 2) Freeride är ett bra företag att semestra med (även om det finns någon mindre bra erfarenhet), 3) det kan vara vettigt att investera i riktiga ler-däck, 4) det kanske kan vara mindre kul att ge sig ut på egen hand utan shuttle och 5) att ön verkar vara grym att cykla på!

Tack igen! (Kommer säkert fler frågor när det närmar sig.)

Apollo samarbetar med Loko loko i sina specialized concept store endurodays-resor.
Jag tyckte de gjorde ett bra jobb när jag var där i vintras.

Der Kaiser sa:
Apollo samarbetar med Loko loko i sina specialized concept store endurodays-resor.
Jag tyckte de gjorde ett bra jobb när jag var där i vintras.

Okey! Ja jag har sett vissa referenser till dem också när jag kikat runt, och enligt dem verkar även de vara vettiga :)

Hej happy!

Nu när hösten pockar på är det dags att värma sig med förväntningar inför nästa MTB-resa - denna gång är siktet inställt på Madeira! Har sett att det finns någon RR från platsen, men misstänker att det finns cyklister med ännu mer erfarenheter att dela med sig av.

Planen är AM/enduro-cykling under en vecka efter jul någon gång. Tanken är att använda sig av guide, men möjligen någon dag bege sig ut på egen hand. En inledande fundering: Vilka guider rekommenderas? Har hittat en som heter Loko Loko Madeira och en som heter Freeride Madeira. Något att ha?

I övrigt tar jag jättegärna emot de erfarenheter som finns där ute! T.ex. om december är en godtagbar tid att åka, hur cyklingen är, om det är möjligt att hitta runt på egen hand, vad det finns för lämpliga boenden m.m.

Stort tack på förhand!
Är intresserad. Från Gbg-Sthlm. Pris på baket.

Hej happy!

Stort tack på förhand!
Hur är värdet i feb-april . En vecka pris resa + vacker shufel

Tillbaka
Topp