Mtb rundor och kul runtomkring Göteborg

daboon

Ny medlem
Hej,

Tänkte kolla lite vad ni rekommenderar för trails och annat kul runtomkring Göteborg.

Jag har nästan bara cyklat från Sävedalen ner till delsjön och mot Partille, där är trailsen underbara.

Idag testade jag lite av änggårdsbergen och det var rätt tråkigt. Körde inte långt men skulle vart nice om nån kunde rekommendera namnen på bra trails där :)

Den finns det pumptrack i Skatås jag tänkte testa.

I Lerum finns en bmx bana, men vet inte om man får cykla där?

Det jag mest vill testa är dirthopp, testade i Åre och det var skitkul.

Hojta gärna till om era favoriter! :D

Mvh

Jag har kört lite i Änggårdsbergen, men har bara haft mtb i en månad så kan tyvärr inte tipsa om något exakt.
Däremot så har jag hört att MTBstore brukar köra afterworl-runs i Änggårdsbergen på onsdag, men har inte vågat mig dit ännu då jag är rätt så n00b.

daboon sa:

Mvh

Kallebäcksdirten borde du köra, den har fått lite uppshapening nyligen.

Pumptracken i Skatås är kul.

Kolla Trailforks för att hitta både den och stigar i DSO och ÄGB. Appen eller Trailforks.com.

Vi körde inte så långt, hade en kompis med mig som endast kört en gång innan. Vi körde stenälskaren upp till den blå backen "som småländskt gnetande" från norr till syd. Fanns väl några roliga partier tyckte jag men det blev inte mycket flow, hjälpte väll inte att det hade regnat en del med :p stora stenar som inte var lätta att cykla runt eller över. Sen käkade vi pizza.

Skulle vart nice med nåt flowigt så min kompis kunde få lite mer erfarenhet först :)

quote=hemmafrun]
Jag har kört lite i Änggårdsbergen, men har bara haft mtb i en månad så kan tyvärr inte tipsa om något exakt.
Däremot så har jag hört att MTBstore brukar köra afterworl-runs i Änggårdsbergen på onsdag, men har inte vågat mig dit ännu då jag är rätt så n00b.[/quote]

Vi kan utforska det tillsammans lite kanske, min kompis köpte precis som cykel så han är också nybörjare så det är mitt jobb att få han att fortsätta :p

Westman sa:
daboon sa:

Mvh

Kallebäcksdirten borde du köra, den har fått lite uppshapening nyligen.

Pumptracken i Skatås är kul.

Kolla Trailforks för att hitta både den och stigar i DSO och ÄGB. Appen eller Trailforks.com.

Åh fan, tack, trailforks använder jag redan :)

Har inte cyklat särskilt mycket av "som småländskt gnetande" men jag skulle säga att flow hittas typ i Flowiga, Preachers Flow, FFF och fler av stigarna därikring. Är nog bara flowiga som inte har särskilt tekniska element dock

daboon sa:
hemmafrun sa:
Däremot så har jag hört att MTBstore brukar köra afterworl-runs i Änggårdsbergen på onsdag, men har inte vågat mig dit ännu då jag är rätt så n00b.

Vi kan utforska det tillsammans lite kanske, min kompis köpte precis som cykel så han är också nybörjare så det är mitt jobb att få han att fortsätta :p
Hade varit grymt, alltid roligare att vara några stycken. Brukar ni utgå från Botaniska-sidan eller Eklanda?
Har egentligen bara hållit mig i trakterna runt den ”kala toppen” och Finns mosse.
Försöker få med mig sambon ut men hon tokvägrar.

Som småländskt gnetande är ÄGBs sämsta stig. På riktigt. Prova igen! :)

Preachers flow, flowiga, kotten, delikata och Hobo är universellt omtyckta snabba stigar i centrala ÄGB.

Laxtrappan, pine Forrest dh, sandiga, getingboet, studsigt och alla små avvikare där runt, kanske kudos 1&2 kan va något också.

Mina favoriter är för tillfället Pineforest DH, Preachers Flow, Kotten samt Alternativkotten, Episka, Delikata och Kanada. Älskar Änggårdsbergen!

Om du kollar norrut på Vättlefjäll så är de mest flowiga stigarna:

The catch: https://www.trailforks.com/trails/the-catch/
Skysjöns Sköna: https://www.trailforks.com/trails/skyrsjons-skona/
Rocky's Right Hook: https://www.trailforks.com/trails/rocky-s-right-hook/ (Men den blir inte lika flytande som dom två tidigare)
Trollsjövägen: https://www.trailforks.com/trails/trollsjovagen/ (Inte bara stig dock, blir mer en anslutning)
Skyrsjöns Elgata: https://www.trailforks.com/trails/skyrsjons-elgata/

På den sista så blir det lite av en valet och kvalet fråga. Vill du köra tillbaka på "Skysjöns Sköna" så tar du vänster över "Green Line, Quicktrail 2" och ner för "Trollträdsbacken". Då får du två sköna nedförssegment utan att för den delen ha så mycket climb. Och så får du dubbelt upp på den utmärka Skyrsjöstigen.

Annars viker du av höger över "Green Line, Quicktrail 3" och kan sedan välja "Over Pike's Ridge" eller "Pike's Lake East". Båda är så gott som samma överlag men "Pike's Lake East" får du nog garanterat huffa upp cykeln för två branta partier men sen blir det sköna flowiga nedförsåk.
Over Pike's Ridge går att cykla upp för hela vägen och den bjuder sen på en riktigt rolig neförsbit men inte lika flowig. Plus att du hamnar på Surtesjön Runt, vilket är motionsbana/grusväg och visst kan det vara kul att cykla på sådana med men jag antar du vill ha mestadels stig.

Men i vilket fall som helst, det är dom stigarna som bjuder på mest "flow" i Vättlefjäll som jag lagt upp i ording av vad jag tycker ni skall köra. Det finns fler att välja på, som t.ex "The Pump", "Långemossen" och "The Bird Ponds" men då hamnar du ännu mer norrut. Så beror ju på hur långt ni orkar cykla.
The Pump är väldigt trevlig bitvis om du kommer från Jennylund och Långemossen är ännu flowigare. Flowigast av alla egentligen men tyvärr tar den dig bort från alla stigarna i Vättlefjäll på väg ner mot Ankdammarna.

Fråga mig gärna om ni vill ha guidning. Jag är inte så jätteproffs själv så inget att skämmas över.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp