Mtb semester europa

tegfors

Medlem
Mtb semester europa
Hej,
Är sugen på en mtb semester i Europa, vi har fastnar för saalbach:)
Eller ska man titta på annat?!
Vi vill ha fina stigar, fin utsikt, inte överjäkligt mkt sten:)
Skönt flow:)

Måste man ha rena downhillhojjar eller klarar man sig med crosscountry hojjar?

Då vi bor i Sörmland så har vi inte några egna donwhillhojjar….

Med vänlig hälsning,

Mtb semester europa
Vet inte om det ger något men finns ett par RR:ar från Saalbach i denna lista. Även några andra platser i Österrike finns det RR:ar från som kanske kan vara intressanta (fokusera på de vars rad inleds med M = Mountainbike). Och vill du titta bredare går det att botanisera här.

Mtb semester europa
Finns lite info i den här tråden:

Mtb semester europa
Finns lite info i den här tråden:

Det är dock brant cykling som kräver lite tuffare cykel, och lift uppför.

Jag har ingen koll på Saalbach, men jag kan rekommendera Dolomiterna med fina grusvägar från första världskriget, otroliga utsikter och bra mat:

Mtb semester europa
Vi har xchojjar 50k-> om det ger någon fingervisning om hur bra bromsarna är…..

Det säger inte så mycket. Tunga fyra-kolvs enduro/DH bromsar är bra mycket kraftiga än superlätta två-kolvs XC bromsar. Jag var riktigt glad när jag hittade en cykel med Formula bromsar hos uthyrning i Pila isf Sram Code (som är fyrakolvs, men för mesigt för i Alperna), äntligen bromsar med lite marginal där man inte får ont i händerna efter en kvart.

Men generellt skulle jag inte rekommendera en XC cykel till Pila eller La Thuile. Det finns riktigt fina (vandrar)stigar i Val Ferret och Val Veny med fina vyer på Mont Blanc om man vill åka XC i Val d'Aosta.

Mtb semester europa
Det säger inte så mycket. Tunga fyra-kolvs enduro/DH bromsar är bra mycket kraftiga än superlätta två-kolvs XC bromsar. Jag var riktigt glad när jag hittade en cykel med Formula bromsar hos uthyrning i Pila isf Sram Code (som är fyrakolvs, men för mesigt för i Alperna), äntligen bromsar med lite marginal där man inte får ont i händerna efter en kvart.

Men generellt skulle jag inte rekommendera en XC cykel till Pila eller La Thuile. Det finns riktigt fina (vandrar)stigar i Val Ferret och Val Veny med fina vyer på Mont Blanc om man vill åka XC i Val d'Aosta.
Aha, misstänkte det….

Tack för svar!!:):)

Tillbaka
Topp