MTB slingan i Rudan borta

Brukar köra MTB slingan i Rudan i Haninge ganska ofta. Idag när jag körde där så upptäckte jag en bit in på slingan att jag inte såg dom röda markeringarna. tänkte att jag lyckats köra fel, lokalsinnet är inte det bästa :-) Lyckas hitta till ett ställa jag känner igen och fortsätter cykla. Men fortfarande inga markeringar. Hittar nya markeringar med en cykel på så jag tänker att dom gjort om slingan. Spännande. kör där istället men inser att det bara är en väldigt kort rundslinga. Kör ner till starten där infotavlorna finns. Där har man täckt över texten att det finns en mtb slinga. Ingen info alls. Vare sig om den gamla saknade slingan eller den nya minislingan.
Ingen info på Haninge kommuns hemsida. Där står fortfarande att dom gamla slingorna finns.

Någon här som vet något?

Hej,
Jag har för mig att jag läste här eller på facebook i nån MTB grupp att de drar om spåret lite därför är den temporärt borta.
/henrik

Kommunen har byggt en handikappslinga med sarg som blinda skall kunna följa med käpp. Den korsade MTB spåret på några ställen, så jag tror tanken var att MTB slingan skulle dras om.
Vet inte var status är men Länna sport CK har ialla fall nån liten slinga där dom kör träningar.

Kommunen har byggt en handikappslinga med sarg som blinda skall kunna följa med käpp. Den korsade MTB spåret på några ställen, så jag tror tanken var att MTB slingan skulle dras om.
Vet inte var status är men Länna sport CK har ialla fall nån liten slinga där dom kör träningar.

Jag har hört samma så det stämmer kanske.

Jag kan bekräfta att dom har gjort om slingorna. Nu får man ta sig bort till frisbeegolfbanorna. Där finns en tavla med info om längd och färg på markeringarna. Har testat nya 12 km slingan som till största delen är gamla 15 km slingan.

Jag kan bekräfta att dom har gjort om slingorna. Nu får man ta sig bort till frisbeegolfbanorna. Där finns en tavla med info om längd och färg på markeringarna. Har testat nya 12 km slingan som till största delen är gamla 15 km slingan.
Och på frisbeegolfbanan stal någon hälften av korgarna nyligen... Påtal om annat.

Någon som kan ge en liten ögonblicksbild? Hur många spår är det numera? Är det något nytt eller bara startplatsen som är flyttad?

Hej,

5 spår om jag minns rätt:
rött 12 km, mest XC trampa på bredare gamla skogsvägar, Mycket upp och ner.
rött 5 km, mest XC trampa på bredare gamla skogsvägar, Mycket upp och ner.
svart 4 km, mera teknisk stig.
blått 1 km lättare stig.

plus en gul teknikbana med lite småhopp och stockar.

Spåren såg nya(are) ut när jag var där för 2 veckor sen, i alla fall det svarta som då knappt var uppkört på sina ställen.

Men jag har bara cyklat där 2 ggr och det har varit i mars så jag vet inte hur det såg ut innan hösten.

EDIT: starten är en bit in inne i skogen, antingen följer man från parkeringen, den lila cykeln runt allt och hamnar vid en skylt vid frisbee fälten, som pekar in i skogen, eller så cyklar man den anlagda breda stigen (elljusspåret) mot Jordbro och följer orangea fyrkanten tills det delar sig och där kan man haka på röd tills man kommer till skylten och teknikbanan, där börjar allt.

Eller så kan man gena, starten med skylten är vid målflaggan, om jag minns rätt, eller vid grön plutt.

Blåa

Röda:

Svarta

// Henrik

Senast ändrad:
Hej,

5 spår om jag minns rätt:
rött 12 km, mest XC trampa på bredare gamla skogsvägar, Mycket upp och ner.
rött 5 km, mest XC trampa på bredare gamla skogsvägar, Mycket upp och ner.
svart 4 km, mera teknisk stig.
blått 1 km lättare stig.

plus en gul teknikbana med lite småhopp och stockar.

Spåren såg nya(are) ut när jag var där för 2 veckor sen, i alla fall det svarta som då knappt var uppkört på sina ställen.

Men jag har bara cyklat där 2 ggr och det har varit i mars så jag vet inte hur det såg ut innan hösten.

EDIT: starten är en bit in inne i skogen, antingen följer man från parkeringen, den lila cykeln runt allt och hamnar vid en skylt vid frisbee fälten, som pekar in i skogen, eller så cyklar man den anlagda breda stigen (elljusspåret) mot Jordbro och följer orangea fyrkanten tills det delar sig och där kan man haka på röd tills man kommer till skylten och teknikbanan, där börjar allt.

Eller så kan man gena, starten med skylten är vid målflaggan, om jag minns rätt, eller vid grön plutt.

Blåa

Röda:

Svarta

// Henrik
Bugar och bockar för det utförliga svaret!

Hej igen,

Jag TROR att den röda är en omdragning av den som tidigare kallades Gula, finns en del gamla delar på Trailforks.

Länna sport CK har väl Rudan som träningsbana, nån därifrån kanske kan fylla på med mera info.

/henrik

Nu har jag varit och provcyklat och är nyfiken på att veta mer om planer osv. Är det någon som vet vilka det är som har byggt och skyltat? Förutom några meningar på kommunens hemsida hittar jag inget om detta projekt.

Alla stigar och rutter (5 st) på Trailforks är uppdaterade sedan slutet av april. En del av det gamla kring Nedre Rudansjön har tagits bort på begäran. Jag har hjälpt Mattias Lindberg i Länna Sport CK med att få in det på TF. LSCK tillsammans med Haninge kommun utvecklar stigcyklingen där.
Länk: Rudans rutter på Trailforks

Tillbaka
Topp