MTB: SPD eller platta pedaler?

Nilsp

Ny medlem
Har precis börjat köra MTB och har ett par frågor. Köpte precis en beg. MTB med pedaler som är SPD på ena sidan och platta på andra sidan (verkar inte vara en toppenuppfinning). Jag har nog hajat att jag villa ha pedaler som är likadana på båda sidor, men vilken sort ska jag välja?

Jag trodde alla körde med SPD, men kollade på något amerikanskt youtubeklipp och såg ett par killar som verkade klara sig väldigt bra utan SPD och menade att det var lättare att klara sig från skador om man inte är fastlåst.

Vad tycker ni i forumet? Kör alla med SPD? Skiljer det sig beroende på vilken typ av MTB man kör? Jag tex. är nog en XC-typ, borde jag köpa SPD-skor eller rejäla plattformspedaler?

Mvh Nils

Lejon

Aktiv medlem
Om du är och vill vara en xc-typ är det spd som gäller. Om du är en annan typ kan man hitta argument för plattisar, men det är i min värld en annan diskussion.

Milistern

Medlem
Jag har växlat lite fram och åter. Nu trampar jag plattpedal. Mest för att det är så skönt och bekvämt att helt utan omsvep kunna kliva av cykeln och gå utan klicketiklack och halkarunt. Det är möjligt att rundan tar en halvminut längre, men det tar jag lätt igen på kisspausen.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Det går hitta argument för båda valen. Själv har jag spd på alla cyklar och cyklar inte en meter utan cykelskor.

Dirt/bmx/dh och den typen av cykling är det vanligare med plattisat. På XC mtb, cross, pendlare och lvg är det ovanligare.

Kör det du trivs med vettja! Det finns val för att folk gillar olika.

magnuser

Medlem
Själv nybörjare och varit avvaktande till spd. Men nu när jag kört ett tag känner jag att jag kommer gå över till det. Kompisen köpte nyligen nya clips till sina skor som gör att du kan klicka ur mycket lättare och åt valfritt håll. Det känns som mitt alternativ. Sen är det ju lätt att skifta pedaler om du skulle vilja köra där du vet att du behöver sätta ner fötterna ofta. Vad gäller skor finns det bekväma stabila mer vanliga skor som funkar bra att gå i också, om du som jag går en del med cykeln i skogen när traktorvägarna plötsligt tar slut och du vägrar vända om ☺.

theBrand

Aktiv medlem
Som sagt så finns det för och nackdelar med båda, även om de ev. fördelarna ofta är kraftigt överdrivna :)

Det jag kan säga är att många jag stött på som just börjat cykla MTB ofta blir väldigt begränsade av att sitta fast, man drar sig för att köra de lite knixigare linjerna för att man är orolig för att ramla utan att komma loss. Så jag skulle rekommendera dig att börja med plattisar tills du känner dig trygg i skogen. Så småningom kommer du att upptäcka att du sällan behöver lyfta fötterna från pedalerna även när det är riktigt knixigt och då kan det vara läge att testa på SPD för att se om det är något för dig.

P.S.
Även om du inte kör SPD på din MTB så kan det vara bra att göra det på din ev. pendelcykel, för att träna upp bra trampteknik. Tramptekniken har du igen även om du cyklar med plattisar. Då passar dina vändbara pedaler utmärkt :)

Tobbs

Medlem
Jag är också hyfsat ny på MTB, kör med SPD men är fortfarande kluven till det vs plattisar. Har vurpat några ggr pga jag har inte hunnit klicka ur mig. När man reflexmässigt vill sätta ner foten, Tex när man får kast med framhjulet eller i en backe uppför där man tappar fäste. Helt övertygad om att jag inte vurpat med plattisar.

Jimel

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Det går hitta argument för båda valen. Själv har jag spd på alla cyklar och cyklar inte en meter utan cykelskor.

Dirt/bmx/dh och den typen av cykling är det vanligare med plattisat. På XC mtb, cross, pendlare och lvg är det ovanligare.

Kör det du trivs med vettja! Det finns val för att folk gillar olika.
Vid DH är det vanligare att sitta fast och där skulle jag vilja prova det just för att man hoppar, i skogen känner jag inget behov.

liveforthis

Aktiv medlem
Håller med föregånde talare. Kör själv med både spd (xt trail) och med crankbrother stamp (plattisar) kör spd när jag ska ut o köra lite längre rundor o xc. Byter till plattisar när jag mer tänkt bara ut och leta stigar o goofa runt mer i skogen och mer tekniskt(långsamt) har annars kört spd dom senaste 12åren både på dh o xc.

Cadde

Ny medlem
Kört vanliga pedaler ("plattisar") 99% av mitt liv på cykeln. Testat SPD och fattar själva grejen med dom men känner inte för det på grund av...

1) Kostnad, både i extra pedaler och skor.
2) Behöva ha dessa speciella skor när man cyklar som låter som fan på hårt underlag och ser töntiga ut. Dock har jag ju sett sådana som löser problemet men de är mer av basketboll modell.
3) Risken att något går riktigt riktigt illa.

Det är många gånger man önskat att man har SPD eller liknande. Och andra då man är riktigt tacksam att man inte hade dom.

plumse

Aktiv medlem
Cadde sa:
Kört vanliga pedaler ("plattisar") 99% av mitt liv på cykeln. Testat SPD och fattar själva grejen med dom men känner inte för det på grund av...

1) Kostnad, både i extra pedaler och skor.
2) Behöva ha dessa speciella skor när man cyklar som låter som fan på hårt underlag och ser töntiga ut. Dock har jag ju sett sådana som löser problemet men de är mer av basketboll modell.
3) Risken att något går riktigt riktigt illa.

Det är många gånger man önskat att man har SPD eller liknande. Och andra då man är riktigt tacksam att man inte hade dom.
1)
Jepp. Värt det tycker vissa. Andra inte.

2)
Finns snygga och bekväma spd-skor att gå i. Brukar kallas MTB-specifika av nån skum anledning som jag missat. Tysta också. Förutom när nåt gruskorn knastrar till lite.

3)
Haha! Kommer ihåg när en kompis konverterade till SPD. Jävlar vad han slog sig första rundan. Han föll på samma sida, iklickad, vid varje stopp. Hans vänstra lår såg helt manglat ut.
Men nu, ca 9 år senare kör han fortfarande SPD.

Cadde

Ny medlem
Jo, jag menar mer som vissa andra gjort... Att dom tar en kurva lite för snabbt, flyger över styret och ser ut som en cowboy medans dom sprattlar för att komma loss och i hela det momentet alltså gör flera voltor in i en buske... Dvs, en buske om dom har TUR.
I andra fall handlar det mer om en stor sten eller en trästam huvudstupa före.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Förr, innan elcyklarna kom, orkade forumet bli upprört och argumentera för och nackdelar.

Gör som du känner för, båda har sina (avig)sidor. :). Jag kör platt sedan ett antal år tillbaka men hade SPD i över tio år innan dess.

Det bästa är tydligen att växla mellan båda sorterna.

s

Aktiv medlem
Efter år av tester och djupa analyser kan jag presentera följande resultat:
FördelarNackdelar
SPDMan sitter fastMan sitter fast
PlattisarMan sitter inte fastMan sitter inte fast

Makten

Aktiv medlem
s sa:
FördelarNackdelar
Hahaha! Kan man klistra detta så att folk slipper fråga? :-)) Caddes sammanfattning här ovan stämmer också utmärkt:

"Det är många gånger man önskat att man har SPD eller liknande. Och andra då man är riktigt tacksam att man inte hade dom."

ceel

Aktiv medlem
s sa:
FördelarNackdelar

Lämna gärna över rådatat till Sixten så vi kan få en färgkodad excel. :)

Lejon

Aktiv medlem
Men hallå! Jag trodde konsensus var det jag hävdar, dvs att plattisar kan vara vettigt när det kommer till någon slags upplevelse/nöjes/trivsel-cykling i för cyklisten svår terräng, men att spd är snabbare när det kommer till att vara snabb på det de flesta kallar xc-cykling. TS vill ju höra till den coola gruppen snabba xc-svettocyklister om jag förstår rätt - då är spd det enda rimliga valet!!!

BjornR

Aktiv medlem
s sa:
FördelarNackdelar
Hmm, för mig är det; Svänger du med bindningar, då lossnar foten ur pedalen med dom åtdragna rejält. När du ska försöka klicka ur med vilje så kommer du sitta fast kvar i pedalen för att dom är rejält åtdragna. Försöker du hoppa med pedalen då plötsligt löser pedalen ur och du får landa med hålfoten på pedalen. Sätter man pedalerna löst, då kan man lika gärna springa runt med cykeln, foten lossnar vid minsta lilla. Min uppfattning med XT trail och ME7 skorna med sidoreleaseklossen(svarta).

Något är fel, inte är det jag iaf.

Johan777

Medlem
s sa:
FördelarNackdelar
Haha... Listan kan nog appliceras på det mesta i mtb världen. Typ allt när jag tänker efter.

Nilsp

Ny medlem
Kul med respons! Verkar som att jag får testa mig fram. Kommer nog köra plattisar i början eftersom jag inte har så bra balans och stigarna i Göteborg är ganska steniga. Kanske i kombination med SPD på pendlarctkeln.

Makten

Aktiv medlem
Nilsp sa:
Kul med respons! Verkar som att jag får testa mig fram. Kommer nog köra plattisar i början eftersom jag inte har så bra balans och stigarna i Göteborg är ganska steniga. Kanske i kombination med SPD på pendlarctkeln.
Låter vettigt. Men se för guds skull till att ha vettiga skor till plattisarna. Annars försvinner stora delar av deras fördel och alla de där skrönorna om "halka av pedalerna" och liknande riskerar att bli sanna:-)

s

Aktiv medlem
Ett lite mer nyanserat inlägg:
Får man till tekniken och följsamheten med plattisar så är det nära nog bara fördelar. Ibland saknar man det där lilla extra man kan få genom att dra i pedalen i en brant och stökig uppförsbacke. Oftast får man dock mer än tillräckligt med kraft tack vara att det går att pressa fram pedalen i översta läget och dra den bakåt i det nedersta. Man kan också hjälpa till och lyfta det bakre benet istället för att enbart låta det vila och lyftas av kraften på den främre pedalen. Det ger en hel del bara det. Har också läst någon artikel där man kom fram till att man inte förmår dra upp det bakre benet med positivt krafttillskott under längre perioder i vilket fall.
Under längre turer kan jag uppleva problem när jag börjar bli trött och stel. Då blir det svårt att behålla fötterna på pedalerna i alla lägen.
Det här med fri placering av foten har både för och nackdelar. Ibland hamnar foten snett och då blir man tvungen att lyfta foten för att få den i rätt läge, något som aldrig händer med SPD. När man väl fått SPD-klotsen på plats så sitter den rätt och den sitter kvar. Det är aldrig någon tvekan var foten skall vara. Fördelen med plattisar här är att man kan ändra placering. Vi riktigt brant och stökig nutförscykling vill jag ha pedalen mitt under foten, vilket är omöjligt med SPD.
Men den avgörande egenskapen som gör att jag väljer plattisar numera är att det alltid går att hoppa av cykeln och landa med värdighet. Jag vill kunna köra rakt upp i ett stenröse och veta att det alltid finns en nödutgång och att jag inte halkar på en metalkloss under skon när jag klamrar mig fast för glatta livet. En något mjukare sula gör också nedstigningen betydligt säkrare då man känner underlaget.

Som bonus kan man använda plattisskor som vardagsskor när de är nya och fräscha för att sedan förpassas till cykling när de börjar se tråkiga ut.

Edman

Aktiv medlem
Se bara till att köra med riktiga skor för platta pedaler. Jag hade två olika par skor från Teva, där sulan ändå var avsedd för ändamålet, men de gick inte att jämföra med FiveTen-skor som väl i princip är det som gäller för plattisar.
Kolla addnature.com, de har ofta bra rabatter på FiveTen.

BjornR

Aktiv medlem
theBrand sa:
P.S.
Även om du inte kör SPD på din MTB så kan det vara bra att göra det på din ev. pendelcykel, för att träna upp bra trampteknik. Tramptekniken har du igen även om du cyklar med plattisar.
Håller inte med. Bra trampteknik får du av plattisar då resultatet av dålig trampteknik är en pedal i smalbenet. Med bindningar så spelar det absolut ingen roll hur du trampar. Du bokstavligen trampa med tårna rakt ner i marken hela vägen runt medans plattisar kräver finess och jämn kraft genom hela pedalvarvet för att ha grepp om pedalen.

Senast ändrad:

Mårten

Aktiv medlem
s sa:
Men den avgörande egenskapen som gör att jag väljer plattisar numera är att det alltid går att hoppa av cykeln och landa med värdighet.
Det här är den enda fördelen jag ser med plattisar. Det är dock en jäkligt stor fördel... särskilt vid riktigt teknisk och långsam cykling. Man (jag) blir onekligen lite begränsad av att sitta fast.

Men jag väljer ändå att sitta fast.

Fältprästen

Ny medlem
En nackdel med SPD är att det kan vara svårt att klicka i pedalen. Att komma ur har jag absolut inga problem med, det sker med automatik.

theBrand

Aktiv medlem
BjornR sa:
theBrand sa:
P.S.
Även om du inte kör SPD på din MTB så kan det vara bra att göra det på din ev. pendelcykel, för att träna upp bra trampteknik. Tramptekniken har du igen även om du cyklar med plattisar.
Håller inte med. Bra trampteknik får du av plattisar då resultatet av dålig trampteknik är en pedal i smalbenet. Med bindningar så spelar det absolut ingen roll hur du trampar. Du bokstavligen trampa med tårna rakt ner i marken hela vägen runt medans plattisar kräver finess och jämn kraft genom hela pedalvarvet för att ha grepp om pedalen.
Jag kör sedan ett antal år plattisar i skogen (innan körde jag SPD) och "SPD" på asfalt. När jag inte har kört asfalt på ett tag börjar min trampteknik på MTB med plattisar fallera, jag kommer på mig själv med att "stampa" på pedalerna istället för att jobba i cirklar.

Så för mig funkar det helt klart så, sen kan ju du såklart ha en annan upplevelse, jag har inga problem med att jag halkar av pedalen (längre). Men när jag började köra med plattisar hände det ibland, bättre fotposition (pedalen nästan mitt under foten) gör väldigt stor skillnad där tycker jag.

Schreddan

Aktiv medlem
theBrand sa:
BjornR sa:
theBrand sa:
P.S.
Jag kör sedan ett antal år plattisar i skogen (innan körde jag SPD) och "SPD" på asfalt. När jag inte har kört asfalt på ett tag börjar min trampteknik på MTB med plattisar fallera, jag kommer på mig själv med att "stampa" på pedalerna istället för att jobba i cirklar.

Så för mig funkar det helt klart så, sen kan ju du såklart ha en annan upplevelse, jag har inga problem med att jag halkar av pedalen (längre). Men när jag började köra med plattisar hände det ibland, bättre fotposition (pedalen nästan mitt under foten) gör väldigt stor skillnad där tycker jag.
Jag håll med Branden här. Av nån oförklarlig anledning körde jag en hel del inomhus-döda-själen-cykel i vintras. Att suttit ner och matat gjorde att jag märkte stor skillnad ute på plattisarna när våren kom.

Hedlund80

Medlem
Problemet jag har med platta (Shimano SAINT) är att de är stora och klumpiga och slår i alla stenar.
Efter en OTB efter en rejäl stenträff med resulterande nyckelbensbrott har jag bytt tillbaka till mina gamla SPD.

JTF

Ny medlem
Hedlund80 sa:
Problemet jag har med platta (Shimano SAINT) är att de är stora och klumpiga och slår i alla stenar.
Efter en OTB efter en rejäl stenträff med resulterande nyckelbensbrott har jag bytt tillbaka till mina gamla SPD.
Samma problem här med Saint (PD-MX80) slog i stenar och skit hela tiden, klarade mig från OTB i alla fall, men nu har jag också bytt tillbaka till SPD. Ska eventuellt montera dom igen till vintern så man kan cykla med vinterkängor i skogen när det blir kallgrader.

grynning

Medlem
Det är ju nästan synd att kalla saint pedalen för platt... det finns ju plattare pedaler!

Brottas dock själv med samma dilemma sitta fast eller inte. ?

s

Aktiv medlem
Mårten sa:
s sa:
Men den avgörande egenskapen som gör att jag väljer plattisar numera är att det alltid går att hoppa av cykeln och landa med värdighet.
Det här är den enda fördelen jag ser med plattisar. Det är dock en jäkligt stor fördel... särskilt vid riktigt teknisk och långsam cykling. Man (jag) blir onekligen lite begränsad av att sitta fast.

Och landa på ansiktet

wenna

Medlem
Kört SPD alltid och aldrig ens provat plattisar. Klicka ur sker med automatik och är aldrig något problem.

Däremot har jag börjat dras med knäproblem. Har provat alla möjliga inställningar med sadelhöjd, sadel fram/bak, vridna klossar, klossar framåt/bakåt men knäproblemen vill inte ge med sig.
Därför har jag valt att prova plattisar för o se om det kan göra någon skillnad. DMR Vault pedaler och Five Ten Freerider Contact dojor är på väg från Tyskland as we speak.

Mårten

Aktiv medlem
s sa:
Mårten sa:
s sa:

Och landa på ansiktet
Japp!

PatrikHA

Medlem
Tycker lite vilken åkning man gör borde vara med när man säger vad man kör på.
Tänker Cykelvasan är väl givet spd, men inte fullt så i ESS.
För egen del just nu flats, DMR Vault, bästa hittills, och gamla Fiveten Impact.

Edit:
Enligt vad jag själv skriver så bör jag ju ha med var jag cyklar ;-)
Göteborg, Änggården, Lackarebäck och Delsjön, och mer åt ESS än Vasan

Senast ändrad:

s

Aktiv medlem
wenna sa:
Kört SPD alltid och aldrig ens provat plattisar. Klicka ur sker med automatik och är aldrig något problem.
...
Det trodde jag också när jag körde SPD. Men problemet är att man klickar ur. För tidigt. Med plattisar vågar jag utmana mycket mer, sitta kvar längre och oftare klara hindren. Man kan hoppa av efter det att det har skitigt sig istället för precis innan.

42Hz

Aktiv medlem
wenna sa:

Däremot har jag börjat dras med knäproblem. Har provat alla möjliga inställningar med sadelhöjd, sadel fram/bak, vridna klossar, klossar framåt/bakåt men knäproblemen vill inte ge med sig.
Därför har jag valt att prova plattisar för o se om det kan göra någon skillnad. DMR Vault pedaler och Five Ten Freerider Contact dojor är på väg från Tyskland as we speak.
Testat pedaler med mer 'float' än Shimano, typ TIME?

Makten

Aktiv medlem
PatrikHA sa:
Tycker lite vilken åkning man gör borde vara med när man säger vad man kör på.
Tänker Cykelvasan är väl givet spd, men inte fullt så i ESS.
För egen del just nu flats, DMR Vault, bästa hittills, och gamla Fiveten Impact.

Edit:
Enligt vad jag själv skriver så bör jag ju ha med var jag cyklar ;-)
Göteborg, Änggården, Lackarebäck och Delsjön, och mer åt ESS än Vasan
För enduuuurå så är ju SPD klart lämpligt eftersom det oftast är transportsträcka uppför och sen ren utförscykling. Själv tycker jag plattisar kommer bäst till sin rätt när det är knepigt uppför, för det är oftast då det plötsligt tar tvärstopp och jag omöjligen hinner klicka ur. Utför är det mer fördel att sitta fast i så fall så man inte lättar från pedalerna.

Det här med att drämma pedalerna i backen stup i kvarten skulle jag vilja påstå är mestadels en fråga om teknik. Man får helt enkelt tajma så att man inte trampar runt där det är trångt eller bökigt. Vilket också kräver mer fart över stöket, och det brukar gå bättre i största allmänhet. Sen beror det förstås i någon mån på hur lågt vevparti man har på cykeln. Moderna geometrier är ofta betydligt "värre" på den fronten.

Jag är såpass invand med plattisar att jag inte ser nån vits med att gå tillbaka till SPD. Det vore visserligen intressant att prova och se om det fortfarande väcker samma hjärnspöken som när man var genomusel på att cykla, eller om det plötsligt funkar.

wenna

Medlem
42Hz sa:
wenna sa:

Nope det har jag inte provat. Om plattisar visar sig funka för knäna så vet jag att spd var problemet. Då kan det vara läge att prova något annat iklick-system.

s

Aktiv medlem
wenna sa:
42Hz sa:
...
Nope det har jag inte provat. Om plattisar visar sig funka för knäna så vet jag att spd var problemet. Då kan det vara läge att prova något annat iklick-system.
Ett problem med plattisar här är att när man väl satt ner foten snett så måste man lyfta den för att få den på rätt plats. Det är lätt hänt att man ignorerar det och åker runt med foten i konstig ställning. Var uppmärksam på hur du placerar fötterna så du inte förvärrar knäproblemen.

Time är suveränt om man vill åka iklickat. Mer float och de rensar lera, snö, is etc. mycket bättre än SPD.

CadelEv

Medlem
s sa:
wenna sa:
42Hz sa:
...
Ett problem med plattisar här är att när man väl satt ner foten snett så måste man lyfta den för att få den på rätt plats. Det är lätt hänt att man ignorerar det och åker runt med foten i konstig ställning. Var uppmärksam på hur du placerar fötterna så du inte förvärrar knäproblemen.

Time är suveränt om man vill åka iklickat. Mer float och de rensar lera, snö, is etc. mycket bättre än SPD.
Det där med avsaknad av float på plattisar har jag funderat på om det kan ge problem då foten är mer statiskt fast eller avhjälps det genom att man naturligt hamnar några grader olika då o då när man cyklar? En av funderingarna/hindren för mig som är sugen på att prova plattisar..

theBrand

Aktiv medlem
CadelEv sa:
s sa:
wenna sa:
42Hz sa:
...

Det där med avsaknad av float på plattisar har jag funderat på om det kan ge problem då foten är mer statiskt fast eller avhjälps det genom att man naturligt hamnar några grader olika då o då när man cyklar? En av funderingarna/hindren för mig som är sugen på att prova plattisar..
Jag skulle nog säga att för mig så får jag mer problem av spd (shimano) än med plattisar, men allra skönast för knäna tycker jag nog CB-pedaler är (modellerna utan piggar på plattformen då...)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer