MTB: SPD eller platta pedaler?

Kör bara stig körning nu.
Började med SPD, kändes inte 100 bra.
Köpte crankbrothers dubbel pedaler, krabbigt vad de.
Köpte ett par plattisar med vassa piggar, finns inget bättre nu är super nöjd.

SwearwA sa:
Jag kör plattisar och är fullt medveten att plattisar vs spd tenderar att vara en religös fråga för vissa. Jag kör med Shimano Saint MX80 och har varit nöjd från den dag jag bytte till dessa. Bra pris (-45%) hos http://www.wiggle.se/shimano-saint-mx80-platta-pedaler/ om du skulle vara intresserad av dessa elakingar.

En fråga också från en nybörjare, om man har dessa pedaler med tex någon Five Ten sko som många förespråkar räcker verkligen sulan på skon och piggarna för att inte glida? är nybörjarmotionär så det blir kanske 50/50 asfalt/grus&stig

Ja det räcker med god marginal. Du kan möjligtvis studsa om du inte är följsam men glida går inte. Även med Saint som är en i sammanhanget rätt snäll pedal vad gäller grepp och förmåga att göra kaos med smalben.

Reapriset där hos Wiggle ser f ö ut att vara ungefär ett normalt pris. Fortfarande bra men absolut inte 45% rea..

salvion sa:
SwearwA sa:
Jag kör plattisar och är fullt medveten att plattisar vs spd tenderar att vara en religös fråga för vissa. Jag kör med Shimano Saint MX80 och har varit nöjd från den dag jag bytte till dessa. Bra pris (-45%) hos http://www.wiggle.se/shimano-saint-mx80-platta-pedaler/ om du skulle vara intresserad av dessa elakingar.

En fråga också från en nybörjare, om man har dessa pedaler med tex någon Five Ten sko som många förespråkar räcker verkligen sulan på skon och piggarna för att inte glida? är nybörjarmotionär så det blir kanske 50/50 asfalt/grus&stig

Du sitter fast så de räcker:)

Själv kör jag SPD i XC och plattisar i DH. En hardtail kan jag inte tänka mig gå bra med plattisar, sen har du fördelen i uppförsbackar att du får mer kraft med spd då du kan dra också. Annars om man är supernybörjare och knappt kört skulle jag inte börja med SPD då det kan bli dåliga erfarenheter tidigt och man blir rädd och vågar inte köra partier som man annars hade kört med plattisar.

Knuppe sa:
Själv kör jag SPD i XC och plattisar i DH. En hardtail kan jag inte tänka mig gå bra med plattisar, sen har du fördelen i uppförsbackar att du får mer kraft med spd då du kan dra också.

Snarare att plattisar kräver bättre växlingsteknik och vara beredd. Växlar man fel med plattisar, då är det att putta. För att kompensera för den förlorade effekten så kör jag hög kadens med plattisar när effekten ökar. Kör därför 32/50 som lättaste i gbg.

BjornR sa:
Knuppe sa:
Själv kör jag SPD i XC och plattisar i DH. En hardtail kan jag inte tänka mig gå bra med plattisar, sen har du fördelen i uppförsbackar att du får mer kraft med spd då du kan dra också.

Snarare att plattisar kräver bättre växlingsteknik och vara beredd. Växlar man fel med plattisar, då är det att putta. För att kompensera för den förlorade effekten så kör jag hög kadens med plattisar när effekten ökar. Kör därför 32/50 som lättaste i gbg.

Jag har cyklat rätt mycket singlespeed HT med plattisar i skogen. Funkar hur bra som helst. Men visst, där hade man ofta haft extra stor fördel av att kunna dra i pedalerna. Men det behövs oftast inte.

theBrand sa:
Som sagt så finns det för och nackdelar med båda, även om de ev. fördelarna ofta är kraftigt överdrivna :)

Det jag kan säga är att många jag stött på som just börjat cykla MTB ofta blir väldigt begränsade av att sitta fast, man drar sig för att köra de lite knixigare linjerna för att man är orolig för att ramla utan att komma loss. Så jag skulle rekommendera dig att börja med plattisar tills du känner dig trygg i skogen. Så småningom kommer du att upptäcka att du sällan behöver lyfta fötterna från pedalerna även när det är riktigt knixigt och då kan det vara läge att testa på SPD för att se om det är något för dig.

P.S.
Även om du inte kör SPD på din MTB så kan det vara bra att göra det på din ev. pendelcykel, för att träna upp bra trampteknik. Tramptekniken har du igen även om du cyklar med plattisar. Då passar dina vändbara pedaler utmärkt :)

+1

Jag bestämde mig för att testa "SPD" efter den här tråden. La en beställning på ett par crank brothers mallet E och skor till det. Nu har jag kört två vändor med dom och redan trillat 3 gånger! ? Men man vänjer sig nog vid att sitta fast, tycker man får lite bättre driv uppför och det är skönt att ha foten på samma plats hela tiden. Saknar dock att kunna få av foten snabbt när man inte fixar en tekniskt sektion men man lär sig säkert att få ur foten snabbare, hoppas jag... ?

grynning sa:
Jag bestämde mig för att testa "SPD" efter den här tråden. La en beställning på ett par crank brothers mallet E och skor till det. Nu har jag kört två vändor med dom och redan trillat 3 gånger! ? Men man vänjer sig nog vid att sitta fast, tycker man får lite bättre driv uppför och det är skönt att ha foten på samma plats hela tiden. Saknar dock att kunna få av foten snabbt när man inte fixar en tekniskt sektion men man lär sig säkert att få ur foten snabbare, hoppas jag... ?

Min andra tur (med spd) för bara några veckor sedan slutande med att jag ramlade och föll in i min fars cykel som stod snett bakom och mosade hans framhjul, 1000kr för ett nytt hjul haha, men jag fick bra stöd härifrån och ger inte upp :)
p.s det var mitt på Söder utanför en cykelbutik i rusningstrafik :P

grynning sa:

Ja alltså själva releasen är ultrasnabb och sker per automatik... När man väl tränat upp muskelminnet.
Men problemet är att när det går åt helvete så funkar inte muskelminnet längre och du bara flaxar som en huvudlös höna medans du voltar fram genom skogen eller liknande.

Det är det som de flesta som vurmar för SPD har missat i ekvationen eftersom dom inte gjort en sådan panikvurpa där dom inte LYCKAS få loss SPD oavsett hur duktiga dom är på det annars.

Cadde sa:
grynning sa:

Ja alltså själva releasen är ultrasnabb och sker per automatik... När man väl tränat upp muskelminnet.
Men problemet är att när det går åt helvete så funkar inte muskelminnet längre och du bara flaxar som en huvudlös höna medans du voltar fram genom skogen eller liknande.

Det är det som de flesta som vurmar för SPD har missat i ekvationen eftersom dom inte gjort en sådan panikvurpa där dom inte LYCKAS få loss SPD oavsett hur duktiga dom är på det annars.

Nu tror jag du minsann fått pedalen runt bakfoten, det är ju när hjärnan inte hinner med som muskelminnet tar över, har vurpat ett antal gånger med "SPD" utan att fatta hur jag lyckades få ur fötterna ur pedalerna just för att det går per automatik, utan att behöva tänka! =)

Typ här när cykeln plötsligt bara glider undan under mig, man hinner inte tänka, men foten kommer ut pedalen!

giphy.gif

42Hz sa:
Cadde sa:
grynning sa:

Nu tror jag du minsann fått pedalen runt bakfoten, det är ju när hjärnan inte hinner med som muskelminnet tar över, har vurpat ett antal gånger med "SPD" utan att fatta hur jag lyckades få ur fötterna ur pedalerna just för att det går per automatik, utan att behöva tänka! =)

Typ här när cykeln plötsligt bara glider undan under mig, man hinner inte tänka, men foten kommer ut pedalen!

+1
Har flera gånger kommit loss utan att veta hur vid snabba vurpor. I vintras när det var glashalt och cykeln gick med sidan före så kom högerfoten blixtsnabbt lös ur pedalen och räddade situationen, innan jag ens hunnit tänka.
Det är oftast vid fall i sakta fart som man brukar falla iklickad.

grynning sa:

Friskt vågat, bara att fortsätta försöka och inte fega ur!

Lite tips, ta och skruva justeringsskruvarna utåt (vänster) en bra bit så i princip släpper klossarna oavsett hur du drar skon.
Se även till att ha pedalerna rengjorda och smörj emellanåt, själv sprayar jag WD40 friskt.

danky_xv sa:
42Hz sa:

+1
Har flera gånger kommit loss utan att veta hur vid snabba vurpor. I vintras när det var glashalt och cykeln gick med sidan före så kom högerfoten blixtsnabbt lös ur pedalen och räddade situationen, innan jag ens hunnit tänka.
Jag har sett många fler fall av cyklar som följer med åkaren i en vurpa med SPD än ni tror.

Och nej, om du måste TÄNKA på att klicka loss så gör du fel. Därför det BARA är muskelminne som gör det. Det skall ske helt naturligt.
Problemet är alltså när du VERKLGEN gör en vurpa, en där du inte ens skulle kunna sätta ner foten med plattisar, då är SPD inte kul eftersom du nu har en cykel med dig hela vägen.

Fin liten snutt där du halkar 42Hz men det är absolut inte var jag pratar om. När sådant händer spelar det ingen roll om man har SPD eller inte eftersom den naturliga rörelsen är att föra foten ut åt sidan.

Det är väl möjligtvis när man vill fly rakt bakåt för att det är apbrant och cykeln är på väg åt ett håll dit man inte vill följa med det märks på ett sånt sätt att man kan undvika att vurpa lika hårt.

I och för sig har jag fått cykeln i huvudet när jag ramlat två gånger. Båda gångerna följde cykeln efter mig. Hade kanske inte hänt utan spd. Men ramlat hade jag gjort oavsett.

Ofta används "man" fast det hade passat bättre med "jag" när den som skriver försöker komma med en rekommendation som egentligen helt och hållet är baserad på personliga erfarenheter.

Om jag fattat det rätt så finns två typer av SPD (iaf för Shimano). En som bara släpper åt sidorna, och en som även släpper uppåt. De som bara släpper åt sidorna är svarta, och de som släpper även uppåt är ofärgade (metall).
Återigen, det är så jag förstått det.

Själv har jag SPD på en racer, varianten som släpper även uppåt (ja, jag vet), och ganska löst spända. Har aldrig haft problem med att de släppt när jag tar i, men är inte heller någon mästerspurtare. Vid normal cykling (eller ja, så som jag cyklar) så drar jag inte rakt uppåt, det blir mer bakåt relativt foten, vid klockan 9 så har jag foten vinklad neråt.

Som exempel kan de svarta fastna helt på vissa spinningcyklar. Skulle hjälpa en en gång som satt helt fast med svarta SPD, fick inte loss den, hon fick åka till akuten med cykeln på foten. Nä, det var på skoj, men vi fick kalla på någon som hade verktyg.

Angående muskelminne så stämmer det rätt bra. I början av min cykelkarriär så en gång när jag elegant bromsade in vid förrådet så blev jag liksom stående helt stilla. fortfarande på cykeln. Började ramla och mitt i paniken hann jag fundera på hur jag skulle förklara det för andra. Men sekunden senare stod jag bredvid cykeln - upprätt, utan att veta hur jag gjort.

Cadde sa:
danky_xv sa:
42Hz sa:

+1
Jag har sett många fler fall av cyklar som följer med åkaren i en vurpa med SPD än ni tror.

Och nej, om du måste TÄNKA på att klicka loss så gör du fel. Därför det BARA är muskelminne som gör det. Det skall ske helt naturligt.
Problemet är alltså när du VERKLGEN gör en vurpa, en där du inte ens skulle kunna sätta ner foten med plattisar, då är SPD inte kul eftersom du nu har en cykel med dig hela vägen.

Fin liten snutt där du halkar 42Hz men det är absolut inte var jag pratar om. När sådant händer spelar det ingen roll om man har SPD eller inte eftersom den naturliga rörelsen är att föra foten ut åt sidan.

Men med det resonemanget så borde jag ha suttit fast med höger fot? Nu är min "karriär" med SPD relativt begränsat då Shimanopedalerna relativt snabbt gick söder och jag bytte till TIME men jag har gjort VERKLIGA vurpor också (dock inte på video som på exemplet) och även där inte suttit kvar med fötterna på pedalerna. De gånger jag suttit fast med en fot är 99% vid start eller kontrollerat stopp. =)

Alla vurpor jag gjort har spd:n släppt loss mig. Vare sig det är på racer, DH eller mtb.
Tror det är dåliga kopior på klossar och kanske pedaler som inte funkar bra. Dessutom har jag läst om Mallet-pedaler där folk fastnar i sina pedaler.

Se bara till att byta kloss i alla fall en gång om året.

Ja nu när du säger det. Jag har fastnat stenhårt med shimanokloss i en wellgopedal en gång. Var ett helvete att komma loss. Som tur var var det den foten jag skulle klicka ur som andra fot och inte den jag behövde sätta ner först.

Snäll vurpor i sidled med SPD är sällan något problem. Reflexen att dra ut benet i sidled gör med automatik så att foten vrids och lossnar. (Som på 42hz film) Det är när man måste lossa båda pedalerna samtidigt som det lätt skiter sig.

Knuppe sa:
grynning sa:

Lite tips, ta och skruva justeringsskruvarna utåt (vänster) en bra bit så i princip släpper klossarna oavsett hur du drar skon.
Se även till att ha pedalerna rengjorda och smörj emellanåt, själv sprayar jag WD40 friskt.

Justerskruvar på mallets? Eh?

SPD som släpper lätt är nog det sämsta av två världar. Enligt mig finns inget värre än när SPD släpper mitt i värsta stöket bara för att man råkat rycka lite i en pedal.

Ostbåge och spd gärna på en för liten mtb för att minska luftmotståndet tycker man är bra. Men inte jag, jag jagar väderkvarnar istället.

Knuppe sa:
grynning sa:

Nä tänkte inte fega ur! Ska köra vidare och lära mig. ?

Nix inga justerskruvar på min mallets.

Tillbaka
Topp