MTB - Stallarholmen/Mariefred/Strängnäs

Niklas_T

Medlem
Halloj,
Haft en sommarstuga i snart 3 år mellan Stallarholmen och Mariefred, och detta har inneburit diverse arbetsläger för undertecknad, vilket lett till att jag inte hunnit utforska området efter bra slingor (gärna böljande singeltrack). De grövsta renoveringarna ligger nu bakom mig, och det är dags att njuta lite av livets goda.

Då happy är en outtömlig källa för visdom, undrar jag helt sonika om det finns någon som kan ge lite tips om sköna turer i denna södermanlands gyllene triangel.

Har kört den uppmärkta slingan med start och mål vid golfbanan i mariefred som var mkt trevlig, men jag skulle vilja vidga mina vyer.

MVH
Niklas

Cykla till Läggesta och ge dig in på Sörmlandsleden in mot Åkers bergslag.
http://www.sormlandsleden.se/vandring/etappbeskrivningar-och-kartor.aspx
Etapp 15 (med 15:1 och 15:2) och etapp 16). Blandat fina stigar och riktigt stök.

Annars kontakta Strängnäs CK och/eller plöj igenom den här tråden för mer tips:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/805891

Strängnäs CKs slinga i stadsskogen i Strängnäs är fin. Är det torrt i marken så rekommenderarjag även endurospåren på P10s gamla övningsomården runt Lagnö.

Senast ändrad:
Du kan ta dig till Strängnäs på stig och grusväg.
Men du kan börja med att ta dig ut på Sunbystrandsväg kör genom den skogen som kommer först och ut vänster på grusvägen ta höger i en hårnål höger och kör igenom pensionatet eller vad det nu är, (heja glatt på alla där så de inte bommar igen). Fortsätt ner till deras brygga/bad.
Nere till vänster på deras bad sett därifrån du kommer finns det en stig utmed vattnet.
Den stigen har en uppstickare till vänster.
Där uppe har du lite att leka med.
Om du fortsätter utmed vattnet Och struntar i uppstickaren så kommer du till en grusväg, fortsätt geografiskt mot Strängnäs och det kommer en stig till höger vid en elledningsgata, den stigen tar dig till Vaxäng därikring har du många grusvägar med några dolda stigar. Här kan du hålla höger och fortsätta med riktning Strängnäs. När vägen viker av vänster samtidigt som det kommer en nedförsbacke, då kliver du på bromsen och letar stigavfart höger, där följer en kraftig nedförsstig väl nere håll höger.
Då har du nått sommarstugeområdet.
Därifrån kan du ta dig till Strängnäs eller till Ebbebanan i Lötskogen som är inlagt här på Happys Turtips.

Men börja med uppstickaren där kommer du till ett område som har potential till böljande kanske lite trixig stigtur.

/Ebbe

Hej,
Finns en ny teknisk slinga vid nya idrottsplatsen i Mariefred. I Åkers bergslag finns det hur mycket som helst att cykla på.
Söndag klockan 10 brukar det utgå mtb cyklister från torget i Mariefred som gladeligen tar med dig (de har några riktiga stigfinnare).

härliga tider! verkar bli en bra sommar trots vädret!

söndagsrajd låter inte helt fel. alltid bra med lite lotsning.

lovar att vara snäll och trevlig så jag inte förstår den goda stämning som skall råda (van vid detta förhållningssätt från hemmatrakterna i nacka :) )

Jag skulle säga att stigarna från Åkers Styckebruk ut mot Skottvångs gruva och området där är fantastiskt bra om du bor i de krokarna.
Finns även många grymma stigar att upptäcka på Häradsfältet (militära övningsområdet). Det är mitt favoritområde just nu.
Strängnäs är ett väldigt bra område för mtb-åkning!

det kan jag tro. var vid skottvångs gruva förra året (usel fika men fina skogar). är dom stigarna markerade? är det sörmlandsleden?

Jag kikade lite i strava och hittade en hel del segment runt strängnäs, verkar vara en hotspot runt detta ställe:
http://www.strava.com/segments/6676254

Nån som ska dra en tur där? Fundera att åka över från etuna en sväng kommande veckorna, verkar ju finnas en del specialsträckor så går att köra ful-enduro!

Sörmlandsleden är bitvis väldigt svårframkomlig med cykel. Men det är klart att om man gillar misär och umbäranden så är det strålande. Har bara kört delar väster om skottvångs gruva. Kan dock intyga att skyltningen är exemplarisk.

Finns mängder med andra stigar i Åkers Bergslag också. En favorit är att utgå från Pkers Styckebruk (stigen börjar vid spårområdet bakom kiosken nere vid torget) och löper längs vattnet söderut. Och så åker man ut till badplatsen Krampan och tar ett dopp. Efteråt kan man köra lite på andra stigar i området.

En sida för gemensamma träningar eller turer på facebock sök efter "Strängnäs CK - Aktiviteter"

Aggressor där kommer det att aviseras om Rallyn med Sportident vi har kört några ggr i år och det blir fler :-)

Finns det nåt mtb-spår i Mariefred? Var utgår detta ifrån och finns leden uppmärkt på något sätt?
Dags för långtur i morgon.

Gripsholms camp är dryga 15 km och utgår vid golfbanan. En kortare 2,5-3 km teknisk slinga finns vid idrottsplatsen Hammaren.

Tillbaka
Topp