Mtb Svartedalen

Mtb Svartedalen
Är det någon som har erfarenhet av att cykla mtb i Svartedalen? Hur är stigarna? Finns det några fina rundor? Var är det bra att utgå från?
Tacksam för svar!
//Jon

Mtb Svartedalen
Är också intresserad av tips på turer i Svartedalen.
Är hyffsat nyinflyttad i Stora Höga och får min nya Cannondale om ca 1 vecka. Är bara lite sugen på att komma igång. :)

MVH Mikael

Mtb Svartedalen

Här har ni lite information om en liten tur som vi gjorde för några veckor sedan.
Vi startade vid Ucklum och körde Bohusleden mot Kungälv och man kan väl sammanfatta det hela med att det var en helt fantastisk upplevelse som vi fick inne i svartedalen,jag vill inte ha det ogjort, men det var riktigt riktigt tufft och vi kom väl ca 2,5 mil på 5tim30min ungefär och då klev vi av skogen vid Grandalen och tog asfalten tillbaka till Kungälv.

Sedan körde jag förra helgen från Kungälv till Grandalen för att reda ut vad vi missade och det tog mig ca 1tim40min med riktigt fin cykling mestadels.

Youtubelänkarna ovan är från våran expedition från Ucklum till Grandalen här kan ni få lite hum om hur det ser ut i den riktigt fina terrängen i Svartedalen.

För kartor så surfa in på www.bohusleden.se

Mtb Svartedalen
Jag skulle rekommendera motionsspåren vid/omkring bottenstugan. De är iofs inte jättelånga men de är bitvis fina, finns både tekniskt och snabbt. Har bara varit där någon gång själv men följer gärna med på en tur någon dag! Bor också i St Höga.

Jag har i övrigt bara försökt mig på att gå norrut från bottenstugan längs bohusleden en gång men tyckte väl att det var lite väl mycket släpa cykel för min smak. Dock så sägs det att det ska vara betydligt bättre mot kungälv till.

Men det verkar ju som att Tjabba har bättre koll på det.

Mtb Svartedalen
Tjabba tjabba....

Jag var med på expidition svartedalen i filmen, första 10-12 km var det extremt mkt bära cykel, men efter det var det riktigt fint, så ifrån stora härsevattnet och söderut var det fint :)

Stefan

Mtb Svartedalen
Jag har gått grandalen-bottenstugan flera gånger. Visst går det hoja allra största delen av den, har själv inte gjort det. Men vid bottenstugan är det många höjdmeter och en massa stora rötter och en trappa, där får man bära.
Men det är bara en kort sträcka, resten är jättefin. Bra runda och grusvägar tillbaka till bilen om man inte gör tur o retur.

Mtb Svartedalen
Var och tog en tur i Svartedalen i söndags. Det är ett fantastiskt område även om cykelrundan jag försökte mig på väl inte var någon hit. Cyklade en bit på Bohusleden söder om Bottenstugan och där var det riktigt trixigt. Några partier var riktigt fina, men långa partier fick man bära eller leda cykeln. Ska testa Bohusleden söder om Grandalen. Tag för alla tipsen!

Mtb Svartedalen
Tjena! Jag kör ofta i Svartedalen. Är en av ledarna i Friluftsfrämjandet MTB sektion i Stenungsund.

Det är Friluftsfrämjandet som sköter Bohusleden och lederna kring Bottenstugan som vi kör emellanåt. Om ni är intresserade av att komma och köra med oss är ni välkomna. Vi kör måndagar och torsdagarkl 18.00 och har ett gäng som brukar vara med från Stora Höga.

Tjabbas tur är ett härligt äventyr men det finns snabbare och mer lättlillgänglig cykling att tillgå.

Mtb Svartedalen
Härikring är frikorts rämna det dina bästa guider. Svartedalen tenderar att bli släpa cykle istället för att cykla men det finns fina områden. Kring Stenungsund så rekommenderar jag furufjäll, torödneller stenungsön för bra cykling. Friluftsfrämjandet kör varje vecka med bra guider för den som vill lära sig mer stigar i området

Mtb Svartedalen
Kul om du vill hänga på jonikcalzone. Alla är välkomna att cykla med oss, nybörjare till elit.

Passar på att fortsätta göra lite reklam för Friluftsfrämjandet MTB Stenungsund här..

Facebook försöker vi få att funka, måndagsprogrammet finns utlagt där.
Men torsdagarna bestäms oftast via den mejllista vi har då dom bestäms hastigt och lustigt beroende på vilka som vill köra, hur länge och var.

PM:a mej mejladresser så lägger jag med den som vill veta mer om vad vi håller på med..

Kostar inget att hänga på och provköra men sen betalar man medlemsavgift till Främjandet och en liten aktivitetsavgift per "termin". För det får man ledarledd cykling med försäkring, möjlighet att gå utbildningar och åka på aktivitetsläger. Sista helgen imaj åker vi till Hemsedal och cyklar med ledare/guider tex.

Nu på måndag 23/5 utgår vi från Bottenstugan i Svartedalen kl 18:00 och kör därikring. Vi brukar oftast bli minst 2 gäng, ett lite lugnare och ett lite tuffare.

Hoppas vi ses i skogen!

Mtb Svartedalen
Idag har vi röjt och märkt slingorna Blå/Gul och Blå/Röd samt delar av Bohusleden runt Bottenstugan. Det blir kanoncykling på måndag, samling vid Bottenstugan 23/5 strax innan 18:00!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp