MTB-Tävling i Sundsvall Söndag 2/10

Midswede

Ny medlem
På söndag är ni alla välkommna till Sundsvall och vår MTB-tävling på LV5-området. Tävlingen har 2 starter, först ett tempolopp och sen XC-racet. Tiderna slås givetvis ihop.

Några bilder från årets Höstrusket-bana, allt är inte markerat ännu men vi ska dit i morgon.
LV5 är ett fd militär-förläggning halvägs upp till Södra Berget, tempo-banan är på den steniga västra sidan av vägen som går genom hela området. XC-banan följer till stor del ravinerna på den östra sandiga sidan.

Under hela sommaren har man byggt på en ny väg till Södra, områdets södra del är till viss del förändrad. Men vi har fått ett nytt område, den gamla vägen. Och till åtets upplaga av "Höstrusket" ska vi ha start och mål för XC-tävlingen samt våra tält mm på asfalten.

Mer info och tider hittar du på: www.sundsvallscyklisterna.se

Start och målområdet. Glömde att ta fler bilder idag, några pinnar var uppryckta och jag blev förb...
HR1.JPG

XC-banan har tre distanser: Grön för nybörjare. Blå, ungdom, sportklasser och damveteraner. Orange, elit, herrveteraner. Några hundra meter efter start delar sig banan för första gången och grön bana vänder åter mot start / målområdet.
HR2.JPG

Ny bro för Orange och Blå bana, garanterat blött på höger sida...
HR3.JPG

Till förra hösten röjde vi bla denna stig.
HR4.JPG

Första gången av tre som blå och orange tar olika dragning.
HR5.JPG

En helt ny stig på orange bana. Följer ravinen, mysigt med en bäck som porlar vid sidan om.
HR6.JPG

Hmm, vi måste kanske lägga ut en planka eller två här...
HR7.JPG

Förra hösten hade vi start och mål längre ner / norrut på området, då röjde vi bla upp vid denna stig.
HR8.JPG

Svårt att klaga...
HR9.JPG

Ännu en passage av en bäck. på toppen av denna lilla backe vänder det blå varvet. Det oranga varvet fortsätter en slinga till innan det är dags att ta uppförsbacken tillbaka till start / mål.
HR10.JPG

PeterA skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser fint ut:-)

Tackar, det finns många sköna stigar i området. Men det är ju Sundsvall, det lutar :)

Vi ska märka ut tempo-banan idag, ska ta med kameran så jag återkommer i eftermiddag med fler bilder.

Idag har vi markerat tempo-banan samt satt de sista skyltarna på XC-slingorna. Lite grovt räknat har vi tillsammans lagt ner minst 100 timmar på årets upplaga... Nu har vi igen mycket till våra ungdomsträningar men det har varit stressigt sista veckorna. I morgon kväll ska jag sova :)

Starten på tempo-banan, målet är en meter till vänster. Det ska förståss upp en del band, men vi har haft problem i det här området med att banden tas ner direkt vi åkt hem. Så alla band måste upp samma dag.
HRTempo.JPG

Starten går på en tallhed, men det blir snart betydligt stenigare i skogen. Här är vi nästan på mitten på blå och orange bana, vissa partier med sten och rötter men de flesta stigar är rätt snabba.
HRTempo3.JPG

Blöta backen, som är mer eller mindre blöt året runt var förhållandevis torr idag.
HRTempo4.JPG

Strax ovanför blöta backen saknade vi en pinne, men skogen är ju full av pinnar :)
HRTempo5.JPG

Strax nere på tallheden och målområdet. Lite skakigt nerför denna backe, sen tar sanden över.
HRTempo7.JPG

Lättåkt in mot mål.
HRTempo8.JPG

Vi har krattat och blåst en del på tallheden, löjligt... Men vi har även deltagare på 20" cyklar.
Målet lite till vänster om ca 75 meter.
HRTempo9.JPG

Ser ju ut och vara riktigt trevliga slingor. Var ligger dessa? Är det vid Lv5 strax innan backen upp mot Södra? Synd att man inte kan åka upp kolla idag.

Start och mål är strax före första serpentinen på gamla vägen upp till södra. Det är en stor parkering till vänster då man åker söder / upp till södra. Vi har ofta våra ungdomsträningar i detta område, det finns många stigar och varierande underlag.

Nå åker jag och börjar att banda på banan, om jag hinner och kommer ihåg så ska jag ta några bilder och återkomma med ett litet RR i kväll.

Ser fint ut. Önskar er ett bra race! Utgår från att det är ett lika bra arr som det ni presterade på Norrl.M för några veckor sedan.

ART Peder

Tack för tävlingen! Synd med lite dålig uppslutning när ni lagt ner så mycket jobb. Det märktes verkligen längs banan.
Jag får väl ta med fler till nästa gång helt enkelt!

Tack Peder och tack mtbandre. Hade hoppats på några fler tävlande men det kom några nya ansikten och det är vi glada för. Hade lite otur med vädret, duggregn timmen före start skrämde säkert några men sen blev det ju fint.

Tog bara några bilder idag. Vi var på plast strax efter nio och började banda. Detta är starten för tempo. Några sa att det var svårt att hitta på två ställen efter banan så vi bandade lite extra, bra att ni sa det före loppen så vi slapp skicka "eftersök" på hela startfältet :)
HRRace.JPG

Målgångarna duggade tätt i tävlingsklasserna.
HRRace2.JPG

Börjar bli dags för start i XC. 18 - 19 startade i tävlingsklasserna, nybörjarna har redan kört sitt lopp.
1 vurpa redan på startrakan, det gick mindre bra och han fick bryta. Sen såg jag en vurpa på bron, hur man kan vara så snabbt uppe och iväg igen är imponerande :)
HRRace3.JPG

Grabben hade ingen bra dag trots den "nygammla" tröjan. Sjuk i fredags och en vurpa på tempot, han var i alla fall glad för sin silverpeng.
HRRace4-Kopia.JPG

Tack alla för i år, tar med mig att lägga ut lite "tävlingsinfo" här på Happy när vi drar igång igen i april.
HRRace5.JPG

PS / Vi har en "tävling" kvar på denna XC-bana men den kommer att ske kvällstid med våra nyinköpta lampor. Ni som vill vara med, kolla klubbens hemsida. / DS
HRBlack.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp