MTB-teknik/kurs för nybörjare

johst

Ny medlem
Jag är rungande sugen på att börja med MTB i terräng. Med skulle behöva lite hjälp på vägen med teknik och bra att veta saker för att cykla i terräg.

Därför undrar jag om det finns någar kurser eller något bra sätt att få grunderna inför terrän stigarna?

Det får gärna ingå hur man mekar.

PS: jag bor i Göteborg.

Senast ändrad:
Bara att hänga med på Easy eller Sloppy rides som läggs upp här ibland. Mycket lärorikt att se hur andra kör uppför "omöjliga" ställen.

Riktiga Happy rides går för fort om man är total nybörjare på terräng tror jag. Finns ingen tid att springa brevid cykeln när de grabbarna kör.

Mektips brukar delas ut i mängder om man bara frågar under turerna!

Ibland börjar Karsten ställa in din gaffel om du lämnar cykeln obevkad i mer än två minuter! :)

Ev. drar jag ihop en easy-ride parallellt med Leos tur imorgon!

Vanligtvis så brukar inte terrängen på easy-rides vara så mkt annorlunda, mest att tempot är lägre och man oftast har tid att promenera ner eller upp!

Men finns intresse av lite mer nybörjar-teknik så går väl det att ordna?
Annars är det mest att prova och prova igen!

/Per

Jag skulle också behöva bli bättre på teknik, visst det går säkert att nöta in men de turerna jag har varit med på har trots allt gått lite för fort för att jag ska tycka att det är kul. Det blir lite för stökigt o jag måste gå för ofta. Lite enklare tur o lite tips skulle behövas för att jag ska komma igång. Kanske lite repitition också. För tillfället brukar jag vara ute själv o köra, och när jag kommer till nåt jag tycker är svårt o misslyckas brukar jag vända o köra samma sträcka några gånger tills det inte känns så svårt.

Kanske nån som kan ta hand om oss mtb-nybörjare ett par gånger, några timmar i taget så att vi kommer upp över den första tröskeln. Jag skulle bli jätteglad.

Jag bor också i Göteborgsområdet.

johst skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är rungande sugen på att börja med MTB i
> terräng. Med skulle behöva lite hjälp på
> vägen med teknik och bra att veta saker för att
> cykla i terräg.
>
> Därför undrar jag om det finns någar kurser
> eller något bra sätt att få grunderna inför
> terrän stigarna?
>
> Det får gärna ingå hur man mekar.
>
> PS: jag bor i Göteborg.

Hej!
Du verkar som klippt och skuren för denna kurs!
http://www.mtbkursen.se/

Har inte gått den själv, men det verkar som om den är bra. Vet flera andra som har gått den.

Tur att du bor i Gbg :)

//Elisabeth

Vi kan köra en nybörjar tur imorrn trots att Per inte kan. Jag är halvbra på att hitta.
Min kondis är kass plus pollenhosta. Tempot blir alltså rätt sloppy (lugnt)

Senast ändrad:
chksix skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi kan köra en nybörjar tur imorrn trots att Per
> inte kan. Jag är halvbra på att hitta.

Jag vilar knän o laddar inför göteborgs varvet den här veckan. Annars hade jag gärna hängt med.

mtbkursen.se ser bra ut tycker jag. Men de har lyckats pricka in alla kursdagar då jag har annat för mig.

Per: Du är inte sugen på en tur ikväll på hisingen? Jag har PMat Karsten om det, tänkte testa ikväll men är inte säkert att jag är frisk nog (kanske får bryta).

Tillbaka
Topp