MTB till 15-åring

• Trådstartare Trådstartare NON
  • Start datum Start datum

NON

Aktiv medlem
MTB till 15-åring
Fundera på att antingen köpa en:

eller

eller

Hjälp att välja bland dess kandidater uppskattas.

MTB till 15-åring
Lapierre: BOOST, okej komponenter, men smala fälgar och 27.2 sadelstolpe, begränsat utbud av dropper.
Merida: Ingen luftgaffel, jag skulle skippa den. Ingen BOOST fram heller.
Specialized: QR, ingen BOOST, rätt trista komponenter för pengarna.

MTB till 15-åring
Skall 15-åringen träna XC eller är det ut och ha skoj i skogen?

Ser inga geotabeller, men om man gräver fram dem så är ju det också en viktig faktor.

MTB till 15-åring
Lapierre: BOOST, okej komponenter, men smala fälgar och 27.2 sadelstolpe, begränsat utbud av dropper.
Merida: Ingen luftgaffel, jag skulle skippa den. Ingen BOOST fram heller.
Specialized: QR, ingen BOOST, rätt trista komponenter för pengarna.
Vill helst inte gå så mycket högre i pris och då blir det ju tyvärr kompromisser oavsett vad vi väljer. Jag tycker att det är svårt att vikta vad som är minst dåligt.

MTB till 15-åring
Ja det är rätt beklämmande hur lite man får för pengarna 2022. Så frustrerande också när de lägger onödiga sniklösningar på budgetmodellerna, enkom för produktsegmentering och för att få folk att gå upp en modell. BOOST och halvmodern geo behöver egentligen inte kosta en spänn.

Skall det köras i skog skulle jag kolla att du har en lösning för dropper. Det finns okej billiga 27.2 om man letar lite, men du behöver veta om det finns möjlighet att dra intern kabel.

Sedan vad det gäller att vikta vad som är minst dåligt så hänvisar jag till min köpguide: https://happyride.se/kopa-mountainbike/#men-vad-ar-viktigast

MTB till 15-åring
Köpte just en Rockrider AM 100 till min 15-åring. Han är jätte nöjd, men har den fnv mest som lekhoj (wheelies och manuals) och allmän transport.. Men borde funka fint i skogen också....

MTB till 15-åring
Förvisso... Vi hade beställt den för en månad sen, så fick bli det ändå...

Ja, det var ingen kritik på dig. Förstod att du redan hade köpt den.

Tyvärr finns inte många andra tillverkare med lika billiga ok cyklar. Innan Brexit fanns flera brittiska tillverkaren med trevliga och billiga modeller. Nu kan jag bara komma med Canyon Stoic, men den väntetiderna lång.

MTB till 15-åring
Det är nog Marin som kan ersätta Vitus post Brexit. Speciellt i de billigare segmenten. Tyvärr finns inte San Quentin i 29''. Iofs funkar ju 27.5 bra också

MTB till 15-åring
Allt är dyrt nu. Har billigaste stoic rimlig dämpare?
Jag gissar att bobcat rätt bra motsvarar nucleus men har inte jämfört i detalj.
Finns hur som helst oftare i lager

Billigaste Stoic har Subtour luftdämpare. Jag tror att denr klart bäst för pengarna, men det hjälper inte mycket om den nästan aldrig är på lager.

MTB till 15-åring
Motsvarande prisklass. QR och coil(?). Dock med 11s och clutch.
Finns i olika varianter

Edit. Tyvärr med 100mm icke boost fram så det är tråkigt om man vill uppgradera

MTB till 15-åring
Nucleus ser ut att ha koniskt på bilden men det står straight. Båda kan vara sant om de snikat riktigt

Hur som helst är väl nucleus lite modernare på den punkten då

MTB till 15-åring
På ett mtb-liknande föremål i 5000 kronorsklassen är det väl en sak, men på en cykel för 10 papp?
Vilket? Straight? Jag tycker mest det är ett problem om man vill uppgradera och ta med till nästa cykel.

Det finns nästan inget bättre 2022 utom stoic som inte finns i lager (?)

Smartast är kanske att köpa en ännu billigare bobcat och se glad ut och sen byta hela cykel när man slutat växa

MTB till 15-åring
Ja, men om man ska byta gaffel, head set och kanske framhjul så är det kanske bättre att köpa en San Quentin om man kan finansiera det.

MTB till 15-åring
Ja, men om man ska byta gaffel, head set och kanske framhjul så är det kanske bättre att köpa en San Quentin om man kan finansiera det.

Såklart. Ville bara säga att rakt styrhuvudet inte är ett problem. Om man inte vill byta gaffeln räcker rakt klart till barn. Om man vill byta är det ingen nämnensvärda extrakostnader jämfört med en bättre gaffel.

MTB till 15-åring
Såklart. Ville bara säga att rakt styrhuvudet inte är ett problem. Om man inte vill byta gaffeln räcker rakt klart till barn. Om man vill byta är det ingen nämnensvärda extrakostnader jämfört med en bättre gaffel.
Nej, det är hanterbart. Rätt stor fördel att kunna ta med gaffel till nästa tycker jag själv.

Jag övervägde att uppgradera en bobcat till barnet men tyckte det blev orimligt dyrt.
Resultat blir att jag istället gör orimliga uppgraderingar på 26''....

MTB till 15-åring
Annars är väl att köpa till tonåring som att köpa till sig själv... förutom utmaningen att räkna ut när hen slutar växa.
Jag har fortfarande ett par kängor att växa i. Från 1987.
Haha, men dom säger ju att fötter och öron aldrig slutar växa, så en vaker dag så har du kanske vuxit i dom.

En stor skillnad jämfört med att köpa till sig själv är att min mtb bor hemma i tryggt förvar när den inte används som mtb. Grabbens hoj kommer att användas till allt möjligt och då tycker jag att det är onödigt att köpa en "fincykel".

MTB till 15-åring
Det är många tips ovan men vi har inte direkt fastnat för någon ännu. Just nu lutar det mest åt en cannondale trail SL 4 då den har det mesta i form av dropperpostkompatibilitet, konsikt styrhuvud, boost osv förutom att det sitter tvådelat vevparti på den.

MTB till 15-åring
jag skulle inte haka upp mig på oväsentligheter som boost, koniskt styrrör eller antalet drev i kassetten. det viktigaste är däcken och att femtonåringen tycker att den är fin. en nucleus uppgraderad med findäck gissar jag är en mycket bättre cykel än cannondalen med superbudgetdäck.

MTB till 15-åring
jag skulle inte haka upp mig på oväsentligheter som boost, koniskt styrrör eller antalet drev i kassetten. det viktigaste är däcken och att femtonåringen tycker att den är fin. en nucleus uppgraderad med findäck gissar jag är en mycket bättre cykel än cannondalen med superbudgetdäck.

Efter mycket velande angående vilket alternativ som skulle bli det bästa så struntade vi i alla detaljer och valde den som han tycker är snyggaste istället, så kan det gå. Valet föll på en specialized rockhopper elite.

Tillbaka
Topp