MTB till 6-åring

orpon

Medlem
MTB till 6-åring
Funderar på att köpa ny cykel till min dotter så att hon kan hänga med ut i skogen?
Har hittat dessa:
CUBEKid200.jpg ht=240

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=44349

GhostPowerkid20.jpg ht=224

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=44911

Någon som har erfarenhet av någon av dessa?
Eller någon som har tips om någon mer?

Har kollat lite på ett gammalt test som Happy gjort ang. CUBE:n http://happymtb.org/2008/02/01/barncykeltest-–-en-studie-i-buscykling/

MTB till 6-åring
Cuben är en strålande bra barncykel
+ Lätt för att vara barncykel
+ Riktigt kvick geometri
+ Tighta bromsar

- Saknar framdämp (om det är en nackdel)
- Dåliga däck
- En del klena komponenter (kedjeskydd som spricker till flis vid markkontakt, bakaxeln kröktes till slut av Gurkans droppande och hoppande)

Avsaknaden av framdämp kan i viss mån kompenseras med inköp av feta BMX-däck av bra kvalitet, som då tål att gå med lite luft i.

Som allroundcykel är cuben bra. 2995 låter lite dyrt.

MTB till 6-åring
genarparn skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker scott scale JR är sjukt snygg :-)
>
> http://www.biker-boarder.de/shopware/Scott-2010-Sc
> ale-JR-20-White-Red_detail_8369_129.html
>
> 15 euro i frakt för cyklen! Handlade två scott
> scale jr 24 tummare därifrån.

Den var inte så dum.
Grymt att det finns Spark i barnmodell.
CUBE:n var ju lite billigare där också.

Hur e deras leverans tider?

MTB till 6-åring
Robban skrev:
> Kolla Islabikes. Lätta och testvinnande.

Hmm... även där intressanta alternativ.

MTB till 6-åring
DIRAVI skrev:
> Intressant att små barncyklar väger 10+ kg. Man
> kan ju fråga sig varför...

Därför att ramen är en viktmässigt begränsad del på cykeln (ca 10-20% av totalvikten). Själva rörlängderna har än mindre btydelse. Allt annat måste ju vara där och väga ändå.
Därför att tillverkarna måste hålla ner priset mha billiga (och tunga) komponenter för att få föräldrar är villiga att betala mer än max 4 papp för en cykel som ungen ska växa ur på två år.
Därför att cyklarna ska utså den behandling småglin utsätter dem för.

Att få ner en barncykel under 10 kostar. Jag håller på med det...

MTB till 6-åring
Det kostar, eftersom det inte tillverkas (lätta) komponenter i små storlekar.

Det är inte dyrare att tillverka en lättare vevarm än att tillverka en tyngre, förutsatt att materialet är aluminium i begge.

Att använda kortare fälgskena och ekrar torde ge lägre vikt, samma sak med ett däck med mindre omkrets.

Sen är det ju intressant att ramar till barncyklar ofta väger lika mycket som en fullstor. trotts att de är mindre.

Och oftast kall tåla betydligt mindre stryk.

Senast redigerad av en moderator:
MTB till 6-åring
Har hittat en Scott Contessa 2009 i närhet.
Problemet är att den inte är rosa, utan grön.
Kan bli ett allvarligt problem.

MTB till 6-åring
Jag har köpt IslaBikes till mina tjejer och kan bara rekommendera. Gillar bakgrunden till företaget som tycks vara sprunget ur problemställningen "Varför finns det inga vettiga barncyklar"

Gjorde först misstaget att låta 6-åringen välja själv och då blev det en rosa, blytung, 3-växlad Svalan.

MTB till 6-åring
Det är samtidigt väldigt viktigt att utgå från hur barnet vill uppleva och använda sin cykel. Jag tror det är helt rätt att köpa en rosablommig cykel till en tjej så hon är glad varje gång hon tar ut den för att cykla med kompisarna. Det är trots allt så cykeln används 90% av tiden. Det är viktigare än att den har kolfiberstyre.

Vissa ungar vill istället ha 100% attityd för att känna sig som John Cowan. Då står Kona i en klass för sig med Scotts dirtjonne (Voltage Jr) tätt efter. Båda förser sina barncyklar med så in i hel*ete dåliga framgafflar. Konas väger bly och är stenhård, Scotts väger lite mindre men går sönder. Där tänker Islabikes och Cube rätt som skiter i de sunkiga gafflarna och kör stelt. Det gäller bara att sälja in det till ungarna...:)

Merida bygger väldigt fint avstämda barncyklar. Speciellt 20-tummarna har bra ramgeometri och en skramlig gaffel som trots allt gör jobbet ännu efter tre års misshandel.

MTB till 6-åring
MTB till 6-åring
Scott har många bra saker på sina cyklar.
Två saker jag inte gillar:
1. Gafflarna är skit och slutar funka så fort det blir kallare än sommarvarmt. Kända för att ge upp helt.
2. Varför i helsike de sätter på en framväxel och trippelklinga fram? Väger och krånglar utan att skapa värde. Ingen standard på vevpartiet så det är svårt att ordna till det i efterhand utan att byta hela vevpartiet.

MTB till 6-åring
Fjärdebrunn skrev:
> Scott har många bra saker på sina cyklar.
> Två saker jag inte gillar:
> 1. Gafflarna är skit och slutar funka så fort
> det blir kallare än sommarvarmt. Kända för att
> ge upp helt.
> 2. Varför i helsike de sätter på en framväxel
> och trippelklinga fram? Väger och krånglar utan
> att skapa värde. Ingen standard på vevpartiet
> så det är svårt att ordna till det i efterhand
> utan att byta hela vevpartiet.

Jag kan hålla med om att det känns lite onödigt med framväxeln.
Är gafflarna avsevärt sämre än dom andra på likvärdiga cyklar (t.ex. Specialized)?

MTB till 6-åring
Konas barngafflar är stabila men tunga och hårda
Meridas gaffel glappar som tusan men är skön för barn

Nu när min gurra 8 år kör med en Scott Voltage Jr 20" så bytte jag ut Scottgaffeln tillen bra RS Reba

Fler barngaffelerfarenheter saknar jag...

MTB till 6-åring
jag köpte en scott voltage 20 till grabben när han va 5 år
som väl funkat ok utan gaffeln som va stel efter nått år och en bakbroms som tog dåligt men som nog bror på att handtaget har krök sig lite + stödet som är för kort.
hadde jag ändrat nått hadde jag bytt lilla kling fram till en mindre så han fick upp alla dess kilon upp för brantare backar.
men grabben har alltid gillat sin 12 vxl cykel och vart rädd om den.

när lill tjejen fyllde 6 i sommar blev det en islabike till henne
som JAG tycker känns många gånger bättre som barncykel
några kilon lättare och "upplevs" styvare/rappare.
hon tyckte det var mäkta kul alla välja färg(blå) o tillbehör på nätet (pakethållare+vattenflaska)
också hon tycker mycket om sin cykel

sen tror jag inte det är så viktigt va vi vuxna tycker om cyklarna bara ungarna gillar dom och använder dom mycket.
och vi föräldrar tar oss tid att cykla tex till skolan varje dag när det är lite varmare ute så man lär dom att förflytta sig skjälva och inte måste ha skjutts överallt.

grabben som fyller 10 i sommar ska vi nu köpa ny cykel till (är någon intreserad av scotten)
frågan är vad det ska bli då???

MTB till 6-åring
Har precis servat gaffeln på min sons scott scale 24. Bussningarna var i plast!!!!!!!!!! Vi har haft problem med att den blir stenhår när det är kallt och att returen har varit mycket långsam. Nu har jag tagit bort ca: 1dl fett och ersatt med ett tunt lager gaffelfett därefter har jag fyllt på med 5wt olja i gaffelbenen. Jag var tvungen att lägga en o-ring i botten på varje ben för att få den tät. Nu går den riktigt bra . Får se hur länge det håller. När bussningarna är slut kommer den nog aldrig att funka mer. Om man vill lägga pengar är det fullt möjligt att sänka en reba och montera. Dual air systemet borde vara klockrent för fjäderlätta åkare.
Olle

MTB till 6-åring
Hmm... har svårt att bestämma mig nu.

Har kollar på en grön Scott Contessa Jr 20" från 2008, som jag kan få för 2600:-
Eller så beställer jag hem en rosa Specialized Hot 20".

Tror egentligen att min dotter vill ha en rosa, men hon säger att hon vill ha den gröna.
Antagligen för att hon kan få den gröna Scotten direkt. (I.o.f. så tyckte hon sadeln var fin)

Enda nackdelen med Scotten som jag ser det är att den inte hade behövt framväxeln.
Är det bättre kvalite på Specialized gaffel?

MTB till 6-åring
Är det ingen som tagit upp det viktigaste rådet av alla ännu?

Du skall växa ur cykeln, inte i den. Köp inte för stor och tro att det är samma hoj som skall hålla i 4-6år. Köp en i rätt storlek och låt ungen växa ur den. -varför tror ni det är så poppis bland barnen att låna och lattja med småsyskonens hojar egentligen?

Kolla på specializeden ovan i tråden, motsvarar ju en XXL för en Mediumåkare i vuxensize. Det kommer ju ta henne minst två år innan den kan användas som tänkt, gott om tid att tröttna på hoj. Snygg cykel däremot.

MTB till 6-åring
Atlas skrev:
> Kolla på specializeden ovan i tråden, motsvarar
> ju en XXL för en Mediumåkare i vuxensize. Det
> kommer ju ta henne minst två år innan den kan
> användas som tänkt, gott om tid att tröttna på
> hoj. Snygg cykel däremot.

Nu var du inte schyst, reachen är ok men höjden är lite stor. Men vad gör man hon är för stor för 16" och för liten för 20". Då blir väl ändå 20" bästa valet, eller?

/Jerka

MTB till 6-åring
Schysst eller inte, det är inte pappa som skall cykla runt på en för stor hoj under lång tid. Det är förmodligen hopplöst för henne att cykla stig eller hoppa något med den där och det var ju ändå en mtb som var i tanken.

EDIT: Vad man gör i ett sånt läge är att skaffa en beggad lek-hoj (typ bmx) i rätt storlek för hopp och lek. Så har hon både en snabb, snygg cykel för asfalt och grusvägar att cykla till stallet med (och inte minst kunna cykla tillsammans med föräldrarna lite längre sträckor med) och något att leka på.

Jag fattar att intentionen är den allra bästa och att pappas stolthet över fräsig tjej på snygg och rätt cykel enorm. Men jag vet oxå vilken cykel som var roligast när jag var liten, den smidiga urvuxna (i föräldrarnas ögon) lek-hojen på landet eller den fina (för stora) cresenten hemma. Den var ju omöjlig att leka med.

Till saken hör att jag inte själv har barn så jag kanske bara skall hålla käften?

MTB till 6-åring
orpon skrev:
> Hmm... har svårt att bestämma mig nu.
>
> Har kollar på en grön Scott Contessa Jr 20"
> från 2008, som jag kan få för 2600:-
> Eller så beställer jag hem en rosa Specialized
> Hot 20".
>
> Tror egentligen att min dotter vill ha en rosa,
> men hon säger att hon vill ha den gröna.
> Antagligen för att hon kan få den gröna Scotten
> direkt. (I.o.f. så tyckte hon sadeln var fin)
>
> Enda nackdelen med Scotten som jag ser det är att
> den inte hade behövt framväxeln.
> Är det bättre kvalite på Specialized gaffel?

Nu var det inte storleken som jag ville ha input på.
Jag tänkte mer höra om ni tycker Contessan från 2008 kan vara ett bra köp, eller om vi ska vänta på en rosa specialized.

MTB till 6-åring
Atlas visst har du rätt.

Specializeden är väldigt fin sånär som på bashen.
Gafflen fungerar men det hade varit bättre med en stel alugaffel. Min lilla tjej kan inte köra så hårt så gafflen rubbar sig hur som helst.

/Jerka

MTB till 6-åring
att hon inte vill ha en rosa är väl bara bra
alla dessa rosa flick saker måste ju motarbetas, är ju djävulens påhitt att allt ska va rosa så fort det är till en tjej.

håller också med om att det inte spelar så stor roll att gaffeln är kass, ungarna måste nog komma upp till 10 års ålder inte dom har minsta nytta av en dämpgaffel.

som jag skrev tidigare så tycker jag däremot tvåklingor fram kan va änvändbart ,bara lilla klingan skulle va mindre så det blev större skillnad mellan dom.

MTB till 6-åring
hm skrev:
> att hon inte vill ha en rosa är väl bara bra
> alla dessa rosa flick saker måste ju motarbetas,
> är ju djävulens påhitt att allt ska va rosa så
> fort det är till en tjej.
>

Jag håller med!
Jag har lyckats få min dotter att hata rosa ;-)

MTB till 6-åring
Islabikes verkar ju ha ett schysst upplägg med återköp som en förälder skulle ha god nytta av då kidsen växer som ogräs... (antar att det dock bara gäller britter =)

Hur som helst så måste jag säga att cyklarna imponerar på mig då de verkar vara just barncyklar. Väldigt perfekta tillbehör att addera om man så önskar.
Frågan är bara om man ska handla därifrån, eller från sin tyske handlare som ger bra priser på Cube...
Islabikes racerhojar känns ju för övrigt klockrena, synd att de inte finns i ännu mindre storlekar bara, grabben började tjata direkt =)

MTB till 6-åring
Dämpgaffel kan ha en en viss betydelse om barnen vill köra hårt i skogen. Två betydelser:
1. Bra dämp gör att ungarnas klena axlar tas om hand lite när man kör långturer tillsammans då hjulen är små när de ska rulla över stenar och rötter. Visst, bra och breda däck kan någotsådär kompromissa detta. t ex Maxxis MaxDaddy 2,25.

2. Se till dock att framvagnen på cykeln blir lätt då jag märker att barnens axlar kan börja värka när vi kör länge. Då bör man avbryta turen ASAP. Det känns läskigt...

Denna erfarenhet har jag från att under 3 år kört långa turer med 16", 20" och numera 24" cyklar med mina småkillar då vi har kört tuffa entimmarsturer upp till episka 6 tim turer tillsammans samt DH körning i Gesunda. Sök runt lite efter mina RR med Gurkan så hittar ni en mängd erfarenheter. Han älskar fortfarande sin gamla Kona Shred 20" som numera är den skolcykel och buscykel som han studsar runt med. Den känns som en stridsvagn som aldrig ger upp. Närmast oförstöbar...

MTB till 6-åring
Alltså, är ni säkra på att värken inte bara är träningsvärk? (Rätt enkelt att kartlägga)

ps. Ifall jag använde Facebook hade jag joinat första bästa "mot-nojjiga-2000-talist-föräldrar".

Tillbaka
Topp