MTB till 6-åring

bergtagen

Medlem
MTB till 6-åring
Letar efter en vettig barn-MTB som inte kostar skjortan men ändå håller hyfsad kvalitet. Den är tänkt till min 6-åriga son som fyller år snart. Prislappen får ligga nånstans mellan 3-5k. Såvitt jag förstått är det 20" som gäller storleksmässigt och här är ettpar jag kikat lite på:
Andra förslag inom samma prisspann? Gärna med motivation.

MTB till 6-åring
Finns många tråd med liknande förfrågan. Köp 24" till en 6-åriga, förutom om han är kort för sin ålder. White XC 240 lite 24 är standardtips.

MTB till 6-åring
Finns många tråd med liknande förfrågan. Köp 24" till en 6-åriga, förutom om han är kort för sin ålder. White XC 240 lite 24 är standardtips.
Han är väl drygt 1.20 lång. Alla storleksguider menar på att 20" bör användas upp till personer som är 135 långa. Blir det inte problem för honom att cykla på en 24"? ? Nån som testat och kan dementera?

Edit: förstår att jag inte är den förste som ställer frågan, men forumets sökfunktion var inte till större hjälp, och samlingstråden för barncyklar är runt 84 sidor lång.

Senast ändrad:
MTB till 6-åring

Min son på 4.5 år kör denna modellen men 20".
Funkar bra i skogen med dom breda däcken, 2.6".
Har gripshift så det är enkelt att växla med.

MTB till 6-åring
20" cykel funkar bra på (grus)väg. Till stig är större hjul och lite längre cykel mycket bättre. 120 cm är på gränsen för flesta 24" cyklar (min son cyklar på Vpace Max24 som är till 115-135 cm). Tror att White 24 kan passa om man byter stammen till en kortare.

MTB till 6-åring
Om barnet är duktigt. Annars är standover viktigt. Min dotter är 128 och klarar precis white xc 240.
Vpace är en annan sak. Max 26 hade nog funkat

MTB till 6-åring
Köp nåt billigt begagnat, för 20” borde snart vara för litet. Å andra sidan om pojken kanske inte har så mycket cykelvana, speciellt då i terrängen, så ska du vara försiktig med (för) stora cyklar. Bästa sättet att veta är att åka till XXL och prova. Säljaren kommer avråda, men kom ihåg att det (som Berk skriver) finns justermån mha sadelposition och byte av styrstam.

MTB till 6-åring
Köp med stel framgaffel. Man vill ha en så lätt cykel som möjligt så att barnet kan putta cykeln när det behövs samt lyfta den när de ramlar. Man slipper även serva ännu en gaffel. Skippa även framväxel, det krånglar till allt och väger extra. ... tycker jag

MTB till 6-åring
Vi kör träning med barngrupper en dag i veckan med väldigt blandade cyklar och ålder. De barn med cyklar där företagen lagt ner lite tanke bakom vad de designar har det lättare/roligare i skogen. Dvs lätta cyklar, låga ramar med utrymme att röra sig bra över cykeln, lite bredare däck istället för dämpare etc även om t ex riprock kommer med. Storlek spelar också stor roll. Vi brukar pusha för att man inte ska tänka att man växer i en cykel utan bara växer ur den. Framväxel går bort. Det kan vara bra att se till att man får en bra bakväxel som spänner kedjan ordentligt då jag upplever väldigt mycket kedjehopp på vissa cyklar. Specialized riprock är riktigt bra. Även Commencal släpper nytt om några veckor. https://www.commencal-store.com/Mobile/ramones-20-chrome-c2x31374423 Följ tillverkarnas storleksguide och gör lite research så är du hemma :)

MTB till 6-åring
Om barnet är duktigt. Annars är standover viktigt. Min dotter är 128 och klarar precis white xc 240.
Vpace är en annan sak. Max 26 hade nog funkat

Tyckte den vara lägre, men tror jag har blivit för van med Vpace. Många 24" börjad vid 125 cm, ofta vid lite mindre än vad tillverkarna uppger. Med det är bättre att prova om man kan.

MTB till 6-åring
Tyckte den vara lägre, men tror jag har blivit för van med Vpace. Många 24" börjad vid 125 cm, ofta vid lite mindre än vad tillverkarna uppger. Med det är bättre att prova om man kan.

Nu har vi cyklat lite mer och du har nog rätt i att den kan funka för mindre barn - om de klarar att stiga av ut att slå sig. Det ser ut som min dotter kan behålla original stam och hon kan hoppa av framåt utan att slå sig, även om det ser otäckt ut.... Om man tänker på hur en vuxen sitter så är den rätt liten. Jag tror den är perfekt för henne men någon som cyklat mtb sen 12'' kanske klarar det från 120cm.

MTB till 6-åring
Nu har vi cyklat lite mer och du har nog rätt i att den kan funka för mindre barn - om de klarar att stiga av ut att slå sig. Det ser ut som min dotter kan behålla original stam och hon kan hoppa av framåt utan att slå sig, även om det ser otäckt ut.... Om man tänker på hur en vuxen sitter så är den rätt liten. Jag tror den är perfekt för henne men någon som cyklat mtb sen 12'' kanske klarar det från 120cm.

Whiten verkade låg jämfört med många andra 24" cyklar. Reach och stammen är lång. Tror att en kortare stam skulle vara bättre.
Sen berör hur mycket standover man behöver mycket på skicklighet av cyklister och stigar man kör. Min son är nu nästan för stor för din Vpace Max24, men låg standover är bra när man kör smala spånger med kurvor och man ramlar av :)

MTB till 6-åring
Tänk också på att det är en bra begagnatmarknad för bra barncyklar. En tusenlapp extra eller två får du som regel tillbaka när du säljer den om du har lagt ut det vid köpet.

Min erfarenhet av en mkt cykelvan snart 6-åring som är ca 120 lång är att 20” är vad som funkar. 24” blir alldeles för stort.

MTB till 6-åring
Min 5-åring (snart 6) är ca 120 och kör en riprock 20".
En tuff och cool cykel som funkar mycket bra på barnträningarna och det är även en cykel han stolt visar upp.
Han älskar den.

Min 4-åring (sjukt duktig 4-åring), är lite kortare, ca 105cm och kör en cannondale trail 20" och hanterar den mycket bra men. Ripocken däremot är lite för stor.

Helt olika cyklar men båda funkar riktigt bra.

MTB till 6-åring
Whiten verkade låg jämfört med många andra 24" cyklar. Reach och stammen är lång. Tror att en kortare stam skulle vara bättre.
Sen berör hur mycket standover man behöver mycket på skicklighet av cyklister och stigar man kör. Min son är nu nästan för stor för din Vpace Max24, men låg standover är bra när man kör smala spånger med kurvor och man ramlar av :)
Vi kanske testar med 35mm stam. Hon sa först att det var för långt, men jag tyckte det såg bra ut.
Jag har beställt en till shims => 31.8 stem. Samt lite däck till både 16'' och 24''.

MTB till 6-åring

Är själv i samma situation och funderar på Orbea MX 20 Team Disc. Tycker allt ser bra ut på pappret och klämde tidigare i år tillsammans med dottern på den lite enklare Orbea MX 20 som hade V-broms och också verkade mycket bra.

Supernöjd med den Woom 3 vi haft, och vore det inte så lång leveranstid skulle det bli en till, kanske Woom OFF då... Är ok nöjd med den Serious Superlite 18 vi också haft. Dock har nu Quando-baknavet rasat på Serious-cykeln. Filtrerar därför bort andra barncyklar som har dessa eller liknande nav.

MTB till 6-åring
Sonen körde Scott Roxter i Idre häromnyssens och den fungerade jättebra även om gripshiften var tung ibland. Men blir en BMC Blast 20 för honom (och 24 för storasyster). Riktigt trevliga cyklar.

MTB till 6-åring
Pojken fyller 6år snart, lång för åldern. Han kör superior team 20" uppgraderat till styre med lite rise. Och hittade bra pedaler. 20" fungerar utmärkt, han hade inte kunnat köra på samma sätt med en 24" .

Tillbaka
Topp