MTB till jätteliten dam - alltså jätteliten

Rama

Medlem
Min sambo är kort, t o m jättekort, endast 145 cm lång, och 30+ år gammal blir hon nog inte längre. Hon skulle vilja ge sig på att testa mtb och haka på mig och jag har fått det delikata uppdraget att hitta något som passar, antingen i butik eller online. Till en fröken som är såhär kort så är vuxenutbudet inte så stort har jag märkt, men kanske att en juniorcykel kan passa? Eller är det av någon outgrundlig tanke en dålig idé att köpa juniorcykel till en vuxen. Hon väger ca 40 kg.

Läste tråden om MTB till 11-åring https://happyride.se/forum/threads/mtb-till-11-aring.3516275/ och i den tråden finns flera bra modeller som jag tänkte kan passa men ett krav om man skulle köpa en juniormodell är att den helst inte ska se ut som en barncykel, utan se mer vuxen ut.

Sambon cyklar en hel del landsväg och har en Scott Contessa Speedster? i XS. Den är egentligen för stor, sadeln är rejält framskjuten och sadelröret är drygt en cm ovanför botten läget. Inte optimalt men det funkar. När jag mäter från BB till sadel så säger tumstocken 57 cm och sadelröret är 50 cm på racern. På en MTB hade man ju kanske iaf velat ha möjligheten att kunna installera en dropper så sadelröret får inte vara för långt.

Hade gärna kunnat testa cykel i butik men har heller inga problem med att provköpa något online om måtten verkar stämma, nytt eller begagnat. Födelsedag inom kort så en överraskning hade ju vart kul till henne.

Mina tankar:
MTB för vuxen, liten dammodell i XS/XXS?
MTB för junior (som dock måste se ut lite som en mtb för vuxen)?
26" eller 27.5"? Är 27,5" för stort?

Har inga direkta krav på komponenter då jag kan byta ut det mesta senare, om hon skulle gilla cykeln, utan hittar hellre en geometri som kanske kan passa. MEN det kan ju helt klart vara plus i kanten med luftgaffel och lite modernare geo. MTBn ska användas till enklare sticykling, så endast HT och ca 100mm+/- i dämp. Budget är nog under 8k men gärna runt 5-6k-ish.

De modeller som jag hittat och verkar kunna passa är:
- Trek Marlin 5W eller Marlin 5 i XS (passar enligt spec 137-155cm cyklist)
- Kona Fire Mountain (beg. XS)
- Islabike Creig 26
- Ghost Lector 1.6
- Ghost Lanao 2.7 i XXS eller XS
- Vitus Nucleus 27 VRW
- Vitus Nucleus 26 Kid
- Något annat man missat eller någon av dessa som man ska slå till på?

Så, tusen frågor och funderingar. Tar gärna emot rekommendationer om någon har.
Är jag på rätt spår eller har jag tankevurpat?

Jacoba

Medlem
Jag skulle satsat på en cube 13,5 ram damspecifik ram. Byggde upp en ram till min son som är 142 cm och använde gammalt skrot från en 26:a. En begagnad lätt luftgaffel (typ SID), kort styrstam, lätta hjul gör den perfekt till honom. Kommer säkert funka jättebra för din fru.

Rama

Medlem
Tack för tipsen. Ska spana lite på det om man kan hitta något kap men gissar att iaf LIV och Norco hamnar utanför budget. Bra tips om Cube och den där begagnade Vitusen skulle kunna vara spot on.

jonte987

Aktiv medlem
skum geo bara. Jag vet i fan varför små cyklar ska ha upp styret så långt i förhållande till sadeln.
Många men inte alla barncyklar är så. Oklart om det finns någon fördel.

Kan vara ide att skita i standover och gå på reach med 35mm stam. Men då gäller det kanske att kunna cykla.

Rama

Medlem
Det beror väl på att dämpare har sin samma längd oavsett ramstorlek och att du måste ha en minsta längd på headtube för att grejerna ska hålla ihop. Det går inte att trolla.
Sant, många modeller i liknande storlek ser lite roliga ut. Skulle tro att proportionerna med ganska högt styrhuvud i förhållande till sadlehöjd blir lite så för cyklar i den storleken. Sen har väl kanske Vitusen 120mm gaffel så den blir väl ca 2 cm högre än vad kanske en Trek Marlin skulle bli, eller annan cykel med 100 eller 80mm gaffel.

NickPick

Aktiv medlem
Det beror väl på att dämpare har sin samma längd oavsett ramstorlek och att du måste ha en minsta längd på headtube för att grejerna ska hålla ihop. Det går inte att trolla.
Kolla proffsen med 29or tex. Är dom för kort så är det ju alltid slammat och nedåtstam som gäller.

Ska det kunna kollas på i butik är det ju bra att skriva var herren bor någonstans. Om hon ska trivas så kanske personen ifråga vill säga till om något..
145cm. Jäklar alltså...

Jesper_H

Medlem
Hej!
Här är ett alternativ:

Grand Canyon WMN AL 4.0, hjul är 27,5" finns i storlek 2XS.
Storleken borde vara ganska rätt, sadelrörets längd är 305mm
Den ligger inom din budget.

Ett tips kan också vara att kolla på https://www.vpace.de

Byggde en 26" HT till dottern därifrån, men deras 27.5'' HT ser ut att kunna passa rätt bra. De gör även heldämpade.
Måste även säga att Allebikes junior-ram är riktigt fin, men den ramlar på rätt bra i pris.

Rama

Medlem
Kolla proffsen med 29or tex. Är dom för kort så är det ju alltid slammat och nedåtstam som gäller.

Ska det kunna kollas på i butik är det ju bra att skriva var herren bor någonstans. Om hon ska trivas så kanske personen ifråga vill säga till om något..
145cm. Jäklar alltså...
Bor i GBG, så det finns lite butiker att kika i. Men utbudet av "vuxna" mini-mtbs är lite skralt. Trek Marlin verkar finnas hos Sportson i XS. Kanske även någon liten Specialized men sen verkar det svårare. Självklart viktigt att hon ska trivas på cykeln men det hade varit kul att överraska henne med en mtb då jag vet att hon vill ha en.

jonte987

Aktiv medlem
Sant, många modeller i liknande storlek ser lite roliga ut. Skulle tro att proportionerna med ganska högt styrhuvud i förhållande till sadlehöjd blir lite så för cyklar i den storleken. Sen har väl kanske Vitusen 120mm gaffel så den blir väl ca 2 cm högre än vad kanske en Trek Marlin skulle bli, eller annan cykel med 100 eller 80mm gaffel.
Jag köper det på vitusen. Man får så klart dra ner på slaget för att få lite ordning.
Jag tänkte på mindre barncyklar som ofta ser liknande ut. Jag mätte barnens cyklar nu och 20'' crescent har 140mm styrhuvud och 16'' vitus har 100mm. Det är så klart mer som skiljer på dem.

Konan ser fin ut om den är i budget. På bild menar jag...har inte kollat närmare

Berk

Aktiv medlem
Vpace, som nämndes redan ovan, gör bra och lätta cykel i alla storlekar med anpassade vevar. Enda problem är för branta styrvinkel på HTs om man vill använda den till stigcykling. Överväger en angleset när min son ska byta från Max24 till Max26. Heldampad är bra, men lite långa hjulbas.

En generell problem kan vara att standover height är för högt om man är 145, framförallt om man också har relativt korta ben (på Vpace är det ingen problem).

AX3L

Aktiv medlem

Okej, så din dam är ytterligare 15cm kortare.. Men min poäng är att en hyfsat omodern geo (inte extremt lång) med tillräckligt kort sadelrör kanske blir perfekt för din tjej med moderna mått mätt? Ration mellan en som är 175 på en Nikolai eller annan lång cykel blir samma så att säga.

Enda problem är för branta styrvinkel på HTs om man vill använda den till stigcykling. Överväger en angleset när min son ska byta från Max24 till Max26.
Kan tillägga aytt jag har byggt med angle set just p.g.a. detta. Funkar jättebra men det blir ju mycket pill och kanske inte vidare billigt att bygga allt själv.

kais01

Aktiv medlem
ett sätt att få ned styret är en kort 45 graders styrstam riktad nedåt. en 152 cm dambekant kör spark 900 rc på det sättet och är nöjd. just den cykeln har också låg standover.

en annan lite mer corny men fungerande variant är ett riserstyre som monteras uppochner. välj rise efter behov : )

Hjalmarmood

Medlem
Specialized pitch är en entry level ht 27,5 hjul fins i storlekar ner till xs och då är den väldigt liten finns inte en specialized återförsäljare som inte har den hemma

Rama

Medlem
VPACE som nämnts ovan verkar ju riktigt sjyst men blir troligtvis för dyrt då jag har tendenser att bygga dyrt. Gillar hon det så kanske det kan vara något att uppgradera till på sikt.

Även Specialized Pitch ser ju onekligen intressant. Men det finns ett par begagnade som lockar, både Kona Fire Mountain och nån XS Pitch Comp om den finns kvar. Fire Mountain ser fin ut men kanske har lite väl lång reach och 26". En ny Trek Merlin ser också bra ut men har rätt tråkiga komponenter, dock ok prislapp för ny cykel.

Ragnvald

Medlem
I ett sånt extremfall hade jag satsat på något som Fungerar bra men kanske ser mindre vackert ut nu och se om intresset finns. Sen kan man kontakta någon av alla customrambyggare för att få förslag till geometri/anpassningar om man vill investera upp sig.

Finns ju många med goda erfarenheter av Marino i Peru har jag läst och för min Daccordi för landsväg är jag nöjd med i alla fall, måttbeställd via återförsäljare i Sverige. Min ram gick väl runt 20k så inte rätt just nu men kanske sen om (när!) intresset blommar! :)

Janus82

Medlem
Min erfarenhet från när jag byggde en cykel åt min son är att alla modeller med små och smidiga ramar som passar korta personer har dödstråkiga komponenter. Ofta en drivlina av modellen 3x7 (eller ännu värre: 1x8) och en fjädergaffel. Ställ in dig på att strippa rent ramen helt och byt ut allting som sitter på den. Annars lär cykelintresset dö ganska fort.

NickPick

Aktiv medlem
Min erfarenhet från när jag byggde en cykel åt min son är att alla modeller med små och smidiga ramar som passar korta personer har dödstråkiga komponenter. Ofta en drivlina av modellen 3x7 (eller ännu värre: 1x8) och en fjädergaffel. Ställ in dig på att strippa rent ramen helt och byt ut allting som sitter på den. Annars lär cykelintresset dö ganska fort.
Jag tycker inte det är tråkigare att cykla på 1x8 än 1x12, för det är ju cyklingen jag är intresserad av 😉.
En ok gaffel är väl dock värd. Luft iaf.

Berk

Aktiv medlem
+1 (förutom Vpace)

Kona fire mountain har bra geometri. Med 400 mm reach får man modern geometri! Bara att sätta på en 35 mm stam. Men komponenterna är tråkiga (men kanske inte dödstråkiga). Framförallt brukar stålfjädergafflarna vara för hårda för lätta åkaren.

Krillekravall

Ny medlem
Min sambo är kort, t o m jättekort, endast 145 cm lång, och 30+ år gammal blir hon nog inte längre. Hon skulle vilja ge sig på att testa mtb och haka på mig och jag har fått det delikata uppdraget att hitta något som passar, antingen i butik eller online. Till en fröken som är såhär kort så är vuxenutbudet inte så stort har jag märkt, men kanske att en juniorcykel kan passa? Eller är det av någon outgrundlig tanke en dålig idé att köpa juniorcykel till en vuxen. Hon väger ca 40 kg.

Läste tråden om MTB till 11-åring https://happyride.se/forum/threads/mtb-till-11-aring.3516275/ och i den tråden finns flera bra modeller som jag tänkte kan passa men ett krav om man skulle köpa en juniormodell är att den helst inte ska se ut som en barncykel, utan se mer vuxen ut.

Sambon cyklar en hel del landsväg och har en Scott Contessa Speedster? i XS. Den är egentligen för stor, sadeln är rejält framskjuten och sadelröret är drygt en cm ovanför botten läget. Inte optimalt men det funkar. När jag mäter från BB till sadel så säger tumstocken 57 cm och sadelröret är 50 cm på racern. På en MTB hade man ju kanske iaf velat ha möjligheten att kunna installera en dropper så sadelröret får inte vara för långt.

Hade gärna kunnat testa cykel i butik men har heller inga problem med att provköpa något online om måtten verkar stämma, nytt eller begagnat. Födelsedag inom kort så en överraskning hade ju vart kul till henne.

Mina tankar:

Har inga direkta krav på komponenter då jag kan byta ut det mesta senare, om hon skulle gilla cykeln, utan hittar hellre en geometri som kanske kan passa. MEN det kan ju helt klart vara plus i kanten med luftgaffel och lite modernare geo. MTBn ska användas till enklare sticykling, så endast HT och ca 100mm+/- i dämp. Budget är nog under 8k men gärna runt 5-6k-ish.

- Islabike Creig 26
- Ghost Lector 1.6
- Vitus Nucleus 27 VRW
- Vitus Nucleus 26 Kid

Hej Hopp, kolla in Superior Jr team 27,5 riktigt fin Jr cykel med vettig vikt, har den mindre ramen till dottern som var under 140cm i somras, xt slx grupp 1-11.. tror fan d e 46 klinga som största.. jag kan nog förmedla om du vill😂👍

Rama

Medlem
Man kan inte göra nåt med en gammal 26? 35mm stam och skit i standover?
Det går säkert, men jag tror att för hög standover blir ett problem för henne.

Råkade se det och deras dammodeller verkar också vara fina cyklar men jag kommer att satsa på något billigare ev begagnat och kanske göra några uppgraderingar. Har flera fina tips här nu så ska leta runt lite och se vilket det blir. Canyon är ju lite dyrt även på outletrea bara för att prova på. Fastnar hon så kan det ju potentiellt bli nästa cykel, n+1 ;)

Janus82

Medlem
Jag tror inte att du behöver vara så orolig för att lägga pengar på en lite bättre cykel. Om intresset inte infinner sig så brukar bättre juniormodeller (som den här storleken kan klassas som) sälja ganska bra. Just för att det i princip inte går att hitta bra cyklar i den storleksklassen så dammsuger föräldrar till juniorer begagnatmarknaden. I vår cykelklubb har vi en egen Facebook-grupp och där säljs juniorcyklar snabbt när de väl dyker upp. En annons på Blocket eller här på Happy bör ge samma resultat.

kais01

Aktiv medlem
om du hittar en kolfiberhoj som i övrigt välutformad, men med för hög standover kan du relativt enkelt bygga ett nytt lägre överrör, kanske med strävare nedåt.

om du inte vill själv kan säkert kid1000 hjälpa till med en sådan operation.

Locksmith

Medlem
Vad blir för högt för henne? Jag har en cykel som min dotter cyklade på typ 10ggr som nu bara står i garaget. Stand over på den är 692mm.
Cykeln finns i kungälv om man skulle vilja prova.
Myka.JPG

Sam00

Medlem

Mina tankar:

- Islabike Creig 26
- Ghost Lector 1.6
- Vitus Nucleus 27 VRW
- Vitus Nucleus 26 Kid

Min fru har en Specialized Pitch i xs(som också är till salu), hon vill uppgradera. Hon är 155cm men hon cyklar med sadeln mycket lägre än man ska. Hon kan nå ner till marken med benen när hon sitter på sadeln. Seattube är bara 31 cm. Det är den enda dam cykeln jag hittat med så kort seattube. Jag vet inte vad standover är på den.

Jag har inte hunnit sätta upp annonsen än men jag tror jag skulle vilja ha runt 3500 för den. Den är i nyskick, använd bara några gånger. Jag gissar på att du vill ha en bättre speccad/dyrare cykel dock. Cykeln är köpt ny på Länna sport i sommras.

Rama

Medlem
Tackar för alla tips och erbjudanden, guld värt. Det blev dock till slut ett litet köp igår av en begagnad men ändå rätt fin Kona Fire Mountain XS med 26". Kanske inte roligaste komponenterna i världen, en liten uppgradering till 1x drivlina med korta vevar lockar lite, men ändå vad jag tror är lagom standover och sadelhöjd. Kanske är lite väl lång reach men det blir till att testa och slänga på en kortare stam. Passar inte Konan är det bara att sälja vidare och prova något annat av alla tips ovan. 🚵‍♀️

Trevlig Helg! 🥳

NickPick

Aktiv medlem
Min fru har en Specialized Pitch i xs(som också är till salu), hon vill uppgradera. Hon är 155cm men hon cyklar med sadeln mycket lägre än man ska. Hon kan nå ner till marken med benen när hon sitter på sadeln. Seattube är bara 31 cm. Det är den enda dam cykeln jag hittat med så kort seattube. Jag vet inte vad standover är på den.

Jag har inte hunnit sätta upp annonsen än men jag tror jag skulle vilja ha runt 3500 för den. Den är i nyskick, använd bara några gånger. Jag gissar på att du vill ha en bättre speccad/dyrare cykel dock. Cykeln är köpt ny på Länna sport i sommras.
Oj. Hoppas hon inte får knäproblem!

Berk

Aktiv medlem
Tackar för alla tips och erbjudanden, guld värt. Det blev dock till slut ett litet köp igår av en begagnad men ändå rätt fin Kona Fire Mountain XS med 26". Kanske inte roligaste komponenterna i världen, en liten uppgradering till 1x drivlina med korta vevar lockar lite, men ändå vad jag tror är lagom standover och sadelhöjd. Kanske är lite väl lång reach men det blir till att testa och slänga på en kortare stam. Passar inte Konan är det bara att sälja vidare och prova något annat av alla tips ovan. 🚵‍♀️

Trevlig Helg! 🥳
Pitch has samma vevlagerhöjd på alla stolekar, men 165 mm vevarmar på XS, så större avstånd mellan pedal och marken. Min fru som är 156 cm har bara haft lite problem med att nå ner till marken på en Camber XS med 165 mm vevarmer. Köpte en dropper post till tuff terräng, men det hjälper också med att nå till marken.

Edit: 165 -> 156 cm

Senast ändrad:

Sam00

Medlem
Pitch has samma vevlagerhöjd på alla stolekar, men 165 mm vevarmar på XS, så större avstånd mellan pedal och marken. Min fru som är 165 har bara haft lite problem med att nå ner till marken på en Camber XS med 165 mm vevarmer. Köpte en dropper post till tuff terräng, men det hjälper också med att nå till marken.
Ja det är ju lite svårt det där. Just nu letar jag efter en ny cykel till henne. Jag har kollat på Nucleus och Sentier främst. Men nu hittade jag en Focus Whistler 3.9 som finns i xs på Bike-discount, fast det är inte en dammodell. Sänkt från 1000 euro till 500, den känns väldigt prisvärd. Recon RL, Xt/Slx drivlina för det priset är jävligt bra. Cykeln har vissa nackdelar dock, 21 mm fälgar och ingen boost.

Jag tänkte skapa en tråd för att fråga om det här, men jag kan göra det här istället. Det som jag undrar över, är om Focusen kommer passa henne. Sadelröret på Pitch är 310mm och på Focusen 360mm. Den har inte heller ett böjt överrör som dammodeller har. Jag vet inte heller hur högt vevlagret är på Focusen, och vevarmarnas längd. Sentier och Nucleus har 343mm sadelrör. Problemet är att jag måste betala 600kr i frakt och sen 600kr till förmodligen att skicka tillbaks den om den inte passar. Då är det bättre att sälja den istället.

D526D4D9-C4CC-4C4B-8E72-0498A58C1843.png

Senast ändrad:

Janus82

Medlem
Ja det är ju lite svårt det där. Just nu letar jag efter en ny cykel till henne. Jag har kollat på Nucleus och Sentier främst. Men nu hittade jag en Focus Whistler 3.9 som finns i xs på Bike-discount, fast det är inte en dammodell. Sänkt från 1000 euro till 500, den känns väldigt prisvärd. Recon RL, Xt/Slx drivlina för det priset är jävligt bra. Cykeln har vissa nackdelar dock, 21 mm fälgar och ingen boost.

Jag tänkte skapa en tråd för att fråga om det här, men jag kan göra det här istället. Det som jag undrar över, är om Focusen kommer passa henne. Sadelröret på Pitch är 310mm och på Focusen 360mm. Den har inte heller ett böjt överrör som dammodeller har. Jag vet inte heller hur högt vevlagret är på Focusen, och vevarmarnas längd. Sentier och Nucleus har 343mm sadelrör. Problemet är att jag måste betala 600kr i frakt och sen 600kr till förmodligen att skicka tillbaks den om den inte passar. Då är det bättre att sälja den istället.

Alltså böjdt överrör är väl ett icke problem? Traditionen med böjda överrör på damcyklar kommer från att damer förr hade kjol och därför inte kunde svinga benet över sadeln som män kan. Det är alltså ingenting som hör hemma på en damcykel år 2020. Många tillverkare slänger på ett böjt överrör på sina instegsmodeller som riktas mot kvinnor. eftersom kvinnor sedan barnsben har haft böjda överrör utan att veta varför så känner de sig mer hemma och trygga med det. Går man upp i prisklass så försvinner de böjda överrören fort för rent tekniskt är det en sämre konstruktion som väger mer och har sämre hållfasthet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer