Rama
Medlem
MTB till jätteliten dam - alltså jätteliten
Min sambo är kort, t o m jättekort, endast 145 cm lång, och 30+ år gammal blir hon nog inte längre. Hon skulle vilja ge sig på att testa mtb och haka på mig och jag har fått det delikata uppdraget att hitta något som passar, antingen i butik eller online. Till en fröken som är såhär kort så är vuxenutbudet inte så stort har jag märkt, men kanske att en juniorcykel kan passa? Eller är det av någon outgrundlig tanke en dålig idé att köpa juniorcykel till en vuxen. Hon väger ca 40 kg.
Läste tråden om MTB till 11-åring https://happyride.se/forum/threads/mtb-till-11-aring.3516275/ och i den tråden finns flera bra modeller som jag tänkte kan passa men ett krav om man skulle köpa en juniormodell är att den helst inte ska se ut som en barncykel, utan se mer vuxen ut.
Sambon cyklar en hel del landsväg och har en Scott Contessa Speedster? i XS. Den är egentligen för stor, sadeln är rejält framskjuten och sadelröret är drygt en cm ovanför botten läget. Inte optimalt men det funkar. När jag mäter från BB till sadel så säger tumstocken 57 cm och sadelröret är 50 cm på racern. På en MTB hade man ju kanske iaf velat ha möjligheten att kunna installera en dropper så sadelröret får inte vara för långt.
Hade gärna kunnat testa cykel i butik men har heller inga problem med att provköpa något online om måtten verkar stämma, nytt eller begagnat. Födelsedag inom kort så en överraskning hade ju vart kul till henne.
Mina tankar:
MTB för vuxen, liten dammodell i XS/XXS?
MTB för junior (som dock måste se ut lite som en mtb för vuxen)?
26" eller 27.5"? Är 27,5" för stort?
Har inga direkta krav på komponenter då jag kan byta ut det mesta senare, om hon skulle gilla cykeln, utan hittar hellre en geometri som kanske kan passa. MEN det kan ju helt klart vara plus i kanten med luftgaffel och lite modernare geo. MTBn ska användas till enklare sticykling, så endast HT och ca 100mm+/- i dämp. Budget är nog under 8k men gärna runt 5-6k-ish.
De modeller som jag hittat och verkar kunna passa är:
- Trek Marlin 5W eller Marlin 5 i XS (passar enligt spec 137-155cm cyklist)
- Kona Fire Mountain (beg. XS)
- Islabike Creig 26
- Ghost Lector 1.6
- Ghost Lanao 2.7 i XXS eller XS
- Vitus Nucleus 27 VRW
- Vitus Nucleus 26 Kid
- Något annat man missat eller någon av dessa som man ska slå till på?
Så, tusen frågor och funderingar. Tar gärna emot rekommendationer om någon har.
Är jag på rätt spår eller har jag tankevurpat?
Läste tråden om MTB till 11-åring https://happyride.se/forum/threads/mtb-till-11-aring.3516275/ och i den tråden finns flera bra modeller som jag tänkte kan passa men ett krav om man skulle köpa en juniormodell är att den helst inte ska se ut som en barncykel, utan se mer vuxen ut.
Sambon cyklar en hel del landsväg och har en Scott Contessa Speedster? i XS. Den är egentligen för stor, sadeln är rejält framskjuten och sadelröret är drygt en cm ovanför botten läget. Inte optimalt men det funkar. När jag mäter från BB till sadel så säger tumstocken 57 cm och sadelröret är 50 cm på racern. På en MTB hade man ju kanske iaf velat ha möjligheten att kunna installera en dropper så sadelröret får inte vara för långt.
Hade gärna kunnat testa cykel i butik men har heller inga problem med att provköpa något online om måtten verkar stämma, nytt eller begagnat. Födelsedag inom kort så en överraskning hade ju vart kul till henne.
Mina tankar:
MTB för vuxen, liten dammodell i XS/XXS?
MTB för junior (som dock måste se ut lite som en mtb för vuxen)?
26" eller 27.5"? Är 27,5" för stort?
Har inga direkta krav på komponenter då jag kan byta ut det mesta senare, om hon skulle gilla cykeln, utan hittar hellre en geometri som kanske kan passa. MEN det kan ju helt klart vara plus i kanten med luftgaffel och lite modernare geo. MTBn ska användas till enklare sticykling, så endast HT och ca 100mm+/- i dämp. Budget är nog under 8k men gärna runt 5-6k-ish.
De modeller som jag hittat och verkar kunna passa är:
- Trek Marlin 5W eller Marlin 5 i XS (passar enligt spec 137-155cm cyklist)
- Kona Fire Mountain (beg. XS)
- Islabike Creig 26
- Ghost Lector 1.6
- Ghost Lanao 2.7 i XXS eller XS
- Vitus Nucleus 27 VRW
- Vitus Nucleus 26 Kid
- Något annat man missat eller någon av dessa som man ska slå till på?
Så, tusen frågor och funderingar. Tar gärna emot rekommendationer om någon har.
Är jag på rätt spår eller har jag tankevurpat?