MTB till lång man - tips?!

Pinta

Medlem
Hej,

Försöker hjälpa min sambo att hitta ny MTB efter att hans gamla blev stulen ur vårt förråd i höstas. Han är 197 cm lång så det har varit svårt att hitta passande cykel.

Önskemålet är en heldämpad MTB för XC-bruk, helst carboncykel och singelklinga fram. Så lätt och snabb som möjligt utan att vara för avancerad.

Han har provat flera olika modeller bl a från Specialized och Orbea i deras största storlek vilket är XL. Tyvärr stämmer angivna mått för passande längd inte alltid med verkligheten. Vet inte om han har förhållandevis lång överkropp men känslan är att de blir för "korta", dvs att styret hamnar nära knäna och så fort man svänger eller det lutar nerför upplevs det som att han skulle ramla över styret. Det hjälper väl inte direkt att styret hamnar väldigt lågt sett till sadeln, i och med att sadelstolpen måste dras upp till i princip max.

Ingen av oss är särskilt duktiga på olika märken och modeller, med alla diverse tekniska specifikationer och detaljer, så jag tänkte vända mig till er därute som har både större kunskap och intresse av detta. Finns det några märken som är "kända" för att passa längre personer? Någon tillverkare som har storlek XXL?

Det måste vara en prisvärd hoj, alltså ingen lyxpryl, men det är klart att det kan kosta en del om man får mycket för pengarna ändå. Begagnat eller nytt är helt beroende på vad som finns, men i första hand kanske via butik ändå för att ha lite garantier och vara säkrare på att man får vad man betalar för. Kommer inte våga köpa något på distans i och med att han provat sådana som "ska" passa och inte känt sig bekväm, så i första hand vill vi bara ha tips men bor/vistas emellanåt i Dalarna/Uppsala/Stockholm/Linköping och kan således om det är aktuellt ev provcykla i dessa trakter.

Alla tips och förslag mottages tacksamt!

Hälsningar Jessica

Är själv 194 och det kan vara knepigt att hitta rätt i storlek. Vilka Spez och orbea har ni testat? Själv gick jag på orbea Occam och är tok nöjd me. Den är ju mer trail än XC.

Jag har själv en Orbea Oiz i strl XL, men jag är bara 191 cm lång. Har bytt styrstammen till en kortare (70 mm) och tycker att jag sitter bra.

Många moderna, längre cyklar är ju ofta låga också. Kolla på Allebike Majestic. Den är lika lång som Orbea, Scott mfl, men högre. Annars är väl Intense Sniper en av de längsta XC-cyklarna på marknaden. Den har även flackare gaffelvinkel vilket minskar känslan att "ramla över styret"

Senast ändrad:
Canyon har även stora cyklar för oss långisar (195 cm) av alla sina modeller (har MTB och hade även racer från Canyon tidigare), men jag har tyvärr för dåliga kunskaper om fulldämpat för att rekommendera vilken modell.
Edit, såg tyvärr inte det där om "inte på distans"..

Är 197 cm, kör en Cannondale scalpel XL. Passar mig bra. ganska lång reach känns det som.
Den har dropperpost vilket är fantastiskt bra för att få undan sadeln vid behov.

Bilagor

• TopFuel8_20_28012_A_Portrait.jpeg
    TopFuel8_20_28012_A_Portrait.jpeg
    111.9 KB · Besök: 219
Jösses, tack för alla fina svar hörrni! Inte hemma på den här sidan så tog ett tag innan jag lyckades lokalisera tråden och svaren...

Svårt när man bor på lite mindre ort att hitta cyklar i butik att prova, så det är nog ett bra tips som ni säger att jämföra absoluta siffror.

Nu blev det så ändå att han köpt en XXL-ram från Santa Cruz, och delar separat. Säkert dyrt, men bra grejer. Återstår att se om det blir en hel cykel som går att cykla på med bra komfort och skön känsla... ;-)

Tack igen för era svar och cykla lugnt!

Tillbaka
Topp