MTB till snart 9 årig grabb!

Vågar de inte skriva vikten är den för tung. Kidsen behöver låg vikt mer än dämpare och framväxel. Skippa framväxel. Skippa dämpad gaffel så blir det roligare. Tro mig. Har testat med det och orken finns inte i benen - det blev bättre med en lätt Frog utan dämpare och framväxel. Vi alla har roligare och det går fortare.

När du ändå är på XXL, kolla in Ghost Powerkid 24. Köpte en till vår sonen är dryga 130 cm och 8,5 år. Prisvärd cykel som vi är mycket nöjda med - hyfsat lätt, bra komponenter, följsam framgaffel och kvick geometri. Han har tidigare haft en Scott 20" och hann även prova en Merida 24" ett tag. Ghosten är första cykeln som han spontant "vill ut och cykla lite" med. Bra betyg.

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/barncykel-2-12-ar/ghost-powerkid-24-barncykel/p/1096606_1_style

Bilagor

• Ghost Powerkid 24.jpg
    Ghost Powerkid 24.jpg
    38.8 KB · Besök: 283
Se till att grabbens ögon lyser när han får se cykleln.
Att den ser och känns rätt kan vara viktigare än komponentval +ANNAT

Ska ni cykla teknisk skog ihop är en lätt hoj med bra framdämp rolig. En odämpad gaffel är bra om det ska rejsas men slår imho inte en bra framdämp om små armar ska orka tugga rötter en lång dag.

Att ta bort framväxeln är helrätt. Bara vikt och strul där. Dock inte alltid så lätt att dela på klingorna fram.

Jag har köpt och byggt alla möjliga barncyklar. De flesta mycket bra om man nu väljer att köpa kvalitet.

Ett roligt bygge var Scott Voltage Jr med Rebagaffel och Big Betty 24" på. Den har nu intagit garageplats med tillplattad fälg och spräckt vevlager efter alla flygturer.

Senaste köpet är väldigt lyckat. En begad Cove Foreplay med Saintväxel och en MZ DJ4 i stäven. Den ramen är svinlätt så cykeln går som ett skott och flyger bra med en flinande 12-åring på.

Dottern kör en Kona Hula 24. Det är den snyggaste barncykeln IMHO. Tunna rör och snygga linjer.

Köp 26" tum finns fina små ramar från tex Specialized.
Hardrock 26" sport disc xs eller s
Min grabb har en och han har inte ens fyllt 8 ännu

Senast ändrad:
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Vågar de inte skriva vikten är den för tung.
> Kidsen behöver låg vikt mer än dämpare och
> framväxel. Skippa framväxel. Skippa dämpad
> gaffel så blir det roligare. Tro mig. Har testat
> med det och orken finns inte i benen - det blev
> bättre med en lätt Frog utan dämpare och
> framväxel. Vi alla har roligare och det går
> fortare.

Håller med! Försök hitta en lätt cykel. Det finns alldeles för många tunga barncyklar med sunkiga gafflar och för många växlar hos handlarna (varför?)
Kolla efter en begagnad Islabike 24"

Prisbilden får inte bli allt för hög då vi inte vet hur intresserad han kommer att vara av att köra i skogen, däremot fastnade jag för skivbromsarna på DBS:en måste ju vara klockrent att börja med "riktiga" bromsar och inte fälgbromsar...

Min grabb är 11 o han kör med mig i gömmarskogen på rotmattor o lite sten. Förstår nog inte riktigt att d är en klar fördel att kippa framdämparen? Visserligen kör han en liten Hardrock 24a men nog hjälper den enkla framgaffeln.

Ja dämpad gaffel ska han ju ha, det är i skogen vi tycker om att cykla och då är jag övertygad om att gaffeln gör någon nytta hur enkel den än är....

Min snart 8-åring har inga som helst bekymmer med sin xs Hardrock disc. Han presterar mycket bättre på den än vad han gjorde på sin 24". Tar sig fram mycket bättre. Det gäller att välja rätt 26"

Senast ändrad:
Mart24speed skrev:
> Min snart 8 åring har inga som helst bekymmer ned
> sin xs Hardrock disc. Han presterar mycket bättre
> på den vad han gjorde på sin 24". Tar sig fram
> mycket bättre. Det gäller att välja rätt 26"

+1

Köpte en P1 street till grabben är 26" men de har ju liten ram, funkar kalasbra till honom i skogen, han är 141cm och snart 10 år. Funkar så mkt bättre än hans gamla 24" plus att det är en ordentlig gaffel hydrauliska bromsar o Sram x7 vxlar

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    61 KB · Besök: 117
Bara för att visa att att det kan var mycket lite skillnad mellan storleken på en 24 och en 26 så fotade jag cyklarna ihop idag.

Bild1.jpg

Bild2.jpg

(Sadeln på den gröna 24" är uppställde efter vår 11 åring som använder den fortfarande)
Jag kan inte inte rekommendera att köpa en 24" när det finns lika stora ramar med 26" hjul

Min grabb fyller 8 i augusti och är ca 135 och har inga som helst problem utan det är bara fördelar. Han älskar att cykla ner för trappor och andra svårigheter numera..

Man får dock räkna med att betala mer än ett par tusenlappar för att de ska få riktiga grejer.

Mvh Martin

Dr Durden skrev:
> När du ändå är på XXL, kolla in Ghost
> Powerkid 24. Köpte en till vår sonen är dryga
> 130 cm och 8,5 år. Prisvärd cykel som vi är
> mycket nöjda med - hyfsat lätt, bra komponenter,
> följsam framgaffel och kvick geometri. Han har
> tidigare haft en Scott 20" och hann även prova en
> Merida 24" ett tag. Ghosten är första cykeln som
> han spontant "vill ut och cykla lite" med. Bra
> betyg.
>
> http://www.xxl.se/cykel/cyklar/barncykel-2-12-ar/g
> host-powerkid-24-barncykel/p/1096606_1_style

Blev just precis denna hojen, sänkt till 2500kr så var det för billigt för att låta bli, på väg hem med Bring just nu... :-)

Tillbaka
Topp