MTB tips gran canaria playa del ingles

kimkimano

Medlem
Åker till gran canaria playa del ingles mellan Jul och Nyår.
Undrar om någon har cyklat MTB där och kan tipsa om XC
& Enduro spår som är uppmärkta som man kan tackla på egan hand.

Eller tips på människor man kan kontakta och cykla tillsammans med.
Annars är tanken att hyra från http://www.free-motion.com och även tar några guidningar från dessa.
Men jag vill också komma ut på egen hand.

Vad kul! Riktigt fint att trampa runt där. Vägar, grusvägar och stigar finns det gott om - alla lika roliga :) Ett tips är att gå till Free Motion och fjäska till dig deras karta över de turer de kör guidning på. Kanske finns den till o med att köpa, kommer inte ihåg.

Några tips om specifika delar att cykla är:
- Från toppen på ön (Pico de las Nieves) går det några sjukt fina stigar om du tar stig västerut och sedan fortsätter söderut när stigen delar upp sig. Rätt tekniskt utmanande, själv fegade jag ur och gick en del ska erkännas...
- Cykla hemifrån upp mot Montana la Data, ta vänster vid Los Palmitos och snirkla dig upp på stig till vänster om en rätt djup canyon (släpa inte cykeln i canyonen, det tar ca 1,5h och inbegriper mycket misär och svärande...). Du kommer upp till grusväg som snirklar sig på ett härligt sätt upp längs skogsbeklädda bergssidor. När man kommer till asfaltsväg kan man leta sig ner till höger och köra stig nån halvtimma ner till San Bartalome. Rätt tekniskt i vissa partier. Otroliga vyer (som överallt annars :))
- Cykla till Arguinegin, ta höger nån mil och sen in på riktigt fina stigar. Dammigt som fan dock, förbered dig på cykeltvätt efteråt.

Hör av dig om du vill ha gps-filer för tipsen ovan, det är ju inte direkt så att man kan navigera efter mina två meningar :)

/Per

Tillbaka
Topp