MTB Trailhjälm, vad kör ni med?

Tergorotas

Aktiv medlem
Är ute efter ny hjälm och i ärlighetens namn så finns det ingen som jag riktigt faller för förutom Sweet Bushwacker II typ.

Vad har ni för hjälmar och varför just dessa?
Lägg gärna upp en bild på krukan.

Köpte en Troy Lee A1 för ett år sedan och en är superskön. Men varm och tung och när jag svettas så åker den ner lite för långt i pannan så att den trycker mot glasögonen. Köpte i våras en Specialized Ambush på rea i våras och den är riktigt sval och 25% lättare än A1:an. Men inte lika insmickrande mjuk och skön att dra ner på skallen. Fast jag märker att när jag har Ambushen på mej så tänker jag aldrig på att jag har en hjälm på huvet och det finns gott om plats för glasögon mellan hjälm och näsa. Och vid öronen. Är jättenöjd.

Alternerar mellan Giro feature och scott vivo plus. Båda med mips.

Giron sitter bra men ganska högt på huvudet. Scotthjälmen känns som att den håller högre kvalitet.

Catlike Leaf. Ingen stridsvagn som Bell Super men utan konkurrens den bekvämaste hjälm jag provat att sätta på huvudet. Sval är den också, till den grad att den kräver mössa tidigare än om jag varit barhuvad när det blir svalt ute.

Sweet Bushwhacker, utan mips. Min första bättre hjälm, och jag har i princip inget att klaga på. Känns otroligt lätt jämfört med vad jag provat tidigare.

Dags för ny hjälm nån gång i sommar, får se vad det blir då. Den där Catlike ser bra ut, och jag behöver maximal ventilation till mitt svettbenägna långhåriga huvud.

Giro bishop :(
Vill krascha lite lätt, så jag kan köpa en ny.
Svett samlas i de främre kuddarna, och när dom är fulla, så får man ett vattenfall av svett över ansiktet.

giro-bishop1.jpg

Senast ändrad:
Min hjälm valde jag för att den sitter bättre än något annat jag provat. Men eftersom mitt huvud antagligen inte är format som ditt så gör jag dig en otjänst om jag distraherar dig med modellnamn och bild. Du verkar ha bestämt dig för en hjälm som skyddar mer av huvudet, vilket är klokt. Sen handlar det om att prova så många hjälmar som möjligt av denna typ tills du hittar en som sitter skönt. Det kommer du aldrig att kunna göra på Internet. Och att A gillar B och D gillar V hjälper dig inte att hitta den hjälm som bäst passar dig.

Senast ändrad:
Jag säger som Aron. Men man ser många Bell Super och Poc-hjälmar i skogarna. Om det beror på att de passar många, finns överallt eller är snygga låter jag vara osagt. Jag gillar min Super iaf, men prova så många som möjligt och köp den som sitter bästigast på ditt huvud.

Rattnalle sa:
Sluta vara så förnuftiga nu Aron och Bengt. Bell Super är för övrigt sjukt jäkla obekväm. Sådeså. :)

Nänä, Bell Super är sjukt bekväm :)

Nya 3R ska dessutom var aningens moddad för att passa andra huvuden om jag förstod det rätt.

Drog huvudet rätt gött i en sten förra året så det blev att införskaffa sig en, för mig iaf, ordentlig hjälm. Rullar nu en Fox Flux Matte Black, har inte hittat några nackdelar än. :)

Bilagor

• MATBK.jpg
    MATBK.jpg
    117.6 KB · Besök: 115
Specialized Ambush är hjälmen jag kör med nu, förra var Bell Super2 och Fox Flux. Spezkrukan slår båda på fingrarna gällande komfort, vikt och ventilation. Kan inte annat än rekommendera!

66874.jpg

Jag har flera olika hjälmar, en del passar bra andra mindre bra. Någon blir otrivsam med glasögonen.
Vill du ha en bra hjälm måste du prova själv o helst med de glasögon du tänker använda.

Bushwhacker MIPS. Sitter som en smäck. Körde POC Trabec tidigare men den klöv jag i två bitar.

Bilagor

• 20170512_124437.jpg
    20170512_124437.jpg
    267.4 KB · Besök: 155
Jag har en Mavic Crossmax Pro som har bra form/skärm/skal och med minnesskum (gult) och en välsydd inredning (blå) med myggnät mellan kuddarna så att man slipper få in sten/humlor etc. i hjälmen. Dessutom en kanal uppe i mitten isf. tryck just där min skalle är som högst.
M-xmx-pro.jpg

https://m.bikester.se/mavic-crossmax-pro-hjaelm-roed-svart-553082.html

Beställde självklart on-line utan att prova vilket blev perfekt. Orkade inte ringa eller irra runt bland 20 LBS:er i Sthlm i hopp om att någon av dem skulle råka ha Crossmax Pro i rätt storlek i butiken. Än mindre i rätt färg eller till rätt pris. On-line äger, som vanligt :)

Senast ändrad:
Aron sa:
Min hjälm valde jag för att den sitter bättre än något annat jag provat. Men eftersom mitt huvud antagligen inte är format som ditt så gör jag dig en otjänst om jag distraherar dig med modellnamn och bild. Du verkar ha bestämt dig för en hjälm som skyddar mer av huvudet, vilket är klokt. Sen handlar det om att prova så många hjälmar som möjligt av denna typ tills du hittar en som sitter skönt. Det kommer du aldrig att kunna göra på Internet. Och att A gillar B och D gillar V hjälper dig inte att hitta den hjälm som bäst passar dig.

Äh, nu är du för förnuftig och tänker för logiskt. Viktigast av allt är att den ser high fashion ut och gör mig bättre på bild, allt annat är helt oviktigt ;)

Men naturligtvis så ska de testas. Ska ta en runda och kika i helgen är tanken.

Har just beställt men tredje Ambush på ett drygt år. Den första från förra våren gick sönder i höstas när jag inte duckade tillräckligt för en gren i skogen och den trasslade in sig i ventilationshålen på hjälmen och bröt sönder den. I lördags vurpade jag i låg fart men hade oturen att tumla ner för en slänt och dra huvudet i ett stenblock. Resultat, en sprucken Ambush. Men jag ska få hem en ny imorgon.

Leatt Brace DBX 3.0
+ Skön, lätt, magnetlås, stor uppvikbar skärm så man får plats med trenduro gogglesen.
- Det centrerade runda "MIPS"-hjulet trycker mot pannan, får ett tredje öga i pannan.

leatt.JPG

Jag trailade runt första året på en XC-hjälm, Scott ARX MBT, vilket såklart är lätt och trevligt, men känns som att den täcker lite dåligt.

Nu har jag nyss hoppat på Bell Super-tåget med en R3, mest för att jag ville ha möjlighet till käkskydd vid enstaka tillfällen.
Den känns inte mer än ARX'en, trots att den är tyngre, men svettigare blir det.

Kommer fortsätta köra med Scotthjälmen på snabba och rejsiga turer på snällare terräng.

Hade jag haft oändligt med pengar och hjälmförvaring så hade jag nog även övervägt en Bushwacker eller A1 eller liknande som mellanhjäm

A1 är en av dom mest oluftiga hjälmar jag äger/ägt. Aningen varmare än Bell Super fast där du får leva med att gogglar inte fungerar.

Giant rail är den absolut luftigaste hjälm jag ägt hittills, kyler nästan för bra(huvudvärk pga kyla på transport till skogen i 20c) och har plats för gogglar till skillnad från TLD. Min första budget 15€ hjälm är den näst luftigaste men den sitter också som en pendlarhjälm med lite skydd.

Senast ändrad:
Kör med Bell Super 2 som är bekväm på min skalle och få som verkligen täcker mer, gjorde ett digert jobb och provade många och tyvärr är det många som ser ut att gå långt ner p.g.a designen men i praktiken mindre skillnad.
Inte ovanligt att en hjälm kan klämma på nån punkt eller två på ömse sidor men det brukar jag bara trycka till eller bearbeta cellplasten lite på de punkter som ömmar, kan komma smygande efter lite användning som molande värk. men när man identifierat punkterna är det lätt fixat. Kompletterade med käkskyddet som funkar över förväntan för parklek och SBR.

Nackdelen är att den är sjukt varm. Många av liknande typ borde ha samma problem då det är mer täckning och sämre genomströmningskanaler i dessa typer. Delvis tror jag det beror på mips inredningen.

Bra vinterhjälm, endast enstaka gånger jag behövde mössa under, oftast räckte det med pannband som även värmde öronen. Nu är den snudd på oanvändbar, det formligen rinner om skallen och man får spola ur den och tvätta inredningen ofta.

Har en Giro Feature Mips men funderar på ett byte till Bushwhacker. Men som dottern säger har man huvud som en rugbyboll så inte helt lätt att hitta något som sitter bra.

Fox Meta. Välventilerad, täcker bra. Fast skärm, vilket jag personligen inte har något problem med.

Bilagor

• 20140255_1.png
    20140255_1.png
    6.4 KB · Besök: 84
Jag körde slut på min icke-MIPS Bushwhacker, och köpte en TLD A2 MIPS. Den är kanske lite bred och kuddarna är inte bättre än Sweet eller Bell - går isär, behöver sys för att hålla för svett och tvätt. Sitter dock otroligt skönt på mitt huvud och är klart luftigare än Bushwhackern för mig.

En TLD A2 mips, fick kompensation för att min Vitus levererades med en liten lackskada, så då fick det bli en sån. Sitter väldigt bra på min skalle, dock inte helt perfekt då den kunde varit en aning smalare i formen, min specialized prevail II sitter bättre, är mycket lättare, men täcker sämre och har inte mips (om det nu spelar någon roll). Jag är dock väldigt nöjd med A2an, den känns mycket förtroendeingivande. Just det, fick plats i en strl medium vilket är ett stort plus!

Senast ändrad:
Maakus sa:
PKJoacim sa:
Maakus sa:
Leatt Brace DBX 3.0
+ Skön, lätt, magnetlås, stor uppvikbar skärm så man får plats med trenduro gogglesen.
- Det centrerade runda "MIPS"-hjulet trycker mot pannan, får ett tredje öga i pannan.
Blir lite nyfiken, vad är ett mipshjul?

Sånna här.
Dom kallar det tydligen 360 Turbine Technology
Aha, det där har jag aldrig sett förr. Dom blå hjulen ska ha mips-funktion?

Jag slog tidigare i våras till på varsin Bell Super3 MIPS till mig och särbon. Vi har totalt olika huvudform (klotrunt respektive rejält avlångt) och vi lyckades båda få hjälmarna att sitta både skönt och stadigt. Mycket nöjda!

PKJoacim sa:
Maakus sa:
PKJoacim sa:
Maakus sa:
Leatt Brace DBX 3.0
Blir lite nyfiken, vad är ett mipshjul?

Sånna här.
Dom kallar det tydligen 360 Turbine Technology
Aha, det där har jag aldrig sett förr. Dom blå hjulen ska ha mips-funktion?

Typ?
"The DBX 3.0 All-Mountain helmet offers world-class protection with 360 ̊ Turbine Technology. Turbines made of 3D molded energy absorbing material are set inside the helmet. This technology has two main advantages, namely the reduction of rotational acceleration to the head and brain and the absorption of energy upon impact at concussion level."

Sweet Bushwhacker. Sitter helt sjukt bra. Alltså stilla på huvudet som en rånarluva. Bästa passformen nånsin. Men justeringsprylarna i nacken trycker lite oskönt, det är en konstig design.
Känns som den borde ge lite extra skydd jämfört med landsvägshjälmen jag kört annars.

Tillbaka
Topp