MTB TRE- Ett sätt att befästa MTB i Hellas?

Go Bite

Ny medlem
Tänkte för första gången köra tävlingen MTBTRE som går av stapeln 18/9 vid Hellasgården. En annorlunda tävling av mer teknisk karraktär än de långlopp jag tidigare kört- ombyte förnöjer! Någon annan Happyit som skall delta??
Dessutom slog det mig med anledning av det sk "Hellas uppropet" att det är ett utmärkt sätt att marknadsföra, manifestera och befästa MTBåkning i Hellas. Genom att visa omvärlden att MTB är en friluftsaktivitet som växer och är organiserat (i detta fall), drar sponsorer och allmänintresse slår man ner en påle i marken som blir svår att dra upp! Hoppas på stor uppslutning både på och utanför banan så detta blir uppmärksammat.
www.mtbtre.se

Tja, bara ingen slänger en massa Powerbar-förpackningar på stigen eller skrämmer skiten ur stavgångare eller kör på en barnvagn så funkar det väl. Men XC-tävlingar är inte nåt särskilt bra sätt att propagera för MTB som friluftsliv och rekreation.

Ja det skulle naturligtvis vara olyckligt om något sådant hände, men det är det alltid? oavsett tävling eller ej, man få anta att det är mindre risk att det händer under tävling eftersom folk formodligen uppmärksammar detta och arrangörerna förmodligen jobbar för att minska risken?
Håller inte alls med ditt resonemang om att XC-tävlingar inte är bra marknadsföring för friluftsliv och rekreation. Går fullt ut att jämföra fenomenet med folkrörelserna Vasaloppet och Shlm Maraton, dessa event bidrar i hög utsträckning till att folk vistas i naturen för träning och rekreation samt till en allmän höjning av folkhälsan, i synnerhet alla träningstimmar när tävlingarna inte går. Om ett powerbar papper råkar hamna på backen är det inte bra, men det må vara hänt! Alla som åkt Vasaloppet eller Sprungit Maran kan vittna om hur det ser ut efter dessa lopp, ändå funkar det. Självfallet är inte XC loppen av samma storlek och dignitet ännu, men det är en god början

Go Bite Skrev:
-------------------------------------------------------
> man få anta att det är mindre
> risk att det händer under tävling eftersom folk
> formodligen uppmärksammar detta och arrangörerna
> förmodligen jobbar för att minska risken?
Självklart jobbar arrangören för att minska risken för tillbud och komflikter. Men dom står inte längs hela banan. Och när tävlingsnerverna sätter in så släpper många cyklister all hänsyn. Jag är tacksam över att det är ett obetydligt arrangemang i tävlingssammanhang.

>Om ett powerbar papper råkar
> hamna på backen är det inte bra, men det må vara
> hänt!
Nej, det må inte vara hänt!

>Alla som åkt Vasaloppet eller Sprungit Maran
> kan vittna om hur det ser ut efter dessa lopp,
> ändå funkar det. Självfallet är inte XC loppen av
> samma storlek och dignitet ännu, men det är en god
> början
Det ser förjävligt ut efteråt, men Stockholm Marathon går på asfalt genom Stockholms gator. Och Vasaloppet har en stor organisation med en kraftig lokal anknytning.
Så är inte fallet med MTB3. Det loppet går av stapeln i ett av Stockholms viktigaste rekreationsområden som alla invånare har rättighet till,
dessutom under en period då områdets tillgänglighet för cyklister är uppe till debatt.
Tänk på alla andra som kommer dit utan att ha en aning om att det kommer att cyklas XC på stigarna?
Hur reagerar du själv när din söndagspromenad blir inskränkt?

Jag är för MTB TRE (tänkte nog delta själv), men med ett stort pekfinger höjt: Den som skitar ner i spåret eller skrämmer andra på mina hemmastigar kommer inte bara att ha träningsvärk att oroa sig för efteråt.

Markus F skrev "dessutom under en period då områdets tillgänglighet för cyklister är uppe till debatt"
Det är ju precis det jag behandlade i min första tråd! Vi har nog precis samma utgångspunkt och mål egentligen, dvs att hålla Hellas öppet för alla på lika villkor under förutsättning att det sköts av alla intressenter. Jag tror engagemang såsom välorganiserade tävlingar är ETT sätt av många att nå målet. Skulle vilja påstå att alla områden man tävlar XC eller för den delen andra idrotter är viktiga områden, inte bara Hellas och Stockholm, min erfarenhet är dock god av organisationer som anordnar dessa tävlingar....alla vet vad som står på spel om det missköts...eller hur?
Markus, vi ses på MTB TRE, snälla du inga pekfingrar då.....Hellas är min hemmabana också!

Att ha i åtanke är detta.

Ingen kollektiv allemansrätt
Allemansrätten gäller för alla. Men kommuner, organisationer och turistföretag har ingen kollektiv allemansrätt, och kan inte åberopa allemansrätten som stöd för organiserad verksamhet på annans mark. Däremot kan de använda naturen för verksamheten tack vare att allemansrätten finns. Det finns inget uttryckligt stöd i lagstiftningen för en markägare att hindra organiserat eller kommersiellt nyttjande av marken så länge det sker utan skada eller olägenhet.

Vägledande rättsfall
Ett avgörande i Högsta Domstolen 1996 ger vägledning om hur allemansrätten ska tolkas vid kommersiellt nyttjande av annans mark för turism. I domen konstateras att allemansrätten kan nyttjas kommersiellt och av många personer samtidigt. Men om ett sådant nyttjande medför skada eller olägenhet för markägaren får allemansrätten inte längre nyttjas på det viset.

Har ni tänkt på dessa saker?
Har ni frågat om ni får köra en tävling där?
Har ni sökt tillstånd hos myndigheter?
Finns det information om att det ska pågå en tävling där inom en snar framtid?

Om inte tänk på detta som står i allemannsrätten. Lus läs vad som står om allemannsrätten på http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

Ansvar
Den som orsakar skada i samband med friluftsliv kan bli skade-ståndsskyldig.

Om ett arrangemang eller en verksamhet som sådan orsakar skada kan arrangören eller den som ansvarar för verksamheten bli skadeståndsskyldig.

All denna text är hämtad från http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

Oj, såg på hemsidan att det bara var 29 tävlande på MtbTre förra året. Det var inte mycke det. Jag tänker att man borde ta sig i kragen och ställa upp när det ändå är nån som fixar en tävling hemmavid. Det där med att oroa sig över huruvida folk skulle ta illa upp för att det körs mtb-tävling i Hellas kan nog bara de mest paranoida människorna ägna sig åt. Det kan inte vara negativt att visa upp en riktig organiserad tävling. Folk blir bara glada, jag lovar.

fabbo ooohan Skrev:
> Det där med att oroa sig över huruvida
> folk skulle ta illa upp för att det körs
> mtb-tävling i Hellas kan nog bara de mest
> paranoida människorna ägna sig åt.

Tack för den du. ;-(
Men frågeställningen här handlade om det var ett bra eller dåligt sätt att befästa MTB-åkningens ställning i Nackareservatet genom MTB TRE. Själv är jag tveksam om ifall tävlingar tillför något när det gäller opinionsbildning för MTB som friluftsliv och rekreation.
Däremot var jag aldrig negativ till att det hålls en tävling hemmavid, jag skrev ju själv att jag hade planer på att vara med.

Senast redigerad av en moderator:
Hej!

Angående tävlingen, var det någon av er som körde förra året och som kan berätta om svårighetsgraden?
Är ganska sugen att delta, helt klart!

/Daniel

Markus F Skrev:
>Tänkvärt, men påpekandet borde nog snarare göras till MTB-TRE.

>"A race is nice, but a tour has spice"

Det var tänkt till MTB-TRE.

Öppet hot mot nedskräpare. är ni inte riktigt kloka?????

även om jag fick så skulle jag nu inte villja deltaga tillsammans sådana människor.

om tävlingen vore sanktionerad så är det banarrangören som har ansvar för att banan städas och att allmänheten uppmärksammas att tävling råder. sedan bör det finnas avspärrningsband och skyltar uppe.

Daniel Rada: Jag har kört banan efter kartan som finns på loppets hemsida. Visst är den teknisk, men väldigt rolig. Det är i princip Ulvsjöslingan + ett spår som inte så många kör på "botten" av Hellasberget. Jag testkörde den och hamnade någonstans i mitten av deras resultatlista har jag för mig. Om du vill kan jag maila dig min Hellaskarta där jag ritat in spåret så kan du öva/testa. En del gick dock inte att köra på, så antingen har de ritat fel på kartan eller så har det växt igen något fruktansvärt från förra året.

Jag tänker köra. Förutsätter (och är hyggligt säker på) att Training day som arrangerar har de tillstånd som krävs. Skall bli kul att köra en teknisk tävling i Stockholm.

Fast det är trist med cyklister som skräpar ner. Så himla jobbigt kan det inte vara att ta med sig skräpet in till mål igen. Hela tävlingen är ju 12 km lång (ca) så det borde inte vara någon större belastning. För en så pass kort tävling behöver man ju knappt något extra tillskott ens en gång.

12 km = 45-60 minuter. vem kan tänkas skräpa ner på så kort tid? det finns ju ingen anledning att äta på ett så kort lopp.

För mig att arrangören gav oss happyiter rabatt. Nån som minns?
Jag e åxå sugen, jag å Mathias cykla den slinga, skitsvår... med mina dåvarande däck för det regna regna å va blött. Men med mina Gravity är jag kung i leran!

Micke S Skrev:
>det finns ju ingen anledning att
>äta på ett så kort lopp.
Där har du fullständigt rätt. Men eftersom det här loppet inte lär locka eliten utan tvärtom dra nybörjare så kommer det väl en hel del deltagare som tycker dom behöver fylla på sina krafter.

Mathias! Nu har jag nya däck, jag tar gärna å testar spåret en gång till. I lördags på gröna+blå med din genväg mellan vid bommen, så var det som en lek att cykla! Känner mig som en gud med mina gravity.

Jaha så nu är man nybörjare också bara för att man inte är elit???
Är verkligenheten verkligen så binär...antingen eller? Finns ju dom som kört MTB i 10 år utan att lyssna till epitetet elit......;-)
Hoppas på en skön mix av nybörjare och erfarna åkare

Eftersom jag hjälpte till med lite råd o så och förra året så vet jag att de verkligen var noga med alla tillstånd o dylikt... så jag förutsätter att det inte är någon skillnad i år... det skulle förvåna mig mkt!

Senast redigerad av en moderator:
Är också sugen på att köra. Men det måste bli trångt på ett sånt kort spår när eliten skall varva de långsammaste?

det finns ingen elit där. detta är ju ingen tävling utan ett "olagligt" evenemang i cykelförbundets ögon. mao startförbud för alla med licens.

Jag uttryckte mej lite dåligt där. Själv har jag deltagit i MTB tävlingar i fem år utan att bli ett dugg bättre, så jag känner mig fortfarande som en nybörjare. Nu tror jag jag håller käften i den här tråden, vi ses på MTBtre.
Go Bite Skrev:
> Jaha så nu är man nybörjare också bara för att man
> inte är elit???
> Är verkligenheten verkligen så binär...antingen
> eller? Finns ju dom som kört MTB i 10 år utan att
> lyssna till epitetet elit......;-)
> Hoppas på en skön mix av nybörjare och erfarna
> åkare

Micke S Skrev:
> ja. men den dyra anmälningsavgiften täcker inte
> klubben upp för. och vem vill betala avgift för
> att träna?

Welcome to our world ;)

Micke: Måste bara kolla, uttalar du dig som representant för SCF/StoCF eller som privatist? Svårt att hålla isär när du sitter som ledamot i StoCF (http://www.scf.se/stockholm/t2.asp?p=53556) tycker jag.

Dyr anmälningsavgift? 125 kr innan 1:a september, 200 kr för efteranmälan. Tycker inte det är dyrt, speciellt inte med tanke på prisbordet.

SCF och StoCF borde vara glada och aktivt stödja den här typen av arrangemang. Lokala mindre lopp (som förhoppningsvis växer med åren) får med sig mängder av cyklister som i vanliga fall inte skulle ha vetat om vare sig SCF eller StoCF.

StoCF = Stockholms Cykelförbund

Verkar som en kul tävling, tyvärr finns den ju inte med på scf's program så man kan åka på avstängning och böter om man kör den trots att man har tävlingslicens. Har för mig att DH-folket hade en liknande historia för nåt år sen när man började fixa tävlingar på egen hand. Måste säga att det är en något märklig regel, ok att de kräver att man ska ha licens på sanktionerade tävlingar men mitt liv i övrigt borde väl inte scf ha nåt att göra med????

Micke S Skrev:
> ja. men den dyra anmälningsavgiften täcker inte
> klubben upp för. och vem vill betala avgift för
> att träna?

Jaha, och klubben trycker annars sina egna pengar till den dyra anmälnngsavgiften, eller?

Och svaret på din fråga är alla som inte är professionella idrottsutövare men ändå idrottar av någon anledning. En anledning kan vara att de tycker att det är kul.

/Magnus

Tillbaka
Topp