MTB, tung cyklist, bakhjul som håller (bättre) för mig?

TR15

Medlem
Hej på er!

Cirka 115-120 kg tung åkare, Scott Aspect 930 framdämpad MTB (specifikation nedan *).
* = undantag finns, kommer i texten.

Problemet jag har är att jag kör sönder bakhjul.
Cyklar ca 80 % landsväg, men jag tycker verkligen om att köra små skogsstigar, grusvägar, skidspår och liknande som omväxling.
Detta är tydligen inte nåt som hjulen på vare sig min nuvarande Aspect 930 (2022 eller 2023 - oklart) eller min gamla Aspect 910 (2014) tycker om.

Kan jag få några solida tips på kraftigt byggda hjul som helst inte kostar massor av tusenlappar och som går att klicka hem från svenska handlare utan att börja specialbeställa eller bygga ihop själv?

Som sidonotering:
Jag tycker mig ha läst mig till att bredare däck kan hjälpa delvis, men med det cykellås som är monterat på cykeln tror jag spontant inte att det ryms mer än cirka 2.3 breda däck, åtminstone inte om cykeln ska tåla nån form av obalans i hjulet.
Det står Kenda Booster 2.4 i specen, men det som faktiskt satt där var Maxxis Rekon Race 2.25

Scott Aspect 930 - 2023.PNG

Hej på er!

Cirka 115-120 kg tung åkare, Scott Aspect 930 framdämpad MTB (specifikation nedan *).
* = undantag finns, kommer i texten.

Problemet jag har är att jag kör sönder bakhjul.
Cyklar ca 80 % landsväg, men jag tycker verkligen om att köra små skogsstigar, grusvägar, skidspår och liknande som omväxling.
Detta är tydligen inte nåt som hjulen på vare sig min nuvarande Aspect 930 (2022 eller 2023 - oklart) eller min gamla Aspect 910 (2014) tycker om.

Kan jag få några solida tips på kraftigt byggda hjul som helst inte kostar massor av tusenlappar och som går att klicka hem från svenska handlare utan att börja specialbeställa eller bygga ihop själv?

Som sidonotering:
Jag tycker mig ha läst mig till att bredare däck kan hjälpa delvis, men med det cykellås som är monterat på cykeln tror jag spontant inte att det ryms mer än cirka 2.3 breda däck, åtminstone inte om cykeln ska tåla nån form av obalans i hjulet.
Det står Kenda Booster 2.4 i specen, men det som faktiskt satt där var Maxxis Rekon Race 2.25

Visa bilaga 710701
Är det nav, ekrar eller fälg som går sönder?

Nu begär du att du ska få ett hjul som både tål hög belastning men som ändå ska vara ganska billigt - det är ganska svårt.

Av erfarenhet har jag ALLTID cyklat sönder hjul som suttit på de cyklar jag köpt nya. Det har inte varit några jättedyra cyklar, men jag är ändå imponerad över att ha gjort sönder 3-4 OEM-hjul, varandes ganska normalviktig. Av det har jag dragit slutsatsen att billiga hjul helt enkelt inte håller så fort man ställer lite krav på dem med "inspirerad" cykling (eller som i ditt fall hög vikt).

Sedan min cykelkarriär drog igång har jag haft ganska många hjul byggda av en duktig hjulbyggare med ingående bra komponenter. Vissa har varit "prisvärda", vissa ganska dyra. Samtliga har hållit jättelänge (en eker gick sönder en gång i ett framhjul på den cykel jag cyklat längs på, sedan 2012 ungefär). Sen har jag byggt ett gäng egna hjul som också hållit ihop (bland annat till en lastcykel). Jag har inte erfarenhet, men väl noggrannhet och lite känsla.

Ovanstående ger att om man med någorlunda bra komponenter bygger ihop ett hjul med omtanke får man hjul som håller.

Hjul som sitter på cyklarna du beskriver är typiskt byggda av väldigt enkla komponenter där lager i nav och body är undermåliga och har dåliga tätningar etc, ekrarna och fälgarna är enklast möjliga och de är dessutom ihopbyggda i en maskin som inte lagt samma finlir på dem som en duktig hjulbyggare hade gjort.

Jag tror att ett bra och hållbart mtb-bakhjul kostar 4-5 000 kr om det ska vara något att ha. Kanske kanske att man kan komma ner mot 3 000 kr med lite tur (fabriksbyggt och lagom mycket flax). Ett riktigt bra hjul kostar istället 5-10 000 kr.

Dt swiss e1900 är tåliga och prisvärda. Jag köper mina från bike-discount för dryga 300 euro paret. Håller för 100 kilo som dundrar ner för berg, så säkert också för 120 kilo väg/stig.
Edit: Mindes fel tror jag, eller hittade inte inlägget jag sökte efter åtminstone..

Är det nav, ekrar eller fälg som går sönder?
Oklart. Inte nav i alla fall. Fälgen blir skev och om det beror på ekrarna eller fälgen vet jag inte.
Senaste "händelsen" så blev det skevt både i sidled och även i "höjdled", dvs hjulet liksom hoppade. Drog åt ekrarna, bara med handkraft. Cyklade vidare - asfalt - och en mil senare var ett stort antal ekrar slappa igen.

Hur är din vana? Fördelar du vikten rätt?
Cyklar i snitt 150 mil per år men skulle inte kalla mig särskilt dynamisk. Baken sitter på sadeln mesta tiden.
Inga jättehöga hastigheter i skogen dock. Mina kunskaper och min fysiska förmåga tar slut före cykelns kapacitet (förutom bakhjulet) tar slut.

Oklart. Inte nav i alla fall. Fälgen blir skev och om det beror på ekrarna eller fälgen vet jag inte.
Senaste "händelsen" så blev det skevt både i sidled och även i "höjdled", dvs hjulet liksom hoppade. Drog åt ekrarna, bara med handkraft. Cyklade vidare - asfalt - och en mil senare var ett stort antal ekrar slappa igen.

Kommer aldrig fungera att dra ekarna med handkraft oavsett hur starka nypor man har?

Ligger något i det Newton skriver blir skillnad när en hjulbyggare bygger ihop ett hjul.

Annars tror jag på ponx tips om DT Swiss e1900

IMG_4577.jpeg

115-120 kg är inte någon oöverstiglig last för ett hjul. Slå en signal till Anders på Veloform (070-812 88 12) och förklara ditt predikament så kommer han att kunna bygga ett par hjul åt dig som håller.

Det kommer att kosta lite mer än ett maskinbyggt beställa-på-nätet-hjul men du kommer i gengäld att få något helt annat, och du kommer inte att behöva köpa nya hjul stup i ett. Delarna kostar vad de kostar, inget vansinnigt utan bara vad en bra fälg, ett bra nav och 36 ekrar kostar. Arbetet likaså, han tar verkligen inga överpriser.

Att dina hjul går sönder beror inte på att 120 kg är för mycket, det beror på att maskinbyggda köpehjul helt enkelt inte är bra. Sparvar på 65-70 kg kommer undan, men hjulen är lika dåliga för det. ?

Då beror ditt problem med hjulen med stor sannolikhet på att ekrarna i ditt hjul är alldeles för löst spända.
Men detta är enkelt att åtgärda själv: spänn ekrarna.
Läs mer om hur i den dedikerade hjulbyggartråden, börja tex med:

Du kommer inte hitta dom i någon svensk butik, men kan du eventuellt hitta bra pris på Raceface aeffect R i utländska butiker. Riktigt stadiga hjul!

Kommer aldrig fungera att dra ekarna med handkraft oavsett hur starka nypor man har?

Ligger något i det Newton skriver blir skillnad när en hjulbyggare bygger ihop ett hjul.

Annars tror jag på ponx tips om DT Swiss e1900
Tar med mig tipset om DT Swiss.

Det om handkraft köper jag 100 %.
Reflektionen var att jag drog åt samtliga med handkraft så hårt jag orkade. Ett par kilometer stadskörning senare var massor av ekrar lösa igen.
Upprepade samma procedur, cyklade ett par kilometer till, återigen typ 10-15 som var väldigt slappa (gick att dra en del för hand). Och ja, jag är väldigt okunnig på mekar-biten av cykelägande.

115-120 kg är inte någon oöverstiglig last för ett hjul. Slå en signal till Anders på Veloform (070-812 88 12) och förklara ditt predikament så kommer han att kunna bygga ett par hjul åt dig som håller.

Det kommer att kosta lite mer än ett maskinbyggt beställa-på-nätet-hjul men du kommer i gengäld att få något helt annat, och du kommer inte att behöva köpa nya hjul stup i ett. Delarna kostar vad de kostar, inget vansinnigt utan bara vad en bra fälg, ett bra nav och 36 ekrar kostar. Arbetet likaså, han tar verkligen inga överpriser.

Att dina hjul går sönder beror inte på att 120 kg är för mycket, det beror på att maskinbyggda köpehjul helt enkelt inte är bra. Sparvar på 65-70 kg kommer undan, men hjulen är lika dåliga för det. ?

Sparar info om herr Anders.

Sidonotering:
32 ekrar på mitt hjul - noterar att du skriver 36.
Rimligt resonemang säger att 36 är tåligare än 32 - tekniskt sett potentiellt klenare fälg dock pga fler hål...
Vet inte om det generellt är fälgen eller ekrarna som ställer till bekymmer för "såna som mig", dvs makligt tempo men hög vikt...

Nä det där blir ju som tudelat för en okunnig.
Jag spenderar mer än gärna lite mer pengar på nåt jag verkligen tror på, men att köpa dyrare som inte visar sig hålla märkbart bättre är ju surt.

Låter dåligt om det är så att cykelindustrin inte sätter rejäla hjul på cyklarna. Nu vet jag inte om det är för att min är en relativ budgetcykel (cirka 10 k) eller om det är sant även lite uppåt i prisklasserna.

Då beror ditt problem med hjulen med stor sannolikhet på att ekrarna i ditt hjul är alldeles för löst spända.
Men detta är enkelt att åtgärda själv: spänn ekrarna.
Läs mer om hur i den dedikerade hjulbyggartråden, börja tex med:
Jag har tyvärr tummen relativt mitt i handen och känner mig obekväm med att fixa såna här grejer - framför allt sånt här där för mycket justering kan förstöra ännu mer.

Är det kanske ett bra första steg att någon gång då och då åtminstone handspänna ekrarna som dom inte är superslappa?

Det beskriver iofs även TA med QR. Skillnaden är att på TA är ram/gafell gängad och på QR sitter det en mutter på en QR skewer

32 ekrar på mitt hjul - noterar att du skriver 36.
Rimligt resonemang säger att 36 är tåligare än 32 - tekniskt sett potentiellt klenare fälg dock pga fler hål.
Om hjulet är tillräckligt bra byggt så räcker 32 ekrar. Många MTB-hjul säljs med endast 28 ekrar och de brukar hålla

Vet inte om det generellt är fälgen eller ekrarna som ställer till bekymmer för "såna som mig", dvs makligt tempo men hög vikt.
På din beskrivning låter det helt klart som bristande kvalité på själva hjulbyggandet och då ffa onödigt låg ekerspänning.

Är det kanske ett bra första steg att någon gång då och då åtminstone handspänna ekrarna som dom inte är superslappa?
Om du spänner ekrarna tillräckligt hårt, och jämnt, behöver de aldrig mer spännas.
(Om det inte blir ngn typ ay skada på hjulet el likn)

Om hjulet är tillräckligt bra byggt så räcker 32 ekrar. Många MTB-hjul säljs med endast 28 ekrar och de brukar hålla

På din beskrivning låter det helt klart som bristande kvalité på själva hjulbyggandet och då ffa onödigt låg ekerspänning.

Om du spänner ekrarna tillräckligt hårt, och jämnt, behöver de aldrig mer spännas.

Det är väl troligen den eviga balansen - samma som 308 mot 30-06 - vad räcker till?

Ja jag har tyvärr absolut otillräcklig kunskap för att kunna uttala mig om kvaliteten som sådan.
Lätt dock att spana ner på egna magen och konstatera att man inte direkt bidrar till hjulens integritet :D

Det är ju det där med jämnt... hårt löser jag alla dagar i veckan men att finjustera så det blir jämnt... tveksamt framgångsrecept.
Därav tanken på att försöka leta nåt som är starkare från grunden.

Jag tycker du har fått ganska bra råd i tråden.
Billigt, enkelt och snabb väg till hjul som bör hålla bättre en vad du beskrivit i tråden är DT1900 hjul från valfri nätbutik, se till att de har en fälg med 25-30mm innerdiameter och para ihop med 2,3-2,4 däck, så stort som din cykel tillåter, jag tror du behöver så stor volym i däcket som möjligt på en HT och lite högre kroppsvikt.

Billigt, bättre men med längre leverans:
Specialbyggda hjul behöver inte vara jättedyra.
Slowbuild i Tyskland kan vara ett alternativ, men räkna inte med att du hinner få leverans denna sommar, snarare i höst eller kanske vinter.
Ett par Newmen EG 30 fälgar med DT350 nav är ganska robusta och med hjul speciellt byggda för dig och din vikt har du alla förutsättningar för hjul som håller bra för ca 350€
Säg till att du behöver adaptrar för QR vid beställning

Screenshot_20240711-072905.png

Hjul behöver dock underhållas oavsett prislapp, att känna på ekrarna varje gång man tvättar kan vara en strategi, vill du inte meka själv så lämna bort det, men hoppa inte över att känna på ekrarna, det är då du riskerar att skrota bra hjul pga slarv.

R2 och star bygger också om man vill ha nåt med fungerande kommunikation.

Oklart för mig om ett fabriksbyggt enduro hjul verkligen inte håller. De flesta som säger att det måste handbyggas väger inte 100+.

Däremot kanske det är svårt att hitta det mest lämpliga hjulet med QR.

Sen är det så även bland dem som väger mindre att en del kör sönder allt. Man får väl vara lite nimm...och

Det ska inte vara några problem. Jag väger nej vägde 115-117 i flera år o cyklar scott spark. Aldrig några problem.
Kan stolt säga att jag väger 106 idag men det hör ju inte hit.

DT X1900 med 30mm fälgar för trail enduro har jag redan läst om ska tåla en hel del. Men du har kanske inte rätt axel i navet på dem så de passar din ram. Nej ser på din bild att du har en gammal vanlig QR (Quick release )

Jag tycker du har fått ganska bra råd i tråden.
Billigt, enkelt och snabb väg till hjul som bör hålla bättre en vad du beskrivit i tråden är DT1900 hjul från valfri nätbutik, se till att de har en fälg med 25-30mm innerdiameter och para ihop med 2,3-2,4 däck, så stort som din cykel tillåter, jag tror du behöver så stor volym i däcket som möjligt på en HT och lite högre kroppsvikt.

Billigt, bättre men med längre leverans:
Specialbyggda hjul behöver inte vara jättedyra.
Slowbuild i Tyskland kan vara ett alternativ, men räkna inte med att du hinner få leverans denna sommar, snarare i höst eller kanske vinter.
Ett par Newmen EG 30 fälgar med DT350 nav är ganska robusta och med hjul speciellt byggda för dig och din vikt har du alla förutsättningar för hjul som håller bra för ca 350€
Säg till att du behöver adaptrar för QR vid beställning

Visa bilaga 711160

Hjul behöver dock underhållas oavsett prislapp, att känna på ekrarna varje gång man tvättar kan vara en strategi, vill du inte meka själv så lämna bort det, men hoppa inte över att känna på ekrarna, det är då du riskerar att skrota bra hjul pga slarv.
Dessa är med Boost-nav och går inte att konvertera till QR med end caps för TS cykel.

...
Låter dåligt om det är så att cykelindustrin inte sätter rejäla hjul på cyklarna. Nu vet jag inte om det är för att min är en relativ budgetcykel (cirka 10 k) eller om det är sant även lite uppåt i prisklasserna.
Räkna med att cykelindustrin sparar (läs snålar) in på varje krona de kan och mest snålas det på sådant de flesta inte ser/tittar på och då är hjul t ex det bästa stället, tillsammans med styr- och vevlager och även vevpartier. Hur många procent av alla cykelköpare tittar vilka vevar och nav det sitter på cykeln tror du?
Inte helt ovanligt med en märkesfälg och ett no-name nav.
Bakväxel smäller man däremot gärna på en XT, för det är där folk tittar - "Cykelns skyltfönster". Växelreglaget kan däremot vara av absolut enklaste sort, för där tittar "ingen".

Ja jag har tyvärr absolut otillräcklig kunskap för att kunna uttala mig om kvaliteten som sådan.
Tappar ekrarna spänning så är hjulen för dåligt byggda, vilket med all sannolikhet beror på för dåligt, och kanske även för ojämnt, spända ekrar
Därav tanken på att försöka leta nåt som är starkare från grunden.
Du ska ju både kunna lita på och känna dig nöjd med de prylar du har och använder
Om du har bestämt dig för att köpa nya hjul så ska du naturligtvis gör det,
men om du är åtminstone ngt lite nyfiken på hjul så varför inte behålla det gamla och fixa till det?
Det enda verktyg som behövs är en bra ekernyckel och om du är noggrann och låter det ta tid,
dvs inte stressar har du alla förutsättningar för att det ska bli riktigt bra.
Då kommer du ju även att ha ett backup-hjul om(när?) ditt nya hjul ger upp.

R2 och star bygger också om man vill ha nåt med fungerande kommunikation.
Om du menar R2-bike så avråder jag, som jag har postat här tidigare, från att betala dem för att bygga hjul
Detta pga bilden hos dem som visar hur de bygger hjul
hjulmassage-jpg.690418

Sådan "hjulmassage" behövs inte om hjulbyggaren kan sin sak,
den riskerar snarare att skada hjulet

Spänningsbefrielse ("stress relieving") av ekrarna är det som bör göras
och det görs enkelt i riktstället så här
spaenningsbedfrielse_ekrar-jpg.636782

Att hålla koll på ekerspänningen är självklart bra, precis som man ska hålla koll på däcktryck, däckslitage, lagerspel, kedjeslitage +mkt mer på en cykel
Men om hjulen inte har varit med om ngn olycka eller likn, behöver ekerspänningen inte justeras som del av ngt normalt underhåll
Om det skulle behövas är det snarare (ytterligare?) ett tecken på dåligt byggda hjul.

inga fabriksbyggda (bak-) hjul har hållt spänningen för mina ibland 90+ kg och vårdslösa stigkörning med många genomslag. lösningen har varit att lära mig räta upp och spänna hjulen själv. en behöver inte göra ett jättebra jobb om en håller lite koll på ekerspänningen.

jag skulle aldrig chansa och köpa ett hjul för tusentals kronor i hopp om att just det hjulet är perfekt byggt och aldrig kommer behöva justeras.

1. Vad kör du för tryck i dina tunna 2.2-däck? Räkna ut lämpligt tryck här: https://www.schwalbe.com/pressureprof/
2. Om det nu står 2.4 i spec, så varför gissa att de inte passar? Gå till din cykelhandlare och be att de lägger på rekommenderade/specade 2.4-däck. Passar de inte så får den serviceinställde cykelhandlaren vara vänlig och upplysa om det. Alla säger ju att man skall stödja sin lokale cykelhandlare och då måste det betyda att DET ÄR SERVICE DENNE KAN ERBJUDA SOM ENDA KONKURRENSFÖRDEL. Eller hur, alla läsare och diskmaskinskrängare?
3. Angående alternativa fälgar som föreslagits: på DT-SWISS sida för E-1900 står det tydligt att max systemvikt är 130 kg.
Om personen väger 120 kg (alltså inte 100), och cykeln 15 kg... så är det 135 kg och inget iaf fälgtillverkaren kan stå bakom.
4. På Scott's sida för SCOTT Aspect 930, (precis under den bild som bifogats i tråden faktiskt), står det att Max System Weight är 130 kg, då kanske det även innebär att ramen inte tål mer än detta under "hög" belastning (jag gissar förstås).

Senast ändrad:
inga fabriksbyggda (bak-) hjul har hållt spänningen för mina ibland 90+ kg och vårdslösa stigkörning med många genomslag. lösningen har varit att lära mig räta upp och spänna hjulen själv. en behöver inte göra ett jättebra jobb om en håller lite koll på ekerspänningen.

jag skulle aldrig chansa och köpa ett hjul för tusentals kronor i hopp om att just det hjulet är perfekt byggt och aldrig kommer behöva justeras.
Hmm. Ja jag vill inte kalla mig vårdslös. Det går sällan jättefort där ute i skogen - jag är antingen harhjärtad eller intelligent och självbevarande, bedöms utefter den enskilde betraktarens egen livsfilosofi :D

Tumjäkelen sitter tyvärr alldeles mitt i handen så att göra det själv tror jag inte på. Har en (enligt folk man känner) duktig skruvare på orten som fixar om det krävs, men däremot skulle man bli bättre på att just hålla koll på ekrarna - kanske inte efter en 4-milare på landsväg men när man kört i terräng osv.

Perfekt byggt är inte en förväntning, utan jag tänker i första hand på "normalt tillgängliga" hjul som är kraftigare byggda i grunden och därmed bör ha en större motståndskraft... alla grejer slits med tid och användning.
Trail-grejer bör vara starkare byggda än XC-grejer osv.

1. Vad kör du för tryck i dina tunna 2.2-däck? Räkna ut lämpligt tryck här: https://www.schwalbe.com/pressureprof/
2. Om det nu står 2.4 i spec, så varför gissa att de inte passar? Gå till din cykelhandlare och be att de lägger på rekommenderade/specade 2.4-däck. Passar de inte så får den serviceinställde cykelhandlaren vara vänlig och upplysa om det. Alla säger ju att man skall stödja sin lokale cykelhandlare och då måste det betyda att DET ÄR SERVICE DENNE KAN ERBJUDA SOM ENDA KONKURRENSFÖRDEL. Eller hur, alla läsare och diskmaskinskrängare?
3. Angående alternativa fälgar som föreslagits: på DT-SWISS sida för E-1900 står det tydligt att max systemvikt är 130 kg.
Om personen väger 120 kg (alltså inte 100), och cykeln 15 kg... så är det 135 kg och inget iaf fälgtillverkaren kan stå bakom.
4. På Scott's sida för SCOTT Aspect 930, (precis under den bild som bifogats i tråden faktiskt), står det att Max System Weight är 130 kg, då kanske det även innebär att ramen inte tål mer än detta under "hög" belastning (jag gissar förstås).
1:
Förutsatt att mätaren på min cykelpump stämmer så kör jag oftast omkring 3-3,2 bar. Drar upp till cirka 3,5 om jag vet att jag ska cykla längre sträcka endast på landsväg. Däcken specade till max 4,5 (65 PSI) om det är relevant för frågan.
Är Rekon Race tunna däck som konstruktion eller syftar du på 2.2-måttet?
2:
För att det är monterat ett fast lås på cykeln på sätesstaget (??? - seat stay på engelska) som låser genom ekrarna, och det låset gör att det är tightare än "original". Min cykelhandlare var vänlig att notera till mig just det faktum att det inte var särskilt god marginal. Vet inte om det rent generellt är ovanligt på MTB med den typen av lås eller om det sortiment dom lagerför bara inte är lämpat för MTB.
3:
Det är ju det där med garantier... jag är fullt medveten om att jag ligger på gränsen viktmässigt. Garantier kanske inte är nåt jag kommer kunna förlita mig på utan min fråga är formulerad med avsikt att hitta en hjulmodell som helt enkelt har potential att tåla mer i grunden.
Jag vill helt enkelt minska sannolikheten att hjulen tappar formen. Detta kombinerat med en förhoppning att jag blir duktigare på att inspektera hjulet periodiskt borde leda till längre serviceintervall och mindre frustration.
4:
Jo absolut, och detta med vad Scott säger har jag noterat redan innan köp. Men detta är ju inte nåt som är satt utifrån att nån som är 5 kg över rekommenderad vikt cyklar i makligt tempo utan det borde vara satt utifrån betydligt hårdare behandling än vad den får ifrån en relativt otränad och smått harhjärtad fritidscyklist :D

1:
Förutsatt att mätaren på min cykelpump stämmer så kör jag oftast omkring 3-3,2 bar. Drar upp till cirka 3,5 om jag vet att jag ska cykla längre sträcka endast på landsväg. Däcken specade till max 4,5 (65 PSI) om det är relevant för frågan.
Är Rekon Race tunna däck som konstruktion eller syftar du på 2.2-måttet?
2:
För att det är monterat ett fast lås på cykeln på sätesstaget (??? - seat stay på engelska) som låser genom ekrarna, och det låset gör att det är tightare än "original". Min cykelhandlare var vänlig att notera till mig just det faktum att det inte var särskilt god marginal. Vet inte om det rent generellt är ovanligt på MTB med den typen av lås eller om det sortiment dom lagerför bara inte är lämpat för MTB.
3:
Det är ju det där med garantier... jag är fullt medveten om att jag ligger på gränsen viktmässigt. Garantier kanske inte är nåt jag kommer kunna förlita mig på utan min fråga är formulerad med avsikt att hitta en hjulmodell som helt enkelt har potential att tåla mer i grunden.
Jag vill helt enkelt minska sannolikheten att hjulen tappar formen. Detta kombinerat med en förhoppning att jag blir duktigare på att inspektera hjulet periodiskt borde leda till längre serviceintervall och mindre frustration.
4:
Jo absolut, och detta med vad Scott säger har jag noterat redan innan köp. Men detta är ju inte nåt som är satt utifrån att nån som är 5 kg över rekommenderad vikt cyklar i makligt tempo utan det borde vara satt utifrån betydligt hårdare behandling än vad den får ifrån en relativt otränad och smått harhjärtad fritidscyklist :D
Vad fick du för rekommenderat tryck på kalkylatorn jag länkade till?
Ja, Rekon Race är ett ganska skrangligt däck för din (och min) vikt och då menar jag den dämpning det ger. Knappast någon på Maxxis som hårdcyklat det med 120 Kg skulle jag gissa (och det gör jag ofta). Samma problem här som när man frågar om råd om dämparinställning tex. De är helt enkelt inte gjorda för det. De flesta cyklister här (och i världen) har referenser till en egen vikt på en bra bit under 100 och det är ju totalt irrelevant för oss. Det är väl mest amerikanarna man får höra efter i deras forum där det finns en del tungviktare som är aktiva och svarar. Samtliga av dessa kör dock på betydligt mer kraftfulla cyklar i skogen och downhill än den du nämner, och de kostar ju därefter förstås. Men nog av mitt svammel: Lycka till med att hitta hjul och jag följer tråden med intresse!

Så högt tryck körde jag med förut, Prova sänka till 2,5 bak och 2,0 fram. Blir mkt skönare att cykla.
Det låter vansinnigt tungtrampat på asfalt för en halvtjockis :D
Kanske dock bör bli bättre på att faktiskt besluta mig innan jag sätter mig på sadeln vilken typ av cykling jag vill göra just den dagen och anpassa trycket därefter.

Vad fick du för rekommenderat tryck på kalkylatorn jag länkade till?
Ja, Rekon Race är ett ganska skrangligt däck för din (och min) vikt och då menar jag den dämpning det ger. Knappast någon på Maxxis som hårdcyklat det med 120 Kg skulle jag gissa (och det gör jag ofta). Samma problem här som när man frågar om råd om dämparinställning tex. De är helt enkelt inte gjorda för det. De flesta cyklister här (och i världen) har referenser till en egen vikt på en bra bit under 100 och det är ju totalt irrelevant för oss. Det är väl mest amerikanarna man får höra efter i deras forum där det finns en del tungviktare som är aktiva och svarar. Samtliga av dessa kör dock på betydligt mer kraftfulla cyklar i skogen och downhill än den du nämner, och de kostar ju därefter förstås. Men nog av mitt svammel: Lycka till med att hitta hjul och jag följer tråden med intresse!
Väldigt svårt att sätta "betyg" i den kalkylatorn på riding style, terrain och trail conditions eftersom det är min enda cykel och därmed används till allt jag företar mig. Bifogade en bild.
Men jag har ju även testat köra typ 2,5 bar, mest för att jag inte pumpat på länge, och det ger ju en betydligt bekvämare, om än mer tungtrampad cykelupplevelse. Men: ger ett lägre däcktryck (säg ca 2,5 istället för ca 3,0 bar) bara en bekvämare åktur eller är det även sannolikt en sak som ökar hållbarheten på hjulen eller är det rentav en nackdel. Har spontant svårt att se att 2.10-2,25 tum däck på ca 2,5 bar skulle "bottna ut" vid rimlig terrängkörning...

Jänkarna har en del att lära oss helt klart :D

Valet av Scott Aspect är på grund av pris, lokal tillgänglighet (mindre ort) och relativt upprätt körställning (Scale kändes jobbigare - mer framåtlutad, men det verkar uppenbart att man köper fast sig i mindre stadiga grejer - tolkar det på både svaren här och min lokala mekare att bland annat det här med quick release är en begränsning.

Bilagor

• Tryck - Schwalbe.PNG
    Tryck - Schwalbe.PNG
    81.6 KB · Besök: 52
men ditt problem har väl varit lösa ekrar, inte att fälgen, ekrarna, nipplarna eller naven pajat? då kör du väl inte på för veka prylar, bara för dåligt byggda/underhållna?
Jag kan inte svara på om det är ekrarna eller fälgen som tagit stryk - tänker mig att det ena medför det andra och att helheten måste vara stabil. Navet verkar spontant inte skadat. Nipplar vet jag inte vad det är för nåt.

Underhållet är så klart en aspekt.
Hur gör folk här i forumet med ekrarna - efterdrar efter varje cykeltur, var femtionde mil, en gång per säsong?

1.75'' bottnar inte heller ut vid tillräckligt högt tryck men det blir ändå bättre med 2.5'' och lägre tryck.

Hur gör folk här i forumet med ekrarna - efterdrar efter varje cykeltur, var femtionde mil, en gång per säsong?
Det har du redan flera ggr fått svar på tidigare i tråden

Tappar ekrarna spänning så är hjulen för dåligt byggda, vilket med all sannolikhet beror på för dåligt, och kanske även för ojämnt, spända ekrar

Jag kan inte svara på om det är ekrarna eller fälgen som tagit stryk - tänker mig att det ena medför det andra och att helheten måste vara stabil. Navet verkar spontant inte skadat. Nipplar vet jag inte vad det är för nåt.

Man kollar då och då att hjulet är rakt och inga ekrar är lösa. På mina gravelhjul så ska man kontrollera var tredje månad om man väger över 95 kilo.

Är jag i Åre och kör downhill kollar jag bakhjulet flera gånger per dag.

Det låter vansinnigt tungtrampat på asfalt för en halvtjockis :D
Kanske dock bör bli bättre på att faktiskt besluta mig innan jag sätter mig på sadeln vilken typ av cykling jag vill göra just den dagen och anpassa trycket därefter.
Jag trodde vi pratade cykla i skogen :) Jag cyklar asfalt till skogen, måste ju.

Det har skrivits förut men grundproblemet är troligen dåligt byggt hjul och/eller dåligt underhåll, med för låg ekerspänning.

Du skriver inget om ekrar som _gått_av_ eller bucklad /böjd fälg, och det är så man kör sönder hjul ordentligt. ? Och med 3 bar i däcket kommer du inte få genomslagspunkor. Testa ned mot 2 bar. Punkorna börjar nog komma under 1,5 bar och med 1 bar finns inget utrymme för misstag.

Är några ekrar lösa så fallerar hjulet fort, precis som du beskriver. Det är helt normalt att efter några kilometer med några lösa ekrar är hela hjulet skevt och löst (med rimligt smorda ekernipplar).

Du behöver lära dig att rikta och spänna ekrar eller hitta nån som kan. Det är verkligen inte svårt men kräver en del tålamod och ett verktyg. Du har fått tips redan, och Youtube har säkert massa videos på hur man gör. Och ingen föds till gudabenådad mekaniker men intresse spelar in och om du inte är intresserad så lämna in det. ?

Jag har vägt 90-110 senaste decennierna och haft över femtio cyklar. Flera av dem har varit riktiga snik-åk med billigaste komponenterna. Jag är rätt feg och hoppar sällan. Om man håller efter ekerspänningen och inte mölar på genom stenkistor och hoppar och droppar meterhöga hopp till platt håller hjulen.

Och om du sitter på sadeln mestadels har jag svårt att tro att du kör så hårt att hjulen inte håller ?

Det har skrivits förut men grundproblemet är troligen dåligt byggt hjul och/eller dåligt underhåll, med för låg ekerspänning.

Du skriver inget om ekrar som _gått_av_ eller bucklad /böjd fälg, och det är så man kör sönder hjul ordentligt. ? Och med 3 bar i däcket kommer du inte få genomslagspunkor. Testa ned mot 2 bar. Punkorna börjar nog komma under 1,5 bar och med 1 bar finns inget utrymme för misstag.

Är några ekrar lösa så fallerar hjulet fort, precis som du beskriver. Det är helt normalt att efter några kilometer med några lösa ekrar är hela hjulet skevt och löst (med rimligt smorda ekernipplar).

Du behöver lära dig att rikta och spänna ekrar eller hitta nån som kan. Det är verkligen inte svårt men kräver en del tålamod och ett verktyg. Du har fått tips redan, och Youtube har säkert massa videos på hur man gör. Och ingen föds till gudabenådad mekaniker men intresse spelar in och om du inte är intresserad så lämna in det. ?

Jag har vägt 90-110 senaste decennierna och haft över femtio cyklar. Flera av dem har varit riktiga snik-åk med billigaste komponenterna. Jag är rätt feg och hoppar sällan. Om man håller efter ekerspänningen och inte mölar på genom stenkistor och hoppar och droppar meterhöga hopp till platt håller hjulen.

Och om du sitter på sadeln mestadels har jag svårt att tro att du kör så hårt att hjulen inte håller ?
FEMTIO st ?
Jobbar du som cykeltestare??

Jag har nyss köpt nr8 räknat från 1995.

Tillbaka
Topp