Mtb tvätt

Mtb tvätt
Spola av cykeln med trädgårdsslang direkt efter varje tur, även kedjan. Var noga med att inte rikta vattenstrålen mot något lager. Smörj kedja och pedaler för att det inte ska rosta. Klart.

Ingen tvål eller avfettning.

Smörj på torr kedja innan nästa tur, lite extra om det är blöta förhållanden.

Mtb tvätt
Att ta loss bromsskivorna och tvätta i avfettning kan enbart bara positivt tycker jag. Däremot är jag tveksam huruvida bromsklossarna suger åt sig avfettning och förstörs på något sätt?!
Avfettning är bra att använda på bortplockade delar, t.ex. kedja/drev/kasett/bromsskiva. Men inte direkt på cykeln alltså...

Mtb tvätt
oJsan skrev:
-------------------------------------------------------
> Att ta loss bromsskivorna och tvätta i avfettning kan enbart bara positivt tycker jag. Däremot är
> jag tveksam huruvida bromsklossarna suger åt sig avfettning och förstörs på något sätt?!

Varför inte någon lämplig alkohol som t.ex. isopropanol för rengöring av bromsskivor? Löser allt urk och lämnar ingen hinna efter sig. Se'n kan man sniffa skiten också om man vill det :)

> Avfettning är bra att använda på bortplockade delar, t.ex. kedja/drev/kasett/bromsskiva.

Var försiktig med vad du använder för avfettsås bara. Shimano avråder från vissa sorter eftersom de kan förstöra ytskiktet (och kanske hållbarheten?) på kedjan. Sedan är det lätt att få missfärgningar på grund av oxalsyra i vissa biologiska avfettningsprodukter. Då får du en väldigt mörk kedja.

Mtb tvätt
s skrev:
> Jag tyckte vi så sent som i går kväll blev
> påminda om att alkohol skapar problem...

I det fallet var det missade mediciner som spökade.

Mtb tvätt
Mårten skrev:
> oJsan: Öh jo. Alkohol löser fett.

Ehm.. sa jag vilket betyg jag fick i Kemi? Nej, bra.. då lämnar vi det... =)

Mtb tvätt
Ja, jag tyckte också att den självklara utsagan: ”Alkohol löser inte fett/olja!”, inte var helt korrekt.

Senast redigerad av en moderator:
Mtb tvätt
oJsan skrev:
> Alkohol löser inte fett/olja!
> "Lika löser lika" sades det på kemilektionen...

Du har helt rätt i att lika löser lika. Men låter det vettigt att hälla på avfettning(fett/olja) på bromsskivorna?

Som Mårten sa så löser alkohol fett, dessutom, utan att vara fett.

Mtb tvätt
använd motorx bik cliner suverent altså myket rent,men akta broms klosarna,om du skulle få fett på dom ta lås klosarna läg på en varm spis plata inte för varm sedan torka med papper akta fingrarna bara....

Mtb tvätt
Bilshampo använder jag till hela cykeln om jag hinner annars bara en vattenslang efter varje tur. Kassetskrapa och plockar av och gör ren hedjan var tredje tur ungefär.

Mtb tvätt
*Mikael* skrev:
> oJsan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alkohol löser inte fett/olja!
> > "Lika löser lika" sades det på
> kemilektionen...
>
>
> Du har helt rätt i att lika löser lika. Men
> låter det vettigt att hälla på
> avfettning(fett/olja) på bromsskivorna?

Ja, för avfettning går i sin tur att tvätta bort med tvål&vatten. Låter det vettigt att kleta smör i håret då man lutat huvudet mot ett träd med kåda...? =)

> Som Mårten sa så löser alkohol fett, dessutom,
> utan att vara fett.

Jag vet inte var jag fått det från faktiskt... trodde att det var så men har inga belägg för det. =/

Mtb tvätt
HUr gör ni rent växel o bromsvajrar(jo kör med V-broms)? Någon nämnde kemisk bensin för att bibehålla lite yta och minska friktionen. Vad tror ni om detta

Mtb tvätt
oJsan skrev:
> *Mikael* skrev:
> -----
> > oJsan skrev:
> >
>
> > -----
> > > Alkohol löser inte fett/olja!
> > > "Lika löser lika" sades det på
> > kemilektionen...
> >
> >
> > Du har helt rätt i att lika löser lika. Men
> > låter det vettigt att hälla på
> > avfettning(fett/olja) på bromsskivorna?
>
> Ja, för avfettning går i sin tur att tvätta
> bort med tvål&vatten.

Tror jag använder den lättare metoden... Tvål lämnar f.ö också en liten hinna.

Mtb tvätt
Så här gör jag. Ca 20 kronor per gång och cykel. 250 meter från min bostad. Väldigt smidigt. :-)

cykeltvatt.JPG ht=544

Sen lite olja på drivlinan efteråt. Miljövänligt? Antar att spillvattnet tas om hand i anläggningen.

Mtb tvätt
men det finns ju ingen värre lagerförstörare högtrycktvätten.
man kan nog inte tförställa sig hur många lenkage lager som är sönderspolade på crossar

Tillbaka
Topp