MTB underhåll, tvätt, avfettning och smörjning

Tvättråd som hävdar att skiten går sönder upprepas nog i garantin också eller så är de felaktiga.

Troligen står det i garantin "möget har skötts enligt manual och anvisningar annars gäller det inte".... så då är frågan hur noga lagen anser att man ska scanna nätet efter tvättråd..

Kanske tänkte Shimano vid tidpunkten att ingen skulle vara så jävla dum att de avfettar en kedja?

Enklare stål (enklare än rostfria stål i kemisk processindustri) kan råka ut för väteförsprödning. Enkelt uttryckt, stålet blir sprött.
Exponering med väte vid t ex vid elektrolys.
Knappast något som förväntas hända vid tvätt av kedja eller kassett med alkaliskt avfettningsmedel va!? Fullständigt hypotetiskt i det fallet skulle jag säga.

Exponering med väte vid t ex vid elektrolys.
Knappast något som förväntas hända vid tvätt av kedja eller kassett med alkaliskt avfettningsmedel va!? Fullständigt hypotetiskt i det fallet skulle jag säga.
Läs artikeln lite mer noga och fundera på orden. Elektolys är BARA ett exempel på när väte uppkommer.

Jag har i allt större utsträckning börjat använda wipes (Coops till badrum) ffa för att renföra kedjan. Nu har jag upptäckt att det verkar lämna en vit beläggning på kedjan. Det kanske iof inte gör något, men är babywipes bättre?

Är det något medel som inte bromsarna tycker om ?
Allt som klibbar eller minskar friktion bör inte finnas nära bromsbelägg och bromsskivor. Rampolish, kedjeolja, navfett, dämparolja, bromsolja (mineral eller DOT), ja nästan alla vätskor som används på en cykel kan kontaminera bromsar, påverka bromseffekt eller orsaka oljud. Rent vatten, alkoholbaserade lösningar och bromsrengöringsvätska kan användas.

Tillbaka
Topp