MTB underhåll, tvätt, avfettning och smörjning

Tja!

Jag har försökt att läsa runt här lite på forumet kring hur man ska underhålla sin cykel men med tanke på att det är många trådar så gör jag en ny.

Jag använder min mountainbike två till tre dagar i veckan och kör då ca två mil per runda ute en dryg timme. Kör inte i de all grisigaste förhållandena utan försöker hålla det ganska rent så långt som man kan i skogen. Som den sommaren har varit så är det inte jättelätt att köra helt torrt men försöker inte köra i det värsta som sagt.

Jag brukar tvätta cykeln en gång i veckan om cykeln har blivit skitit på de första turerna så brukar jag torka av detta värsta med en trasa så det inte sitter på själva cykeln.

Vad ska man ha använda för avfettning? Grönsåpa verkar vara populärt här. Vilken kedjeolja ska man köra med och hur ofta? Nu har jag Biltemas dry men snart är slut och tänkte köpa en bättre?

Alla tankar är välkomna!

I min bok är avfettning för service inte tvätt. Om det ens behövs då.

Jag cyklar som du (fast mindre). Jag köper att det kan vara annorlunda om man pendlar i slask och salt

Med en spann med ljummet vatten och bilschampo samt en svamp kommer man långt.
Sätt en droppe kedjesmörj (t ex Finishline grön) på varje länk. Veva runt, så smörjan kommer in mellan länkarna. Torka av allt överskott på utsidan av kedjan. Klart!

Kollar man en del på YouTube som sagt så verkar det ju lite som att man ska tvätta och greja efter varje tur. Men det viktigaste är väl kanske att man tar det det värsta och torkar torrt efteråt.

Det som jag anser viktigast är väl drivlinan. Att tvätta själva cykeln är väl ganska meningslöst tycker jag.. men jag är inte så tvättig av mig.

Det som jag anser viktigast är väl drivlinan. Att tvätta själva cykeln är väl ganska meningslöst tycker jag.. men jag är inte så tvättig av mig.
Japp, drivlinan är det viktiga. Dyr drivlina och snål så blir det till att tvätta noga. Det får inte höras något "krasande ljud" när man vrider kedjan. Hörs det något så är det smuts kvar. Mindre dyr drivlina och man kan stå ut med att byta då och då så behöver man inte va så noga. Vid riktigt grisigt väder plockar jag fram en gammal cykel med 1x10 drivlina och då fuskar jag med tvätten.

Jag brukar spola av cykeln med vattenslangen och sedan köra kedjan genom en mikrofiberduk. Om det behövs så tar jag lite multispray(ex. 5-56) på trasan. Då blir kedjan ren och fin.

I nuläget använder jag endast Peaty's All Weather Premium och den är riktigt bra men sköljs bort vid tyngre regn så tanken är att kompletera med Silca Synergetic nu till hösten.

Jag är noga med att få rent drivlinan och innerbenen på gaffeln/dämparen. Ljummet vatten och billigt bilschampo från Biltema duger gott tillsammans med en diskborste och svamp.
Cykeln i övrigt sköljer jag bara av så det värsta försvinner och tvättar beroende på humör och hur skitig den är.

Aldrig avfettning eller högtryck. Till kedjan kör jag Squirt Chainlube, håller relativt länge.

Kollar man en del på YouTube som sagt så verkar det ju lite som att man ska tvätta och greja efter varje tur.
Kanske sådana videor sponsras av vissa cykeltvättmedelstillverkare.

Förutom estetiska aspekter finns det inte några fördelar att tvätta hela cykeln efter varje tur.
Det finns dock tydliga risker med att spruta högtrycksvatten in i nav-, vev-, styr- och andra lager, i växelhölje och cykelns andra inre utrymmen under tvätten.

Det är meningsfullt att hålla drivlinan rent och rengöra den lite oftare. Det är också värt att torka öppna dämparytor på gaffeln, bakdämpare och sadelstolpe. Att tvätta bromsskivor däremot undviker jag helt; att spola dem med rent vatten, kanske ja, men ingen tvål och inga trasor.

Allt det här innebär ju inte att man måste tvätta hela cykeln varje gång. Ramen, hjul, vevarmar m.fl. lider ju inte bara av att de är ytligt smutsiga. Dammet på ytan ligger ju stilla, det kryper ju inte av sig själv någonstans dit det kan orsaka slitage.

Visst är det behagligare att sadla på en ren cykel. En annan viktig anledning att tvätta den då och då är att man samtidigt kontrollerar samtliga komponenter för synliga slitage och skador. En spricka i ramen syns bättre på en ren yta och om man tittar nära.

Senast ändrad:
Om man sköljer av drivlinan och torkar den med en trasa måste man då lägga på ny dry lube?
Nej, generellt inte. Dry lube har fördelen att den är just torr och skiten fastnar inte som på en oljad kedja vilket innebär att det oftast räcker att bara skölja av. Om jag använder schampo, diskmedel eller grönsåpa och diskborsten för att få rent så smörjer jag den på nytt.

Om man sköljer av drivlinan och torkar den med en trasa måste man då lägga på ny dry lube?
En heuristik som jag använder för att bestämma när det är dags att smörja kedjan är det ljud som den skapar.

En torr kedja gnisslar hemskt, det vet alla ("som ett gäng arga möss förföljer dig"). En kedja som håller på att bli torr börjar sorla, inte helt obehagligt men för mig betyder det att tiden kom för att rengöra och smörja om den.

På en välunderhållen cykel det enda ljudet som hörs under färden är brus där däck kontaktar vägen.

Sen beror det extremt mycket på hur cykeln används.

En racer på sommaren behöver inte tvättas ofta.

CX:en behöver spolas av och smörjas efter varje pass, i alla fall när det börjat bli blött på hösten.

Torka kedjan med en trasa och lägg på lite ny droppwax när du kommer hem. Använd inte olja, det grisar bara ner kedja och kassett och fungerar som en smutsmagnet.
Tvätta inte för ofta, det dödar lagren i förtid. Var 5-10:e tur brukar räcka på sommaren. En mtb skall vara lite dammig.
Efter grisiga höstturer är det dock ok att plocka fram slangen. ;)

Jag tvättar cykeln om den har blivit skitig så det stör. Den står i hallen. Oftast bara med trädgårdsslangen. Då blåser jag bort skiten på kedjan.

Smörjer när kedjan är torr igen. Droppar FL grön så den tar med sig skiten i länkarna. Vevar lite och torkar rätt noga. Torkar bort överflöd som trycks ur under första rundan efter smörj. Då håller den sig fin flera rundor.

Gaffelvenen, dammtätningarna smörjs med FL grön när kedjan får sitt.

Gaffelbenen, dammtätningarna smörjs med FL grön när kedjan får sitt.

Jag undviker att smörja dämpningsdelar med kedjeolja för två anledningar.

1. Kedjeolja är inte avsedd för gummitätningar. I värsta fallet kan det orsaka dem att svälla. I övrigt har kedjeoljor fel viskositet för ändamålet. Det finns olika annorlunda smörjningsmedel avsedda för dämparenheter.
2. Fina fräscha tätningar släpper inte in utanpåliggande vätskor. All olja som applicerats utanför dem stannar utanför och ger inte någon positiv effekt på prestanda eller livslängd. Vill man rengöra sina dämpare behöver man plocka isär dem och rengöra/smörja inre ytor.

Det finns dock enstaka smörjmedlen som marknadsförs för extern applicering på dämparben.
Se även de här FAQ där representanter från Rock Shox och MRP inte rekommenderar smörja gaffelns yttre ytor, utan en enskild tillverkare för sådant medel säger att absolut göra det: https://bikerumor.com/suspension-tech-lube-forks-stanchions/ .

Jag undviker att smörja dämpningsdelar med kedjeolja för två anledningar.

1. Kedjeolja är inte avsedd för gummitätningar. I värsta fallet kan det orsaka dem att svälla. I övrigt har kedjeoljor fel viskositet för ändamålet. Det finns olika annorlunda smörjningsmedel avsedda för dämparenheter.
2. Fina fräscha tätningar släpper inte in utanpåliggande vätskor. All olja som applicerats utanför dem stannar utanför och ger inte någon positiv effekt på prestanda eller livslängd. Vill man rengöra sina dämpare behöver man plocka isär dem och rengöra/smörja inre ytor.

Det finns dock enstaka smörjmedlen som marknadsförs för extern applicering på dämparben.
Se även de här FAQ där representanter från Rock Shox och MRP inte rekommenderar smörja gaffelns yttre ytor, utan en enskild tillverkare för sådant medel säger att absolut göra det: https://bikerumor.com/suspension-tech-lube-forks-stanchions/ .
Ett annat medel som marknadsförs för extern tillämpning på dämpare:

ForkBoost Bike Suspension Lubricant (120ml): An instant bicycle suspension performance booster. WPL ForkBoost lubricates and cleans bicycle suspension seals to eliminate stiction, remove dirt, and lengthen lifetime of the seal. Apply ForkBoost externally to the dust seals of bike suspension by coating the stanchion, pumping the suspension, and wiping away extracted dirt. ForkBoost is fully compatible with rubber and rubber derivatives, causing no risk of damage to the seals, seal swelling or cracking. Use ForkBoost internally during fork rebuilds, to soak foam seals and cut grease to specified thickness.

Jag har inte använt det, så kan varken rekommendera eller avråda från det.

Visst, kedjeolja kan säkert innehålla ett och annat men man kan ju alltid smörja kedjan med dämparolja så får man synergi den vägen istället

På hösten och våren blir det ju vattenslang efter varje runda. Diskmedel + borste på kedja och kasett. Enkelt och billigt. Sedan lite , lite kedjeolja när kedjan torkat.
På sommaren tvättar jag knappt cykeln. Kedjan torkar jag av med en trasa och oljar in då och då. Lite kedjeolja på växelvajern. Viktigaste är ju att växlingen och drivlinan går fint.

Visst, kedjeolja kan säkert innehålla ett och annat men man kan ju alltid smörja kedjan med dämparolja så får man synergi den vägen istället
I slutändan är det viktigaste att man har roat sig att ens cykel är smord. Själv smörjer jag mina kedjor med växellådsolja. Är den avsedd för cykelkedjor? Nej. Är den bättre än ingenting? Ja. Varför gör jag det? Därför att jag har skaffat en liter av skiten och har ingen annan användning för den. Luktar den bra? Nja.

Jag gillar rena saker. Tvättar varje gång den är mer än dammig, köpte mic off rengöring på tradera för bara frakt. Så har 5 liter som räcker en evighet. Jag sprejar på, drar en borste på cykeln och den är ren efter avspolning. Slang är alltid framme, så tar kanske 5min att rengöra cykeln. Kedjan rengör jag med peatys foaming emellanåt om det är skitigt.

Förstår inte vurmen för FL Grön, tycker den drar åt sig smuts direkt. Jag gillar ju tunnflytande sprej (vilket jag nog är ensam om här). Annars håller jag med, ju mindre tvätt desto bättre, tror jag tvättat cykeln två, tre gånger sen i våras när det började torka upp. Vatten och borste räcker långt. Regelrätt avfettning behövs oftast inte. Muc-off sliter på komponenter. Det var någon som skrev om reklamation på Shimano-komponenter som inte gick igenom då alkaliska tvättmedel (typ Muc-Off) använts på drivlinan. Jag använder det kanske en gång om året.

Förstår inte vurmen för FL Grön, tycker den drar åt sig smuts direkt. Jag gillar ju tunnflytande sprej (vilket jag nog är ensam om här). Annars håller jag med, ju mindre tvätt desto bättre, tror jag tvättat cykeln två, tre gånger sen i våras när det började torka upp. Vatten och borste räcker långt. Regelrätt avfettning behövs oftast inte. Muc-off sliter på komponenter. Det var någon som skrev om reklamation på Shimano-komponenter som inte gick igenom då alkaliska tvättmedel (typ Muc-Off) använts på drivlinan. Jag använder det kanske en gång om året.
Undermåliga produkter isåfall. Jag har tvättat min bil flera 100 gånger med alkasliskt. Det skadar inte gummi. Är en sak om man missbrukar kall avfettning eller inte är noga med att skölja rent det alkaliska. Alkaliskt kan fläcka rå aluminium men någon större skada ska det inte kunna göra än mindre när vi spär det så mycket som vi gör. Skulle vilja se det där garanti ärendet.

Senast ändrad:
Har kört hot wax på min kedja så den drar inte till sig något skit alls utan ser ut som ny. Är det regn så är det bra torka av kedjan och lägga på lite flytande vax så den inte rostar. Sen kör jag en ny hot wax ibland. Så tränar jag bort allt skit genom att lägg kedjan i kokande vatten.

Enda jobbiga är första gången att avfetta kedjan så den blir klinisk ren annars fäster inte vaxet, men sen behöver man aldrig avfetta igen.

En annan fråga som säkert tagits upp många gånger tidigare men. Squirt lube vax verkar vara populärt , är det så bra som alla säger?

En annan fråga som säkert tagits upp många gånger tidigare men. Squirt lube vax verkar vara populärt , är det så bra som alla säger?

Välkommen till kyrkan ?

Det finns säkert bättre saker men jag tycker att Squirt ger de fördelar som vaxning ger framför olja och är smidigt. Går snabbt och gör sitt jobb helt enkelt. En sak som kan vara värt att tänka på och som inte alltid framgår när ämnet diskuteras är att det är stor skillnad på en drivlina som går i skogen jämfört med en på asfalt... I mitt fall är det i skogen.

Det här med att tvätta drivlinan jätteblank och fin efter varje tur, vilket även jag envisas med...och det första man gör när man börjar cykla är att dra hej genom första bästa lerhål. Drivlinan är väl då ren <1% av turen ...undras hur många fler mil man egentligen får ut på sin dyra drivlina per nerlagd tvättid. Troligen dålig timpenning....
Men det ser ju fint ut när man går och klappar på sin favoritcykel mellan turerna ?

Drivlinan är väl då ren <1% av turen
Bokstavligen mina tankar!
Därför rengör jag min kedja för endast två anledningar: 1) så att den inte smutsar andra saker som kan komma i kontakt med den; 2) så att den inte gnisslar som arga möss.

Drivlinans prestanda? Komponenters livslängd? Då får man bara cykla sommarvägar och i fint väder. Ingetdera hör till mitt cykelanvändningsområde.

Senast ändrad:

” Remember not to use alkali or acid based solvents, such as rust cleaners as these solvents might cause the chain to break and cause serious injury.”

Vet inte var det står att det kan påverka garantin. Borde väl maila Shimano Sverige och få rätt info men har inte orkat.
Det är ju bara ett tvättråd inget som säger att det bryter garantin.
Kan tänka mig att det alkaliska kanske kan leta sig in i kedjan och vara svår att få bort. Tillslut kanske det bildas oxid som gör att kedjan blir stel och går sönder. Alkalisk är dock inget man ska ha tlll kedjan ändå eftersom det inte löser olja bra.

Fick inget vettigt svar från Shimano ang garantier mer än att de avråder från användning av alkaliskaprodukter på drivlina och bromsskivor från Shimano centralt. För rengöring av bromsskivor så rekommenderas Isopropanol och inte Bräkleen etc. Fick en bild som visar effekt på kedja med alkaliska produkter. Så ser det ut så här så har man varit lite väl generös med Muc-Off etc.

IMG_9183.png

Det är ju bara ett tvättråd inget som säger att det bryter garantin.
Kan tänka mig att det alkaliska kanske kan leta sig in i kedjan och vara svår att få bort. Tillslut kanske det bildas oxid som gör att kedjan blir stel och går sönder. Alkalisk är dock inget man ska ha tlll kedjan ändå eftersom det inte löser olja bra.
Alkali förtvålar fettsyror, så det är utmärkt till att lösa fett.
Alkaliskt avfettningsmedel är däremot så svag bas (alkali) att det inte alls är effektivt för att lösa fett.

Stark NaOH (kaustik soda/lut) är däremot väldigt effektivt. Jag rekommenderar dock INTE att använda det pga skaderisken, ffa om man inte vet vad man pysslar med och hur man skyddar sig!
Stor risk för stötkokning när man löser upp fast NaOH i vatten t ex.
Riktigt hemskt att få i ögon om det skvätter.

Men att alkali skulle skada stålet i kedjan håller jag för mycket osannolikt.
När jag sommarjobbade på ett bryggeri på 90-talet tvättande vi rostfria ledningar och tankar med stark NaOH och de hade hållit i decennier. Innan det sommarjobbade jag en sommar i kemisk industri och även där användes rostfria stålreaktorer till alkali.
Visa mig reaktionen för hur hydroxidjoner angriper legerat stål så ska jag överväga att tro på det.

(starkare) syra däremot angrier stål snabbt. Salpetersyra t ex är mycket korrosivt.

Visa mig reaktionen för hur hydroxidjoner angriper legerat stål så ska jag överväga att tro på det.

(starkare) syra däremot angrier stål snabbt. Salpetersyra t ex är mycket korrosivt.
Enklare stål (enklare än rostfria stål i kemisk processindustri) kan råka ut för väteförsprödning. Enkelt uttryckt, stålet blir sprött.

Tillbaka
Topp