Mtb val

Shaggy

Medlem
Mtb val
Funderar på att byta ut min gamla mtb från 2001 Crescent Rimfaxe.
Orsak: gammal (men i bra skick) och funderar på köra cykelvasan mm.
Problemet är att jag inte vet om jag ska satsa på fullfjädrat eller hardtail igen.
Carbon eller alu-ram? Enkelklinga eller dubbelklinga fram? Nytt eller begagnat? 27,5" eller 29"?
Kör idag väldigt blandat från asfalt, grusväg till stig mm.

Har tittat åt MERIDA ONE-TWENTY 29 XT-EDITION, Scott scale 9xx mfl
Nån som kan ge några tips hur jag ska tänka, för och nackdelar? Rekommendationer osv

Mtb val
1) En modern cykel med boost fram/bak
2) Helst 29" och absolut 29" om du är >175 cm och behöver L eller större storlek.
3) 11- delat med 11-46T eller Eagle.
4) Lätta och fina hjul är viktigare än ram i cf vs. alu. Har du råd med både och är det förstås ännu bättre.
5) Om beg, köp en modern high-end cykel, 2017 och nyare för max 30-40% av katalogpris. Beg är extremt sällan prisvärt, de flesta annonserat helt galna fantasipriser. Men det finns undantag.

Mtb val
HT eller FS beror till att börja med på vilken budget du har.
Sedan tillämpningsområde samt tycke/smak.

Kör du mest på väg så kanske det överväger till HT.

Mtb val
Tittar och tittar och funderar :)

Är 178 cm lång, benlängd 83 cm (i strumpläst) och 88 kg tung
Ser ut som att jag ska ha M i storlek och ibland L beroende på märke.
Hur mycket spelar det in?
Tittar på både fs och ht cyklar. 29" Vill gärna ha typ xt växlar eller motsvarande sram, har det idag på min gamla och de har funkat utan problem.
Tittar på:
Scott scale
Scott spark
Merida One-Twenty XT-Edition
Canyon
sen så finns det andra märken som Superior, Giant, Cannondale osv
En riktig djungel för en som hade koll i början av 2000-talet och då insnöad på crescent o schimano :)
Rekommendationer och tips vill jag gärna ha tack!

Senast ändrad:
Mtb val
Menar du att man aldrig ska betala mer än 50% av nypriset på en 2017 t.ex?
Kollar en del blocket då jag ska försöka köpa mtb men svårt att veta vad som är prisvärt nuförtiden :)

Mtb val
Shaggy sa:
Är 178 cm lång, benlängd 83 cm (i strumpläst) och 88 kg tung. Ser ut som att jag ska ha M i storlek och ibland L beroende på märke.
Hur mycket spelar det in? Tittar på både fs och ht cyklar. 29" Vill gärna ha typ xt växlar eller motsvarande sram, har det idag på min gamla och de har funkat utan problem.
Tittar på: Scott scale, Scott spark, Merida One-Twenty XT-Edition, Canyon
sen så finns det andra märken som Superior, Giant, Cannondale osv
178 cm innebär nästan alltid Large på xc-cyklar, oavsett vad tillverkarens storlekstabell säger https://happyride.se/forum/read.php/1/3409326/3410028#msg-3410028

Här en Spark 930 i okänd storlek (smart annonsör :) men det ser ut som Large https://happyride.se/annonser/ad.php?id=62950
Spark 920 i Large https://happyride.se/annonser/ad.php?id=60381
Pruta någon tusing så är du närmre 20 K och rätt pris för cyklarna.

Mtb val
Sixten Fors sa:
1) En modern cykel med boost fram/bak
2) Helst 29" och absolut 29" om du är >175 cm och behöver L eller större storlek.
3) 11- delat med 11-46T eller Eagle.
4) Lätta och fina hjul är viktigare än ram i cf vs. alu. Har du råd med både och är det förstås ännu bättre.
5) Om beg, köp en modern high-end cykel, 2017 och nyare för max 30-40% av katalogpris. Beg är extremt sällan prisvärt, de flesta annonserat helt galna fantasipriser. Men det finns undantag.

Jag är nyfiken på varför du resonerar som du gör på punkt 2. Jag kommer också att byta hoj framöver men har svårt att vänja mig vid tanken på 29. Är rädd att förlora lekfullheten (i brist på bättre uttryck) som jag upplever att 27,5 ger mig. Men det kan ju bero på att jag provat fel 29:or.

Mtb val
Ang. 29”

Bry dig inte så mycket om vad folk säger här, försök provcykla båda storlekarna och gå på magkänsla.

Jag valde 27, ångar mig inte en sekund.

Jag är 178cm

/Niklas

Mtb val
bjorkkis sa:
Ang. 29”

Bry dig inte så mycket om vad folk säger här, försök provcykla båda storlekarna och gå på magkänsla.

Jag valde 27, ångar mig inte en sekund.

Jag är 178cm

/Niklas

Problemet tycker jag är möjligheten att provcykla på riktigt. Även om man bor i en stad med gott om cykelhandlare så är det få modeller du verkligen har möjlighet att testa. Det är dessutom tidskrävande och kan vara svårt att jämföra olika cyklar som provcyklats vid olika tillfällen. Jag saknar en motsvarighet till skidtestardagar. Därför är forum som detta bra. Personligen har jag varit grymt nöjd med 27,5, men just nu känns det som att det är ett ganska stort fokus på 29 både hos tillverkarna, i tester och i diskussioner. Sen är det fem år sen jag hade en 29:a, det bör sannolikt ha hänt en del på den tiden. Det gör i alla fall att jag blir nyfiken.

Mtb val
Därför du får gå på magkänslan :)

Jag tror på riktigt att du kommer bli nöjd vilket du än väljer!

Bra pris på YT Jeffsy just nu, både på 27 och 29.

Lycka till!

/Niklas

Tillbaka
Topp