MTB värd renovering?

Andersgd

Medlem
MTB värd renovering?
Jag är sugen på att börja cykla lite i skogen. Inget avancerat, främst med barnen men kanske lite själv. Jag har min gamla MTB som stått några år i förrådet som jag köpte för 15 år sedan för 5000kr... har bytt framhjul till något billigt när det blev stulet och den fick nya Biltema vajrar för något år sedan. Jag ser att jag måste byta däck, slang och kedja. Det är lite rost på växelreglage, styre och styrstam men det är nog mest kosmetiskt.

Är det värt att fixa till den och något mer jag borde byta?

IMG_0156.jpg

MTB värd renovering?
Den är väl värd några hundringar i delar från biltema så den går att cykla på. Och visst kan du cykla i skogen med den men mot dagens cyklar är den väldigt långt efter.

MTB värd renovering?
Jag personligen hade haft den där till jobbet istf skogen.
Den tråkiga sanningen är köp något billigt (ca6-10tkr) som är dämpat fram och har riktiga bromsar, växlar osv anpassat för skog istf din citypendlare med skogsutseende?

MTB värd renovering?
Bra går det kanske inte, men tusan vad roligt jag haft på liknande cyklar!

Det blir liksom en utmaning att försöka få det att fungera alls som gör att jag kommit hem med ett stort leende på läpparna. Relaterat:

Jag tycker det är värt att fixa till den, en helstel okomplicerad cykel som den där kan även funka fint till affären, pendling, vinterträning etc.

Förutom däck, slang, och kedja så skulle jag kolla om handtag och bromsbelägg behöver bytas. Rengör också fälgsidorna om det behövs så att bromsarna tar bättre.

Ett framdäck med lite mer luftvolym så att man får en aning dämpning är trevligt också, om det får plats i framgaffeln.

Senast ändrad:
MTB värd renovering?
Nya beg däck och wirar/höljen.
Visst kan det vara kul å uppgradera o piffa till men inte på några rationella grunder.
(till skillnad mot att köpa en flång ny mtb för 50+papp som ju är heeeelt logiskt:-) )

/T

Edit: atuocrret

Senast ändrad:
MTB värd renovering?
Lade nog ca 5kkr på min 15 år gamla cykla till affären/krogencykel förra året
IMG_0212.jpeg

1x11 SLX, NW klinga, MT500 bromsar, däck/slang och pedaler (inte med på bilden)
Nu hade jag iofs kanske lite bättre utgångsläge men resonerade som så att jag inte skulle kommit i närheten av lika bra brukscykel för 5kkr som detta resulterade i. Drygt 1000kr gick dock extra bara för att åtgärda missfostret till dual control annars hade nog bromsarna varit advekata för användningsområdet.
Annat val av däck så skulle den absolut funka till lättare stigcyckling, eller det gör den nog som det är om det är hårt, grusväg däremot är jävligt halt.

MTB värd renovering?
Tack för alla synpunkter!! Det blir nog en tur till cykelhandlaren för att kolla ny cykel alternativt en Biltema-fix. Jag har en hybrid som jag använder till/från jobbet och för all brukscykling så det är inte aktuellt att använda den här till det.

MTB värd renovering?
För ett par år sedan så plockade jag fram min första mtb från 1991, smörjde kedjan och pumpade däcken, och oj vad kul det var! Inga uppgraderingar, bara hållit den i bruksskick, har laddat upp med ett par billiga däck i reserv.
Lite omväxling från den heldämpade och fatbiken. ;-)

MTB värd renovering?
Andersgd sa:
Tack för alla synpunkter!! Det blir nog en tur till cykelhandlaren för att kolla ny cykel alternativt en Biltema-fix. Jag har en hybrid som jag använder till/från jobbet och för all brukscykling så det är inte aktuellt att använda den här till det.

Förutsatt att det resulterar i en farbar cykel så är väl i princip alla cyklar värda en renovering. Frågan är väl bara hur mycket pengar du är beredd att gå miste om och vilka förväntningar du har på slutresultatet ;-)

Om förväntningarna är att det skall resultera i en kapabel skogscykel så kommer besvikelsen förmodligen bli total och pengarna du spenderat kännas som en ren förlust! En Biltemafix för att ha en extra cykel ifall pendlaren havererar osv känns väl som en rimlig nivå!

Om du som ett experiment ändå vill se hur det är att cykla på den i skogen så kan du ju slänga på ett par lättrullade däck typ Continental Race King/ Kenda Small Block 8/ etc för då har du däck som funkar fint även på asfalt och grusvägar...

Men är målet att cykla i skogen så gör du klokt i att skaffa en ny cykel för ändamålet!

MTB värd renovering?
nu vet jag inte hur du anders pendlar på vintern, eller om du redan har dubbdäck till hybriden.

men om du har plats, och alltså äger en extra ändå i grunden hyggligt uppstyrd cykel i det här fallet, är det en fördel att ha dubbdäcken permanent monterade på t ex denna alternativcykel. ffa i mellansäsong när vädret inte kan bestämma sig.

man använder vintercykeln bara de veckor eller dagar när det råder vinterväglag, och rullar runt på något roligare resten av tiden. har det arrangerat så även med fru och dotters vintercyklar och det är skönt att slippa gissa om vädret motiverar däckbyte eller ej, och även slippa jobbet med dessa ständiga säsongsvisa däckbyten.

till skogsåka skulle jag glömma den där.

MTB värd renovering?
+1 på vintercykel! Det var helt fantastiskt i höstas att ha en hoj som var redo för vintern när den väl kom och in i det sista kunna cykla fincykla!

MTB värd renovering?
Kanske hade bytt kedja, vajrar o ev bromsklossar. Om du bara skall cykla med barnen, eller lugnt själv. Men inte uppgraderat den mer än så. Blir du biten på mer mtb efter det. Så hade jag köpt en annan roligare cykel

MTB värd renovering?
Om du har använt cykeln mycket och bara byter kedja, finns det risk att du måste byta dreven också för att passa till den oslitna kedjan. Drevbyte innebär dessutom ett helt nytt vevparti eftersom det nuvarande är nitat. Om baknavet är av kassett-typ så kostar det i och för sig ändå bara några hundra att byta hela drivlinan. Om det är frikrans så är bäst att byta hjulet till ett med kassett-nav av hyfsad kvalitet. I så fall tillkommer ca 500. Jag rekommenderar något annat bakhjul än biltema.
Om det bara är ytrost kan du istället prova att olja kedjan och trampa bort rosten.
Har du bara cyklat lite på cykeln är det riskfritt att byta kedjan.

Som andra har nämnt så är det såklart värt att byta slitdelar på en cykel. Det är normalt underhåll. I det här fallet räcker det kanske med lite olja och ett nytt framdäck. Eventuellt en kedja också för en hundring.

Tillbaka
Topp