MTB-Vättern Eftersnack

MTB-Vättern Eftersnack
Håller med om att det var ett bra arrangemang, dock var det surt att få köra med 36:orna en lång bit av banan, det var packat med folk och många verkade mest semesterköra på stigarna. Kom själv in på 4.45, i en av de sista uppförsbackarna fick jag kramp i i fram- och baklår på ett ben och det var inte så härligt...men kul var det

MTB-Vättern Eftersnack
Har ett integrerat XT, så det måste vara ett integrerat lager. Men jag tror att jag ska hålla mig från shimanos variant och satsa på något annat, nu när flera fabrikat har kommit med samma design.

MTB-Vättern Eftersnack
Jag körde "bara" 36:an och tyckte tycker också att det var en fin bana.
Kännde mig lite stressad på stigarna när alla duktiga åkare ville om (är lite feg av mig...),men det var bara att släppa föbi och se glad ut!

MTB-Vättern Eftersnack
Och vi kände oss kanske lite stressade av er 36:or men det är klart att alla ska ha möjlighet att köra på sina egna villkor. Det blev i alla fall bra balansövningar när man stod och väntade på att få komma fram.

JAg vill dessutom ge en eloge till en cyklist med en fenomelnal teknik. Cykeln var utrustad med pakethållare (samt "paket"!), skärmar, lysen, stöd samt inte minst - helt blanka standarddäck för asfalt!!! jag låg bakom henne i en kilometer och periodvis cyklade hon ifrån mig, även över hala, leriga partier. makalöst.

MTB-Vättern Eftersnack
Så klar du ska det Elin det är kul.
Jag är glad att jag tar mig runt (och inte kommer sist)
Nästa blir Mörksuggejakten :)

Senast redigerad av en moderator:
MTB-Vättern Eftersnack
Lyckades punktera efter 6,5 km, poofff! lät det när däcket skars sönder. Blev att promenera tillbaka mot start. 2 motorcykelfunktionärer förbarmade sig och skjutsade mig & cykeln till bilen så jag hann byta hjul och starta i 36:an. Kul att få köra trots förmiddagens missöden. Rätt nöjd med dagen trots att den inte blev som förväntad.

Någon som bemödat sig att fixa en resultatlista för 36:an?

MTB-Vättern Eftersnack
Då var det nog dej jag såg. Du traskade tillbaka på den första grusvägen. Fan va segt att bryta så tidigt. Kul att du fick cykla lite iaf. Gick det bra på 36:an?
/J

MTB-Vättern Eftersnack
Mitt andra lopp och jag måste hålla med att det var toppen.
Bra bana med roliga tekniska partier samt backar som sög musten ur en ganska effektivt. Tyckte dock att potatissalladen och kasslern smakade mumma efteråt, för att inte snacka om lättölen :D

Min helt fantastiska tid blev 5:19:41 och det är jag nöjd med :)
Loda Loop gick på 5:20 så det blev en klar förbättring.

För de som har funderat på att köpa Continental Explorer Supersonic kan jag starkt rekommendera detta däck, värt sina pengar!

/Piotr

MTB-Vättern Eftersnack
det var det antagligen, grusvägen var vääääldigt lång till fots...

Rätt nöjd med 36:an, uppladdningen var ju inte den bästa. Körde på 1.48 tror jag det var.

MTB-Vättern Eftersnack
Kaijan: Har inte exakt koll men alla långlopp i cupen förra året SIR, 08xc och någon lokal xc tävling samt lite träning, använder mest en annan cykel till träning, men kanske 200 mil eller nåt sånt.

Fredrik: Jo jag har tänkt skaffa mig ett Race Face.

MTB-Vättern Eftersnack
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Och kalkpastan Piotr. ;o)
> /J

Absolut!
Apotekets Kalkpasta (finnes på barnavdelningen) är den bästa produkten ifall någon har problem med skavsår i rumpan :)

/Piotr

MTB-Vättern Eftersnack
Men vem var det som lyckades inleda loppet med en punka...direkt efter starten svängde vägen upp till höger. Där small det i framhjulet för en stackare...det kan ju bara ha vart ett par hundra meter.

Jag hade en äldre gubbe framför mig på en stig som tvärt vek av till höger...men inte gubben, han fortsatte rakt fram in i blåbärssnåren och fick fram de väl valda orden..."det svängde där..." på nån skön sydlig dialekt...

Senast redigerad av en moderator:
MTB-Vättern Eftersnack
sofia skrev:
> det var det antagligen, grusvägen var vääääldigt
> lång till fots...

Sofia: Den långa skåningen som ropade att du var på väg åt fel håll där på grusvägen....han var en i vårt gäng. Ber om ursäkt å hans vägnar! ;-)

MTB-Vättern Eftersnack
Jag hade av olika anledningar sovit c:a 3 timmar så jag var inte så laddad på morgonen.

Det var en underbar bana, det var skönt att den bitvis var preparerad. En sak som var helt fantastiskt bra var skyltarna som talade om hur många meter stig, resp väg det var i varje sektion. Då kunde man planera körningen på ett bättre sätt. Jag blev intervjuad i Bäckhom där jag gjorde lite reklam för Happy. Anledningen var att jag hade kameran med mig och fotade lite överallt, bland annat i depåerna. Det tyckte mik-killen var roligt.

En annan sak med MTB-Vättern verkar vara de olika startgrupperna som startar med tidsintervall (jag startade i grupp 9 kl 10:25). Det var positivt att slippa det uuuutdragna köandet i början men nu fick man köandet utportionerat hela vägen istället när man minst anade det. Ofta fanns det dock möjligheter att köra om men på vissa ställen var det bara ett spår och då var det aningen frustrerande att inte få ladda på de fina partierna. Jag fick problem med höger kloss och hade svårt att klicka i på slutet, gjorde även en vurpa över en osynlig rot men klarade mig från värre blessyrer.

Kom imål på 4,59 i motionsklassen, startgrupp 9.

MTB-Vättern Eftersnack
Jag vill också bocka för tjejen med plåtskärmar lyse och dyl. som Johan S beskriver, såg henne komma till mål i bra fart och bra tryck i benen. Själv kom jag in på 4,45 och det ska bli bättre nästa år!

MTB-Vättern Eftersnack
Riktigt skönt med fullgung på mtb-vättern. Satt och gungade, myste och vilade benen i många långa nerförslöpor inne i skogen när hardtail-snubbarna fick stå upp och skaka fram krampen i lårmusklerna.

Sen är det ju inte fullt så bra när man blir omkörd på nästa grusväg när man fortfarande sitter och gungar i sakta mak men ändå.

MTB-Vättern Eftersnack
Ahlqvist: man är ju snudd på naiv om man ligger och tokdrar mil efter mil för att sedan bli frånkörd med 10 min på sista milen...

Har man fullgung är det bara att bita sig fast vid ett bakhjul på grusvägarna och sen dra på för fullt inne i skogen för att plockap laceringar.

MTB-Vättern Eftersnack
Double-A skrev:

> Sofia: Den långa skåningen som ropade att du var
> på väg åt fel håll där på grusvägen....han var en
> i vårt gäng. Ber om ursäkt å hans vägnar! ;-)
>
>
> /Double-A
> ["Den som pratar kör för sakta!"]

det är lugnt, men uppenbarligen måste han ha kört för sakta om han kunde prata ;-)

MTB-Vättern Eftersnack
Jag är lite nyfiken om det gick att droppa eller åka ner för droppet (ca 1,3 meter) som fanns bland de första stigpartierna? Det var trångt med folk när jag passerade det och undrar om man kan gå ner med framhjulet utan att volta eller om man hoppar ner, men då känns XC-cykeln lite vek?

Annars kändes det att det gick väldigt långsamt i skogen trots att jag körde tävlingsklassen och själv inte är någon hejare i skogen (tränar mest landsväg).

Tyckte annars det var bra stämning och få som gnällde att det var kö i skogen.

///Micke

MTB-Vättern Eftersnack
En kanonfin bana och vilka arrangörer!!! Helproffsigt. Upplevde heller inget gnäll över köandet och de som körde om gjorde det på ett bra sätt. Måste faktiskt säga att de flesta visade hänsyn. Ser framemot nästa år.

MTB-Vättern Eftersnack
Instämmer i omdömena om en finfin bana. Kors och tvärs o baklänges längs tidigare års stigar samt en hel del alldeles underbara nya sträckningar.

Gick för egen del kanonbra i ca 45 km, sen började krafterna sina i rask takt. Stundtals var det riktig turistfart i skogen på slutet. Trots krampkänningar i båda benen i grusbacken på sista slingan så lyckades det ända att trampa upp den efterföljande tekniska skogsbacken. I mål rullade jag efter 3.45, rejält slutkörd, men en härligt upplevelse rikare.

/ Lars

MTB-Vättern Eftersnack
micke271 skrev:
> Jag är lite nyfiken om det gick att droppa eller
> åka ner för droppet (ca 1,3 meter) som fanns bland
> de första stigpartierna? Det var trångt med folk
> när jag passerade det och undrar om man kan gå ner
> med framhjulet utan att volta eller om man hoppar
> ner, men då känns XC-cykeln lite vek?

Jodå det gick alldeles prima. Jag låg ensam vid det partiet så det var inga problem. ;o)
/J

MTB-Vättern Eftersnack
BMX: Det kan ju ha varit så att alla som låg bakom Ahlquist körde för "CK Parasit" och inte ville gå fram och dra...... Jag råkade ut för dessa cyklister både på MTB-Vättern och på Vätternrundan. Det är tråkigt när det inträffar men det är väl bara att köpa läget.

/U

MTB-Vättern Eftersnack
micke271 skrev:
> Jag är lite nyfiken om det gick att droppa eller
> åka ner för droppet (ca 1,3 meter) som fanns bland
> de första stigpartierna? Det var trångt med folk
> när jag passerade det och undrar om man kan gå ner
> med framhjulet utan att volta eller om man hoppar
> ner, men då känns XC-cykeln lite vek?
>
> ///Micke

Japp, det gick alldeles utmärkt. Jag trängde mig förbi ett gäng som stod och tvekade och hade klivit av cyklarna och dundrade ner där, gick ner med framhjulet.

MTB-Vättern Eftersnack
urbnil: Det var faktiskt precis så det var. Jag och Ahlqvist körde ihop och jag var helt slut så han drog och sen kom det ett glatt gäng på fyra och klämde in sig mellan oss. Ingen av dom drog en meter och till sist stannade Ahlqvist helt och vände sig om. CK parasit stannade då också och tittate sig lite förundrade omkring.... Sen drog dom iväg och vi orkade inte hänga på! Sånt är livet.

MTB-Vättern Eftersnack
bmx: Jag fick vända mig om och be "CK Parasit"-gänget flytta på sig när jag skulle snyta mig i farten, det gjorde de så glatt och gled sedan in på hjul igen. Man kanske skulle byta klubb, jag undrar om de har snygga tröjor?

/U

MTB-Vättern Eftersnack
Friskis skrev:
> Jag vill oxo!

Du får hänga med nästa år - eller kanske köra något av de återstående dala-rejsen?! Skojfaktorn ökar proportionerligt mot antalet man känner.

MTB-Vättern Eftersnack
urbnil skrev:
> BMX: Det kan ju ha varit så att alla som låg bakom
> Ahlquist körde för "CK Parasit" och inte ville gå
> fram och dra...... Jag råkade ut för dessa
> cyklister både på MTB-Vättern och på
> Vätternrundan. Det är tråkigt när det inträffar
> men det är väl bara att köpa läget.
>
> /U
'
I början av loppet "parasiterade" jag friskt för att försöka spara krafter men på slutet hade jag ändå mycket pulver i benen vilket gjorde att jag fick dra en hel del. Det är ju det som är det fina i kråksången att om man ligger på rulle ett helt lopp utan att hjälpa till själv så blänker inte medaljen lika fint när man kommer i mål...

MTB-Vättern Eftersnack
Tack för allt stöd !! Kan bara instämma med att de är parasiter men lite får man väl skylla sig själv för att man tror att man är stark ?!?!

MTB-Vättern Eftersnack
som sagt på gränsen till naivt :)

Idag kl 3 halv 4 kör jag vanliga rundan i torslanda. Då kan du få ligga på rulle efter mig om du orkar.

MTB-Vättern Eftersnack
Hej och hå.
Två punkteringar.
En med 25 km kvar.
Den andra med 10 km kvar. Då körde jag med platt däck sista milen in till mål. Såg ni mig? :)
Blev 83:a tror jag..

MTB-Vättern Eftersnack
Öijer skrev:
> Hej och hå.
> Två punkteringar.
> En med 25 km kvar.
> Den andra med 10 km kvar. Då körde jag med platt
> däck sista milen in till mål. Såg ni mig? :)
> Blev 83:a tror jag..

Jag har haft punka på ett lopp (BST03)

Tillbaka
Topp