MTB vevparti med frihjul?

MacBear

Medlem
Nån som vet om det finns MTB vevparti för 3 klingor med frihjul i vevpartiet? Ni kanske undrar varför man skulle vilja ha frihjul i vevpartiet istället för i baknavet. Efter att ha läst här om hur de får till att det går att växla så länge cykeln trampas eller rullar, så tänke jag att det borde fungera på samma sätt om man har frihjul i vevpartiet och inget frihjul i baknavet (fixie baknav).

Tänker jag helt fel eller bör det funka?

Att hitta för ett frihjul är väldigt lätt.

En av nackdelarna är väll att du behöver ett frihjul med ännfler punkter för att få samma"glapp i vevarna"

Fördel att vikten blir kompaktare och att man kan växla rullande.

Och något för 3 klingor har jag aldrig sett.

Vanliga vevar för frihjul hittar du på www.street-tools.com

Senast redigerad av en moderator:
Sram gjorde ett försök för några års sedan. Synd att dom inte fortsatte att vidar utveckla dessa vevar. Tänk att kunna växla när du inte trampar i en kurva !!

Hm, intressant att SRAM gjorde ett försök med ett vevparti med frihjulför några år sedan. Googlade lite, men hittade tyvärr inget om det. Undra varför de lade ner försöket? Dålig ide'? Ont om pengar? Nån som har någon mer info om det?

Däremot hittade jag att Shimano hade ett liknande vevparti på slutet av 70-talet kallat Shimano Integer FF system (tyvärr ingen bild). Att det övergavs kanske inte är så konstigt för på en Racer så borde nyttan av att kunna växla utan att trampa vara mindre än på en MTB (MTBs var inte så vanliga då).

Har funderat på om man skulle på ett lätt sätt (mha en mekanisk verkstad)skulle kunna göra ett eget, men det är nog lite för klurigt och dyrt för att det ska vara värt det. En klar nackdel är att om kedjan hoppar kan konsekvansen bli ganska förödande.

EDIT: ändrade ett stavfel

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp