Muc-off No Puncture ??

Muc-off No Puncture ??
Hallå alla !
Har skaffat mig en hoj nyligen o det var Muc-off No Puncture i de däcken. Har ingen erfarenhet av detta överhuvudtaget. Men allt har funkat kanon tycker jag.
Men igår så letade det sig in en spik ca6 mm i diameter i bakdäcket o naturligtvis så började det läcka. Pumpade upp trycket och åkte hem, När jag kom hem så var det inget läckage. Håller ff luft och ingen vätska kommer ut .

Nu är ju frågan:
Är däcket slut?
Är det slang som gäller nu?

Hoppas att någon har bra svar på detta .

Mvh Johnny B

Muc-off No Puncture ??
Muc-off No Puncture ??
en vanlig lagningslapp kommer efterhand att krypa ut i ett såpass stort hål som 6mm. i nödläge ute på stig fungerar förstås salami eller varför inte bara mossa ihop med tätguckan.

väl hemma är det bra med något armerat som med god marginal limmas över hålet inifrån. jag brukar använda tunt stramt tyg från en gammal skjorta.

är hålet en del större än 6mm och i däcksidan är det dessutom bra att sy ihop hålet.

Muc-off No Puncture ??
en vanlig lagningslapp kommer efterhand att krypa ut i ett såpass stort hål som 6mm. i nödläge ute på stig fungerar förstås salami eller varför inte bara mossa ihop med tätguckan.

väl hemma är det bra med något armerat som med god marginal limmas över hålet inifrån. jag brukar använda tunt stramt tyg från en gammal skjorta.

är hålet en del större än 6mm och i däcksidan är det dessutom bra att sy ihop hålet.

Tjena!

En 6mm spik ger inte ett 6mm stort hål i ett däck. En 6mm borr skulle däremot göra det. Spiken trycker ju bara bort material.

Muc-off No Puncture ??
Om ingen vätska alls kommer ut, dvs in ens när du deformerar området med hålet, så kan du känna dig relativt trygg med att det kommer fortsätta hålla tätt.

Jag har själv, med muc-off tätning, behövt laga 5-6 mm långa "sår" med lapp (för innerslang) från insidan. En gång höll det tätt när det pumpades, men deformeringen vid körning öppnade punkan varje varv. Andra gången höll det luft men läckte lite tätning. Båda däcken helt återställda med lagningslappen på insidan. Ingen antydan till att lappen skulle ta sig ut som kais01 oroade sig för, men armering och en större lapp vore väl allra bäst, om än overkill. Sannolikt beror detta på att mina hål inte "spreds upp" av däcktrycket även utan lapp.

Notera att i dessa fall var hålet 5-6 mm - som påpekats ovan av Kneecap så ger en 6 mm bred spik sannolikt ett mycket mindre hål.

Tillbaka
Topp