Multisport/adventure race för nybörjare

Hej,

Planerar nästa års äventur och är lite sugen att pröva på multisport. Har läst på via Stockholmmultisport, som tyvärr verkat lagt ner sin tävling STAR (?) då det inte var något lopp i år vad jag förstår. Åre Extreme Challenge verkar vara störst och har också en bra guide kring multisport. Har sett/läst några trådar kring Aim Challenge här på forumet och det verkar vara en riktigt rolig tävlingsform då man slipper ha egen kajak. Har också sett en liknande variant i Uppsala, UCANrace vilket kan vara att föredra då det är närmare Stockholm och inte lika långt att åka och också är mer budgetvänligt.

Paddling - vad har ni? Har spanat på XXL på Ripple 120 Kajaken.
Tips på cykel? Vad kör ni med?
Kartställ - modeller som rekommenderas eller tips på att snickra hemma?
Planera navigationen innan eller bara köra och hoppas på det bästa?
Byter ni om eller har ni cykelbyxor hela tiden?
Bra att ha saker/kost (energi)?
Tips på fler lopp?
Andra tips?

Det verkar krävas en stor budget för dessa event, hoppas tomten är snäll i år. Alla tips som är bra för plånboken tas vänligen emot.

/T

Kul att du är sugen att testa världens roligaste sport.
Checka in Svensk Multisport på Facebook!

Och angående tävling så vill jag tipsa om Småland Adventure Race. Finns på instagram, Facebook och hemsida 🤩

Kajak: De absolut flesta kör surfski. Bra båt när du ska hoppa i och ur kajaken ofta (vid kontroller eller om du ramlar i).

Cykel: MTB med typ 100 mm gaffel. Vissa kör heldämpat, andra bara fram. Tänk på att det ofta är en del slit och bärande så du vill inte att den ska väga på tok för mycket.

Kartställ: Nordenmark Extreme Gold använda av de flesta svenskar skulle jag säga.

Byter inte om ifall det inte krävs. Det tar tid och ofta gör det inte så mycket att vara lite blöt. Kan tipsa om triathlonshorts som har mindre dyna än vanliga cykelbyxor och är således bättre att springa i.

Blir en del upprepningar av vad Rickard redan har skrivit, men kanske kan jag tillföra någonting :)

Båt: något som är lätt och känns tillräckligt stabilt för dig. Surfski är vad många kör med (av de anledningarna Rickard har skrivit), men det finns även multisportkajaker. Flera lopp erbjuder hyra av kajak (eller t.o.m. kräver att man kör i arrangörernas kajaker) så man måste inte äga en.

Cykel: Något lätt och snabbt som passar budget ;) Jag kör med en Allebike Majestic (fulldämpad). Skulle ändå säga att en hardtail ofta räcker väldigt långt (och då blir man av med en hel del vikt också) eftersom man ofta inte kör speciellt stökig terräng. Kan dock vara skönt med heldämpad om man ska köra låååångt på dåliga grusvägar också.

Nu är det ju inte jag som är ansvarig för navigeringen i vårt lag, men jag kommer ändå att svara. För tävlingar där det är en tydlig bana där kontroller ska tas i ordning så har vi i princip en plan för hela banan (förutsatt att man får alla kartor innan start), men åtminstone sträckorna man får kartor för. Sedan kan det ju alltid finnas lite spårval att göra som man kanske avvaktar med att helt bestämma i förväg. Är det mer kontrollplock (i valfri ordning) så är planen ofta lite lösare och man kanske har en grov idé för att hur man vill starta och så bestämmer man mer exakt allteftersom loppet/tiden går. Men att starta helt utan att planera gör åtminstone inte vi.

Cykelbyxor eller trishorts med tunn padding är guld tycker jag! Men har man problem med att sitta på cykeln länge utan ordentlig vaddering så är det ju bara byta om, man får testa. Springa med tjock padding är inte att rekommendera skulle jag säga, risk för skavsår (vilket det såklart finns oavsett egentligen).

Lampor med lång batteritid (om du ska köra lopp där det inte finns dagsljus hela tiden) är bra att ha och åtminstone en ryggsäck som man kan springa i som får plats med allt man behöver. Kolla utrustningslista på något lopp så får du en uppfattning om vad som kan vara bra att ha. Energi i de former du kan få i dig är bra. Blir en hel del godis, sportdryck och gels, men ibland ledsnar man och då är det inte kul att bara ha med sig godis, sportdryck och gels. Det ska funka för magen och inte vara för meckigt att ha med sig. På långa lopp kör många frystorkat och liknande (som ofta kan ligga i en växlingszon) så att man får i sig "riktig" mat någon gång under tävlingen. Mackor, blåbärssoppa (i tetra), risgrynsgröt m.m. är också alternativ.

Förutom Småland Adventure Race (som både jag och Rickard är med och arrangerar) så är Östhammar AR och AR Medelpad två andra tips i Sverige. Förutsatt att du inte vill tävla solo. Vill du köra Solo är det väl generellt Åre Extreme Challenge Race Tour eller Ultimata Kolmården som har varit alternativen (i Sverige). Danskarna har många tävlingar om man kan tänka sig en tur till grannlandet :)

Några spontana tips:
- Strunta i att köpa för många prylar från början, låna grejer och testa dig fram tills du vet vad du vill ha/behöver (gäller även kajak/båt).
- Gå med i en kanotklubb (där du ofta kan prova båtar och även får möjlighet att träna med folk som är bra på att paddla).
- Träna s.k. brickpass så att du blir van att byta disciplin.
- Om du inte är van att äta under träning så träna på det ibland

Multisport/Adventure Racing är inget man håller på med för att det är billigt tyvärr, men om du är sugen på att prova tycker jag definitivt att du ska göra det. Ta det inte på för stort allvar, träna ordentligt och prova dig fram!

Ujuj, det var länge sen det begav sig, men körde några tävlingar i multisportcupen (där STAR mfl ingick) då.

Paddling
Körde på arrangörens kanoter utom en gång då vi fixade egna kajaker. Vi höll på att blåsa av E6:an på väg upp till isaberg. Sen var det väldigt torrt i vattendragen så vi fick bära dom här kajakerna ofta och det hade varit lättare att bära EN kanot. Men har man lättviktsgrejer är väl det inget problem. Bara se till att ha tränat med den kajak / kanot (-typ) du tänker använda.

Cykel
Körde hardtail. Eliten körde heldämpad XC vill jag minnas. En hjälte dök upp från Stockholm med en fixie med CX däck på Skåne Adventure Race!

Kartställ
Det var nån slags hemmabyggen, tror jag...

Planera navigationen innan eller bara köra och hoppas på det bästa?
Vet inte riktigt hur du menar, man vet ju inte hur banan går förrän där och då? Eller menar du att reka området innan?

Byter ni om eller har ni cykelbyxor hela tiden?
Körde löpartights rakt igenom.

Bra att ha saker/kost (energi)?
Körde lite blandat med bars, bananer och gel. Testa lite innan vad som funkar för magen och vad du kan få i dig på språng.

Andra tips?
För oss var det oftast orienteringen som var den största tidstjuven, så se till att det sitter ordentligt. Se till att ha tränat med utrustningen du tänker använda.

Sist men inte minst: räkna inte med att du är kapabel att köra bil hem efter en tävling.

Många minnen. På Hestra Adventure Race var maxtiden 9 timmar och vi gick i mål med 10sek till godo tror jag.

Har dom slutat köra STAR alltså, va trist?

Mina tankar är iaf: Nordenmark kartställ är toppen, inte så fasligt dyra. Många tävlingar har kanot för 2personers lag och då kan man ofta hyra, är toppen.

Jag hade bara en billig hardtail när jag körde tävlingar lite mer ofta, tyckte det i regel funkade bra.

Sportdryck är bra. I kanoten/båten kan man lägga sportdryck i camelback och tejpa en ståltråd längs med slangen så att den står upp och man kan nå och dricka i farten

Har dom slutat köra STAR alltså, va trist?

Mina tankar är iaf: Nordenmark kartställ är toppen, inte så fasligt dyra. Många tävlingar har kanot för 2personers lag och då kan man ofta hyra, är toppen.

Jag hade bara en billig hardtail när jag körde tävlingar lite mer ofta, tyckte det i regel funkade bra.

Sportdryck är bra. I kanoten/båten kan man lägga sportdryck i camelback och tejpa en ståltråd längs med slangen så att den står upp och man kan nå och dricka i farten
STAR gick senast 2022. Inställt i fjol och inget i år.
Men i Hammarby Alpin Marathon som går av stapeln 1 december så får segrarna fri startplats till STAR 2025, så det borde bli av nästa år!

Tillbaka
Topp