Multitool ok i handbagaget ?

sub_sonic

Aktiv medlem
Som rubriken säger, kommer man igenom säkerhetskontrollen med ett multitool på sig ? (ska resa utan incheckat bagage, men cykelgrejerna ska med såklart)

Kanske... Jag har rest med en skruvkarbin flera gånger (suttit på min sele) men så plötsligt så snodde en säkerhetsvakt på Barcelona flygplats den med motiveringen att den kunde användas som knogjärn. (Rakt innanför kunde man köpa enliters spritflaskor...) Och längre in gick en annan resenär omkring med karbiner på utsidan av sin ryggsäck.
(Jag blev också av med en fällskniv som jag råkat glömma i handbagageryggsäcken en gång, på den dagens andra incheckning.... )

Kanske... Jag har rest med en skruvkarbin flera gånger (suttit på min sele) men så plötsligt så snodde en säkerhetsvakt på Barcelona flygplats den med motiveringen att den kunde användas som knogjärn. (Rakt innanför kunde man köpa enliters spritflaskor...) Och längre in gick en annan resenär omkring med karbiner på utsidan av sin ryggsäck.
(Jag blev också av med en fällskniv som jag råkat glömma i handbagageryggsäcken en gång, på den dagens andra incheckning.... )
Ok. Slumpen som avgör alltså :(

I Arlanda hittade säkerhetspersonalen min älskade philips skruvmejsel. Jag trodde att jag hade glömt den hos min mor i Nederländerna, men den satt i en "hemlig" fack i min Timbuk2 cykelväska. De sade att det var bättre att köpa en ny, men jag ville inte skiljas från min 30 år gamla vän. Betalde för att får den tillbaka när jag reste hemåt.

Skulle tänka att en multitool är på gränsen.

brukar ibland ha en liten polygrip med, den är godkänd. mulitool tror jag däremot inte; skarpa grejor mer än 3 cm långa är förbjudna.

Kanske beror på vad det är för multitool.

1699871349633.png

regelverket säger att om nånting kan användas som ett vapen, är det förbjudet. Men i praktiken beror mycket på bedömning av säkerhetspersonalen.
Från min erfarenhet går det inte att diskutera med de. Bestämmer de att det är fel då är det kört.

I reglerna så står det klart och tydligt att knivblad mindre än 60 mm är ok. Men jag litar inte riktigt på personalen.... Känns som att dom kan bli triggade även av mindre knivar.
Med ett 58 mm långt blad känns det liite knivigt (?) att gå vinnande ur det ev. meningsutbytet?
Det finns ju cykelspecifika multiverktyg utan knivblad, det hade jag valt.

Kan inte låta bli att tänka på för ett par år sedan, jag var på kundbesök i Tyskland. Vis av erfarenheten har jag alltid med mig en tång med lite utfällbara verktyg. Bland annat lite skruvmejslar, ett litet sågblad, och självklart också ett knivblad.
Jag hade lite bråttom från kunden till flygplatsen så jag glömde mitt verktyg i jackfickan och hittade det när jag tömde fickorna inför säkerhetskontrollen. Bagaget incheckat så det var ju bara att be dem kasta tänkte jag. Så när det var min tur så räckte jag över tången och sa som det var att jag glömt checka in den och att de kunde kasta den. Kontrollanten kikade på tången och fällde ut kniven. Jag upprepade att de bara kan kasta den. Efter att ha granskat den sa han att kniven var för kort för att vara förbjuden och att jag kunde behålla den, den behövde bara åka genom röntgen först....

Kan inte låta bli att tänka på för ett par år sedan, jag var på kundbesök i Tyskland. Vis av erfarenheten har jag alltid med mig en tång med lite utfällbara verktyg. Bland annat lite skruvmejslar, ett litet sågblad, och självklart också ett knivblad.
...

Vilken typ av kunder besöker du?

Det är verkligen en chansning. Har blivit av med kniven i ett set campingbestick, på vägen hem från Italien. På vägen dit gick det bra. På planet fick vi klart vassare bestick att äta med..

Enligt min erfarenhet så är det flygplatsberoende. Ett multitool med bara insexnycklar har varit ok på Arlanda ett antal gånger även när personalen har tittat på det. Men insexnycklar har inte godkänts på ett par andra flygplatser.

Sjukt bra av TS att bara köra på trots alla erfarenheter i tråden. Och det gick ju bra.

Blev av med en sats insexnycklar och en skruvmejsel jag glömt i en ryggsäck på hemväg från charter en gång, på utvägen (Arlanda) var det inga problem.

Tog nog minst 20 minuter att komma igenom checken på Arlanda senast, de hittade något i min ryggsäck, varken dom eller jag fattade vad det var som syntes. Stackars ryggsäcken åkte igenom maskinen säkert 10 gånger! Till slut så hittade dom något innanför "fodret", visade sig att en nålfil jag haft i ryggan, på något sätt hamnat mellan två tyglager!

Glad att dom är noggranna, men det gör ju en fundersam att de får igenom stickpinnar?!? Nålfilen var inte speciellt lång, kanske 10-12 cm.

Min mor bytte tvärt till stickpinnar i trä efter 11. september 2001, eftersom det inte ansågs vara farligt med träpinnar. Plast lär ju också gå om man nu vill. Inte samma slitstyrka dock men det kvittar kanske för just flygresorna.

Numera tror jag hon även flyger med metallpinnar...

Själv blev jag fråntagen en konnyckel på Kastrup 2016 då den var längre än 13 (?) centimeter. Måttet var lite udda så jag försökte lägga det på minnet. Men inga vassa kanter, ingen vikt att tala om (slagvapen) eller rimligt att kunna plocka isär flygplanet med heller. Innan 2001 flög jag med både Leathermans och täljknivar i handbagage och bälte - funkade finfint om man var Scout på resa i Norge i alla fall, men det var ju inga säkerhetskontroller att tala om heller då.

Vi från norra Norge sägs vara mer rädda för tullare än terrorister - et rätt bekvämt mindset egentligen. Att vi tycker det är helt rimligt att gå med raggsockor i sandaler (utomhus) är en helt annan femma...

Man kan sitta på nätet och raljera hur mkt man vill om säkerhetskontroller till flyg.
Personligen tycker jag att om man inte orkar checka in det som bedöms farligt så kan man cykla istället.
Varför ska mormor Agda få ha med stickor eller multitool?
Jag är helt säker på att en beslöjad arab inte får med det och det ska självklart gälla alla.
Finns stickan på planet kan vem som helst ta den osv......
När blev även alla vuxna offer?

Man kan sitta på nätet och raljera hur mkt man vill om säkerhetskontroller till flyg.
Personligen tycker jag att om man inte orkar checka in det som bedöms farligt så kan man cykla istället.
Varför ska mormor Agda få ha med stickor eller multitool?
Jag är helt säker på att en beslöjad arab inte får med det och det ska självklart gälla alla.
Finns stickan på planet kan vem som helst ta den osv......
När blev även alla vuxna offer?
Det har ju blivit nån slags sjuka att inte checka in bagage öht. De flighter jag varit på senaste året har det alltid varit kaos vid ombordstigning då folk kommer med både för många och för stora handbagage och springer runt i halva planet för att leta plats i hyllorna. Tycker bolagen borde vara betydligt hårdare där.

Det har ju blivit nån slags sjuka att inte checka in bagage öht. De flighter jag varit på senaste året har det alltid varit kaos vid ombordstigning då folk kommer med både för många och för stora handbagage och springer runt i halva planet för att leta plats i hyllorna. Tycker bolagen borde vara betydligt hårdare där.
Man kan tycka att det som vuxen inte ska vara speciellt komplicerat att läsa på vad som gäller och därefter att anpassa sig.
Det verkar som att säkerhetskontrollerna blivit random slappa/tillåtande och jag anser det extremt märkligt.

Säkerhet borde vara prioritrat även i/framförallt i luften och att tänja på regler borde beivras.

Men det är väl viktigare i dagens curlingsammhälle att nån får med ett multitool än att i möjligaste mån försöka säkerställa att inte 300 pesoner dör ?

Denna godbit har åkt 100+ ggr Arn-Cph utan att bli konfiskerad.
Liksom en victorinox minsta fickkniv (tror regeln är 4cm)
Men den kan jag inte visa på bild då de snodde den i Dubais security :(
En ny är beställd...
image.jpg

Tillbaka
Topp