Musik när ni åker?

Musik när ni åker?
de var just det svaret ja misstänkte skulle komma...... hmm få se nu de flesta bilar har två eller tre backspeglar hmmmmmmmmmmm undra va skillnaden mellan en cyklist med lurar o en bilist med bra ljudsystem är...... de var en svår nöt....... ja men jaaaaaaa en bilist har ständig koll bakåt tack vare backspeglar eller nä de kan de inte va heller *IRONI*.............

Musik när ni åker?
darkforce skrev:
-------------------------------------------------------
> de var just det svaret ja misstänkte skulle
> komma...... hmm få se nu de flesta bilar har
> två eller tre backspeglar hmmmmmmmmmmm undra va
> skillnaden mellan en cyklist med lurar o en
> bilist med bra ljudsystem är...... de var en
> svår nöt....... ja men jaaaaaaa en bilist har
> ständig koll bakåt tack vare backspeglar eller
> nä de kan de inte va heller *IRONI*.............

Det kan också vara så att i.o.m en del av oss cyklar med lurar så har vi bättre koll på vad som händer i trafiken. Jag tror vi är mer alerta än de som "bara" är ute och kör bil. De gånger jag behöver bry mig om vad som händer bakom är om jag ska korsa vägen. Och då tittar jag bakåt givetvis....jag sticker inte bara rakt ut. Annars ser (haha..) jag ingen anledning till att full koll bakåt och registrera allt som händer. Då det behövs kollar jag bakåt..

EDIT: Bilarna har förmodligen 2 sidospeglar och en backspegel...annars blir det trångt i rutan....

Senast redigerad av en moderator:
Musik när ni åker?
darkforce, ja det är märkligt... och ändå verkar det oftast i trafiken som att jag har bättre koll på bilen bakom mig, än bilen bakom mig har på mig som ligger precis framför samma bil. ...sen hoppas jag att du som bilist ALDRIG byter fil utan att slänga ett öga över axeln först, ska vi tala livsfara så är det bilisterna som förlitar sig på backspeglarna i en sådan situation.

Musik när ni åker?
ja men visst så ska jag rekommendera alla mina vänner att göra i bilen med.... tycker även man borde förbjuda sido/backspeglar på alla fordon dom är ju totalt onödiga!!!! o även en lag så man måste ha minst 100db ur högtalarna oxå för de är ju bara vara "alert" o vrida på huvudet istället dom få gångerna man behöver veta vad som händer bakåt....

edit till frost: efter som dom flesta bilar har en "död" vikel så gör man en koll i sidled om man har nån väldigt nära bervid annars så är det sidospeglarna man använder

Senast redigerad av en moderator:
Musik när ni åker?
darkforce, är det inte lite så att du även jämför äpplen med päron nu... innehållet av dina lite fumliga argument tolkar jag såhär:

Man hör lika dåligt bakåt med hörlurar på cykel som i en isolerad bil, det där påståendet gjorde jag men du verkar basera dina uttalanden på det så jag ser det inte som att du bestrider den åsikten. Men det är acceptabelt i bilen därför att man har backspeglar, skulle cyklar ha backspeglar vore det alltså acceptabelt att lyssna på musik för att utgångsläget (hörseln) är densamma?

...jag misstolkade säkert det där, men vad är annars din poäng egentligen? Eller är du bara ett forumtroll? :-)

Musik när ni åker?
Niko/Frost skrev:
> darkforce, är det inte lite så att du även
> jämför äpplen med päron nu... innehållet av
> dina lite fumliga argument tolkar jag såhär:
>
> Man hör lika dåligt bakåt med hörlurar på
> cykel som i en isolerad bil, det där påståendet
> gjorde jag men du verkar basera dina uttalanden
> på det så jag ser det inte som att du bestrider
> den åsikten. Men det är acceptabelt i bilen
> därför att man har backspeglar, skulle cyklar ha
> backspeglar vore det alltså acceptabelt att
> lyssna på musik för att utgångsläget
> (hörseln) är densamma?
>
> ...jag misstolkade säkert det där, men vad är
> annars din poäng egentligen? Eller är du bara
> ett forumtroll? :-)

ja de är en del av poängen i de hela ja.. med lurar på tappar du ditt viktigaste "varningsystem"
vad det gäller vad som händer bakom dej dvs utanför ditt synfält men har du backspeglar kan du i alla fall ha koll bakom o hinner få en varning om nått händer bakom om du nu måste ha lurar....... men tycker iaf att cykla med lurar är lika intelligent som att cykla med förbundna ögon i trafiken...

sen såg ja nån kommentar om att döva kan inte cykla då... jodå men om jag inte minns fel så är det lag på ha en skylt med tecknet som visar att man är döv baktill på cykeln

och nej inget forumtroll bara lider av en skopa dyslexi

Musik när ni åker?
darkforce, så du tycker det är okey att man på bilar "ersätter" varningssystemet hörsel med backspeglar, och allt vore frid och fröjd om man även på cyklar skulle ersätta hörseln med backspeglar, för då är ju säkerheten likställd med din referenspunkt bilen.

uppfattade jag det korrekt?

Musik när ni åker?
darkforce skrev:
> men tycker iaf att cykla med
> lurar är lika intelligent som att cykla med
> förbundna ögon i trafiken...

Kan bara skratta åt det...

Jag har cyklat många mil på landsväg och har till 99% av gångerna mp3 spelare. Den sista procenten så har jag glömt kolla batterierna innan jag dragit ut...

De gångerna jag anser det olämpligt att köra md mp3 spelare är om man är på tävlning. Då kanske medcyklister vill kommunicera med dig. Och ligger man tätt i klunga så kanske någon väljer att inte signalera kroppsligt utan verbalt...då kan det gå illa om man kör med mp3 spelare.

Men som när jag kör mina rundor på landsväg...jag har aldrig sett någon som helst anledning till att lägga av med att lyssna på mp3 samtidigt. Skulle jag köra inom en storstad där det hela tiden händer saker runt dig och jag kanske inte känner till stan så bra. Då tar jag nog av mig lurarna.... Men så fort det är lugnt....in med dem igen.

Har du kört ihjäl någon som haft hörlurar eller varför är du så jädra nojig och uppretad på detta ?

Musik när ni åker?
säger som jthuress... de enda gångerna jag inte cyklar med hörlurar är när jag cyklar med vänner, det skulle väl uppfattas som en gnutta osocialt, och tävling befattar jag mig inte med. ...jag har cyklat aktivt i 10 års tid, både XC, LVG, FR och ja, i princip varenda tänkbar disciplin i varenda tänkbar miljö. Men kanske 40% av min totala cykling ligger som freeride i stadsmiljö, jag är svag för trappor, droppa platt och kränka cykelbud och fakengers, hehe...

under dessa tio år har jag ALDRIG upplevt någon anledning att inte använda mp3-spelare... dom viktigaste ljuden, signalhorn, sirener från utryckningsfordon eller någon som skriker hörs ändå och jag kör på ganska hög volym. ...att höra griniga gubbar som gnäller på att man "bara" har 2-3 meters marginal när man cyklar om dom, det kan jag gott klara mig utan.

Musik när ni åker?
att katten klöser på möblerna kan jag med nästan 100% sannolikhet säga har omedelbara negativa följder, att jag cyklar med mp3-spelare kan jag med nästan 100% sannolikhet säga inte har några negativa följder (baserat på 10 års praktiska studier av fenomenet) ...men i sann happy-anda, så är ju det förstås bara ett enstaka fall och kan därför inte räknas eller ens nämnas, för överallt runtomkring mig så dör säkert cyklister som flugor i en frysbox så fort dom sätter in öronsnäckorna...

jag tycker, när ämnet ändå är på tal - att vi borde förbjuda ALL trafik under mörkertid, det är ju bokstavligt talat som att köra med ögonbindel eftersom du nu jämställer syn med hörsel ...vad tycker du om det förslaget? låter tämligen trafiksäkert, inte sant?

Musik när ni åker?
darkforce skrev:
> att diskutera detta vidare är lika lönlöst som
> att förklara för katten varför han inte får
> klösa på möblerna... so i rest my case

Du kan alltså inte svara för dig ?

Tillbaka
Topp