Muskelbristning i vaden !?

tengblad

Ny medlem
Jag har i ca 4 veckors tid kännt att min vänstra vad varit lite mongo , möjligtvis en mindre bristning efter överansträngninig .
Men idag hände d på riktigt !? Hoppade ner från 3e steget på en stege och så small d till !
Haltar nu som en skadeskjuten gris och d hugger till som fan titt som tätt . Så vad kan ha hänt i min speniga vad , hur ser/känner man om d skulle vara en bristning ? Blir d garanterat blåmärke ?
Hur ser rehaben ut för en sådan här skada , när påbörjas den osv .

// Patric

eftersom det inte gillas man lånar trådar så radera jag detta. van andra forum där det ej gillas skapa nya trådar för snarlika frågor.. ber om ursäkt! läser här och drar egna slutsatser ,capice

Senast redigerad av en moderator:
Det klassiska förloppet för muskelbristning är kramp-hugg-bristning. Du hade ju känt av vaden ett bra tag så det kan nog mycket väl vara en bristning. Det går över på 3-4 veckor vanligtvis.

cgo skrev:
-------------------------------------------------------
> eftersom det inte gillas man lånar trådar så
> radera jag detta. van andra forum där det ej
> gillas skapa nya trådar för snarlika frågor..
> ber om ursäkt! läser här och drar egna
> slutsatser ,capice

Oj oj , hoppas fröken inte tog illa upp !?
Förtydligande , ;) = ironisk Smiley .
Ber om ursäkt för eventuell skada och värk // P

Ville skrev:
> Om det small till?!...du har itne haft av
> hälsenan då?

Hälsenan verkar intakt som tur e , dock går den att operera men d gör man inte med vaden ...

Om det inte känns bättre inom en vecka, gå till en sjukgymnast. Jag har själv dragits med en vadskada i ett halvår som äntligen börjar blir bättre. Allt handlar om att göra rätt övningar för benet samt att varken över/underbelasta, då kan saker och ting ta väldigt lång tid.

PS
sjukgymast, inte läkare... ;o)

tengblad skrev:
> cgo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > eftersom det inte gillas man lånar trådar så
> > radera jag detta. van andra forum där det ej
> > gillas skapa nya trådar för snarlika
> frågor..
> > ber om ursäkt! läser här och drar egna
> > slutsatser ,capice
>
> Oj oj , hoppas fröken inte tog illa upp !?
> Förtydligande , ;) = ironisk Smiley .
> Ber om ursäkt för eventuell skada och värk // P

Jo men jag är som nämns tidigare i andra inlägg nybörjare inom detta med cykling och inte varit här inne på happy så himmla länge eller konsekvent och har inpräntat att man tar seden dit man kommer och eftersom fick en liten läxning drog jag bort det och ber om ursäkt av ren respekt till er som hänger här . slut offtopik från min sida.

hoppas trådskaparen kommer åter med sin vad.. låter inge kul det där. mina råd när jag gjort sträcknignar etc är basta och röra sig försiktigt för få smidighet och blodcirkulation.. hjälper det mesta.. dock inte allt :/

Hmm bristningar i vaden är en av mina favoritsporter då jag haft ett par rejäla plus att jag dragit av vadmuskenln men dom flesta bra tips är redan skrivna här.

Det som funkat för mig är att ta det väldigt lugnt och lyssna på kroppen..

Om du har tillgång till gym med såna där crosstrainers så är dom väldigt bra och snälla mot vadskador och bra för cirkulationen vilket är bra för läkeprocessen.

Sen för att bättra på cirkulationen ytterligare så skaffa ett par stödstrumpor som du har på dig dagtid,, låter löjligt men gör under

Lycka till
Magnus

Tillbaka
Topp