Muskelnedbrytning?

ptolemy

Ny medlem
Muskelnedbrytning?
Jag tycker jag har minskat i muskelmassa på överkroppen i sommar, och jag tror det har ett samband med att jag cyklat ovanligt mycket.

Hur ska man förhindra att musklerna på överkroppen tynar bort när man cyklar mycket?
Vet inte om det är det som kallas muskelnedbrytning, men det lät rimligt :)

Muskelnedbrytning?
Hur är med kostintaget efter cyklingen?? Ju mer du tränar desto viktigare är det med snabbt intag av näring direkt efter ett cykelpass.

En annan tanke på vad som har hänt, när man läser din beskrivning kan vara att det är fettet som bryts ned i kroppen och du får en mer fastare överkropp samt att du börjar bygga upp din muskelatur istället för fettmassa.

Muskelnedbrytning?
ptolemy skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur ska man förhindra att musklerna på överkroppen
> tynar bort när man cyklar mycket?
>

Varva med paddling kanske?
Hugga ved?

Muskelnedbrytning?
Du behöver dessa idiotiska TV-shopprylarna:
staticimages
staticimages
staticimages
staticimages

Muskelnedbrytning?
Kroppen använder i första hand kolhydrater och fett som energikälla. Är intensiteten på träningen hårdare går det åt mer kolhydrater än fett och är intensiteten låg är fårhållandet ungefär lika. Detta beror på att kolhydrater går betydligt snabbare att omvandla till den energi som musklerna behöver. Problemet kommer när alla depåer av kolhydrater är slut. Istället för att bara förbränna fett börjar kroppen använda protein, dvs den börjar bryta ner muskelaturen precis som du skriver. Detta märks framförallt på överkroppen eftersom benen hela tiden tränas. För att undvika detta skall du se till:

* Att alltid äta i rätt proportioner, en enkel grundregel är att det skall vara dubbelt så mycket protein som fett i det du tillagar. Kolhydraterna brukar lösa sig om man inte medvetet håller igen.

* Träna aldrig hårt på helt tomma depåer.

* Under längre pass är det bra att tillföra lite energi med jämna mellanrum.

* Snabba kolhydrater direkt efter träning och proteinrik mat (detta mål skall ersätta det som gått åt under träningen). Snabba kolhydrater finns i tex potatismos, snabbpasta, vitt mjöl och havregryn. En banan och något sött direkt du kommer innanför dörren är en bra start. Bra protein finns bland annat i kyckling och tonfisk. Kött fågel och fisk i allmänhet är bra. En liten varning för ägg; det är betydligt mindre protein än vad de flesta tror och framförallt mer onyttigt fett än många kan ana. Ett ägg till frukost ett par gånger i veckan är helt ok, men att äta flera om dagen är inte bra.

Edit: Glöm inte grönsaker! Har du förbrännt dubbelt så mycket energi under en dag jämfört med normalförbrukning så har du också gjort av med nästan dubbelt så mycket näringsämnen. Ät riktigt och slipp slösa pengar på svindyra proteinpulver eller vitaminpiller...

Som många andra sagt så är träning av överkroppen inte dumt. Hederliga armhävningar kommer du ganska långt med :-) Variera dem genom att flytta händerna olika långt från kroppen.

// Tobbe

Senast redigerad av en moderator:
Muskelnedbrytning?
Vad ska man äta medan man tränar då? Bara kolhydrater eller ska man äta protein också?

Måste man altså träna för att muskelnedbrytning inte ska ske? Vad händer om man konstant pressar i sig kolhydrater. Rent teoretiskt borde då kolhydratdepåerna alltid vara fulla och således kommer man aldrig att förbränna några muskler?

Muskelnedbrytning?
Det är sant att du skall äta mycket men musklerna som kommer byggas upp är främst dina ben, i praktiken måste du använda musklerna i överkroppen en del för att inte muskelnedbrytning skall ske.
Muskler som inte får slita struntar i att byggas upp.

Muskelnedbrytning?
Visst, muskler som inte används försvinner ju såklart. Men jag tänkte mer på att överkroppsmusklerna inte skulle brytas ner snabbare när jag cyklar än när jag sitter hemma och tittar på TV.

EDIT: Det jag menar är att det känns lite snopet att om man ser till överkroppsmusklerna så är det bättre att sitta hemma och titta på TV hela dagarna än att ge sig ut att cykla :)

Senast redigerad av en moderator:
Muskelnedbrytning?
Om så är fallet så slarvar du med maten.
tänk på att du cyklar i morgon på det du stoppade i dig idag. (till stor del)

Muskelnedbrytning?
ptolemy skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad ska man äta medan man tränar då? Bara
> kolhydrater eller ska man äta protein också?

Kolhydraterna äter du för att fylla glykogendepåerna som du tömmer vid träning men proteiner behövs för att bygga muskler.

> Måste man altså träna för att muskelnedbrytning
> inte ska ske?

Muskelnerbrytning sker hela tiden men det byggs även upp ny hela tiden och vid träning så är uppbygnaden större en nedbrytningen.

Vad händer om man konstant pressar i
> sig kolhydrater. Rent teoretiskt borde då
> kolhydratdepåerna alltid vara fulla och således
> kommer man aldrig att förbränna några muskler?

Muskelnedbrytningen blir mindre efter som kroppen i brist på kolhydrater använder muskelproteiner som bränsle men nedbrytning kommer ändå att ske.

Även om det mest är benen som jobbar när man cyklar så tycker jag att överkroppen får en hyfsad genomgång oxså när man kör MTB men är det landsväg det är frågan om så skulle nog någon kompleterande träning inte skada.

Vill du läsa mer om kost&näring, träning, mm så rekomenderar jag http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/index.php
Att gå igenom några gammla trådar och söka lite där ger nog svar på alla funderingar du kan ha.

Muskelnedbrytning?
Att bara vräka i sig kolhydrater kan vara dumt om du vill träna kroppen i att bli uthållig, dvs cykla i mer än drygt en timme med bra intensitet. Kolhydratförrådet räcker bara en dryg timme ändå.

Bättre att komplettera med lite fetare mat (nyttigt fett) och lära kroppen under träningspassen att bränna fett (alltså inte tokladda med kolhydrater på/innan träningspassen). Du kommer inte bli snabb på träningspassen men du lär kroppen att ta till fettreserverna (som är effektivare än man tidigare trott)

På tävling laddaru med kolhydrater som vanligt. De kommer som vanligt at ta slut efter nån timme, men nu vet kroppen hur den gör för att förbränna fett. Du kan nu hålla en jämnare fart genom loppet, på slutet svischar du om konkurrenterna...

Tillbaka
Topp