Mutter sitter snorhårt

Mutter sitter snorhårt
Hej, se bild.

Inringade röda grejen som sitter vid bromsbeläggen sitter FAST. Den är tydligen inte gängad utan ska gå att dra av, men den sitter otroligt hårt. Provat att bända av den med 1dm hävarm, samt knacka på den med hammare. Några tips?

De klassiska lösningarna är penetrationsolja, snabbrostlösare och värme.
Snabbrostlösare är frysspray + penetrationsolja, finns på biltema för 60 kr/sprayburken.

Mutter sitter snorhårt
Instämmer generellt med ovanstående.
Men är det inte den gängade muttern och skruven dubska sära?
Eller missförstår jag bilden?

Mutter sitter snorhårt
Ta loss bromsarmen och sätt den i ett skruvstycke och ta en bra tång att skruva med. Krypolja i kombination med värme skall lösa biffen.

Mutter sitter snorhårt
Det borde finnas en bromsklossa på andra sidan, eller? I så fall tror jag att det fanns en insexhuvudet på muttern som har brutits av.
Ah, bilden är upp-och-ner. Trodde det det var en utsläppt bromsarm. Det borde finnas ett bromsbelägg på andra sidan armen, men nåt sånt syns inte. Finns det, så kan man vrida på det istället. Enklast kanske om man skruvar loss bromsarmen.

Mutter sitter snorhårt
Det borde finnas en bromsklossa på andra sidan, eller? I så fall tror jag att det fanns en insexhuvudet på muttern som har brutits av.

Ser nu att det verkar vara vanliga distansen som är sfäriskt på andra sidan. Muttern är borta. Distansen är inte gängad men har troligtvis oxiderad fast.

Mutter sitter snorhårt
Som föregående post nämner, skruva bort bromsarmen helt från framgaffeln via skruven högst upp till höger i ditt foto. Då borde det hela bli lättare.

Fundera på om det är värt att försöka fixa, finns säkert v-bromsar i bättre skick du kan tigga till dig här på forumet som folk har ligger och skräpar i lådorna.

Mutter sitter snorhårt
De från Biltema kan jag nästan lova har massor med flex som ger svampig känsla. De är säkerligen jobbiga och frustrerande att justera också samt har dåliga bromsbelägg.

Ska man köpa nytt kolla på något av Tektros lite bättre varianter eller Shimano Deore/Alivio. De är lätta att installera, justera och fungerar mycket bra.

Exempelvis https://www.tcmcykel.se/p/bromsar-2...t4000-v-broms-fram-inkl-bromsbelagg-falgbroms

Senast ändrad:
Mutter sitter snorhårt
Tack för många svar! Var lite missvisande i inlägget.
1. Cykeln är upp och ned
2. Enligt cykelverkstad är "muttern" inte gängad, så mutter är kanske fel ord, men vet inte vad det heter. Metallcirkel?

Om någon har en V-broms i Linköping trakterna tar jag gärna :) Annars, låter det som att det är lättast att köpa ny..

Har provat att dränka i WD-40, utan framgång. Provat att snurra en jäklans massa varv på bromsklossen, men lyckades inte hålla fast "metallcirkeln", vilket gjorde att allt bara snurrade.

Tillslut sågade jag av bromsklossen med förhoppning att metallcirkeln på andra sidan inte skulle sitta lika hårt. Fungerade inte.

Mutter sitter snorhårt
Tack för många svar! Var lite missvisande i inlägget.
1. Cykeln är upp och ned
2. Enligt cykelverkstad är "muttern" inte gängad, så mutter är kanske fel ord, men vet inte vad det heter. Metallcirkel?

Om någon har en V-broms i Linköping trakterna tar jag gärna :) Annars, låter det som att det är lättast att köpa ny..

Har provat att dränka i WD-40, utan framgång. Provat att snurra en jäklans massa varv på bromsklossen, men lyckades inte hålla fast "metallcirkeln", vilket gjorde att allt bara snurrade.

Tillslut sågade jag av bromsklossen med förhoppning att metallcirkeln på andra sidan inte skulle sitta lika hårt. Fungerade inte.
Temperaturcykler är nästa grej som sagt, Värme-kyla, eller bara kyla gör att oxid och metall drar ihop sig lite olika mycket och på så sätt släpper från varandra. På med lite olja så kommer det gå lätt.

Det sagt, ny broms är inte så dyrt ändå.

Mutter sitter snorhårt
Om du får in ett bågfilsblad i öppningen i bromsarmen så kan du såga isär distansen på längden så att säga, och sedan bända bort den.

Tillbaka
Topp