Jon
Aktiv medlem
Mycket krångel med SRAM lvg skivbromsar? Åsikter.
Har en gravel med SRAM Apex 1 hydrauliska skivbromsar. Det har varit en hel del luftande och fix med dem ända sedan jag köpte cykeln för tre år sen. Det är betydligt krångligare luftning än Shimano mtb-bromsar iaf.
Det som hände senast är att packningen i oljereservoaren förmodligen har gett upp, jag får inget tryck i bromsen trots flera luftningar.
Packningen ser lite svullen ut när jag öppnar och tittar.
Ska erkänna att jag gjorde ett dundermisstag för en tid sen och lyckades fylla i Sram gaffelolja (flaskorna e ganska lika varandra ?) när jag luftade, insåg misstaget när jag var klar och fick göra en ny luftning med dot-olja. Kan vara detta som orsakat att packningen svällt.
Men redan före detta var det en hel del luftningar.
Funderar t.o.m på att byta till mekansika skivbromsar för att slippa krånglet, vill ju cykla mer än jag meckar.
Någon som har liknande erfarenheter?
/Snart desperat ?
Det som hände senast är att packningen i oljereservoaren förmodligen har gett upp, jag får inget tryck i bromsen trots flera luftningar.
Packningen ser lite svullen ut när jag öppnar och tittar.
Ska erkänna att jag gjorde ett dundermisstag för en tid sen och lyckades fylla i Sram gaffelolja (flaskorna e ganska lika varandra ?) när jag luftade, insåg misstaget när jag var klar och fick göra en ny luftning med dot-olja. Kan vara detta som orsakat att packningen svällt.
Men redan före detta var det en hel del luftningar.
Funderar t.o.m på att byta till mekansika skivbromsar för att slippa krånglet, vill ju cykla mer än jag meckar.
Någon som har liknande erfarenheter?
/Snart desperat ?