Myggbett

Bogey

Ny medlem
Myggbett
Okej, nu håller jag på att bli galen. Jag har fått 18! myggbett på halva nedre vaden. Detta var från senaste skogsåket.

Hur fasen får man det att sluta klia? (Nej jag tänker inte såga av mig benet eller hälla syra på det)

Senast redigerad av en moderator:
Myggbett
Asolsprit funkade i 30sek och sedan körde jag på hyrdokortisonkräm och det dämpade lite... men det kliar fortfarande.

Någon måste ju ha en superlösning! :)

Myggbett
Hej

Jag brukar smörja in mig med Mygga, roll-on varianten innan jag sticker ut och cyklar så det får gå in i huden, brukar aldrig få några mygg- eller knottbett då. Väl ute i skogen glömmar man att smörja in sig och då är det försent!

/Helena

Myggbett
Bogey skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej, nu håller jag på att bli galen. Jag har
> fått 18! myggbett på halva nedre vaden. Detta
> var från senaste skogsåket.

Hmm, är du säker på att du verkligen åkte nåt? Myggbett brukar man inte få när man rör på dig. *ler*

/Daniel

Myggbett
Blev tipsad att badda betten med citronsaft. Har inte testat själv ännu - inga bett att testa på. Men om nån vill testa så säg till hur det gick.

Annars är saliv en bra grej. Lägg en droppe på bettet och trock till rejält med nageln så det bildas ett X.

Demensmetoden är den allra enklaste - glöm att du har betten så märker du inte att det kliar.

Myggbett
Bogey skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur fasen får man det att sluta klia? (Nej jag
> tänker inte såga av mig benet eller hälla syra
> på det)

Tigerbalsam funkar, minskar kliandet.

Myggbett
Tror att afterbite finns på apoteket i sverige nu.
köpe min i Canada och jag tycker att det fungerar kanon..
innehåller ganska mkt amoniak luktar starkt.

Myggbett
Jag läste om ett friluftstips att tandkräm funkar bra.

Och nästa måndag åker jag upp till abisko för att tälta 12 nätter, jäklar vad jag ska få testa!

Myggbett
För det allra mest akuta kliandet, då när man håller på att tappa greppet om vad som är upp och ner, så funkar det att kyla ner med en isbit. Snabb och skön lindring.

Myggbett
Ååh naj va kass, inte en till såndär gneeeeelltråd! E ni frå gneeeellbältet eller?

anderski: Säkert? Trodde det blev etter värre av tigerbalsam, men jag skall ge det ett försök på ett litet bett någon gång.

Myggbett
Klia gör det lite på våren. Sen känns inte betten senare på sommaren.
Undantaget om jag får bett på bröstkorgen av någon anledning. Så det är bara att ignorera.

Jag tycker ofta knotten som gör sitt bästa för att krypa in i ögonen är värre en myggen när man är stilla.

Annars är väll beckolja det klassiska (och cancerframkallande???) myggmedlet

Myggbett
Jag brukar aldrig bli biten av knott, dom tycker nog inte att jag tillhör en hälsosam diet. Myggen däremot älskar mig och senast idag satt där ett gäng på mina smalben och åkte snålskjuts i värsta resturanvagnsstil... Någon typ av B-vitamin ska visst hjälpa men så länge jag käkar mina alergimedeciner under sommarhalvåret får jag ingen klåda iaf.

Myggbett
som sagt ovan, allergimedicin hjälper. Antihistaminer dämpar kliandet. Någon inflamatinsdämpande salva borde rent logiskt också funka. Salubrin är en klassiker.

Myggbett
Akta er. Jag fick infektion i två bett och går nu på antibiotika. Alsolspritsomslag på det infekterade området och ingen cykling förräns svullnaden gått ner :(

Myggbett
Fan att det ska vara så svårt?! Själv är jag också en av dem som har en benägenhet att bli myggbiten ofta och det överlägset bästa sättet att få skiten att sluta klia är att låta bli att klia tillbaks. Kliar man inte myggbättet slutar det ganska snabbt att klia och så är det bra med det.

Myggbett
s skrev:
> anderski: Säkert? Trodde det blev etter värre av
> tigerbalsam, men jag skall ge det ett försök på
> ett litet bett någon gång.

Ja det funkar. Bra till bromsbett också för övrigt!

http://www.tigerbalsam.se/
Citat "Tiger Balsam kan också användas för att lindra insektsbett (stryk Tiger Balsam på bettet)"

Tillbaka
Topp