Myspys med tält på värmdö! Har du tips?

Misärpendlaren

Aktiv medlem
Vi tänkte dra österut över helgen, Nacka/Värmdö-hållet. Ett område jag typ aldrig varit i.

Är du den som kan tipsa om en skön strandremsa som det kunde vara mysigt att slå upp tältet vid?

Ge oss koordinaterna så löser vi nog cykelfärden, eller om du också vill lämna bra tips på cykelväg från Slussen.

salle skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur långt vill ni cykla? Hur avskilt ska det
> vara?

Jag vet inte, hur långt kan man cykla, jag menar tillslut tar det väl slut och blir vatten? Men upp mot 30-40 km borde väl funka.

Ja, gärna helt avskilt.

Ett annat tips är Gärdsträsket om det är avskildhet som önskas. Det är en insjö i skogen och ngn strand finns inte men det går att bada och det finns en iordninggjord rastplats med vindskydd.
Vid Sågens busshållplats,längs Fagerdalavägen, sväng höger in på grusvägen och efter ca 400 meter finns en parkering, alt cykla 222:an med cykelbana, till Strömma Ta vänster precis innan bron och följ grusvägen som går parallellt med kanalen ett par km till parkeringen. Där börjar Värmdöleden. Följ den ett par km tror jag, är cykelbart utom absolut sista biten, så har du sjön på höger sida. Koordinater 59.29989, 18.56511

Senast ändrad:
Om det ska vara nära till bad eller tälta vid sjö så föreslår jag följande på Värmdö: Runt kvarnsjön i Gustavsberg. Björnö på ingarö. Korsmosjön utmed stavsnäsvägen. Gärdeträsket lite längre in från stavsnäsvägen.

Bör även gå att tälta vid vidsjön och långviksträsk.

I Nacka kan man nära stan vid järlasjön tälta på andholmen rätt ostört.

Har begränsad tälterfarenhet men har testat Björnö på Ingarö. Väldigt fint och begränsad möjlighet att ta sig till med bil, dvs. hyggligt långt att gå från parkeringen. Talar väl för avkildheten men båtfolket hittar ju dit naturligtvis. Lösgående kor gör det hela lite mer spännande... Vaknade själv med ett stort nyfiket kohuvud inne i tältet. Cyklar du från stan så blir det ungefär 3,5-4 mil så det är väl en lagom tripp. Lätt att hitta, följ gamla värmdövägen till Gustavsberg, cykla ut på Ingarö och styr mot Björkvik. Strax innan Björkviks brygga dyker det upp en skylt som pekar ut vägen till Björnö naturreservat. Framme!

Ta båt från stan ut till Utö, Möja eller någon annan stor ö.
Eller varför inte till Vaxholm och cykla över rindö till norr spetsen på Värmdö, mycket småvägar och allemansrätten gäller så klart. Går därifrån att ta sig in mot Värmdöledens början.

Tillbaka
Topp