Mystiska punkteringar

MovitzFBK

Medlem
Mystiska punkteringar
Hej, jag har nu haft min cykel i ca ett år och har inte haft några problem med lufttryck eller punkteringar.
För några dagar sedan upptäckte jag när jag skulle hämta cykeln ur cykelrummet att bakdäcket var helt tömt på luft.
Jag gick till en reparatör som konstaterade att det var en punktering och han bytte innerslang.
Efter det funkade cykeln perfekt i två dagar och jag upptäckte inga konstigheter förrän jag på morgonen skulle hämta cykeln och samma däck återigen var helt tömt på luft.
Jag testade då att pumpa däcket och lägga vikt på det och det tog några minuter innan luften gått ur helt.
Jag tycker att det känns konstigt att den fungerade perfekt när jag cyklade på den och att luften endast gick ur då den stod i cykelrum.
Är det någon som känner igen detta och kan ha någon idé om vad det kan bero på?
Problem med ytterdäcket kanske?

Tack på förhand för tips och idéer :)

Mystiska punkteringar
Ja du har nått i däcket som gör hål på slangen. Man måste alltid gå igenom insidan när ny slang monteras säg det till din reparatör om han missat det.

Mystiska punkteringar
Det kan också vara ett fälgband som ligger fel. Eller en läckande ventil. Men troligast sitter det som sagt något vasst genom däcket som känns på insidan men skall ut mot utsidan. Laga punktering själv är en kunskap och trygghet man alltid har nytta av.

Mystiska punkteringar
Jag har decathlons självklistrande lappar i ryggen å lagat punkor på ungarnas cyklar och deras kompisar, känns väldigt onödigt om man skulle byta slang varje gång...

Mystiska punkteringar
Lagar alltid slangen när jag är ute på turer. Lägger den i ryggfickan och använder vid behov under turen...har hänt en gång på en 30-milare att jag varit tvungen att slänga i den lagade slangen. Var väldigt nöjd vid andra stoppet att jag redan lappat slangen.

Mystiska punkteringar
Man kanske får prova igen nångång då. Duger biltemakit eller finns det någon som är bättre att rekommendera?
Man kanske får prova igen nångång då. Duger biltemakit eller finns det någon som är bättre att rekommendera?
Jag föredrar Biltemas kit för 19:90 kr före självhäftande grejer. Funkar mycket bra och ger lite frihet om man måste göra något annorlunda för att lösa problemet.

Mystiska punkteringar
Funkar såna där självhäftande lappar verkligen bra? Jag har alltid varit lite skeptisk mot dem, har nog t.o.m. några liggande men inte velat använda dem...
Jag har bara använt Park tools självhäftande och jag tyckte att det fungerade bättre än att slabba med solution. Enkelt och har inte jag har inte misslyckats än. Det har t.o.m. fungerat i fält i minusgrader.

Mystiska punkteringar
Funkar såna där självhäftande lappar verkligen bra? Jag har alltid varit lite skeptisk mot dem, har nog t.o.m. några liggande men inte velat använda dem...
De lagar punkteringen snabbt och lätt, så långt fyller de sin funktion. Men för mig har jag haft slangar där gamla självhäftande lappar (från Park Tools) som suttit någon säsong på slangen sedan börjar läcka. Så för min del har jag med självhäftande lappar som jag använder i fält, och sedan lagar jag med riktiga vulkade lappar när tid finns hemma i soffan.

Jag har också med en extra slang, så de självhäftande lapparna används bara för punktering 2 och 3.

Mystiska punkteringar
Samma som anders_ här. De självhäftande har fungerat akut, men sviker senare. För mig är de gröna Tiptop första val, men köpte Biltemas senast ett stort lass och de verkar vara samma sak. Köp gärna lite olika storlekar.

Jag har brukat ha en slanglagar-timme med jämna mellanrum. Jobba igenom högen liksom. Men nu när man helst kör slanglöst blir det inte så ofta. Troligen förra sommaren eller nåt. Men slangar är inte en engångsprodukt, så otroligt slött! Min favoritslang är en gammal Specialized UL med typ 10 lappar på (inte UL längre), tyvärr är den 26 så den har inte använts på länge. Får köpa en cykel så den kan komma till användning igen? ;-)

Mystiska punkteringar
på mtb om jag har slang kör jag med 26 även på 29tummare. eftersom latexslang tidigare bara fanns i 26. fungerar helt misärfritt.

som reservslang i ryggan också alltid 26. passar 26-29 så man slipper fundera på vilken cykel man tagit ut, och kan hjälpa andra oavsett deras hjulstorlek.

för lång slang i ett mindre hjul är däremot ett litet helvete.

Mystiska punkteringar
Byter slag ute i skogen eller på vägen och lagar slangen med lapp när jag kommer hem, om det går. Har lagat en bekants slag i fält med Park Tools självhäftande lapp och den håller luften bra såhär 2 år senare. Har även råkat ut för punka där jag inte lyckades laga med lapp.

Mystiska punkteringar
som reservslang i ryggan också alltid 26. passar 26-29 så man slipper fundera på vilken cykel man tagit ut, och kan hjälpa andra oavsett deras hjulstorlek.
Å fan. Funkar det bra menar du? Eller åtminstone tillräckligt bra för att cykla hem på? Skulle ju onekligen vara skönt att slippa köra runt med 3 olika slangar i ryggan.

Mystiska punkteringar
Å fan. Funkar det bra menar du? Eller åtminstone tillräckligt bra för att cykla hem på? Skulle ju onekligen vara skönt att slippa köra runt med 3 olika slangar i ryggan.

Ja det fungerar. För liten slang går, för lång/grov veckar sig och failar nästan alltid. Dock blir känsligheten och livslängden ofta sämre med gör små och lätta slangar. Så skall det vara universal ör det bäst att undvika de absolut tunnaste och lättaste slangarna.

Mystiska punkteringar
Fast en för lång slang slår du en knut på vid ungefär rätt längd innan du monterar. Ingen snygg lösning, men lättare än att korva i slangen oavkortad.

Mystiska punkteringar
Fast en för lång slang slår du en knut på vid ungefär rätt längd innan du monterar. Ingen snygg lösning, men lättare än att korva i slangen oavkortad.
Har du provat det i fält? Kan inte se hur man skulle kunna knyta en slang (som därtill ligger dubbel vid knuten av förklarliga anledningar) på ett vettigt sätt, för att inte tala om det extremt ojämna resultatet vid knuten vid cykling..

Kanske missar ironin??

Mystiska punkteringar
Har du provat det i fält? Kan inte se hur man skulle kunna knyta en slang (som därtill ligger dubbel vid knuten av förklarliga anledningar) på ett vettigt sätt, för att inte tala om det extremt ojämna resultatet vid knuten vid cykling..

Kanske missar ironin??
Nej, du får ju knyta den utan luft i? Jag knöt en 29:a åt en kompis på 26:a, knöt av mitt emot ventilen, vill minnas att slangen blev lite kort. Och ja, det blir nog extremt ojämnt. Men det var bättre än att gå hem tyckte han. Jag provade inte.

Tillbaka
Topp