n-1 = nytt nyttorfordon

n-1 = nytt nyttorfordon
Kanske OT, men min erfarenhet säger mig att navväxlar ger mer sammanlagd mektid än utanpåliggande växlar (då räknar jag med att man måste byta någon slang och något däck ibland).

n-1 = nytt nyttorfordon
Har kört en del med båda. Navväxlar är ju fint till den dagen de verkligen behöver service. Vilket blir kanske en gång per år om man pendlar dagligen. Tycker personligen utanpåliggande växlar är att föredra. Mer meck men väldigt mycket lättare. Men särskilt mycket meck kan man väl inte påstå. Jag pendlar varje dag året runt. Växelföraren kan frysa vid snöslask, det är väl det enda seriöst tråkiga jag märkt.

Navväxlar går att eftermontera på en hoj för utanpåliggande växlar men man får lösa kedjespänningen på något bra sätt bara ?

n-1 = nytt nyttorfordon
Lejon sa:
min erfarenhet säger mig att navväxlar ger mer sammanlagd mektid än utanpåliggande växlar (då räknar jag med att man måste byta någon slang och något däck ibland).
Det blir lätt fel att generalisera så grovt, Shimanos simpla navväxlar med rullbroms stämmer det säkert för
Men inte för Rohloff och troligen inte heller för Alfine 11 (som skiljer sig helt från Shimanos simpla navväxlar)

Sambal Oelek sa:
Navväxlar går att eftermontera på en hoj för utanpåliggande växlar men man får lösa kedjespänningen på något bra sätt bara
v
Det är enkelt, ofta kan man tom använda bakväxeln som kedjespännare.
Annars finns tex Alfine CT-S500 http://bike.shimano.com/content/sac-bike/en/home/components11/city---comfort/alfine1/ct-s500.html

/Håkan

n-1 = nytt nyttorfordon
Chainglider eller liknande kedjefodral är enklare med navväxlat. Det är bra för både kedjan och byxorna. Men man blir lagom glad när man får bakdäckspunka.

n-1 = nytt nyttorfordon
Hade något liknande på en vikbar Tern, typ en uppklippt plastslang som fick åka med kedjan runt. Funkade fantastiskt bra. Men Nexus 7-navet var däremot verkligen inte roligt.

n-1 = nytt nyttorfordon
Det kom en massa annat emellan och jag är fortfarande inte i mål på detta. Jag funderar nu på alternativet att köpa en lös ram och tömma skrotlådan. Jag har ju i ärlighetens namn det mesta jag behöver liggande redan. Dock skulle jag behöva tips på billiga/prisvärda touring- alt MTB-ramar, som matchar mina önskemål i mitt inledande inlägg, gärna i kit med stel gaffel. Det är en okänd värld för mig så jag vet inte ens bland vilka märken jag ska börja leta.

n-1 = nytt nyttorfordon
Kanske varit uppe tidigare men såg att det fortfarande finns 2016 års Genesis CDA, CDF, Vagabond och Longitude ramar på utförsäljning. Köp och återkom med en recension så jag vet vad jag skall välja!

n-1 = nytt nyttorfordon
Aron sa:
Jag har ju i ärlighetens namn det mesta jag behöver liggande redan.

Man tror gärna det.. Min utflykts-Pelago skulle egentligen bara vara ett rambyte från en tidigare cross, landade på typ 15 kkr. Skivbromsar, skivbromshjul, sen ville jag ha nya däck och .. tja, det enda som är återanvänt är egentligen bakväxel, kassett och reglage :-)

n-1 = nytt nyttorfordon
Leker för tillfället med tanken på att göra mig av med sommarpendlaren också (en traditionell CX). Att slå slag i saken och verkligen göra en n-1 känns ju både skrämmande, rebelliskt och befriande på samma gång. Här följer några cyklar som i alla fall kommit så långt som att få sina geometrier inmatade i ett kalkylark.

WanderBackground2.jpg

gng10_lifestyle_01.jpg

weblrg.jpg

gng04_lifestyle_01.jpg

9.jpg

Life_Bikes_0823.jpg

Vaya_Deore_Green_Carousel-4.jpg

Och apropå styren:

Dropbar_Overlay.jpg

Senast ändrad:
n-1 = nytt nyttorfordon
Senast ändrad:
n-1 = nytt nyttorfordon
Jag tänkte att Brotherramen var lite långt åt offroad-hållet. Men jag kanske är fel ute där? Fairlight Faran har jag inte sett tidigare, snygg! Sequia står på listan. Kinakol känns dock inte så sexigt, jag har siktat in mig på stål denna gång.

FAIRLIGHT-2016-BIKES-FARAN-105-PURPLE-52104.jpg

Senast ändrad:
n-1 = nytt nyttorfordon
Surly Troll med feta 26/27.5/29" däck på vintern och snabba 700c däck på sommaren. Vet inte om den är anpassad för mustasch men det kan väl inte vara så krångligt...

Kraven från trådstart:
* Vinterpendling CHECK!
* Barnkärredragare CHECK!
* Bikepacking CHECK!
* Fästen för skärmar och väskor CHECK!
* Gott om utrymme för dubbdäck och breda grusvägsballonger CHECK!
* Anpassad för moustachestyren Vem vet...?
* Skivbromsar CHECK!
* Cyklar som drar åt racehållet, gravelracers, går bort då jag önskar en mer "avslappnad" körställning CHECK!
* Ögat ska vara någorlunda belåtet vid åsynen av cykeln Subjektivt men CHECK!

n-1 = nytt nyttorfordon
Jag har ju någonstans en idé om att bygga en cykel "to rule them all". Största problemet i det tänket har varit reglagen, och möjligheten att byta mellan ett brett styre vintertid och ett bockstyre på sommaren. Nu snubblade jag över http://gevenalle.com/shifters/, och känner mig riktigt frestad. Någon som kan bidra med lite erfarenheter, eller som är påläst om detta system?

GX2-Shifter.jpg

Vill också passa på att ge lite feedback på några fler av förslagen:
Surly troll och Brother Big Bro faller bort då deras reach är anpassat för rakt styre. Ett Jones H-bar skulle ju kunna vara ett alternativ.

h-bars-collection.jpg

Men i ärlighetens namn så kommer jag antagligen aldrig att få tura i Atlasbergen. Och på det dagliga pendlingsnötandet så är ett bockstyre trots allt det bättre alternativet större delen av året.

Bombtrack beyond har stack som en damcykel och är gissningsvis jättekul i Mongoliets inland men astråkig olastad på Ältavägen. Marin faller bort av den enkla anledningen att topprör och sadelstag inte linjerar. Jag vet att det är en praktisk petitess, men mina ögon säger nej.

Jag vill visserligen helst ha motsvarigheten till en fullkittad safari-Defender, men djupt där inne så inser jag att en Lidingö-suv skulle passa mig bättre. Så nu har jag besinnat mig något och tittar mer på kategorin "light tourer"/monstercross med packfästen. Har vi missat några modeller på vår lista som skulle kunna platsa där? Helst i stål.

n-1 = nytt nyttorfordon
Snart kommer vändningen och vi börjar snacka lätta kolfiberexpresspendlare :)
De ser ju fruktansvärt fräna ut men handen på hjärtat är en 25 kg ståkoloss inget som får det att spritta i benen en mulen pendlarmorgon :)

n-1 = nytt nyttorfordon
Sitter jag rätt i en racerposition sitter jag bekvämt även när jag behöver ta i. Hög stack behöver inte innebära att du sitter bekvämare, bara sämre i många fall. Sitt som du ska.

Varför monstercross som nyttofordon? 35 mm däck är en klockren pendlarkompromiss (rull/vikt/komfort). Jag friskriver mig om det ska köras ölbacksflak fram här.

Ska du köra mest korta sträckor är det väl trevligare med en lite rappare cross/gravelbike jämfört en sävlig tourer med långa kedjestag?

n-1 = nytt nyttorfordon
desmo sa:
Aron sa:
Nope. Har spetsat in mig på en Faran.

Tänkte om Dude knep den ;)

Spännande med Faran. Är själv sugen på en Strael men tycker den drar iväg lite i pris.

Javisst! Men någon monstercross är den nog inte, mer av en Ogre/LHT i finkostym vilket är just vad jag sökte.
Faran är IMO prisvärd och allround om man inte planerar långturer med tyngre packning.

n-1 = nytt nyttorfordon
Lånar tråden lite tänker lite samma, är det någon sida som säljer cyklar i liknande modeller hyfsat billigt(4 -8K )kanske några årsmodeller äldre, förutom blocket, tradera ebay osv?

n-1 = nytt nyttorfordon
Jag har en Surly Straggler med lowriders som går till och från jobbet samt lite grusrundor och omvägar. Grymt praktiskt med packväskor.

Den har plats för typ 29x1.95 har jag för mig, köpte Velo Orange Zeppelin-skärmar till den nu som tar upp till 50 mm däck.

n-1 = nytt nyttorfordon
packväskor är ju finemang, man blir hjärntvättad av att läsa sådana här trådar. Tror jag behåller min Crescent Yotta med annat styre och pakethållare + lowriders istället för att försöka hitta nån ny fräck hoj även fast det vore ballt :)
(ska jag vara realistisk kan jag inte komma på varför det skulle bli bättre att byta?!)

/edit: nu med bild:

28222467393_fe6dd58367_c.jpg

Senast ändrad:
n-1 = nytt nyttorfordon
Haha. Ska sluta läsa denna tråd ;) jo den är lite tung nu men var ok från början iaf. Tror inte jag kan få en lätt sådan här hoj. Behåller racern till när jag vill åka fort.

Bilden är tagen längs Kattegattleden på västkusten. Ehm... Nånstans mitt på :)

n-1 = nytt nyttorfordon
evirob sa:
AX3L sa:
Men det är ju både Soma Wolverine och Kona Sutra Ltd också ?

Efter att ha nördat runt ordentligt bland den här typen av cyklar den senaste tiden så tycker jag mig se att andelen orange cyklar är betydligt större än inom andra cykelsegment. (Jag har visserligen inte räknat men upplevelsen är att efter svart så kommer blå eller orange som vanligaste färg.)

n-1 = nytt nyttorfordon
Dagwed sa:
Fairlight Faran hamnade jag på i sökandet efter mångsidig lätt bikepacker/pendlare.

Vad tycker du om cykeln? Andas den kvalitet i svetsar och lack? Gick affären smidigt? Vilken storlek valde du? Någon fin bild?
Jag suktar efter en Strael men det blir nog inget köp i vår tyvärr.

n-1 = nytt nyttorfordon
AX3L sa:
Sambal Oelek sa:
ska jag vara realistisk kan jag inte komma på varför det skulle bli bättre att byta?!
Oroa dig inte, vi är här för dig!

Sambal Oelek sa:
Ursäkta men jag måste bara säga att Fairlight-cyklarna verkar ju finfina!

...jo, det var ju väldigt mycket stål i år, många fina hojar har kommit. Engelska stålhojar t ex finns det ju en hel drös fina av, har funderat flera veckor hur jag ska kunna köpa en cykel till. I helgen efter cykelmässan så trillade stålpoletten ner. Har liksom inte känts riktigt rätt och motiverat innan. Men nu har jag kommit på den ultimata engelska stålhojen:

BromptonDemoBike.jpg

Så jag var in och provcyklade den där idag, samt testade lite andra styren och allt möjligt. Slog till på en S6R i nästan samma färgschema som den där (det hade jag redan bestämt innan jag såg den så det var ju otroligt lustigt att deras demohoj var likadan). Men det är ju lite leveranstid på de där så den kommer i April nångång. Blir asballt. Ser framför mig att jag tar den på tåget till Köpenhamn och cyklar runt lite där och dricker nån kall öl och njuter av livet. Eller nåt. Det känns lite som att en ny värld öppnar sig nu faktiskt, om man kan säga så :) 40-års present i förskott, jag fyller så sent så man får ju köpa prylarna nu istället :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp