Näckrosleden i Sörmland

.......

Aktiv medlem
Näckrosleden i Sörmland
Jag uptäckte igår att det i Sörmland finns ett lokalt nät av cykelleder som kallas Näckrosleden. Ingen vandringsled som kräver mountainbike. ;)

"Näckrosleden, som totalt är ca 700 km lång, är dragen i en stor cirkel runt Sörmland, genomskuren av två tvärgående etapper. Detta tillsammans med möjligheten att knyta samman etapperna 7 och 12 via den oskyltade sträckan mellan Svalboviken och Granhed, ger stora möjligheter att komponera passande cykelturer för alla behov.
Vägvalet har styrts av ambitionen att, via vackra vägar med lite trafik, nå så mycket som möjligt av vad Sörmland har att erbjuda när det gäller natur och kultur. "

Översiktskarta:
Picture12.png ht=367

Etapperna är 30-70 km långa.

Näckrosleden i Sörmland
Ja, många här tar väl ett par av deras dagsetapper på en dag. Hursomhelst kanske det är användbart för en dagstripp (med pendel till Gnesta).

Näckrosleden i Sörmland
Nu är ju inte jag en av dom ;)
Gärna en dagtur, låter appselut värt att prova. Jag är på fr.o.m mitten på Juli, då har jag haft tid att kitta om gammelräsern oxå.

Näckrosleden i Sörmland
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Räkna med en hel del grusvägar.

Byt utt "räkna med" till "hoppas på", därav omkittningen, blir bl.a Schwalbe CX Pro 30mm & ny gele under styrlindan..mums!

Näckrosleden i Sörmland
Etapp 3 & 4 kan jag rekomdera, nästan mina gamla hemtrakter. Fina skogar med gott om små sjöar att svalka av sig i. Du körde väl delar av 2:an i helgen eller?

Senast redigerad av en moderator:
Näckrosleden i Sörmland
Uselt skyltat led. Jag försökte mig på delar av etapp 3, men man behöver nog lägga in rutten i gps:en eller sitta och följa kartan minutiöst. Eller puttra fram i gångfart så man inte missar nån liten gul tejpremsa som skall visa vägen. Söder om Nyköping är det väl skyltat när man passerar under väg 53 vid Stjärnholm, men om man sen följer markeringarna på lyktstolparna så hamnar man i Oxelösund. Och det var ju inte planen. Jag skulle såklart tagit den vägen som inte hade några markeringar. Då struntade jag i Näckrosleden och tog en närmare väg till mitt mål. Vid Nävekvarn kom jag på leden igen. Det var rejält backigt vid Bråviken. På tillbakavägen försökte jag återigen följa skyltningen, men hamnade i nåt pensionärssemesterghetto med fyrdubbla boulebanor.

"Ingen vandringsled som kräver mountainbike" skrev jag visst
Nja....strax norr om Tunaberg såg det ut så här:
nros.jpg ht=544

Näckrosleden i Sörmland
Huga att hamna i min gamla hemstad. En skräck upplevelse.
Funderar på att ta leden från Gnesta till Nyköping. Är det mycket grus o skogsvägar? Hoppas :D

Näckrosleden i Sörmland
Oxelösund? Nej det verkade inte så kul. Om man inte gillar järnverk.

Kolla länken i första inlägget, där finns det pdf:er med kartor för varje etapp (Vägkartan 1:100000 med inritad Näckrosled). Näckrosleden går inte direkt från Gnesta till Nyköping.

Näckrosleden i Sörmland
Yep. Jag gillar inte järnverk men Oxelösunds skärgård är trevlig. Får kolla pdf på den exakta vägen från Gnesta. Kommer nog hoppa över Trosa omvägen från Vagnhärad. Sen är det bara köra kustvägen. Det är väl bara bita hop o köra ;) Semestern börjar ju nu :D

Näckrosleden i Sörmland
Så är det semester dags. Och jag ska köra ned crossen till stugan nästa vecka. Och blir det att ta cykeln till Södertälje på pendeln. Eller är det värt att åka till Gnesta?
Så jag tar väl hoppar på just näckrosleden.
Men var ska jag ta en fika eller två? Äta en god lunch?

Näckrosleden i Sörmland
Det är etapp 1 o 2 som jag kommer att ta en titt på i nästa torsdag. Men det kommer nog bli ett par turer denna väg.
Men Skogling det är ju bara sätta in pengarna ;)

Näckrosleden i Sörmland
Fikasvettot skrev:
> Börja fika i Gnesta, sen finns Konditori Trollet
> i Vagnhärad. Och i Trosa behöver du inte gå
> hungrig. Tar du 219 finns det (vad jag vet) inte
> så mycket efter Trosa förutom Nynäs slott och
> nån camping.
>
> Fler tips: http://www.utflyktsvagen.se/
>
>
> Har inte Skogling en lätt CX? Skandal!

Oki Då blir det att åka till Gnesta.
Har aldrig hunnit testa Trollet. Det blir en glass i kiosken normalt pga tåg/bussbyte. Så det skall göras i sommar.
krilles i Trosa;) Ja det finns andra ställen där. Hm en god fisk vore gott.
Sen efter 216 blir det farsgubbens hembakta mandelkubb...

Näckrosleden i Sörmland
Trosa
Garvaregårdens café
Glasserian - Hamngården
Hamncafé
Hannahs Café
Nilssons Bageri
Mittemot
Marsipangården
Tre Små Rum
Trosa glasscafé
Café Vega

Vagnhärad
Solberga Gårdsbutik och Café
Marias Mackbar och 50-tals Café/Café Utsikten
Konditori Trollet

Däremellan
Trostorp Hembygdscafé

Typ Västerljung
Café Lammsjön

Slott i närheten:
Tullgarns Stallkafé (+Värdshus + Orangeri)
Nynäs Café och Restaurang Orangeri

Med reservation för att någon har stängt redan eller som tex Trostorp har mycket begränsade öppettider.

Näckrosleden i Sörmland
Dagar som inte jag paddlar så är det väl bara att beta av listan ;). Tack Tillman. Bra ha koll på de fik som finns där omkring. Det händer att jag åker t Trosa o handlar nämligen. Va har Västerljung ett fik? Måste nog vara mer vaken på bussen när kör runt där.
På 216 är det väl bara Hälgö kajak kafe som finns där.

Näckrosleden i Sörmland
Black planet skrev:
> Va har Västerljung ett fik?

Jag skrev TYP Västerljung :-)
lammsjn.JPG ht=246

EDIT: :-)

Näckrosleden i Sörmland
Fikasvettot skrev:
Har inte Skogling en lätt CX? Skandal!

Skall bli. :)

Min fru är väldigt intrtesserad av det också. :o

Näckrosleden i Sörmland
Så tog jag cx'n ifrån ett molningt sthlm till Gnesta. Räknade med det skulle regna etc. Men vilken varm och solig dag det blev. Så full fart mot första rasten i Vagnhärad. Tyvärr visste jag redan att Trollet var sommarstängt. Så det blev plan 50 tal. Marias Mackbar var helt okey. De var ärliga och talade om att de inte hade gjort muffins som fanns.

MariasMackbar_002.JPG ht=544

En bananasplit istället för energigel. Eller är detta som kallas diet?

Sen blev det köra förbi Trosa. Inget roligt att äta på Fina fisken. Efter en pinsam urklick vurpa bar det vidare mot Nynäs.
Lunchen blev på Nynäs där det blev en räkmacka. Men att göra den på Polarkaka? Kaffet var utmärkt och miljön är ju trevlig.
Efter över 9 mil så blev det ett härligt bad vid den egna bryggan.

Tillbaka
Topp