Någon med erfarenhet av Giant Defy?

carl-einar

Aktiv medlem
hej!
Hoppas det finns någon med erfarenhet av Giant Defy. :)
Jag letar en ersättare till min 10 år gamla Focus Izalco för Ironman Nice i sommar och tänker att en defy kanske kan vara ett bra alternativ för mig.

Defy är en Endurancehoj med upprätt sittställning, om du ska köra IM vill du väl ha något så aero som möjligt?

1643913249452.jpeg

Upprätt sittställning? Det låter som du beskriver en herrcykel för söndagsutflykter… så illa är det väl inte?
Banan är ganska kuperad så jag tänker att jag tjänar mer på en cykel som klättrar bra och som håller mig hyfsat fräsch till löpningen
1643913020029.png

Om du vill ha en linjehoj pga. klättringar osv. hade jag oavsett tittat på en aeroracer typ Systemsix, Aeroad eller dylikt. De klättrar bra och är mer Aero utför / på platten. Men vill du ha en Defy ska du köpa det, men jag tror det finns rätt mycket snabbare val :)

Visa bilaga 537252
Upprätt sittställning? Det låter som du beskriver en herrcykel för söndagsutflykter… så illa är det väl inte?
Även om det inte är riktigt så illa som din bild visar är sittställningen på en Defy upprät
Jämför själv de mått som kallas stack och reach
Stack_o_reach_trek.gif

Vill ha en likadan sittställning på din nya cykel som på din nuvarande är det just stack och reach du bör jämföra. Hittar du inte ngn geometritabell är det inte svårt att mäta det på din nuvarande cykel. Kolla tex här: Radvermessung
Även jag tycker att ngn av de cyklar glitch rekommenderar borde vara bättre lämpade, om de passar dig och du kan få tag på någon.

Tjena!

Oavsett klättringarna är en trihoj snabbare i Nice. Känner ett flertal som kört det, varav några som provat bägge. Men många kör lite högre bullhorn i Nice än vad brukar göra.
Men är det riktig racers som du vill ha så är det ju självklart det du ska köpa. Fördelen med TRI är att det stått lite stilla senaste två åren så där kan man faktiskt hitta hojar på rea.

Oavsett klättringarna är en trihoj snabbare i Nice.
Är det alltid snabbare med en trihoj eller spelar andra saker roll, typ hur snabb man är?
Gör det stor eller liten skillnad för just mig?
Jag gjorde cyklingen på 7:40 förra gången, 2015. Det är ju rätt långsamt så om en annan sorts cykel kan göra mig mycket snabbare är det förstås intressant.

Är det alltid snabbare med en trihoj eller spelar andra saker roll, typ hur snabb man är?
Gör det stor eller liten skillnad för just mig?
Jag gjorde cyklingen på 7:40 förra gången, 2015. Det är ju rätt långsamt så om en annan sorts cykel kan göra mig mycket snabbare är det förstås intressant.

Det är väl bara om det är riktigt brant upp som en lätt lvg kan vara snabbare.
En vanlig sittställning på en Defy mot en trihoj är säkert 5km/h på platten vid samma effekt.

Ett alternativ kan vara en av cyklarna glitch och med Di2 så kan du växla från dina clip-ons.

Tri-hojen kommer vara avsevärt snabbare och du mindre sliten men det förutsätter att du lägger lite energi på din sittställning och att kunna hålla aeropositionen. En trihoj där du sitter upp i base baren hela tiden blir inte snabbare :)

Tack er input. Jag provade en defy idag och mycket riktigt, det var för upprätt sittställning :) det kändes inte rätt alls. Passade på att testa en Wiilier Cento 10SL. Kändes mycket bättre.

För mig som inte är snabb eller erfaren så tror jag att nackdelarna med en tri cykel överväger fördelarna. Men för framtida lopp med flackare bana så vore det intressant att prova.

Ska kolla på den typen av cyklar som glitch föreslog. Kanske även Giant TCR är ett alternativ? På pappret ser det ut som man får mycket för pengarna

Tack er input. Jag provade en defy idag och mycket riktigt, det var för upprätt sittställning :) det kändes inte rätt alls. Passade på att testa en Wiilier Cento 10SL. Kändes mycket bättre.

För mig som inte är snabb eller erfaren så tror jag att nackdelarna med en tri cykel överväger fördelarna. Men för framtida lopp med flackare bana så vore det intressant att prova.

Ska kolla på den typen av cyklar som glitch föreslog. Kanske även Giant TCR är ett alternativ? På pappret ser det ut som man får mycket för pengarna

Tjena!

Vad ser du för nackdelar med en trihoj?

Tcr:en är betydligt aggressivare men Propel vore det bästa om man vill ha Giant.

Giant Propel, Orbea Orca, Cannondale Systemsix, Canyon Aeroad, Merida Reacto, Cube C68, Vitus ZX-1 - där har du några uppslag på aero linjehojar.

Framför allt
Tjena!

Vad ser du för nackdelar med en trihoj?
För att jag inte kommer sitta i aero position under större delen av loppet, men framför allt kommer jag inte känna mig trygg med att åka utför och hantera kurvor = det går långsamt.
Och det är bara drygt 4 månader kvar till loppet.
Så för mig just nu är det nackdelar i form av osäkerhet men vore kul att prova en annan gång

Tillbaka
Topp